bra taktekker-/snekkerfirma i Bergen

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Må legge nytt tak på huset. Er skeptisk til anbudstjenestene på nett da du ikke vet hva du får, og prispressing kan gi hastverksarbeid. Bedre å satse på noen med gode skussmål, så får det heller koste litt ekstra. Derfor: Noen som kan anbefale noen til å legge tak i Bergensområdet som de har gode erfaringer med? Prisnivå teller selvsagt, men kvalitet er viktigst.

Går fra opprinnelig skifer fra ca 1930 til betongstein (Zanda protektor??). Litt synd, men en del av skiferen er sprø og litt for dårlig til å spikre om, og det blir mye dyrere og uten garanti. Tømmerhus med >40 grader skredde og ca 100 kvm tak.

Setter min lit til at hififolket kan øse av sin breddekunnskap.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.543
Antall liker
6.977
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vi renoverte taket på firemannsboligen selv.

Fjerna den hysterisk dårlige skiferen, takrennene og lektene, renoverte litt av troet. Etterpå monterte vi nye takrenner, la ny papp, lekter og så Decra med takstiger og nye pipebeslag og beslag til takvinduer.

Hele sulamitten kom seg på 130' (2004-kroner), inkl. leie av stilas for 180-200kvm. Takpannene ble skrudd fast (ikke spikret).

Tror jeg vil anbefale Decra - utrolig greit å arbeide med.

Johan-Kr
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes en taktekker som bruker VW Type II (Transporter) som firmabil. Det må vel være riktig firma til å pusse opp et slik hus?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
Beklager om jeg låner tråden, men jeg har altså kjøpt hus med flatt tak i regn-og snøfulle Norge...... eeehhhh ??? ???

Noen som har erfaring med Protan takbelegg?
http://www.protantak.no/produkter/nybygg/pages/default.aspx

Virker veldig bra og vi vurderer å legge dette først som sist selv om asfaltpappen ble skiftet i 1994......

.tore. - si ifra om dette ble helt off-topic, så fjerner jeg innlegget....
Jeg har ikke noe med dette, men i og med at jeg selv er moderator og administrator for et forum så har jeg en mening om dette. Det er ikke off topic, men det er kapring av tråden. Jeg synes du skal lage en egen tråd om emnet, slik at ikke de to emnene diskuteres om hverandre. Sannsynligheten for at ditt innlegg får langt flere svar enn trådstarters så vil det kunne bli en kjedelig tråd for ham.
 
S

Supertramp

Gjest
bra, da slettet jeg - så gjør du det også - så håper vi at ingen så det :)
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Miles skrev:
Kontakt er blikkenslagerfirma f.eks. Fana blikk

http://www.fanablikk.no/index.php?valg=nyhet&nyhets_id=25

Av tak så kan jeg anbefalle båndtekking i sink.
Eneste takstein jeg kan anbefalle er ren tegl stein.
Skal hente inn pris fra de. Har hørt at de er bra men dyre.

Hva er fordelene med tegl? Har blitt anbefalt det av andre også, men også forespeilet at det blir vesentlig dyrere.

Skal få pris på Zanda protektor. De mente det er glatt nok til at det ikke gror. Impregnert med ett eller annet. Glasert betong var også mye dyrere enn dette.
 
S

Supertramp

Gjest
Teglstein har nærmest ubegrenset levetid HVIS:
- de ikke blåser av
- de ikke knekker av en eller annen grunn

Gamle sørlandshus bygget på 17-og 1800 tallet kan godt ha originale teglstein liggende på taket fremdeles, da ofte med et lag av mose eller lav eller annen vekst på - pent er det for noen, nostalgisk så det holder.
Det sies at teglstein bare blir penere og penere med årene.

På Vestlandet, gjerne utsatt for mye sterk vind, bør steinene limes, mures eller skrues fast.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.927
Antall liker
8.937
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Først og fremst vil jeg anbefale deg å bruke anbudstjenesten - fordi:
1 - Du vil forhåpentlig få mange tilbud - det gir deg et veldig godt innblikk i prisnivået.
2 - Ved å ettespørre hva som er inkludert i prisen - evt spørre litt hva de skal gjøre - evt utfordringer. Så vil du få avdekket eventuelle utfordringer og ikke minst om hvor grundig leverandøren er
3 - Det er større sjans for deg å få en håndtverker som faktisk har tid til å gjøre jobben. Mange har så mye å gjøre at de priser seg opp - slik at de bare tar svært godt betalte jobber!
4 - Anbud er 100% uforpliktende!

Hvis du har litt teknisk forståelse - så vil jeg vel hevde at ditt inntrykk av håndtverkeren gjennom befaring, tilbud, spørsmål og ikke minst referanser er et meget godt grunnlag å ta en beslutning på! Prisene varierer voldsomt. Jeg har selv hyret inn anleggmaskiner til en jobb i hagen nå - og er veldig godt fornøyd -derfor kan jeg også nevne navnet. AF Dekom (trolig største aktør på markedet) stilte med 30 tonns maskin og 2,5 tonns hammer for samme pris som en annen skulle ha for 8 tonns maskin og 400 kg hammer.

Ring et par referanser av nyere dato - det er god kvalitetssikring - nytt tak er dyrt!

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
Det OMF nevner med å få en feeling av hva som er inkludert og hva som ikke er det skal ikke undervurderes. Får du et skikkelig detaljert anbud så vet du en del om hva du skal spørre de andre om, de fleste håndtverksjobber av en viss størrelse involverer betydelig mer enn hva noen som ikke er inni materien klarer å tenke seg på forhånd. Da jeg skulle ta badet mitt fikk jeg ett anbud som var svært detaljert (og dyrt...) men det gav meg i alle fall en mye bedre forståelse for hva det innebærer å bygge et baderom fra grunnen og var veldig greit å ha for hånden når jeg diskuterte med andre firma jeg spurte.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
ok, takk for gode råd. Får prøve anbudstjenesten og ta det derifra.

Kanskje lurt å be om pris på både zanda og tegl da, så får jeg se om det er verdt ekstrakostnaden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Stort sett er det rimeligere å ha håndtverkere til å jobbe til en timesrate enn å få en pris på jobben.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Anonym skrev:
Stort sett er det rimeligere å ha håndtverkere til å jobbe til en timesrate enn å få en pris på jobben.
Det er en ting jeg ikke hadde turt på en større jobb, greit med små jobber på noen få timer, men aldri på større ting(og jeg er håndtverker selv og gir tilbud til kunder)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.459
Antall liker
470
Torget vurderinger
2
Fenalaar skrev:
Tror jeg vil anbefale Decra - utrolig greit å arbeide med.

Johan-Kr
Enig her,Decra ser "ekte" ut kontra andre stålpanner,sprekker ikke i kilrenner(ved arker) som endel takstein gjør,er,har komplett tilbehørsprogram,er "stormsikkert" og veier "ingenting" kontra stein :) Ikke rart mange proffer anbefaler Decra :) 30år garanti har det også,ikke bare utsagnet: varer 30år 8)

mvh Filip
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Julenissen skrev:
Anonym skrev:
Stort sett er det rimeligere å ha håndtverkere til å jobbe til en timesrate enn å få en pris på jobben.
Det er en ting jeg ikke hadde turt på en større jobb, greit med små jobber på noen få timer, men aldri på større ting(og jeg er håndtverker selv og gir tilbud til kunder)
Jeg er også opprinnelig håndtverker men valgte videreutdanning mens jeg fortsatt var ung.

Dersom en har litt rom for økonomiske overraskelser mener jeg det beste alternativet er å ha håndtverker på timesbasis.
 

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Innlegg
483
Antall liker
11
Sted
Bergen
.tore. skrev:
Må legge nytt tak på huset. Er skeptisk til anbudstjenestene på nett da du ikke vet hva du får, og prispressing kan gi hastverksarbeid. Bedre å satse på noen med gode skussmål, så får det heller koste litt ekstra. Derfor: Noen som kan anbefale noen til å legge tak i Bergensområdet som de har gode erfaringer med? Prisnivå teller selvsagt, men kvalitet er viktigst.

Går fra opprinnelig skifer fra ca 1930 til betongstein (Zanda protektor??). Litt synd, men en del av skiferen er sprø og litt for dårlig til å spikre om, og det blir mye dyrere og uten garanti. Tømmerhus med >40 grader skredde og ca 100 kvm tak.

Setter min lit til at hififolket kan øse av sin breddekunnskap.
Det ser ut som om du spør etter pris på en vare du ikke er helt sikker på hva er? Det er ikke det beste utgangspunktet dersom du ønsker å få tak i det beste tilbudet.

Håndverksfirma er gode til å lese anbudspapirer og på store oppdrag satser mange på å ta igjen fortjenesten de går glipp av ved lave anbud gjennom ekstra regningsarbeid, dvs det som ikke er nøyaktig beskrevet i anbudet. Det beste er å få fagfolk til å beskrive anbudet for deg først sånn at materialvalg og alle detaljer (fra isolasjon til lufting, beslag og renner) kommer med. Kanskje ikke det aller billigste for en liten jobb som å skifte tak, men garantert det beste. Et proff beskrivelse vil også være basert på estetiske vurderinger av huset. Det høres ganske korny ut å skifte skifer med betongstein på et tømmerhus. Selv om du får tett tak ved å velge billig tekking kan det være en detalj som du ergrer deg over i mange år og som kan også senke verdien på huset ditt fordi det ser snålt ut.
 
Topp Bunn