brokobling av mine forsterkere

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Hei lurer på om dere eksperter kan gi meg noen gode råd?
Har 2 stk EC AW100 som jeg biamper, er det en mulighet å brokoble disse, og hvilke modifikasjoner må jeg gjøre og er det noen på dette forum som kjenner til noen som gjør slike jobber på en trygg/fagmessig måte?

På forhånd takk
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
Hei lurer på om dere eksperter kan gi meg noen gode råd?
Har 2 stk EC AW100 som jeg biamper, er det en mulighet å brokoble disse, og hvilke modifikasjoner må jeg gjøre og er det noen på dette forum som kjenner til noen som gjør slike jobber på en trygg/fagmessig måte?

På forhånd takk
Ja jøss, det er bare å ta en lampettledning fra den ene forsterkeren over til den andre og så kobler du høyttalerne til de gjenstående terminalene. Hvordan du måtte finne på å koble disse (inn eller ut av fase) avhenger om du har giddet å fasevende signalet på inngangen av en av forsterkerne. Det er også avhengig av om jordpotensialet er felles for inngang og utgang, i tilfelle ikke kan du ikke gjøre som du føler for, da må du på en måte vrenge bøtta, som det kalles i ingeniørtermer, før du lasker sammen lampettledningene.
Brokobling gir deg i teorien 4 ganger mer effekt, i praksis en del mindre. Det kommer an på utgangsimpedansen til forsterkerne dine Dempningsfaktoren reduseres i samme slengen til del halve men siden AW100 sikker er transistorforsterkere er ikke dette så veldig kritisk.

Hvorfor ikke spørre i DIY eller Hifi generelt?
Der får du sikkert en grei anbefaling om hvilken kabel som passer best til å knytte disse greiene sammen også.

Jan E Veiset
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Takk det skjønte jeg ingenting av...
Ja jøss, det er bare å ta en lampettledning fra den ene forsterkeren over til den andre og så kobler du høyttalerne til de gjenstående terminalene. Hvordan du måtte finne på å koble disse (inn eller ut av fase) avhenger om du har giddet å fasevende signalet på inngangen av en av forsterkerne. Det er også avhengig av om jordpotensialet er felles for inngang og utgang, i tilfelle ikke kan du ikke gjøre som du føler for, da må du på en måte vrenge bøtta, som det kalles i ingeniørtermer, før du lasker sammen lampettledningene.
Brokobling gir deg i teorien 4 ganger mer effekt, i praksis en del mindre. Det kommer an på utgangsimpedansen til forsterkerne dine Dempningsfaktoren reduseres i samme slengen til del halve men siden AW100 sikker er transistorforsterkere er ikke dette så veldig kritisk.

Hvorfor ikke spørre i DIY eller Hifi generelt?
Der får du sikkert en grei anbefaling om hvilken kabel som passer best til å knytte disse greiene sammen også.

Jan E Veiset
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Da takker jeg deg for all din velvilje.Det er vel kanskje slik at dette forumet kun er for de som liker å sette seg selv litt høyere enn andre.
Fortsatt god helg!
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Re:

Nå var det nå engang slik at jeg spurte om å få råd, ikke om å bli trakasert..
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Etter det siste innlegget forstår jeg at du er meg overlegen i disputeri...
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Og hva har dere drukket her inne? Absinth?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Te med sterkt i, her.
Det ble visst litt bedre plass her inne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Tør jeg foreslå at Marlboroman går over til Nicoretteman?

Forøvrig finner jeg Jane sin forklaring ganske korrekt, men når det er sagt ville jeg også tro du har et bedre resultat som biampet enn som brokoblet med de forsterkerne. Watt blir relativt lite relevant når man halverer kontrollen forsterkeren har over høyttalerne.
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Tør jeg foreslå at Marlboroman går over til Nicoretteman?

Forøvrig finner jeg Jane sin forklaring ganske korrekt, men når det er sagt ville jeg også tro du har et bedre resultat som biampet enn som brokoblet med de forsterkerne. Watt blir relativt lite relevant når man halverer kontrollen forsterkeren har over høyttalerne.
Takk da lar jeg ting være som det er..
Har jo hørt så mye om brokobling, Nemokobling og hva nå det heter, derfor prøvde jeg meg med spørsmålet her hvor det er en del medlemmer med erfaring.
Takk for svaret i allefall.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Man endrer dimmensjonnene på en del vesentlige punkter i forsterkeren når man lager en brokoblet konstruksjon for det kommersielle markedet. På den måten kan man løse de problemene jeg nevnte.
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Man endrer dimmensjonnene på en del vesentlige punkter i forsterkeren når man lager en brokoblet konstruksjon for det kommersielle markedet. På den måten kan man løse de problemene jeg nevnte.
så dette er altså ikke noe jeg kan få noen til å gjøre?
Jeg mener koster det mer enn det smaker?
 

marlboroman

Medlem
Ble medlem
14.05.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Hvorfor ikke ta kontakt de som virkelig vet hva som må gjøres med denne forsterkeren for brokobling: http://www.abrahamsenaudio.com/

Tipper Abrahamsen vet bedre en noen annen hva som må gjøres  ;D

Edit:
Eller http://www.ecsholding.com/
(Samme firma forskjellig link)

Mvh

Roy-E
Takk for hjelpen.
Snakket med en hyggelig fyr ved navn Thomas der i dag.
Han anbefalte meg å ikke brokoble disse så lenge de ikke var balansert, men det ser ut som om jeg koster på meg en oppgradering...
 
Topp Bunn