Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk justert plassering av høyttalere og gjort noe kalibrering med Trinnov Altitude32 (har jo flyttet 802D3 til surround også). Kalibreringen virket veldig fin basert på grafer, men lyden satt ikke som den skulle. Så tuklet litt med crossover til sub'ene (tidligere hadde jeg alt på 80Hz). Kjørte nå 801D4, HTM81D4 og 802D3 på 50Hz, og SCMS (surround rear) og 805D2 (wide) til crossover på 60Hz med 24dB/oct slope med LR filter. Kjørte Piega AP 1.2 med satellitt mot nærmeste gulvhøyttaler på 120Hz og videre crossover til sub'ene på samme som satellitt høyttaler hadde på crossover til sub'ene. Da ble det plutselig veldig bra. Tok ikke en skikkelig kalibrering med å banke ned peaker med PEQ og måle med REW. Ikke energi til det i dag, skulle bare få opp noe midlertidig.

    John Wick Chapter 4 fikk meg til å hoppe i setet (mer enn vanlig) i starten. Det har blitt et skikkelig løft på surround/atmos også (jeg har jo oppgradert 5.0 basisen av oppsettet mitt de siste dagene).

    Så dette var veldig gøy :) Bare få kjørt en skikkelig kalibreringsrunde med PEQ og REW i tillegg så blir dette enda bedre.

    Der jeg merket størst forskjell med 801D4 vs 802D3; mellombass og lavbass. De kan faktisk fint kjøres helt uten sub'er på stereo musikk.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0816.jpeg
    Limited edition-utgave av 804s på Finn akkurat nå:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om de er i god stand så var jo dette en relativt fornuftig pris for 804s.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert dyrt å få tak i originale elementer vil jeg tro. De hvite der så suspekte ut.
    Det har du helt rett i; den hvite hører ikke hjemme der - begge skal se ut som nederste bass-element.

    NB! Hadde ikke på briller når jeg myset på bildet første gang.....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville styrt unna disse 804s - slike høyttalere med uoriginale bass element er vel ikke noe jeg ville kjøpt.
    Det er mulig å oppdrive originale elementer - men det blir fort veldig dyrt.

    Fant:

    Blir:
    5172 * 1.25 = 6465,- (+ frakt).

    Samt man vet jo ikke om noen kreative løsninger har blitt benyttet ved montering av de uorginale, kan være skader som ikke er reversible.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har to asw-855 subber som begge er litt leie å skru på. Må skru bryterne av og på mange ganger for at de skal starte hvis de har vært avskrudd lenge (blitt kalde), virker som det hjelper å fikle med sikringene. Har tatt ut alle sammen for å se etter dårlig kontakt, men ser fine ut.
    Hvis jeg bruker den glidebryteren der man kan velge off-auto-on er det ingen problem å skru de av og på.
    Så problemet må ligge med bryterne eller sikringene og noe som gjør at det blir "dårlig kontakt" når de er kalde.

    Noen som har vært borti lignende eller har tips/ideer om hva det kan være?
    sub.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig litt for trangt, men prøver meg med 803D2 som surround rear.

    IMG_2058.jpg


    De vil da erstatte B&W SCMS (805s i vegg-variant). "Bare" andre siden igjen nå...... dette er hard arbeid, så kommer all kalibrering etterpå :eek:

    @alphamale: En vakker dag blir veggen malt også 😇
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    4.113
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Egentlig litt for trangt, men prøver meg med 803D2 som surround rear.

    Vis vedlegget 937393

    De vil da erstatte B&W SCMS (805s i vegg-variant). "Bare" andre siden igjen nå...... dette er hard arbeid, så kommer all kalibrering etterpå :eek:

    @alphamale: En vakker dag blir veggen malt også 😇
    Drit i malinga…..Peis opp et bilde du😃
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    7.729
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan det hende at det er en ny 600-serie på vei da :unsure:
    HFK kjører 20% på alle modeller hele juni, og på de modellene jeg sjekket så er det nesten ingen butikker som har mer enn 1 par på lager. Den gulvstående er det absolutt ingen butikker som har på lager uansett fargevalg:


    Det var jo riktignok en Anniversary Edition, så er vel begrenset hvor mange år man kan selge den som det.
    Spådom bekreftet
    Der var de lansert 👍🏻
    Som ventet en del nyvinninger fra den nye 700-serien.


     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Ågerpris for noe fra steinalderen, men ikke ofte man ser:

     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    423
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Har et 801S3 kabinett stående. Uten element, delefilter eller mellomtonekabinett/diskant. Tilstanden er så som så, en del riper, men helt etter hva jeg kan se.

    Kan det være noen her inne som har behov for en slik kasse? Er det verdt noe, eller er det gis bort mot henting?

    IMG_3839.jpeg
    IMG_3840.jpeg IMG_3841.jpeg IMG_3842.jpeg IMG_3844.jpeg
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Noen med B&W DB1D som har fått greie på hvor mye Delay den har? Ikke lett og få tak i dette fra fabrikant merkelig nok.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noen med B&W DB1D som har fått greie på hvor mye Delay den har? Ikke lett og få tak i dette fra fabrikant merkelig nok.
    Har nevnte sub siden 2019 ikke merket noe til delay har blitt brukt til hjemmekino / stereo . Eneste minus du et avhengig av mobil med godkjent mic av b&w for at du skal kunne kjøre romkalibrering tilpasning av sub . ( kjøpte meg en steinalder Samsung s9 til jobben )
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen med B&W DB1D som har fått greie på hvor mye Delay den har? Ikke lett og få tak i dette fra fabrikant merkelig nok.
    Det er naturligvis delay, men uten å marinere med filter så blir den under 1ms; så i praksis uten betydning.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å ta livet med ro og ikke hisse seg opp over litt forsinkelse her og der. 🤪
    Alternativt bruk en prosessor/receiver som aligner tiden for alle kanaler (inkludert sub'er) både med tanke på intern prosessering og avstand - så er ikke dette et problem å hisse seg opp over :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Takker for info som B&W ikke greide og formidle.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Viktig å ta livet med ro og ikke hisse seg opp over litt forsinkelse her og der. 🤪
    Problemet for amatører som meg er og skille det viktige tingene fra det mindere viktige, derfor fint og kunne stille dumme spørsmål på Sentralen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Problemet for amatører som meg er og skille det viktige tingene fra det mindere viktige, derfor fint og kunne stille dumme spørsmål på Sentralen.
    Absolutt, og jeg forsøkte meg nå mest på en spøk, spørsmålet var ikke dumt! :) DSPen i våre produkter har også ekstremt lav latency, noe som kan være viktig i et tradisjonelt stereosystem.

    Har man det hele koblet via en prosessor slik som @TGB er inne på, vil den typisk sentralt justere korrekt delay til alle kanaler slik at det blir likt i alle. Da er det mindre viktig hvor mye latency / forsinkelse f.eks en sub introduserer, siden høyttalerne vil forsinkes tilsvarende av prosessoren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn