|
HeiAudiophile-Arve skrev:Her i huset brukast ei Wilfa kvar dag.
Brødet får diverre ikkje steikeskorpe
Jepp. Det går bra. Smaken er heller ikke så forskjellig.Komponenten skrev:Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Min lokale ernæringsekspert seier at spelt erstattar kveite i (nesten?) alle samanhengar. Også ernæringsmessig, men det er somme som ikkje tåler kveite så godt. Dei bør bruke spelt. Smaken er ikkje identisk, men det tenkjer du ikkje over så ofte. Eg har prøvd spelt, men tykkjer ikkje det er verd pengane.Komponenten skrev:Har kjøpt meg spelt-mel i dag som jeg tenkte å prøve siden noen anbefaler det. Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Eg trur ikkje problemet er kva ein et, men kor mykje ein et av det......-HP- skrev:Brød er en overvurdert komponent i kostholdet. Hvis man virkelig vil spise suntt, så bør man blant annet unngå kornprodukter.
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_1/Artikler/evolusjon-mat
Hva er gift med sammalt hvete, dette har jeg ikke hørt før.oddgeir skrev:Jepp. Det går bra. Smaken er heller ikke så forskjellig.Komponenten skrev:Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Kast all sammalt hvete, det er gift, og ikke egnet til menneskeføde.
Jeg byttet til spelt for flere år siden, og siden har det bare gått oppover. ;D
Dette høres nesten ut til å være for godt til å være sant...oddgeir skrev:Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Men for meg er det viktigste at uten hvete kan vekten holdes konstant mye enklere.
Jeg har erstattet hvete med spelt og rug, og dermed kan jeg leve det gode liv uten å tenke på kalorier og annet tøys.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.
Audiophile-Arve skrev:Her får eg berre fin spelt, og det er ikkje noko å lage kvardagsbrød på. Du har altså tilgong på sammalt spelt, og brukar det til alt? Blandar du ikkje i rug eller anna korn?
Eg er spent på kva ernæringseksperten min seier.....
Det der er veldig sant. Ut fra hva jeg har lest, så er hvete egentlig kun "tomme kalorier". Det er fullt av karbohydrater, men lite annet. Rug, havre og spelt er visst mye bedreoddgeir skrev:Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Men for meg er det viktigste at uten hvete kan vekten holdes konstant mye enklere.
Jeg har erstattet hvete med spelt og rug, og dermed kan jeg leve det gode liv uten å tenke på kalorier og annet tøys.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.
Så lenge man erstatter det med noe som er sunnere og smaker minst like godt er det vel greit. Havre er jo veldig sunt, og godt i brød, spelt og havre fungerte godt.-HP- skrev:Det der er veldig sant. Ut fra hva jeg har lest, så er hvete egentlig kun "tomme kalorier". Det er fullt av karbohydrater, men lite annet. Rug, havre og spelt er visst mye bedreoddgeir skrev:Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.Samme gjelder visst poteter og ris, da forøvrig. Lite annet enn karbohydrater,, og derfor skal man visst være forsiktig med det. Men hvor puristisk skal man egentlig gidde å være?
Vi kuttet poteter og ris også. Det ble erstattet med stekte strimlede grønsaker, sprøtt og godt.-HP- skrev:Det der er veldig sant. Ut fra hva jeg har lest, så er hvete egentlig kun "tomme kalorier". Det er fullt av karbohydrater, men lite annet. Rug, havre og spelt er visst mye bedreoddgeir skrev:Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.Samme gjelder visst poteter og ris, da forøvrig. Lite annet enn karbohydrater,, og derfor skal man visst være forsiktig med det. Men hvor puristisk skal man egentlig gidde å være?
Maskiner kan være morro en stund. Min erfaring er at de etter 10 brød eller så havner i skapet ved siden av fonduesettet og smørbrødgrillen og støver ned de neste årene. Brødene kan bli gode med rett oppskrift, men kan nok ikke måle seg med vellaget surdeigsbrød fra en god baker.wotg skrev:Som hobbykokk så er jeg skeptisk til slike maskiner. Hvordan blir brødet? blir det slike blytunge skiver som mor lagde når man var liten eller blir det luftig og fint?
Snobb som jeg er foretrekker jeg å tusle bort på løkka å kjøpe ferskt surdeigsbrød til 35 spenn.
Er du Wilfa-importør... ?Eivind E skrev:Det fungerer helt utmerket.
Det vil si, en fungerende maskin gjør det!
Jeg har en Wilfa som fungerer aldeles fantastisk, brødene blir kjempegode, om enn litt kubeformede i stedet for avlange.
Men, jeg vil rette en advarsel mot andre ikke-fungerende maskiner.
Det er en eltepinne oppe i "dunken" der som snurrer rundt og blander greiene før det stekes.
Jeg har tidligere forsøkt to forskjellige Kenwood modeller, og der klarer rett og slett ikke Kenwood å blande deigen nok.
Dermed får man tjukt grovt brød i bunnen og luftig loff i toppen, fordi Kenwood ikke elter.
Dermed er mitt råd til dere som tenker brødbakemaskin: kjøp en Wilfa og unngå for all del Kenwood hvis dere vil ha spiselige brød! ;D
Dette bør vi ta på alvor! :Komponenten skrev:Er du Wilfa-importør... ?
Har en Kenwood og kjenner ikke igjen denne beskrivelsen. Den blander bra og lager gode luftige brød.
Nei, er nok ikke bransjeaktør, ha ha ha ;DKomponenten skrev:Er du Wilfa-importør... ?
Har en Kenwood og kjenner ikke igjen denne beskrivelsen. Den blander bra og lager gode luftige brød.
Uff da.Komponenten skrev:Du har rett Spiralis, jeg vet både hvordan brødet skal være og hvor skapet skal stå...;D
Neida, jeg bare tøffer meg litt...Spiralis skrev:Uff da.Komponenten skrev:Du har rett Spiralis, jeg vet både hvordan brødet skal være og hvor skapet skal stå...;D
:-\ :'(
Komponenten skrev:Neida, jeg bare tøffer meg litt...Spiralis skrev:Uff da.Komponenten skrev:Du har rett Spiralis, jeg vet både hvordan brødet skal være og hvor skapet skal stå...;D
:-\ :'(
;D
Skapene flytter vi lite rundt på, de står vel stort sett der de alltid har stått.
Men om jeg er riktig snill får jeg i alle fall bestemme hvor brødbakemaskinen skal stå.![]()
Eller gjør jeg det...? :???
Den står i alle fall oppå kjøleskapet, men i farten kan jeg ikke helt huske hvem som kom på å sette den der...
Vi er i ferd med å slite ut andre bakemaskin på om lag 6-7 år. Brukast nesten kvar dag.Gjestemedlem skrev:Maskiner kan være morro en stund. Min erfaring er at de etter 10 brød eller så havner i skapet ved siden av fonduesettet og smørbrødgrillen og støver ned de neste årene. Brødene kan bli gode med rett oppskrift, men kan nok ikke måle seg med vellaget surdeigsbrød fra en god baker.wotg skrev:Som hobbykokk så er jeg skeptisk til slike maskiner. Hvordan blir brødet? blir det slike blytunge skiver som mor lagde når man var liten eller blir det luftig og fint?
Snobb som jeg er foretrekker jeg å tusle bort på løkka å kjøpe ferskt surdeigsbrød til 35 spenn.
1. Danske og tyske bakarar er ganske like når det gjeld skikkeleg grovbrød frå dei mindre bakeria. (Og så er danskane dei som lagar best wienerbrød, tykkjer no eg...)Gjestemedlem skrev:1. Noen av de flinkeste på godt grovbrød er danskene. Deres rugbrød, når det fås ferskt og nybakt i butikkene er saftig og rikig godt og helt uten den syrlige smaken som preger det
2. langtidsholdbare tyske svartbrødet.
3. Brukte min brødbakemaskin het til jeg mistet oppskriftsheftet og bommet stygt på oppskiften en gang. Det endte med en fæl stivnet klump og mel om hverandre og et helvete å vaske opp. Har stått inderst i skapet siden da.
Hvilken maskin har du da?Gjestemedlem skrev:Noen av de flinkeste på godt grovbrød er danskene. Deres rugbrød, når det fås ferskt og nybakt i butikkene er saftig og rikig godt og helt uten den syrlige smaken som preger det langtidsholdbare tyske svartbrødet.
Brukte min brødbakemaskin het til jeg mistet oppskriftsheftet og bommet stygt på oppskiften en gang. Det endte med en fæl stivnet klump og mel om hverandre og et helvete å vaske opp. Har stått inderst i skapet siden da.