Alt til hus og bolig Brent, svimerker i nærheten av vannrør og el. kabel.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Jeg skulle bytte en ventil for lufting, i en kanal hvor vannrør og kloakkrør er bygget inn, i kjellerstua. Der har det vært kraftig varmeutvikling.
Det er svidd hull i sponplaten, og det er sort rundt. Først tenkte jeg at dette garantert er et elektrisk problem, fordi kabelen til kursen i kjellerstua
går igjennom den kanalen og ut på andre siden, og videre til stikkkontakter. Men, med en så kraftig varmeutvikling i en kabel, da burde isolasjonen og
plastrøret rundt kabel vise tegn på det? Det er ingen spor av det, ingen derformasjon eller så mye som en liten bulk i kabel og plastrør. Ikke rett på utsiden
heller, der hvor kabel kommer ut av kanalen og ligger langs gulvlist. Nada, ingenting. Jeg har gått over kontakter og kabler i rommet og finner ingen spor eller feil.
Til høyre ser man røret med kabel for kursen. Det er en kurs til kjellerstua, 15A.

Så hva har skjedd her? Jordingsfeil og varmeutvikling i vannrør? Vannrøret er kloss inntil der varmen har vært sterkest, nærmere enn kabelen.
Jeg har nylig fått byttet en defekt sikring, men det var på en annen kurs. El. inspeksjon for et par år siden viste ingen jordingsfeil. Kan det har oppstått når sikringen på den andre kursen sviktet? Alt det er i orden nå.
Tips mottas med stor takk.

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.326
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Merkelig, er det du som har bygd det?

Kan det ha vært fra bygging, at de har loddet/sveist/kappet rør og det har tatt litt fyr når de la rørene?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Merkelig, er det du som har bygd det?

Kan det ha vært fra bygging, at de har loddet/sveist/kappet rør og det har tatt litt fyr når de la rørene?
Mulig. Men usannsynlig? Det må ha vært veldig varmt der. Kanalen er bygget med huset, fra 1976. Jeg er ganske sikker på at det ikke har med kurs til kjellerstua å gjøre, da ville det vært sort i på den tykke lista der kabelen går inn. I stedet er det sort på andre siden, kloss inntil vannrør. Og naturlig nok har den tynnere sponplaten fått hull.
Jeg har fulgt med i kveld og det er helt kjølig og ingen tegn til varme nå. Men dette er veldig veldig irriterende, jeg som har nevroser nok fra før...
Når jord går i vannrør, kan en jordfeil skape så kraftig varme i rørene?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.326
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Om du har jordstrøm i et vannrør så vil eventuell varmgang komme enten der du har jordfeilen eller i en overgangsmotstand - ikke midt på et rør.

Jeg tenker dette er noe som har skjedd ifm byggingen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Jeg heller også til det. Uansett er det irriterende når man ikke er helt sikker.
Om det hadde vært innstallasjonskabelen, er du enig i at det burde vært synlige spor av så kraftig varmeutvikling utenpå isolasjon og plastrøret?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Det har vært fyr der en gang ja.
Er det noen skjøt eller noe annet på det kobberrøret i nærheten der det har brent?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Det har vært fyr der en gang ja.
Er det noen skjøt eller noe annet på det kobberrøret i nærheten der det har brent?
Bare en ca 30 cm lengre opp, kjenner jeg med hånda. Vannrørene går ned i betongen. Betong ligger noen cm lavere enn gulvet.
Om kabelen: røret på bildet ender ved lista, og jeg ser såvidt den hvite kabelen ut av rør går inn i et borret hull. Så må den ha en liten bøy inni der, fordi utgangen av kabel ligger lavere langs gulvlist. Det er ingen tegn til deformering der den kommer ut av kanal heller.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.484
Vært frost i røret en gang og noen har tint det opp med en gassbrenner?

• Liker
Reaksjoner: OMF

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Vært frost i røret en gang og noen har tint det opp med en gassbrenner?
Det har jeg også tenkt på, det er en mulighet. Ulogisk sted, rørene ligger mer utsatt til andre steder der frost kan sette seg. Men det er få steder i huset hvor man har tilgang til rør, så en tidligere eier kan ha prøvd seg her. Hva slags spor setter det på kobberrør?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Litt vanskelig å orientere seg på det bildet, men er det svidd ytterkappe på kabel som kan synes nede i venstre hjørne/der det har brent?
IMG_20240825_225509.jpg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Utelukker dere et problem med kabel?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Har kjent med fingrene nedi hullet, kan ikke si det var noe som minnet om kabel. Vanskelig å bedømme dybde og nøyaktig hvor kabel går.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Er det kabelen man ser på bildet jeg ringet rundt med gult? Den kommer ned i rør/kanal, for så vinkel ut/hitover på bildet?
-Som nevnt, litt vanskelig å se/orientere seg basert på ett enkelt bilde i gitt zoom/nærbilde.

Men, om det er en kabel der bak man kan skimte, og den ikke er del av problemet, så kan man i alle fall anta at det er skade på kappe/isolasjon på den.
Aka den bør byttes/utbedres.
Om det er kabelen som er årsak til brann, så må den byttes/utbedres.
Så, vil anbefale at du kommer til bunns i dette mysteriet.

PS: Kudos til deg uansett for å være oppmerksom og oppdage/vurdere ting.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Er det kabelen man ser på bildet jeg ringet rundt med gult? Den kommer ned i rør/kanal, for så vinkel ut/hitover på bildet?
-Som nevnt, litt vanskelig å se/orientere seg basert på ett enkelt bilde i gitt zoom/nærbilde.

Men, om det er en kabel der bak man kan skimte, og den ikke er del av problemet, så kan man i alle fall anta at det er skade på kappe/isolasjon på den.
Aka den bør byttes/utbedres.
Om det er kabelen som er årsak til brann, så må den byttes/utbedres.
Så, vil anbefale at du kommer til bunns i dette mysteriet.

PS: Kudos til deg uansett for å være oppmerksom og oppdage/vurdere ting.
Kabelen er ført i det hvite plastrøret du ser til høyre i bildet, 90 grader i forhold til kobberrør. Det er ingen antydning til skade på den og jeg kan også skimte den hvite isolasjonen på kabel der den går ut av rør og inn gjennom bjelken.
Kabel kommer ut på andre siden av sponplate vegg. Der ser jeg heller ingenting av skade. Det er ca 8-9 cm av kabel jeg ikke ser mellom inngang i bjelke og ut på andre side av kanal.

Edit: sorry, jeg leste ikke godt nok.
Jeg har kjent med fingre nedi hullet, klarte ikke å kjenne noe som minnet om kabel. Men rett i nærheten må den være.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Ok, kan jo være som nevnt tidligere i tråden; brannskaden er fra ev en tidligere jobb/tining.
De to kobberrørene da, er det varmt og kaldt vann i de, ev hvor går de?
Er det naturlig/noe som tilsider at det kan ha vært problem med frost og det er forsøkt tint?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Ok, kan jo være som nevnt tidligere i tråden; brannskaden er fra ev en tidligere jobb/tining.
De to kobberrørene da, er det varmt og kaldt vann i de, ev hvor går de?
Er det naturlig/noe som tilsider at det kan ha vært problem med frost og det er forsøkt tint?
Vannet kunne tidligere fryse til kjøkken, fordi rørene går under gulv og langs vegg gjennom yttergang. Når døra til gang er lukket, kan det fryse når temperaturen nærmer seg 27-28 minus. Jeg oppdaget dette og har gjort tiltak så problemet er borte. Men noen kan ha forsøkt seg der nede, selv om det ikke er et opplagt sted. Man har god tilgang til å forsøke å varme rør der. Jeg har aldri opplevd at vannet har fryst noen andre steder.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.189
Torget vurderinger
96
Har hatt kontakt med elektriker og sendt ham flere bilder. Han er sikker på at det er rørlegger som har forårsaket dette. Som OMF først var inne på. Jeg har fått sjekket kabel nøyere, det er bare 5 cm jeg ikke ser. Han sier det er umulig at en så stor varmeutvikling kan oppstå på så lite område og ikke synes på kabel ellers.

Topp Bunn