Forsterkere Brokoble 2 stk Electrocompaniet AW60

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Antall liker
15
Sted
Bergen
Hm....vet ikke om denne "religionskrigen" hjelper trådstarter så veldig i forhold til det han lurte på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sant, men det er vel avklart for lengst.

Dette er vel ingen "religionskrig" heller, forresten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.046
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men du får et høyere støygulv uansett..det skjer ALLE stereoblokker om de brokobles- balanserte eller ikke. Hvorfor skal du forresten bruke koblingsbruer hvis de kan erstattes med skikkelig høyttalerkabel? Og hvert element har egen forsterkerkanal samtidig? Du veit kanskje ikke hvor mye de bruene ødelegger?? Hadde delvis skjønt lysten til å brokoble dersom det hadde vært snakk om et singlewire høyttalersett, som fex Sonusene mine..
Det skjønte jeg ikke. Ja, du får vel 3 dB mer støy, men samtidig får du 6 dB sterkere signal og kansellering av likeeordens forvrengningskomponenter, og et bedre signal/støyforhold. Balansert brokobling er perfekt hvis høyttalerne dine har høy impedans (8-16 ohm) og moderat følsomhet, slik at du kan spille med volumet nær max uten å stresse strømforsyningene. Problemet med det er stort sett at EC-forsterkere har 10 dB for høyt gain i utgangspunktet, slik at volumkontrollen knapt kommer over "klokka ni" på en brokoblet forsterker. Nemo har modifiserte feedback-kretser for å redusere gain til siviliserte nivåer. Og hvis høyttalerne har lav impedans bør du finne på noe annet.

Blås i ledningene, det er gainstruktur og impedans som betyr noe her.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Asbjørn snakker fornuft som vanlig. Vann på gåsa innimellom, men det er godt å se likevel.

Ellers er det et poeng som virker glemt/oversett. Greit nok at man kan biampe seg til økt 'praktisk' effekt, men det betinger at delingen skjer i et noe lavere frekvensområde enn System Audio opererer med. Så vidt jeg vet lager SA bare 2-veis og 2,5-veis høyttalere. Deler man opp filtergrenene tror jeg nesten sikkert at man ender med diskanten alene på høypassgrenen, og både bassmellomtone og ren bass på lavpassgrenen. Da deler man oppgavene mellom forsterkerne et eller annet sted i området 2-3 kHz, og det er knapt noe energi igjen i den delen som diskantforsterkeren skal levere. Med større 3-veis delt rundt 2-300 Hz, blir historien en helt annen.

En annen fordel med biamping er at delefilteret i høyttaleren faktisk fjerner en del av forvrengningen fra forsterkeren. Både harmoniske og intermodulasjonskomponenter som havner utenfor passbåndet til det enkelte elementet vil dempes/filtreret bort.

Jeg mener forresten å huske at de fleste modellene til SA ligger på 4 Ohm nominell impedans. Sånn sett tror jeg ikke nødvendigvis at brokobling gir så mye ekstra pepper som det kunne gjort.

Uansett tror jeg det største problemet er forforsterkeren. Den er virkelig ikke god når potmeteret er justert ned mot minimum. Jeg har hatt 4,5 og AW-60 selv, og vet hva jeg snakker om.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.046
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er forresten en annen, litt obskur fordel med brokobling: De to forsterker-halvdelene belaster motsatte sider av strømforsyningen i en transient. For eksempel, hvis det er en skarptrommesmekk med positiv polaritet i signalet, vil den ene forsterkeren se den som positiv og den andre som negativ. Dermed drar de på både positive og negative glattekondensatorer i strømforsyningen, heller enn bare halvparten av dem. Forutsatt at trafoen greier å levere nok strøm kan dette gi bedre opplevd dynamikk.

Endringen i forvrengningsspektrum med kansellering av likeordens forvrengningskomponenter gjør også at forsterkeren oppleves som mer dynamisk enn med det "glattere" forvrengningsspektrumet av både like- og oddeordens komponenter. Resultatet er at en brokoblet forsterker kan oppleves som enda kraftigere enn regnestykket skulle tyde på. Den vanlige tommelfingerregelen er dobbel effekt i dobbel impedans, altså at en forsterker som gir 110 W i 4 ohm vil gi ca 220 W i 8 ohm hvis den brokobles. Om den også greier en firedobling i samme impedans kommer an på strømforsyningen.

Bruksanvisningen for AW60 sier ikke noe om brokobling, men den oppgis til 60 W i 8 ohm, 110 W i 4 ohm og 150 W i 2 ohm. Da er det ganske tydelig at strømforsyningen ikke greier å henge med i lavere impedanser, og en brokoblet AW60 vil neppe trives noe særlig med 4 ohms høyttalere. Den vil kanskje gi en 300 W eller så i 4 ohm (2 x 150 W i 2 x 2 ohm), men strømforsyningen begrenser moroa. Tipsene om å biampe i stedet kan ha noe for seg, men vær obs på at det gir mest mening hvis man bygger om høyttalerne til aktiv drift med delefilteret før effektforsterkerne heller enn etter.

Litt mer lesestoff om det:
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 2
Active vs. Passive Crossovers

Legg spesielt merke til denne seksjonen om biamping med vanlige passive delefiltre i høyttalerne:
5.0 - Passive Biamping (aka Active Biwiring)

Sist redigert:

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Har noen av dere skjema som viser hvordan man ubalansert (RCA) brokobler to AW60 og en EC4.5 ?

M

MusicBear

Gjest
Asbjørn; din forklaring av brokobling tenker jeg oppklarte mye for mange, sjeldent godt forklart vil jeg si. Selv om det sikkert er enda mer å si om det.

Får jeg spørre deg om en ting; hva mener du om Nemo?
Jeg spør, fordi mange skryter disse opp i skyene, mens andre sier de lett tømmer de for effekt.

De fleste gode høyttalere ramler jo ned mot 3 Ohm eller lavere, hvor krav til strømforsyningen i brokoblede forsterkere bør være stor. Er det derfor så mange tømmer sine Nemo, at strømforsyningen ikke følger med?
I så fall, vil 2 stk. AW250 i biwiring konfigurasjon være bedre mht. til kontroll?
Eller er de lydmessige fordelene med brokobling så store at det er verdt det, opp mot at de tømmes lettere?

Uff, dette ble kanskje mange rare spørsmål, men jeg lar de stå.

Topp Bunn