Brits with a twist

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• setsve

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    519
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    @inselwind. For å spare sentralen, legger jeg ikke ut bildet av gliset mitt. Men jeg kan love deg at det er stort 😁. Lydbildet er DIGERT, klarhet på toppen er vanvittig uten skarphet som jeg slet med før. Dette er moro!!

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.873
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Ja, hva kunne gått galt? Topp- spec hele veien, fra elementer i beste arbeidsbetingelser, uklanderlig elektronikk, petimeter usinnasnekker og ikke så kortreist tonmeister pianostemmer m/ discjockeykompetanse. Fremdeles noen som mobber DIY?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Fremdeles noen som mobber DIY?
    Som om huset skulle vera betre om det var plukka frå ein Block Watne-katalog, eller dressen finare om det var ein Hugo Boss-merkelapp på ermet.

Dette er jo gjennomført, dokumentert handverk, og eg kan ikkje fatta korleis industriell produksjon kan vera betre.

Eg tykkjer sjølvsagt det hadde vore artig å høyra meir om designprosessen; føresetnader, val osb. Men dette er flotte greier, uansett.

Til lukke, @setsve

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Challenge accepted!

Kan det kalles DIY når man ikke gjør jobben selv? Dette er vel heller POTDIFY (pay others to do it for you). 😁
    Det er klart at skreddersydde dresser er mer eksklusive enn hyllevarer. Men dette gjelder ikke høyttalere?! Basert på materialvalg og gjennomførelse kan jeg ikke se at slike høyttalere som Arc Deco ville nådd markedet gjennom B&W, Kef, Wilson eller hvem det måtta være til under en halv million. Disse monitorene, kanskje 249990,- ?

iGlenn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Antall liker
    310
    Det er klart at skreddersydde dresser er mer eksklusive enn hyllevarer. Men dette gjelder ikke høyttalere?!
    Joda, såklart det tyter eksklusivitet ut av samtlige bassporter og kardioider på alle disse helrå Toten-prosjektene... Ankepunktet mitt her var bare at det ikke er DIY. Akkurat som når jeg betaler en skredder for å sy en dress til meg, så er ikke det en DIY-dress for mitt vedkommende. Jeg har ikke sydd noe som helst.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Joda, såklart det tyter eksklusivitet ut av samtlige bassporter og kardioider på alle disse helrå Toten-prosjektene... Ankepunktet mitt her var bare at det ikke er DIY. Akkurat som når jeg betaler en skredder for å sy en dress til meg, så er ikke det en DIY-dress for mitt vedkommende. Jeg har ikke sydd noe som helst.
    Ingen anklage rettet mot deg. Det er klart at på et eller annet nivå går DIY over i Custom. -Da klinger det bedre selv for de som er født med sølvskje i munnen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er vel noe ala custom, lignende høyttaler, dog passiv?

Jeg blir veldig positivt trigget av det som bygges og vises frem, fra gjengen rundt denne høyttaleren i denne tråden.
    Det jeg undrer meg litt på er hva man egentlig kjøper. Er det en samling flotte råvarer, bygget inn i minst like flotte høyttalerkabinetter, med veldig mange knotter å skru på for å lage en ferdig høyttaler?

Jeg tror det finnes veldig få kapable knotteskruere der ute, blant oss vanlige folk, og få som kan beskrive hva man vil ha av lyd på en tilstrekkelig god teknisk måte. Men konseptet med en tilreisende knotteskruer som hjelper deg er jo bra, og får ferdig konstruksjonen på en god måte. Med knotteskruer mener jeg ikke noe negativt, men en som forstår seg på kompleksiteten og evner å kunne skru samtidig på alle disse knottene for et helhetlig resultat.

Custom vs ferdighøyttalere er forskjellige løsninger for forskjellige behov, så det blir vanskelig å sammenligne.
    Jeg tror det har en verdi med selskaper, utviklingsteam, erfaring og kontinuerlig utvikling gjennom mange år.
    Jeg tror en løsning tilsvarende den i denne tråden er under utvikling en god stund inn i levetiden, og kanskje aldri helt ferdig?
    Det vet de som eier løsningene over tid bedre enn meg.

Uansett, digger denne høyttaleren 👍👍👍

mvh

setsve

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    519
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For min del går dette som @W.Sand beskriver, DIBO ( do it by others). Man kan gjerne kalle det custom build. Dette var i utgangspunktet et DIY prosjekt som skulle gjennomføres her på sentralen. Dette havarerte, men jeg hadde fortsatt lyst til å gjennomføre. Uten kompetanse på beregning av delefilter samt begrenset mulighet til snekring (mange tommeltotter og snekker ferdigheter som ikke har utviklet seg siden 8. klasse), måtte jeg ha hjelp.

Prosessen fra start til slutt på dette bygget ,har vært veldig lærerik og morsom. Diskutere mine behov og ønsker med @Snickers-is og @inselwind , samt bli med på diskusjoner på størrelser, design, lyd signatur etc., er noe som jeg kommer til å huske. Man blir på ingen måter overkjørt av eksperter, mer en los gjennom fallgruver mot sin drøm.

For min del gikk dette fra litt håpløs tilstand da første prosjekt stoppet, til ett resultat jeg kommer til å nyte i lang tid. Denne prosessen er kanskje ikke for alle, men jeg har en følelse av at flere kan få høyttalere de drømmer om, ved å velge denne veien.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.808
    Sted
    Østfold
    Hvis jeg har forstått rett så erstattet disse en konstruksjon som har vært i kontinuerlig utvikling i 60 år av en av verdens største utviklingsteam. Jeg har bare hørt Brit-ene, men eieren kan sikkert si noe om forskjellen på de to.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.873
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Well, mange etterspør ferdig passivt filter. Det kan (til slutt) please ørene til innehaveren. En kapasitet som Troels har gjerne 5 prototyper på filter før han publiserer.
    Så kommer man etter 14 dager og vil ha diskanten litt ned og nedre mellomtone litt frem. Kanskje er høyttalerne flyttet til et annet rom.
    Da kan man kontakte Hr. Spole Motstandsbakken med sitt taxameter med mindre man liker å plundre selv.
    Stikkordet blir fleksibilitet.
    Hypex har flere presets, så hr. Knott Flexibilus behøver ikke innløse månedsbillett akkurat.
    En annen rase er de som liker å knotte, i årevis, som kanskje ikke innser at de er uenige med studioteknikeren.

Sist redigert:

setsve

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Antall liker
    519
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt var mitt utgangspunkt Klipsch Heresy IV. Da de ble kjøpt spilte de sammen med Unison Reaserch S6 med EL34 effektrør. Dette var en god kombinasjon, men rør forsterker passet dårlig med resten av familien. Jeg har etter dette benyttet Gold Note og Hypex effekt forsterkere. Dette ble i mine ører ikke en oppgradering. Det ble skarpt i toppen og kunne bli slitsomt. Selv ved justering/demping av mellomtone og diskant, ble lyden aldri det jeg ønsket. Jeg dempet Heresy en del fra 1500 -> .

Jeg har ikke erfaring fra lytting hjemme hos medlemmer med flotte anlegg, og mange av de fine anleggene hos hifi sjappene har ikke de rom som de fortjener..

Nå har jeg hørt Britt noen timer og gleder meg til mange flere. foreløpig inntrykk er at lydbildet nå er enormt i forhold. Jeg har ennå ikke kalibrert/koblet inn min 3 basser på 15", ønsker å kjøre bare stereo en stund. Men Britt, gjør litt skam på gammelt oppsett med subber i bunn. Bassen satt bra før, men oppover er det ingen match. Detaljnivå fra mellomtone og opp er magisk. Sanger som jeg slet med før (eks. somebody med Dagny) med masse "SSS" lyder, sitter nå. Dette var slitsomt før.

Som amatør synes jeg det er vanskelig å beskrive lyd. Få referanse punkter og ikke verdens videste erfaring med topp anlegg, uansett mener jeg disse sparker og lyder langt over sin vektklasse.

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fått med meg denne tråden før i dag, da Salamander fikk den opp i lyset igjen. For et flott prosjekt! Og for et nydelig bygg av Mesteren Inselwind!
    Tviler ikke et sekund på at dette låter flott. Og veldig smart med Hypex, da får man justeringsmuligheter for å tilpasse høyttaleren til nesten ethvert rom!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn