Bra vinterbiler.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.606
Antall liker
1.295
eller montere en Milbert ;)



Fattige 17.285,- pr. stk. er vel ingenting for en garvet audiofil?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Volvo v 70, 2,5 ltr. automat gir med vinterprogram, alltid kommet dit jeg skal på vinterføre selv om jeg har bodd øde og vært for seint ute å bytta fra sommer til vinter dekk....knall vinterbil i tilegg til dobbelt klima anlegg så jeg slipper å fryse også....
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det er ikke noe problem å dra av veien uansett hvilke 3 bokstavs systemer bilen har, det være seg ABS, ESP, SRS, APC eller PMS. Det eneste som er sikkert er at jo flere 3 bokstavs sytemer bilen har jo høyere hastighet har den når den til slutt drar ut av veien !  :p
joda så klart er det mulig å kjøre av veien, men jeg har aldir opplevd å miste kontrollen over bilen med slike systemer, og her jeg bor er det ikke akkurat motorvei, eller god brøyting.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.160
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gitt at en også bruker huet:


2WD/4WD/4WD lavserie. Sperrer foran og bak.

Normalt sett kjøres bilen med bakhjulstrekk (ikke senterdiff i 4WD, så det skal ikke brukes på tørr asfalt). Selv om en kommer seg fram overalt, vil jeg anbefale gode (og rene) vinterdekk i tilfelle du planlegger å svinge eller stoppe :)

I vinter som var, tok jeg løs og kravla jeg meg opp en bratt bakke med 10 cm nysnø oppå glarhålke. Nema problema :)

Faktisk veldig bra varmeapparat også...

Hvis en skal virkelig kjøre på vriene steder, så bør en kanskje ha vinsj (og evnt. snorkel).

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.160
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
eller montere en Milbert ;)

<snipp>

Fattige 17.285,- pr. stk. er vel ingenting for en garvet audiofil?
Omtrent det samme som en Webasto med fjernstyring, mao :)

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.160
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Opplevde dette med quattroen i vinter då eg skulle slepe ein anna bil på glatta; spann på høgre framme og høgre bak. Resten stod dønn stille. Diff.brems my ass. Det var dritflaut. Var rett før eg røska av quattro-logoen på bakluka. 2WD med trekk på begge bak/fram-hjul hadde sannsynlegvis vore betre. Nei, 4x4 + sperre er tingen.
Diffbrems er ingen erstatning for sperrer når "the going gets tough". I normal bruk (bare en bil som skal flyttes og vanlig vei - ikke traktorvei), så er 4wd med diffbrems som regel nok.

En må kjenne redskapen og fjellvettreglene (ingen skam å snu). Hvis en tror blindt på at 4wd skal få deg fram over alt ender en som regel opp med mottoet som en kjenning hadde på subaruen sin - "firehjulstrekk er noe som lar deg kjøre deg fast på helt utilgjengelige steder" :D

Johan-Kr
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Diffbremser slites over tid. Og etter hvert vil de funke like godt som en åpen diff.

se på grafen :



100% sperre er heller ikke ideelt.. Da knaker det noe j@vli når du feks lukeparkerer.. Men kjekt hvis du skal satse på å drifte..

Etter å ha kjørt GW i militæret er det ikke en bil jeg ville ha anbefalt.. Men skal jeg anbefale en traktor til by bruk, så er GW helt greit...
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ingen over ingen ved siden!! ;)


;)

Ah, Taunus, sannsynligvis en av tidenes dårligste vinterbiler!

Garantert "moro" med nysnø, men fremkommelighet er oppsiktsvekkende dårlig med mindre man har spitter nye vinterdekk med pigg og 200 kilo i bagasjerommet.
 
T

Thomas1

Gjest
Etter å ha kjørt GW i militæret er det ikke en bil jeg ville ha anbefalt.. Men skal jeg anbefale en traktor til by bruk, så er GW helt greit...
Kjørte selv en av disse i millitæret. Uansett om en bruker høy/lavserie gir..de er ypperlige å sette seg fast med, Man kommer seg ikke løs igjen.
Den jeg kjørte ( til jeg ble fratatt blålappen ) var en 300 gd.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Problemet med militære kjøretøyer er vel først og fremst elendige 'helårsdekk'.

Jeg tror at en GW vil oppføre seg betydelig bedre med sivile dekk. I den spraglete grønnbrunsvarte utgaven heter den forresten MB..

;)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.160
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - militære og sivile utgaver kan ikke sammenlignes.

Sivile (av eldre årgang) har (som regel) hel hytte (ikke blafring fra presenningen), servo (trenger ikke være Arnold), helt andre dekk, betydelig mere støydemping og gjerne Recaroseter.

Nyere sivile biler (1991 el. nyere) har vesentlig mere "creature comforts", en masse 3-bokstavs forkortelser og fulltids 4x4.

Dekkene er hovedårsaken til at militære GW kjører seg fast. Eldre biler har 175-dekk, og i det senere har militæret gått på 225-dekk. Sivile biler er gjerne utstyrt med 235/75R15 på vinter og 255/75R15 på sommer. De nyere utgavene har enda bredere dekk.

Johan-Kr
 
M

Mulelid

Gjest
Nei, det var IKKE en spøk, mitt innslag om W123 stasjonsvogn på vinterføre. Bilen er utstyrt med selvjusterende støtdempere bak, er 50/50 vektfordelt og har en seig Dieselmotor som man kan kjøre opp bratte bakker med omtrent på tomgangsturtall. Den er veldig sær på valg av dekk, men til å være den typen bil er den veldig bra på vinterføre. Dere som mener noe annet har nok kjørt en med defekte dempere bak og lagt inn ballast i den. Selvjusterende dempere liker ikke mye ballast, for da blir de for stive og ballast bør ikke være helt bakerst i bilen. Den liker seg best en halvmeter foran bakakselen. Har kjørt opp bakke der en forhjulsdrifter sto og spant i revers, så bilen er nok bra på vinterføre. Er oppe med blomster på en fjellgard i uka før hjul, og det er bratt nok opp dit. http://vikjavev.no/gardar/index.php?gardid=11
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har ikkje sett denne i aksjon, Mulelid, men er faktisk veldig imponert over neste generasjon, W124, mhp framkommelighet på glatta.
 
Topp Bunn