Høyttalere Bruk av subwoofere i et stereooppsett?

kjetilfl

HiFi-entusiast
Ble medlem
19.12.2019
Innlegg
640
Antall liker
2.459
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
19
Jeg vurderer å utvide stereopppsettet mitt med en eller to subwoofere og jeg har forstått det dithen at man i et stereooppsett både anbefaler to stk. subwoofere pluss at man bør benytte høyttalerkabeltilkobling mellom forsterker og subwoofer (istedenfor signalkabeltilkobling). Forutsatt at dette stemmer; trenger man da i det hele tatt å koble de aktive subwooferne til strøm? I et slikt oppsett blir vel disse brukt passivt og sånn sett ikke trenger strøm?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.345
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer å utvide stereopppsettet mitt med en eller to subwoofere og jeg har forstått det dithen at man i et stereooppsett både anbefaler to stk. subwoofere pluss at man bør benytte høyttalerkabeltilkobling mellom forsterker og subwoofer (istedenfor signalkabeltilkobling). Forutsatt at dette stemmer; trenger man da i det hele tatt å koble de aktive subwooferne til strøm? I et slikt oppsett blir vel disse brukt passivt og sånn sett ikke trenger strøm?
Noen sier vel det. Noen subber har heller ikke høynivå-inngang. Noe DSP av et slag anbefales for integrering av subber. På sub så har man gjerne flere innganger, og enkelte forsterkere har høy-pass filter og crossover, enkelte bare en sub-utgang for lavfrekvens og andre der det er høyre/venstre. Du kan jo starte med hvilken forsterker og høyttalere du har fra før?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Du må alltid ha tilkoblet strøm uansett tilkobling.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Litt enklere integrering med to subwoofere, satt opp to selv her idag fyller bedre ut andre plasser nå en kun sweetspot som var problemet med kun en sub, skal være ganske heldig om man kun bruker en sub og får denne godt integrert, plassering er tingen her.

høynivå-lavnivå.. tja Rel anbefaler høynivå på sine, bruker selv lavnivå og alltid brukt det samt xlr når man har det tilgjengelig, eneste ulempe jeg har hatt var støy med lavnivå grunnet mye kabler.
 

kjetilfl

HiFi-entusiast
Ble medlem
19.12.2019
Innlegg
640
Antall liker
2.459
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
19
Noen sier vel det. Noen subber har heller ikke høynivå-inngang. Noe DSP av et slag anbefales for integrering av subber. På sub så har man gjerne flere innganger, og enkelte forsterkere har høy-pass filter og crossover, enkelte bare en sub-utgang for lavfrekvens og andre der det er høyre/venstre. Du kan jo starte med hvilken forsterker og høyttalere du har fra før?
Har en Accuphase E-650 forsterker med doble sett høyttalerutganger og Martin Logan Classic ESL 9 høyttalere, ser litt på muligheten for å supplere med to stk. Martin Logan BalancedForce 210.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg vurderer å utvide stereopppsettet mitt med en eller to subwoofere og jeg har forstått det dithen at man i et stereooppsett både anbefaler to stk. subwoofere pluss at man bør benytte høyttalerkabeltilkobling mellom forsterker og subwoofer (istedenfor signalkabeltilkobling). Forutsatt at dette stemmer; trenger man da i det hele tatt å koble de aktive subwooferne til strøm? I et slikt oppsett blir vel disse brukt passivt og sånn sett ikke trenger strøm?
Nei. De bruker sin egen, innebygd forsterker , og koblet slik fungerer de best i ett stereo oppsett.
 
Topp Bunn