Bongo fra Kongo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Om han faktisk har fått muligheten til å kjøpe de fri som VG hevder, våger han virkelig å takke nei,
    Er vel ikke så farlig når det er bare en neger de har drept nei. Søren heller det er jo Kongo vi snakker om, sikkert bare en trygdesnyltende lykkejagende voldtektsmuslim uansett, en som iallefall ikke kan søke asyl i Norge nå. Tenk hvor mye de har spart skattebetalerne. Og kan man anvende korrupsjonenes metoder til å kjøpe morderne fri for straff så må man jo det... De er jo NORSKE må vite. Verdt mange ganger sin vekt i innfødte.

Nå er jeg ikke enig med deg i at det "ikke er så farlig når det bare er en neger som er drept", finner det noe underlig at du mener dette, men det er faktisk ikke det som er poenget her.
    Uavhengig av hvem som er drept har man vel like stor rett på en rettferdig rettssak, eller er du uenig i det?
    Tror du de får en rettferdig rettssak? Jeg har tidligere sett deg(?) eller i alle fall noen andre her bekymre seg for justismord, er det ikke noe å bekymre seg over i denne saken?
    Problemet her er at de mest sannsynlig risikerer dødsstraff, av den grunn bør de hjelpes ut om det er praktisk mulig, ellers er det stor sjanse for at Jonas er delaktig i justismord og/eller at nordmenn straffes med døden, ved å ikke hindre det om han kan.

Når vi ikke sender mordere ut av landet og til sine hjemland fordi de risikerer dødsstraff der, er det da noen grunn til at det skal være andre regler for nordmenn som risikerer dødsstraff i utlandet?

Vi utleverer ikke materiale til land hvor noen stilles for retten om de risikerer dødsstraff eller krever at de skal dømmes der, så mordere går fri, kanskje man kunne verdsatt nordmenns liv like mye som man verdsetter andres liv? To eksempler her er Martine-saken og Rahila-saken.

Eller er det ikke så farlig så lenge man er hvit? Vi har jo så mye å svare for, med tanke på hva andre hvite har begått av forbrytelser i tidligere tider, er det ikke så at vi alle bør være villige til å ta straffen for det, vi er vel alle kollektivt ansvarlige, arvesynden har vi vel alle i oss?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Uavhengig av hvem som er drept har man vel like stor rett på en rettferdig rettssak, eller er du uenig i det?
    Neida, men man kan ikke forvente at ethvert afrikansk land har samme standard på rettssyestemet som vi har. Hadde dette handlet om en lokal innbygger og ikke en nordmann er det usannsynlig at det hadde blitt brukt så mye ressurser på denne saken. De har de beste advokater tilgjengelig og er slik sett priviligerte i forhold til de innfødte.

Tror du de får en rettferdig rettssak? Jeg har tidligere sett deg(?) eller i alle fall noen andre her bekymre seg for justismord, er det ikke noe å bekymre seg over i denne saken?
    Har jo ikke annen informasjon enn det som man får fra pressen. Men det gis utvilsomt et inntrykk av at vi har med svært tvilsomme karakterer å gjøre. At disse personene er norske gjør ingen forskjell. Har man drept noen i et annet land får man stå til ansvar for det respektive landet lover. Norske lover gjelder kun i Norge. Det er vel verdt å bite seg merke i.

Problemet her er at de mest sannsynlig risikerer dødsstraff, av den grunn bør de hjelpes ut om det er praktisk mulig, ellers er det stor sjanse for at Jonas er delaktig i justismord og/eller at nordmenn straffes med døden, ved å ikke hindre det om han kan.
    Det er ingenting som tyder på at aktor vil bli fremsette påstand om dødsstraff. Men selv om det var det ville det vært Kongos rett til å gjøre dette selv om vi ikke liker det eller er motstander av dødsstraff. Norsk lov gjelder som sagt kun i Norge.

Når vi ikke sender mordere ut av landet og til sine hjemland fordi de risikerer dødsstraff der, er det da noen grunn til at det skal være andre regler for nordmenn som risikerer dødsstraff i utlandet?
    Kongo må forholde seg til kongos lover, ikke Norges. Det er ingenting i veien for at Norge kan tilby seg å sørge for at en eventuell straff blir sonet i Norge, men vi vi kan ikke kjøpe dem fri på noen måte. Det er ren korrupsjon som vi ikke kan ta del i. Kongo er en suveren stat og Kongos lover gjelder i Kongo, ikke norske. Norge har overhodet intet ansvar for lovbrudd begått av nordmenn i ulandet, samme hva straffen måtte være.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Kongo må forholde seg til kongos lover, ikke Norges. Det er ingenting i veien for at Norge kan tilby seg å sørge for at en eventuell straff blir sonet i Norge, men vi vi kan ikke kjøpe dem fri på noen måte. Det er ren korrupsjon som vi ikke kan ta del i. Kongo er en suveren stat og Kongos lover gjelder i Kongo, ikke norske. Norge har overhodet intet ansvar for lovbrudd begått av nordmenn i ulandet, samme hva straffen måtte være.
    Dette var en ny side fra deg. Norge har en lovgiving, Kongo har en annen. Begge er like suverene. Uavhengig av at rettssaken i Kongo er farsepreget sett med vestlige øyne, så skal dommen respekteres. Eventuelt frikjøp ("korrupsjon") skal vi ikke ta del i. Altså er alle lands rettssystemer rettferdige, i dine øyne.

Dette innlegget skal jeg notere meg til neste gang vi diskuterer lov og rett som går utover norges landegrenser, he-he.

(Jeg prøvde å få "Gjestemedlem" til å rime med "helt Bongo" men klarte det ikke i farten).

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Dette var en ny side fra deg. Norge har en lovgiving, Kongo har en annen. Begge er like suverene. Uavhengig av at rettssaken i Kongo er farsepreget sett med vestlige øyne, så skal dommen respekteres. Eventuelt frikjøp ("korrupsjon") skal vi ikke ta del i. Altså er alle lands rettssystemer rettferdige, i dine øyne.

Dette innlegget skal jeg notere meg til neste gang vi diskuterer lov og rett som går utover norges landegrenser, he-he.
    Kolinitiden er over, og Kongo er ikke lenger under europeisk overherredømme.

Å bestikke dommere eller andre i rettsvesenet er ikke "korrupsjon", det er korrupsjon.

UD har intet ansvar for norske kriminelle i utlandet.

"UD kan hjelpe arresterte nordmenn på flere måter:

Underrette familien, dersom det er ønskelig.

Hjelpe med overføring av penger.

Skaffe juridisk bistand.

Hjelp med søknad om fri rettshjelp.

Sende lesestoff etc.

- Men vi kan ikke fortelle landet hvordan de skal dømme nordmenn. Som alle andre må også nordmenn forholde seg til lovverket i det landet de oppholder seg i, sier Knudsen."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/26/344346.html

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Artikkelen du linket til er fra 2002...

Jeg har ingen innsigelser mot at Thore Holm Hansen & Co dømmes og soner i utlandet. De har vært gjennom en rettsprosess som er "noenlunde" rettferdig. Det er nedfestet visse rettslige prinsipper som de fleste land har felles, gjennom FN, EU og andre internasjonale organisasjoner.

Det som skjer i Kongo nå er åpenbart lavmål i forhold til internasjonale rettsregler. Kall det gjerne Kongolesisk selvtekt ovenfor 2 utlendinger som er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Artikkelen du linket til er fra 2002...
    Ja den er jo ikke på noen måte linket til denne saken, men illustrerer bare UDs rolle overfor norske kriminelle i utlandet.

Jeg har ingen innsigelser mot at Thore Holm Hansen & Co dømmes og soner i utlandet. De har vært gjennom en rettsprosess som er "noenlunde" rettferdig. Det er nedfestet visse rettslige prinsipper som de fleste land har felles, gjennom FN, EU og andre internasjonale organisasjoner.

Det som skjer i Kongo nå er åpenbart lavmål i forhold til internasjonale rettsregler. Kall det gjerne Kongolesisk selvtekt ovenfor 2 utlendinger som er uskyldige inntil det motsatte er bevist.
    Saken blir nok ført på en litt annen måte enn den ville blitt gjort her hjemme. Men jeg vil tro at etter kongolesisk standard hoder den ganske høy grad av profesjonalisme. Når disse gutta reiser til Kongo for å leke Blackwater så må de være klar over at dette innebærer en viss risiko.

Vi kan vise at representanter for siviliserte land følger saken, og det i seg selv er til stor hjelp for de tiltalte. Det eliminerer muligheten for at en påstand om dødsstraff kan bli fremført. Slik sett har vi allerede utøvd en viss grad av press i saken. Så hvis de blir kjent skyldig får de nok noen år i fengsel, og kanskje et erstatsningskrav. Om de må sitte der i 15-20 år eller noe slikt så er det leit for dem. Men de fleste land har mye strengere straff for overlagt drap enn Norge. Blodpenger i stedet for straff er vel heller ikke mulig der, det er vel mer en rettspraksis i muslimske land.

Et annet problem er at disse kriminelle har lusket rundt i Kongo med falsk ID fra forsvaret. Det ville derfor bli sett på som en innrømmelse fra Norge at disse var der på et ulovlig ofisielt oppdrag om Norge skulle tilby blodpenger eller bestikke rettsvesenet til å frigi drapsmennene.

De har med andre ord rotet det hele til for seg selv ganske ettertrykkelig.

Kanskje det blir en spennede film av det hele en gang?

En oppfølger til denne muligens?

T.I.A.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Døde menn betaler ikke for seg, det vet de til og med i Kongo. De blir nok satt på celle inntil penger kommer på bordet. Det koker kanskje ned til "noen hundre tusener kroner" som via omveier ender i lomma på korrupte offentlig tjenestemenn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    Døde menn betaler ikke for seg, det vet de til og med i Kongo. De blir nok satt på celle inntil penger kommer på bordet. Det koker kanskje ned til "noen hundre tusener kroner" som via omveier ender i lomma på korrupte offentlig tjenestemenn.
    Etter eget utsagn er de godt i gang med å bestikke vakter og kjøpe seg venner allerede. Hvis de vil prøve seg på slike bestikkelser får de gjerne det, men slikt er jo ikke noe norske myndigheter kan befatte seg med.

Det er tross alt en drapssak vi snakker om. Og slikt er alvorlig, selv i Afrika.

At en slik sak flokker til seg griske opportunister er jo en selsom greie, men det viktigste da er å vise dem at de ikke vil få en krone ut av denne saken. Blir de dømt får de belage seg på å sone straffen sin. Hvis dette i ettertid blir oppfattet som god butikk for lokalbefolkningen øker bare risikoen for andre europeere i Kongo.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Anonym skrev:
    Jeg håper så inderlig at de ikke blir kjøpt ut.

De visste hva de gikk til og kjente til risikoene.
    UD skal ikke bruke mine skattepenger til å redde idioter som har satt seg selvforskyldt i vanskelige situasjoner.
    Tilbøyelig til å være enig. Faktisk er dødsstraff sansynligvis på sin plass i denne saken.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Og SIG er jo som alle vet en spesial-spesialstyrke innen den ekstremt farlige og hemmelige spesialstyrken 'Kongens Garde'.

Gode gud! Dette er jo fri fantasi fra aktors side. Man kan vel knapt kalle slikt etterforskning.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Jepp. Det norske forsvar, also known as Securitas. Milde jesus.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sett norske valgkampbrosjyrer som virker mindre troverdige.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Jeg har sett norske valgkampbrosjyrer som virker mindre troverdige.
    Skjønner. Det er sikkert samme logikk de anvender hos aktoratet i Kongo. :p

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Tydelig aktors agenda hverken er å grave frem sannheten, eller å styrke troverdigheten til rettsystemet utad.

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    pedal skrev:
    Etter eget utsagn er de godt i gang med å bestikke vakter og kjøpe seg venner allerede. Hvis de vil prøve seg på slike bestikkelser får de gjerne det, men slikt er jo ikke noe norske myndigheter kan befatte seg med.

Det er tross alt en drapssak vi snakker om. Og slikt er alvorlig, selv i Afrika.

At en slik sak flokker til seg griske opportunister er jo en selsom greie, men det viktigste da er å vise dem at de ikke vil få en krone ut av denne saken. Blir de dømt får de belage seg på å sone straffen sin. Hvis dette i ettertid blir oppfattet som god butikk for lokalbefolkningen øker bare risikoen for andre europeere i Kongo.
    Korrupsjon både i liten og stor målestokk er helt vanlig i slike land, vi ble alltid bedt om penger når vi reiste hjem fra slike land, muligens ikke så mange dollar men hele systemet synes gjennomsyret av dette.
    Du kan like det eller ikke, men er du "gjest" i et slik land så hjelper det fint lite å tro på sine egne prinsipper.
    Det var ikke den plass vi sente bagasje, vi ble fortalt at det var kun "håndbagasje" som gjalt, ellers måtte man regne med at mye ble stjelt.

Har de gjort noe galt så skal de selvfølgelig straffes for det, og jeg tror fortsatt de ikke var på ferie, men å være så dumme at de skyter sjøføren og flykter i jungelen virker jo lite logsik også.

Mvh
    Geir

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    De var nok ikke på sopptur, nei. Hva er egentlig deres egen forklaring (så langt) på hva de bedrev i jungelen? Har det kommet fram?

G

Gjestemedlem

Gjest
    pedal skrev:
    De var nok ikke på sopptur, nei. Hva er egentlig deres egen forklaring (så langt) på hva de bedrev i jungelen? Har det kommet fram?
    De har ikke ville røpe hva de egentlig holdt på med, og det er jo ikke med på å svekke mistankene om kriminell virksonhet særlig mye.

Det virker jo ikke som det er logikk og planlegging som ligger bak drapet. Det kan jo være ren panikk, kanskje de ble forsøkt lurt eller svindlet, kanskje de trodde de var lokket i en felle, ... vanskelig å gjette. Men det er jo ikke utenkelig at det hele ville kommet mer frem om de hadde inrømmet hva det var de planla eller gjennomførte i Kongo.

De har valgt å forholde seg tause i stedet og håper vel med det at de skal slippe å måtte fortelle hvilket oppdrag de hadde i Kongo, og i stedet gamble på at aktor dummer seg ut i stedet.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Litt av en guttetur kan man si.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Det jeg tror etter hva jeg leste i Dagbladet, er at de uskyldige.

Jeg tror de andre to negergutta har noe usnakket med sjåføren siden de plutselig ville bli med den bilen og ikke lastebilden som kjørte først.

De er selv kongolesere og kjenner mer til hvordan ting fungerer i Kongo, så de tenkte muligens at dette ville bli lett og vri seg unna da de norske fjellapene i nord vasser i penger.

Det er det jeg tror.

Men de norske gutta har nok bedrevet noe lysky business der nede, men jeg tror ikke de er skyldige i drapet.
    De gjorde nok rett i og ikke stole på det gjennomkorrupte millitæret der nede. Militæret er nok ikke så vennlig innstilt til private sikkerhetsfirmaer.

McLaren

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Nordmennene har tilsynelatende lite/ingen motiv for å skyte sjåføren sin. Men disse 2 på lasteplanet som kommer fra en land kjent for vold og fattigdom derimot. Og når de samtidig krever millioner av dollar i erstatning i etterkant?

Synd og si det, men blir det laget en film om rettsaken i etterkant så er det nødt til å bli en ellevill komedie. Jeg ser for meg Chris Tucker som aktoren, Eddie Murphy som dommer, Tom Green og Seann William Scott som det norske radarparet på ville veier i Kongo. Tror det kunne blitt en blockbuster.

Hadde dette vært i USA, så hadde nok bevisene til aktor vært høydepunktet hos Letterman & Co i mange uker etter rettsaken var ferdig...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Denne saken er opplagt. Vi snakker om verdens mest korrupte regime. Dette handler om å utnytte situasjonen til å squeeze flest mulig millioner ut av et ukjent men rikt europeisk land. Får de ingen ting blir de nok grinete.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Må ha vært før barnesetet ble oppfunnet. ;D

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Godt du er tilbake i Norge iallefall:)

(Så noen kan hjelpe meg litt med justering av platespilleren min.....)

McLaren

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.381
    Sted
    Holmestrand
    BBking skrev:
    Anonym skrev:

UD skal ikke bruke mine skattepenger til å redde idioter som har satt seg selvforskyldt i vanskelige situasjoner.
    Tilbøyelig til å være enig. Faktisk er dødsstraff sansynligvis på sin plass i denne saken.
    Helt enig. Alle bør henrettes hvis de er avbildet mens de vasker noe rødt. Synes faktisk at en rettsak er unødvendig i slike tilfeller. Skyt dem på stedet!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.855
    Torget vurderinger
    1
    Aktor tolker det fototekniske beviset med forbløffende treffsikkerhet.

Han finner et foto på mobiltelefonen. Det er jo et teknisk bevis i seg selv.
    Fotoet viser en hvit mann. Altså har han onde hensikter.
    Mannen er glattbarbert og iført uniformslue. Ergo er han yrkesmilitær.
    At han er iført t-skjorte er helt i vanlig i Kongo.
    Han peker på et Afrikakart. Altså er det utenlands spionasje.

Aktor kjenner igjen disse punktene fra dubbede spillefilmer, som han har sett i befalsmessa, og kjenner igjen et plott når han ser det.

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    pedal skrev:

Aktor kjenner igjen disse punktene fra dubbede spillefilmer, som han har sett i befalsmessa, og kjenner igjen et plott når han ser det.
    Skulle egentlig ikke bruke smilyes (Ref ditt tidligere innlegg i en heeeelt annen tråd), men greier ikke la være (;D)

Denne bevisførselen er jo direkte fabelaktig.
    Aktor brillierer med sine kunnskaper og ferdigheter.
    Gamle James Bond filmer blir antakelig sett på som rene dokumentarer.
    GPS f.eks. er jo avansert teknisk utstyr som ingen andre enn militære, eller spioner kan eie og bruke.

Med tanke på denne statistikken fra Wikepedia, så er det jo ikke rart at GPS og mobiltelefon etc. er å regne som uhyre sofistikert utstyr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_demokratiske_republikken_Kongo

Per 1000 innbyggere er det 2,6 personbiler, 79,5 radioapparater, 0,5 fjernsynsapparater, 0,8 telefoner og 2,7 aviser
    De skal være sjeleglad for at de ikke hadde med seg laserpekestokk.
    Gudene vet hvordan det ville bli tolket!

Personlig synes jeg at denne farsen har trukket langt nok. Vestlige myndigheter (de skarpeste av dem) burde vel ane en sammenheng her (kikke,litt på disse "bevisene"), og finne frem noen knapper og glassperler for å få kjøpt ut disse stakkarene som har havnet i gorillaenes hender.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    "Vi jobber med en kriminalsak, og da er bevisene viktige. Veldig viktige!"

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3233525.ece
    - Vet du når bildet ble tatt?

- Ikke eksakt. Men ifølge rekkefølgen bildene var tatt i, ble dette bildet tatt før de reiste inn i landet.
    - Han er norsk militær offiser

- Kan du identifisere mannen på bildet?

- Han er en norsk militær offiser som gir dem instruksjoner. Fingeren hans peker på Den demokratiske republikken Kongo, på Province Orientale. Dette forteller oss at de hadde fått et oppdrag, fordi de ble arrestert i Province Orientale.

- Kan du fastslå navnet, den militære graden eller den militære tilhørigheten til mannen på bildet?

- Emblemet på bereten hans så vi også på noen av de andre bildene deres, så vi konkluderte med at det er våpenmerket til hæren deres, sier aktor.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    BBking skrev:
    Anonym skrev:

Helt enig. Alle bør henrettes hvis de er avbildet mens de vasker noe rødt. Synes faktisk at en rettsak er unødvendig i slike tilfeller. Skyt dem på stedet!
    Hva med å prøve å lese en gang til før du quoter så du ser poenget?

U

utgatt60135

Gjest
    pedal skrev:

;D ;D ;D ;D ;D

(passer de ikke nå ;))

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nå er knogen også involvert looool

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fosse har hørt rykter om ett knallkjøp av en Avid og er villig til å reise et stykke for å få den? :D

Fosse skrev:
    Har mer sans for Fosse i Congo

N

nb

Gjest
    geiraa skrev:
    Da er kravene så langt oppe i 122 mill. Bistandsadvokaten mener for øvrig det er naturlig å trekke en sammenligning med Lockerbie-katastrofen.

Edit: Bileieren har ikke lagt fram sitt krav. Det totale beløpet vil dermed bli betydelig høyere.
    Lurer på om folkene genuint tror at den norske stat kommer til å betale disse tullekravene som fremstilles - de må jo ha ett eller annet håp om å få mye penger ut av denne saken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn