Brokoble 4ch amp til monoblokk

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Jeg fant dette bildet i en annen tråd.
Her kobles to kanaler sammen for å få høyere strøm kapasitet.
Hva skjer hvis man da brokobler to forsterkere som er koblet sånn ? Altså 4 amper til mono 🤔
20091124-IMG_2824.jpg
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser ut som forsterkeren er satt til "mono" så jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Mono er én kanal så å koble kabler fra en kanal der ikke virker til en der virker er litt snodigt. Vet ikke hvilken forsterker det er heller, hør med fabrikanten kanskje...
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Du risikerer brændt forstærker. Hvis den ikke er konstrueret til meget lave impedanser.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Det blir motsatt av det Dossel sier.
Man har nå to kanaler som hjelper hverandre og de trenger bare å levere halvparten av strømmen hver.
Men det er lurt å sjekke med leverandør før man gjør slike triks.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Direkte parallellkobling av to kanaler er vel ikke helt stuerent.. brokobling er godt kjent, men da er de laskene feilkoblet...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Direkte parallellkobling av to kanaler er vel ikke helt stuerent.. brokobling er godt kjent, men da er de laskene feilkoblet...
Det kan se ut som det er trafoer på utgangene, og i så fall er parallell OK. Ellers enig med deg.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
I rørforsterkere er det stuerent å parallellkoble.
Det finnes mange eksempler på det, Mac MC275 er en klassiker.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ser ut som forsterkeren er satt til "mono" så jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Mono er én kanal så å koble kabler fra en kanal der ikke virker til en der virker er litt snodigt. Vet ikke hvilken forsterker det er heller, hør med fabrikanten kanskje...
Tanken var å brokoble de to mono forsterkerne som dette nå blir. Dvs. 4 amper, 2 og 2 parallelt og til slutt brokoble. Vil jo bli en brokoblet forsterker som klarer impedansen ampen el laget for uten at den ser halve impedansen 👍
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Teoretisk vil man muligens også få 4x effekten?!

Leker med tanken fordi jeg har en 4x600W effektforsterker som kan brokobles. Skulle ha brukt denne på en sub.
Gir 2x1200W brokoblet
Burde gi 1x2200W paralell og brokoblet. 🥳
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Som @Armand sier, McIntosh har trafoer på utgangen og det bør i prinsippet være uproblematisk å parallell koble. Flere modeller har bryter i rompa som gjør det.

1693076974801.png
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Koblingskjema. Burde bli en sinna monoblokk som skal gi kvadruppel effekt av rated power i en kanal 🥳.

Paralell-brokobling.jpg
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Pass på at du får fase riktig, og pass på at du får returstrømmer i mellom de to monoblokkene riktig. Tegningen din er jo mangelfull i forhold til dette.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ja, den er meget enkel. Men hva mener du med returstrømmer?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Strømmene som går gjennom elementet kommer jo fra power supply i to forskjellige apparater, så disse må også kobles sammen.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.203
Antall liker
2.683
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg vil sterkt fra råde brokobling med exstern amp (fritt stående amper ) been there done that

Du gambler med 1 dine HT ....og 2 ampene dine .Hvs det er for at du trenger spenning svinget før effekten ville jeg prøvet
med parralelled først . Om subben er single element type kan det være forsvarlig å prøve 1 amp i bro pr sub ,, du har jo i tillegg trafo tapping
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Brokobling er kjent teknikk, men gjør også noe med impedanslasten, slik at ved brokobling "ser" hver forsterker halve lastimpedansen. Når man som her både skal parallell og brokoble, er man på tur ut i ingenmannsland, "hvor ingen har trådt sin fot..." :cool:
Jeg sier ikke at dette er umulig, men det er i alle fall viktig å holde tunga i rett munn, - og ikke minst være forberedt på at overraskelser kan oppstå..
"Lykken står den frekke bi..." sto det et sted....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Det er nok mulig ja. Men som Aurora skriver så må man ha styr på hvordan dette gjøres riktig. Er trafoene på utgangene galvanisk isolert fra jord så er det bare å fasevende ene ampen og tut og kjør, men det er vel ikke sikkert?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Som Børson sier... "Æ har tenkt...." ... hvis dette er for å drive en sub hadde jeg nok leita opp en PA forsterker i stedet... Crown e.l. IMG er forholdsvis rimelig og absolutt gode nok til sub..... 1000W for en nokså rimelig penge..
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Dette er 4ch Crown. Den er brokoble kompatibel, det er parallellkoblingen av utgangene jeg er mer usikker på 🤔 De har ikke trafo på utgangen og er klasse D.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Skal teoretisk gi 1x5200W i mono operation. Burde kanskje gjøre det utendørs 😄
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Du er sparsom med detaljene komfort. Jeg trodde du hadde to forsterkere jeg....
Hvis du vil ha noen tips fra folk på forumet ville jeg vurdert å være mer spesifikk. Altså: Hvilken forsterker er dette?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Du er sparsom med detaljene komfort. Jeg trodde du hadde to forsterkere jeg....
Hvis du vil ha noen tips fra folk på forumet ville jeg vurdert å være mer spesifikk. Altså: Hvilken forsterker er dette?
Sorry, det var i utgangspunktet bare på prinsipp stadiet ut fra et bilde i en annen tråd, men min er en JBL/Crown Dsi LA4 som jeg så kunne brukes som monoblokk.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Utganger fra regulatorer og forsterkere kan ikke uten videre parallellkobles. Grunnen til dette er at to forskjellige utganger kan aldri være helt like. Det vil altså alltid være forskjellig spenning selv om de skal være like.
Ja, man kan komme ned på svært små forskjeller, men HELT likt er umulig før man kommer ned på kvantenivå.

Hvis ene kanalen er på f.eks 13,33V så kan den andre være 13,34V.
De er altså "uenige" om hva spenningen skal være og vil begynne å kjempe mot hverandre i stedet for å bruke kreftene sine på lasten.

Avhengig av utgangstrinnets oppbygning og sikringskretsløp ender man SVÆRT FORT opp i en situasjon der ting går til helvete.

En vanlig måte å balansere dette på er å bruke en passende seriemotstand på utgangen.
Er utgangene svært like kan man bruke mindre motstand.
Men man må uansett bruke en motstand som er såpass stor at den vil ha en negativ innvirkning på forsterkerens utgangangsimpedans. (dempingsgaktor).

Antakelig vil forsterkeren beskytte seg selv, men dette er risky business.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ok ok, I rest my case. Greit å holde seg innenfor bruker manualen. Lærte en del om brokobling underveis da 👌. Dessuten gir ampen veldig bra effekt i brokoblet modus i forhold til andre forsterkere så her er det ikke det største behovet.
 
Topp Bunn