Brødbakemaskin!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Noen som har tips til en god brødbakemaskin?

ca 1500.-

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Bare sørg for å bytte ut strømkabelen med en kvalitetsstrømkabel .Jevnere steking og og bedre brød. Elting vil på det nærmeste foregå lydløst. Bare en sort bakgrunn. Brødet holder seg også ferskere lenger.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Jeg har en fra GoldStar, veldig fornøyd..
Våkner av nybakt brød nesten hver morgen, di som ikke har burde skaffe seg en..
Mitt tips, hell oppi enklere blir det ikke;

3,5dl væske (vann og litt melk)
2 spiseskjeer oliven olje.
en klype salt
0,3kg finmel
0,25 grovhvete
1/2 pakke gjær

For di som er litt opptatt av helse, kan en tilsette litt havregryn og proteinpulver i brødet evnt bruke speltmel, får ikke kjøpt like sundt/godt ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her i huset brukast ei Wilfa kvar dag. Maskina heiter BMA25SS, og kostar ca 1100 kr. Stor nok til å lage brød til ein famile på 5, og blandar deigen utmerka. Eg brukar vanleg gjær, og ei lett modifisert vanleg oppskrift. (Grovblanding 30%+ firkorn 20%+50%finkveite. Då er alle sånn passeleg fornøgde. Elles ville ungane hatt mindre og kona meir fiber)
Brødet får diverre ikkje steikeskorpe, men er saftig og godt på smak. Deigen blandast svært godt, og vi er stort sett fornøgde (men eldstemann på 19 held seg sjølv med kjøpebrød)
Det finaste med maskina er likevel at ho kan programmerast til å lage klar rundstykke (eller brød/pizza) nokre timar i førevegen. Såleis brukar eg å samle familien like før Popquiz kvar laurdag til fellesfrukost. Ungane går relativt fort kvar til sitt etterpå, slik at kona og eg kosar oss med mat og musikk ein time.
Eit sosialt tiltak som held familien saman. Og så er rundstykka svært gode. (Hugs å stå opp tidleg. Trikset med rundstykke er at dei skal heve i minst 90 minutt, gjerne meir)
Eit urovekkjande moment er tankane på å ha eit såpass kraftig varmelement påslått gjennom natta. Men det har gått bra så langt....

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Audiophile-Arve skrev:
Her i huset brukast ei Wilfa kvar dag.

Brødet får diverre ikkje steikeskorpe
Hei
Med Wilfa cooltouchen så er det 3 forskjellige "steketyper/ skorper"
lys, medium og mørk.
Synes medium blir midt i blinken, lys er alt for lys ( men passer fint for loff)
ved mørk så synes jeg brødet blir for mye stekt i bunnen ( etter min smak)
Mvh Jan I

EDIT: ser at det er 3 stekegrader på din maskin også AA og den er vel litt mer avansert enn denne cooltouchen

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Kenwood står det på min. Den har jeg hatt i tre år uten problem. Jeg gjør det enkelt: en pose spelt- eller havremel, 0,5 liter vann med tre ss olje i og tre ts tørrgjær.

Kenwooden kostet ca 800 kroner på Elkjøp.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg byttet nettledningen på min, og fikk på den måten et løft i bakverket.

Jeg har også plassert den på en Ikea slakteblokk, og opplever mer organiske brød, spesielt i skorpeområdet. 8)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Jo takk for tips dere! ble en slik wilfa 25s.. mmmm

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har kjøpt meg spelt-mel i dag som jeg tenkte å prøve siden noen anbefaler det. Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Jepp. Det går bra. Smaken er heller ikke så forskjellig.
Kast all sammalt hvete, det er gift, og ikke egnet til menneskeføde.

Jeg byttet til spelt for flere år siden, og siden har det bare gått oppover. ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Har kjøpt meg spelt-mel i dag som jeg tenkte å prøve siden noen anbefaler det. Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Min lokale ernæringsekspert seier at spelt erstattar kveite i (nesten?) alle samanhengar. Også ernæringsmessig, men det er somme som ikkje tåler kveite så godt. Dei bør bruke spelt. Smaken er ikkje identisk, men det tenkjer du ikkje over så ofte. Eg har prøvd spelt, men tykkjer ikkje det er verd pengane.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
-HP- skrev:
Brød er en overvurdert komponent i kostholdet. Hvis man virkelig vil spise suntt, så bør man blant annet unngå kornprodukter.

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_1/Artikler/evolusjon-mat
Eg trur ikkje problemet er kva ein et, men kor mykje ein et av det......
gjeld både korn og anna. Mennesket er ein altetar frå naturen si side, så det meste kan gjere nytta.
Men ikkje overdriv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:
Er det bare å bruke vanlig oppskrift men bytte ut hvete og sammalt hvete med spelt?
Jepp. Det går bra. Smaken er heller ikke så forskjellig.
Kast all sammalt hvete, det er gift, og ikke egnet til menneskeføde.

Jeg byttet til spelt for flere år siden, og siden har det bare gått oppover. ;D
Hva er gift med sammalt hvete, dette har jeg ikke hørt før.
Hva med rug og havre da?

Hva som bare går oppover er jo også et spørsmål... får håpe det ikke er vekten.. ::)

Det er jo sinnsykt dyrt da, betalte dobbelt så mye for 2 kg spelt som jeg gjorde for 6 kilo hvetemel.. :eek:

Du bruker vanlig gjær i brødbakemaskin Arve? Går det i alle maskiner?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Men for meg er det viktigste at uten hvete kan vekten holdes konstant mye enklere.
Jeg har erstattet hvete med spelt og rug, og dermed kan jeg leve det gode liv uten å tenke på kalorier og annet tøys.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Jeg har lest om mange som har overvunnet diverse helseplager ved å slutte med hvete.
Men for meg er det viktigste at uten hvete kan vekten holdes konstant mye enklere.
Jeg har erstattet hvete med spelt og rug, og dermed kan jeg leve det gode liv uten å tenke på kalorier og annet tøys.
Fra å være overvektig, med stigende blodtrykk, opplevde jeg at kiloene rant av, blodtrykket ble normalt, og vandrer nå rundt på jorden med idealvekt.
Dette høres nesten ut til å være for godt til å være sant... :eek:

Eier du en speltfabrikk..? ;)

Høres jo bra ut dette, og dette var det eneste du gjorde?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Her får eg berre fin spelt, og det er ikkje noko å lage kvardagsbrød på. Du har altså tilgong på sammalt spelt, og brukar det til alt? Blandar du ikkje i rug eller anna korn?

Eg er spent på kva ernæringseksperten min seier.....

Han skrev vel at han brukte rug og.

Jeg fikk tak i sammalt og fin, har et brød i maskinen som jeg venter på at skal bli klar snart, jeg blandet inn litt havrekli og. Så får vi se hvordan det går..

Har du egen ernæringsekspert? Hvor får man tak i sånne??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Speltbrødet ble godt det, og det var utrolig mettende, spiste en skive til frokost og var mett halve dagen... :eek:

Kan anbefale det ja. :)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
oddgeir skrev:
Det der er veldig sant. Ut fra hva jeg har lest, så er hvete egentlig kun "tomme kalorier". Det er fullt av karbohydrater, men lite annet. Rug, havre og spelt er visst mye bedre:) Samme gjelder visst poteter og ris, da forøvrig. Lite annet enn karbohydrater,, og derfor skal man visst være forsiktig med det. Men hvor puristisk skal man egentlig gidde å være?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
-HP- skrev:
oddgeir skrev:
Det der er veldig sant. Ut fra hva jeg har lest, så er hvete egentlig kun "tomme kalorier". Det er fullt av karbohydrater, men lite annet. Rug, havre og spelt er visst mye bedre:) Samme gjelder visst poteter og ris, da forøvrig. Lite annet enn karbohydrater,, og derfor skal man visst være forsiktig med det. Men hvor puristisk skal man egentlig gidde å være?
Så lenge man erstatter det med noe som er sunnere og smaker minst like godt er det vel greit. Havre er jo veldig sunt, og godt i brød, spelt og havre fungerte godt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
-HP- skrev:
oddgeir skrev:
Vi kuttet poteter og ris også. Det ble erstattet med stekte strimlede grønsaker, sprøtt og godt.
Vi trenger ikke poteter til alle måltider. Det er mye bedre og variere fra dag til dag, og heller bruke poteter til de måltidene som krever det, slik som fløtegratinerte poteter til peppersteken, stekte poteter til lammet, osv.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Som hobbykokk så er jeg skeptisk til slike maskiner. Hvordan blir brødet? blir det slike blytunge skiver som mor lagde når man var liten eller blir det luftig og fint?
Snobb som jeg er foretrekker jeg å tusle bort på løkka å kjøpe ferskt surdeigsbrød til 35 spenn.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Det fungerer helt utmerket.

Det vil si, en fungerende maskin gjør det!
Jeg har en Wilfa som fungerer aldeles fantastisk, brødene blir kjempegode, om enn litt kubeformede i stedet for avlange.

Men, jeg vil rette en advarsel mot andre ikke-fungerende maskiner.
Det er en eltepinne oppe i "dunken" der som snurrer rundt og blander greiene før det stekes.
Jeg har tidligere forsøkt to forskjellige Kenwood modeller, og der klarer rett og slett ikke Kenwood å blande deigen nok.
Dermed får man tjukt grovt brød i bunnen og luftig loff i toppen, fordi Kenwood ikke elter.

Dermed er mitt råd til dere som tenker brødbakemaskin: kjøp en Wilfa og unngå for all del Kenwood hvis dere vil ha spiselige brød! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
Som hobbykokk så er jeg skeptisk til slike maskiner. Hvordan blir brødet? blir det slike blytunge skiver som mor lagde når man var liten eller blir det luftig og fint?
Snobb som jeg er foretrekker jeg å tusle bort på løkka å kjøpe ferskt surdeigsbrød til 35 spenn.
Maskiner kan være morro en stund. Min erfaring er at de etter 10 brød eller så havner i skapet ved siden av fonduesettet og smørbrødgrillen og støver ned de neste årene. Brødene kan bli gode med rett oppskrift, men kan nok ikke måle seg med vellaget surdeigsbrød fra en god baker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Eivind E skrev:
Det fungerer helt utmerket.

Det vil si, en fungerende maskin gjør det!
Jeg har en Wilfa som fungerer aldeles fantastisk, brødene blir kjempegode, om enn litt kubeformede i stedet for avlange.

Men, jeg vil rette en advarsel mot andre ikke-fungerende maskiner.
Det er en eltepinne oppe i "dunken" der som snurrer rundt og blander greiene før det stekes.
Jeg har tidligere forsøkt to forskjellige Kenwood modeller, og der klarer rett og slett ikke Kenwood å blande deigen nok.
Dermed får man tjukt grovt brød i bunnen og luftig loff i toppen, fordi Kenwood ikke elter.

Dermed er mitt råd til dere som tenker brødbakemaskin: kjøp en Wilfa og unngå for all del Kenwood hvis dere vil ha spiselige brød! ;D
Er du Wilfa-importør... ? ;)

Har en Kenwood og kjenner ikke igjen denne beskrivelsen. Den blander bra og lager gode luftige brød.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:

Har en Kenwood og kjenner ikke igjen denne beskrivelsen. Den blander bra og lager gode luftige brød.
Dette bør vi ta på alvor! ::) Er det en sak kvinner bør ha greie på så er det hvordan brødet skal være!! ;D ;D ;D ;D ;D

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Komponenten skrev:

Nei, er nok ikke bransjeaktør, ha ha ha ;D

Jeg har testet to forskjellige kenwood modeller og ingen av de har blandet bra nok.
Jeg baker ganske grove brød, jeg tror disse kenwoodene sikkert funker bra med litt finere brød og loff, men når det blir grovt så klarer de ikke jobben.
Da er det bare en Wilfa som nytter, ha ha ha ;D
Det er rett og slett ikke nok guff i disse kenwoodene, de klarer ikke å elte grove brød. Kan være noe med eltepinne-designet deres også.
Ga bort den siste kenwooden min til fetteren min, vet ikke om han bruker den engang.
Bestemora mi kjøpte også en slik kenwood, og hun fikk den heller ikke til å blande tilstrekkelig, så den ble levert til Fretex.

Jeg har faktisk slitt ut en slik Wilfa og måtte kjøpe ny. Motoren ble rett og slett bare utslitt etter to års bruk.
En annen gang røyk den pakninga som er i bunnen mellom akslinga til eltepinnen og den bollen man fyller oppi, og da ble det jo lekkasje.
Så jeg måtte kjøpe ny sånn bolle tenkte jeg, så fikk jeg en gratis fra på garanti ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du har vel noen aksjer der da.... ;)

Vel jeg har bakt både grove og fine brød og synes resultatet er helt bra.
Tidligere bakte jeg brød mer "manuelt" med en stor kjøkkenmaskin som eltet og så laget jeg 4 brød og stekte i langpanne. Synes de blir like bra eltet nå i Kenvood-maskinen.

Du har rett Spiralis, jeg vet både hvordan brødet skal være og hvor skapet skal stå... ;) ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er lett å få tak i halvgrovt og kjedelig brød her hjemme. Men de fleste brødene har bare litt variasjon i form og tekstur, men smaker stort sett pent lite. Jeg har ennå til gode å smake riktig godt fransk brød i Norge. Lyst brød som er sprøtt utenpå og som blir gradvis mer fluffy og mykt innover. Brød som kan brytes og dypper i litt havsalt og god olivenoje og nytes alene. Jeg har sett etterligninger men ingen fullverdige produkter. Tror det han mye med melet å gjøre, men det burde da være noen som kunne tatt seg bryte med å importere ordentlig mel.

Beste brødet jeg har spist her nord var hos Emmerys i Århus. I Bergen er det ingen som fikser lyst brød. Hverken Lie Nielsen, Godt Brød, Det Franske Bakeriet, eller andre.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
hvor ble det av innlegget mitt med "bra brø".. ble det sensurert?

sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Du har rett Spiralis, jeg vet både hvordan brødet skal være og hvor skapet skal stå... ;) ;D
Uff da. :( :-\ :'(

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Neida, jeg bare tøffer meg litt... ;) ;D

Skapene flytter vi lite rundt på, de står vel stort sett der de alltid har stått.
Men om jeg er riktig snill får jeg i alle fall bestemme hvor brødbakemaskinen skal stå. :)

Eller gjør jeg det...? ::) ???

Den står i alle fall oppå kjøleskapet, men i farten kan jeg ikke helt huske hvem som kom på å sette den der...

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:
Komponenten skrev:
Neida, jeg bare tøffer meg litt... ;) ;D

Skapene flytter vi lite rundt på, de står vel stort sett der de alltid har stått.
Men om jeg er riktig snill får jeg i alle fall bestemme hvor brødbakemaskinen skal stå. :)

Eller gjør jeg det...? ::) ???

Den står i alle fall oppå kjøleskapet, men i farten kan jeg ikke helt huske hvem som kom på å sette den der...

Brødbakemaskiner må jo stå og arbeide i kjøkkenpyramider. Slik kan den kosmiske energien samles i brødet og hele familien vil oppleve fantastiske helseeffekter og brødet holder seg ferskt mye lenger etterpå. Har du ikke lært noe på husmorskolen?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Og ellers føler du deg frisk og rask??

Kanskje du burde la kone, sambo eller mor, ja hvis du bor alene så snakk med katten din, få vurdere om det kanskje er på tide å ringe lege? Hadde nok ikke vært dumt om du la deg nedpå en liten stund i alle fall. ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
wotg skrev:
Maskiner kan være morro en stund. Min erfaring er at de etter 10 brød eller så havner i skapet ved siden av fonduesettet og smørbrødgrillen og støver ned de neste årene. Brødene kan bli gode med rett oppskrift, men kan nok ikke måle seg med vellaget surdeigsbrød fra en god baker.
Vi er i ferd med å slite ut andre bakemaskin på om lag 6-7 år. Brukast nesten kvar dag.

Norsk brød, slik eg får tak i det her i utkanten, handlar om litt trist loff, eller variasjonar rundt det som like gjerne kunne vore kneipp, men med ymse tilsettingar. Bakaren har oppi malt eller sirup for å få den fine, grove fargen. Folk likar ikkje fiber, ser det ut til.

I utlandet er eg lite imponert over grovbrødet. Lite smak, bortsett frå unntaksvise småbakeri, spesielt i Tyskland. Men fine bakevarer i Frankrike, og til dels Spania og Portugal, kan vere fantastiske. Eg er sjeldan oppteken av å ete sunt, for eg er i utlandet stort sett på gjennomreise/ferie.

Det bakast mest eit "vanleg" brød her i huset, eitt som er litt grovare enn Kneipp, men som manglar malt, sukker og sirup. Og så brukar eg alltid olivenolje.
Eg brukar ikkje å ha oppi korkje heilkorn eller avartar av "flis", men kona lagar innimellom eit supergrovt, tungt brød ho likar. Hadde vi hatt skikkeleg steikeskorpe, hadde brødmaskin vore einaste alternativ her i huset, men eldstemann kjem ofte heim med kjøpebrød - men flyttar snart på hybel igjen.

Eg har snakka med min kosthaldsekspert meir om spelt. Han seier at det har meir stivelse og hevar betre enn kveite, og at det eigentleg er svært homogent, slik at det ikkje er særleg skilnad på sammalt eller fint. Næringsinnhaldet skil seg svært lite ut frå kveite, og det er fyrst og framst populært fordi det har litt annan smak, og hevar betre på grunn av stivelsen. Han brukar det mest som tilsetting for å få halvgrove bakverk til å heve betre.
Grunnen til at det er dyrt, er at kornet kastar mindre av seg, og ein treng såleis tre gonger så stort dyrkingsareal for å få same kornmengd.

Akkurat no har eg 18 rundstykke med 60 % spelt og 40 % finkveite ståande til heving.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen av de flinkeste på godt grovbrød er danskene. Deres rugbrød, når det fås ferskt og nybakt i butikkene er saftig og rikig godt og helt uten den syrlige smaken som preger det langtidsholdbare tyske svartbrødet.

Brukte min brødbakemaskin het til jeg mistet oppskriftsheftet og bommet stygt på oppskiften en gang. Det endte med en fæl stivnet klump og mel om hverandre og et helvete å vaske opp. Har stått inderst i skapet siden da.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
1. Noen av de flinkeste på godt grovbrød er danskene. Deres rugbrød, når det fås ferskt og nybakt i butikkene er saftig og rikig godt og helt uten den syrlige smaken som preger det
2. langtidsholdbare tyske svartbrødet.

3. Brukte min brødbakemaskin het til jeg mistet oppskriftsheftet og bommet stygt på oppskiften en gang. Det endte med en fæl stivnet klump og mel om hverandre og et helvete å vaske opp. Har stått inderst i skapet siden da.
1. Danske og tyske bakarar er ganske like når det gjeld skikkeleg grovbrød frå dei mindre bakeria. (Og så er danskane dei som lagar best wienerbrød, tykkjer no eg...)

2. Det er vel ikkje tenkt til mat, dette? Kona kjøpte ein gong, og eg kasta det nokre månadar etterpå. Fysj!

3. Du gløymde gjæren, skjønar eg....har hendt meg også, men eg vart såpass mobba etterpå at eg har passa på denne ingrediensen fyrst i ettertida.
Bra det ikkje er ein platespelar du herpar...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Noen av de flinkeste på godt grovbrød er danskene. Deres rugbrød, når det fås ferskt og nybakt i butikkene er saftig og rikig godt og helt uten den syrlige smaken som preger det langtidsholdbare tyske svartbrødet.

Brukte min brødbakemaskin het til jeg mistet oppskriftsheftet og bommet stygt på oppskiften en gang. Det endte med en fæl stivnet klump og mel om hverandre og et helvete å vaske opp. Har stått inderst i skapet siden da.
Hvilken maskin har du da?
Jeg har en som heter Kenwood rapid-bake, og der skal man bruke 3,5 dl vann til 9 dl mel. Så lenge forholdet mellom væske og melblanding er rett bør det vel gå greit. Om du følger med mens den elter kan du eventuelt justere underveis. Om du husker hvor mye væske det skulle være er det vel bare å gange opp om din maskin er større. Tror nok også du vil finne oppskrifter på hjemmesiden til produsenten.

3,5 dl væske + 9 dl mel + 1 ts salt + 1/2 pakke gjær (1-2.5 ts tørrgjær) + noen ss olje ( tar ofte i litt mer)

Topp Bunn