Bra deal? Duger de til noe? 145mm bassen fra IXION ligger på Finn til 180,-/stk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Jeg så annonsen på Finn og kjøpte noen elementer. Støpt kurv og tilsynelatende velbygget. Har kjørt noen sveip i DATS 3 og fått ut noen parametre. VAS er beregnet ut fra en lukket 5,9 liters testkasse. Skal måle frekvensgangen i morgen når folk ikke sover her. Er absolutt ikke vant til så små elementer så jeg er usikker på hva jeg skal tro. Min plan er å bruke disse med slavebass og DSP.

OBS: Elementet kan ha vært litt kaldt, jeg målte Fs til under 45Hz da det var fyr på peisen i går....

f(s) = 46.97 Hz Q(ts) = 0.3528
    V(as) = 9.779 liters (0.3453 cubic feet)
    SPL = 86.2 dB SPL 1W/1m
    R(e) = 6.186 Ohms
    Q(es) = 0.376
    Piston Diam. = 110 mm (4.331 in.)
    SPL = 87.32 dB SPL 2.83 Vrms
    C(ms) = 0.771 mm/N
    L(e) = 0.3916 mH at 10kHz
    Q(ms) = 5.713
    BL = 8.504 n(0) = 0.257 %
    M(ms) = 14.89 grams

Bilder fra Finn:

ixion.jpg
    ixion 2.jpg
    ixion 3.jpg

Vedlegg

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    @Glennooo tipset om at dette er et SEAS element. Chassiset ligner svært på (klikk her) H1216 men på IXON elementet er vel diameteren på membran endel større - de utnytter chassiet bedre. Membranet er coatet papir. Dustcap kjennes ut som polyprop når jeg knipser på den men kan nok være noe annet.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Bodø Glimt og REW.

Høyttaleren er 150cm over gulvet, perspektivet er litt weird med fisheye. 390cm takhøyde.

IMG_5011.jpeg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Ser IXION er et norsk firma som lagde lifestyle/trådløse anlegg, de solgtes tidligere på multicom.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Uglattet. Elementet sitter i en lukket kasse på ca 6 liter med litt akustisk dempemateriale.

IMG_5016.jpeg

Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Ser ikke dette litt ut som frekvensgangen til en PA 12-15" midbass :) ?

Med noen DSP triks og slavebass blir dette supert som en kompakt sak som ikke skal spille så høyt. (5" skal hverken spille høyt i frekvens eller SPL tenkte jeg)

Har kjøpt et morsomt filament som "skummer opp" og blir fleksibelt, man kan justere shore mykheten med temperaturen underveis i printingen. Tenkte å forsøke å printe et indre og ytre oppheng til slavebass som skal være progressivt. Skjeler litt til SLAPS slavebassene. https://www.earthquakesound.dk/en/produkt/slaps-12/

Vedlegg

Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Her er TS med VAS ut fra added mass metoden. Adda 11 gram.

IXION added mass TS parametre.png

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.808
    Sted
    Østfold
    Litt sånn detektivarbeid sammen med @Naturlyd har ført til følgende:

Chassiset ser ut til å være Seas sitt 16-chassis. Membranen er papir med en form for maskinell coating. Seep-siden er bak, og kantopphenget, som ikke er det samme som Seas vanligvis bruker på denne typen drivere, er montert på membranen i jiig. Driveren har vært innom Kina, og det er godt mulig membran og oppheng, og andre komponenter, har kinesisk opphav. Kantbølgen ser ut til å ha litt mindre ytre diameter på bølgen enn det typiske Seas-opphenget til 16-chassis, noe som trolig medfører Sd på litt under 100kvcm i stedet for de mer vanlige 104 (uten faseplugg) som man får med det typiske opphenget.

Magneten har en diameter på 100mm. Det faller mellom de vanlige 90 og 110mm motorene som man finner på hhv RNX og RCY-motorene. Førstnevnte bruker 39mm spole mens sistnevnte bruker 26mm spole. Med 39mm spole har man betydelig mer mulighet for å få flux gjennom polstykket for å få opp fluxtettheten i gapet og dermed kraftfaktoren. Motoren har også en "bumped back" konstruksjon (som gir litt mer plass til spolen), og på øyemål kan det se ut til at magneten er litt dypere enn den typiske 90mm motoren. Spolen som er benyttet er 39mm i diameter.

Det ser videre ut til at motoren har et overheng på omkring 4mm, muligens litt mer. Dette oversetter da naturlig til x-max på driveren. Om vi ser på parametrene han har fått ut via DATS virker de sannsynlige basert på hva vi vet om konstruksjonen og hva andre drivere basert på samme chassis har av parametre. Vi kan for eksempel se at den virker noe mer motorsterk enn U16RCY/P som benytter 90mm motor med 26mm spole. Samtidig har den forholdsvis høy Fs, noe som normalt fører til høy Qts, så det at Qts er under 0,4 med Fs på rundt 47Hz tyder på en driver som er mer motorsterk enn snittet av drivere fra Seas. Den skulle da egne seg til bassrefleks med ikke altfor lav tuningfrekvens. For svak motor pleier å tvinge tuningen så lavt at man mister stabilitet og kapasitet, så det kan være en positiv ting.

Vi ser på frekvensresponsen og impedansresponsen at den oppfører seg rimelig ryddig opp til ca 1500Hz der det går fullstendig galt. Det virker sannsynlig at driveren er bygget for å være subwoofer brukt sammen med fulltoner. Dette er også omtrent som forventet med en såpass tung spole på en liten og forholdsvis tynn papirmembran.

Uten å ha prøvd å simulere driveren forventer jeg at den vil trives i området rundt 15 liter bassrefleks tunet en plass på 30-tallet.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.873
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ixion hadde en liten fulltone i tillegg til denne. Elementet kommer fra et restlager etter Ixion-produksjonen ble nedlagt og hovedproduksjonen av panelovner ble flyttet ut av landet. Mener å ha lest at GeirF har hatt en finger med i tuningen av denne. Hadde et slikt element hjemme, kun til måling.

Glennooo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Antall liker
    437
    Ixion hadde en liten fulltone i tillegg til denne. Elementet kommer fra et restlager etter Ixion-produksjonen ble nedlagt og hovedproduksjonen av panelovner ble flyttet ut av landet. Mener å ha lest at GeirF har hatt en finger med i tuningen av denne. Hadde et slikt element hjemme, kun til måling.
    Dette stemmer, Geir F har hatt en finger med, det har jeg også hørt fra sikre kilder!

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    @W.Sand - målte du på elementet?

Har alltid flirt litt av den typiske diyaudio tråden som starter med at noen har noen elementer liggende og vil (føler at de må) få det meste ut av dem i stedet for å få tak i noen andre som er optimalisert for oppgaven. På den andre siden er det tilfredsstillende å få best mulig resultat selvfølgelig.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.873
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, målte på de. Fant ingen anvendelse mht opprinnelig plan.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.808
    Sted
    Østfold
    @W.Sand - målte du på elementet?

Har alltid flirt litt av den typiske diyaudio tråden som starter med at noen har noen elementer liggende og vil (føler at de må) få det meste ut av dem i stedet for å få tak i noen andre som er optimalisert for oppgaven. På den andre siden er det tilfredsstillende å få best mulig resultat selvfølgelig.
    Litt i samme klasse som at folk gjerne vil ha reparert en del i sine gamle høyttalere i stedet for å bruke 200kr på en ny del, og gjerne tar i mot råd og analyse fra andre forummedlemmer i det som utvikler seg til side etter side med lange avhandlinger?

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    399
    Torget vurderinger
    24
    Og så møter jeg jo meg selv i døra da jeg nå har en bunke bittesmå basser jeg skal prøve å gjøre noe med. :giggle:

Feks noe inspirert av GGNTKT M1:

IMG_5048.jpeg
    IMG_5046.png
    IMG_5047.png
    IMG_4973.png
    IMG_5051.jpeg
    IMG_5052.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn