Bonnie "Prince" Billy

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Er litt usikker på hvor "kjent" eller "ukjent" Will Oldham er for folk her på forumet. Han burde ikke være det, all den tid han er en fantastisk låtskriver, og har spilt/deltatt/tatt-bilder-for en hel masse interessante band. Men, anbefalingene gjelder platene han spiller inn under nick'et Bonnie "Prince" Billy.

Foreløpig er det kommet tre album (og et coveralbum) under dette pseudonymet (ja, eg vet antallet kan diskuteres, men la oss krangle om det en annen gang), og alle tre, "I See A Darkness", "Ease Down The Road" og "Master and Everyone" er fantastiske plater med en imponerende bra lydkvalitet.

Mye av instrumentene som spilles er akustiske, og det er gjort svært lite, om noe, med lyden etter at den ble tatt opp. En utrolig dynamikk og klangfargerikdom - tenk American Recordings til Cash.

Alle tre anbefales, det er tre litt ulike plater, den klarte mørkeste er "I See A Darkness". Dette er plater som presterer både å sitte ved første lytt og fortsette å vokse etter gjentatte gangers lytting.

Hvis noen liker dette bør dere også sjekke Palace Music, - Brothers, -Songs, som er de bandene han har vært mest aktiv i forut før solokarrieren. Han har også gitt ut en del 7-tommere og 10-tommere med varierende kvalitet (og navn) på alle nivåer. I samme leia ligger Papa M ("Live From A Shark's Cage" er strålende) og, selvfølgelig, Slint ("Spiderland"... for en plate). Og så... skal vi legge det dødt.

Sjekk ut Will Oldham, han er definitivt verdt en lytt.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Ja, helt enig. Jeg ville startet med "I see a darkness". Et av de beste album jeg har hørt noen gang!!!

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4
Re: Bonnie "Prince" Bill

Flott, jeg kjenner ikke til alt han har gjort. Jeg må skrive det ned på et papir så jeg ikke glemmer det. Når jeg i morgen stikker innom Big Dipper i Torggata for å kjøpe Superwolf, skal jeg få med meg Seafarers Music. De andre som ble nevnt, kunne jeg ikke finne. Jeg håper de er å få på vinyl. 8)

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Du glemmer "Greatest Palace Music", en av fjorårets beste utgivelser etter min mening. Ellers er jo Ease down the Road en klassiker.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4
Greatest Palace Music har jeg allerede; og ja, det er en av fjorårets fineste utgivelser. 8)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Re: Bonnie "Prince&qu

Flott, jeg kjenner ikke til alt han har gjort. Jeg må skrive det ned på et papir så jeg ikke glemmer det. Når jeg i morgen stikker innom Big Dipper i Torggata for å kjøpe Superwolf, skal jeg få med meg Seafarers Music. De andre som ble nevnt, kunne jeg ikke finne. Jeg håper de er å få på vinyl. 8)
Alle de tre tidligere Bonnie "Prince" Billy platene er i det minste utgitt på vinyl, og burde kunne skaffes hos (via) Big Dipper eller Tiger (begge disse vinyllangerne ligger jo kun steinkast fra hverandre).

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4

Takk for et langt steinkast.;D
Jeg får sjekke ut Tiger når jeg er på de kanter. 8)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

Og hvis du liker Bonnie, så er det mye bra i samme sjanger som er vel verdt å sjekke ut - Palaca Brothers, Palace Music og for alt jeg vet Crystal Palace er alle ting som er gjort med Will Oldham på laget. Fantastisk musikk, stort sett.

Dessuten tok Will Oldham coverbildet til Slint sin smått utrolig fantastiske "Spiderland", som desverre er litt til og fra å få tak i. Men får du tak i den, så kjøp den. Makan til stemning, og i mine ører god lyd, er det sjelden jeg har hørt.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4
Re: Bonnie "Prince&am

Takk til alle. Jeg er glad for at det ennå er ny og (for meg) ukjent musikk som Linn og jeg kan ha stevnemøte med. 8)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Re: Bonnie "Prince&am

Takk til alle. Jeg er glad for at det ennå er ny og (for meg) ukjent musikk som Linn og jeg kan ha stevnemøte med. 8)
Åhhh, jeg som trodde at du under ditt stevnemøte skulle ligge på skinnfellen foran peisen og spille plater sammen med madam Stokke, og så var det bare en gammel skotte du skulle "date" ;D ;D

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4
Re: Bonnie "Prince" Billy

Åhhh, jeg som trodde at du under ditt  stevnemøte skulle ligge på skinnfellen foran peisen og spille plater sammen med madam Stokke, og så var det bare en gammel skotte du skulle "date"  ;D  ;D
Før frøken Stokke ble Fru Brynestad satt vi ofte på hennes rom og lyttet til hennes samling av punkesingler. ;D :eek: ::) ;) ;)

Linn, hvordan kunne du falle for et smartclubkort??? Mens du spiser ved kongens bord, må jeg trøste meg med en gammel skotte, men den kan noe du ikke kan.8)8)8)

I wanted to fondle it [Linn]. I wanted to touch it and watch it wiggle. I wanted to rub my fingers along its smooth base board. I wanted to feel its long black member move freely back and forth in its pivot..... 8)

Takk til Dr. Harvey "Gizmo" Rosenberg for at han delte sin drøm om Linn med meg, for hans ord fikk meg til å velge Linn. :)

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hør også på Edith Frost (fikk utgitt sitt materiale gjennom Oldham og Palace Music). "Wonder Wonder" er en fantastisk CD og et greit sted å begynne.

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
361
Torget vurderinger
3
Sjekk også ut, Amalgamated Sons Of Rest.
Samarbeids prosjekt med Will Oldham, Jason Molina og Alasdair Roberts. Alle navn som betyr god musikk

Tror det for det meste er gammel britisk folkemusikk de spiller, og det er vakkert sååå vakkert- :)

Ellers så må jeg si meg enig i at de 3 Bonnie "Prince" Billy album'ene som er nevnt er steinbra.
Anbefaler også Palace Brothers - There is no one what will take care of you. "Riding" er bare best.

Og til slutt. Hvis noen tenker på å se Will Oldham live, så spiller han i på Lemontree i Aberdeen, mandag 10 februar.
Jeg tar turen!

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
5.287
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2
Skulle gjerne reist til Aberdeen, og hadde gjort det hadde jeg ikke begynt i ny jobb samme uke :-\
Har vært fan av W.O en stund og har følgende skiver:

-Palace Brothers: There is no-one what will take care of you -93

-Palace Music: Viva Last Blues -95

Bonnie 'Prince' Billy: I See A Darkness -99
Ease Down The Road -01
Master And Everyone 03
sings Graetest Palace Music -04
Summer In The Southeast (live) - 05
The Letting Go -06
Lie Down In The Lighy- 08
Beware- 09

M/ Matt Sweeney Superwolf -05