Bruk spiller riktig.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    Dette får folk finne ut av selv, men jeg undres over hvilke fordel(er) man oppnår ved å snu en plate i fart.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    På 30-tallet var det ikke noe tema. Da hadde vi avanserte og skånsomme maskiner til å håndtere slike trivielle operasjoner
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.343
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fordi det gir folk den beste brukeropplevelsen å gjøre ting på den måten som passer dem og utstyret deres best, og er det egentlig så mye å gnage om...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.065
    Antall liker
    7.923
    Torget vurderinger
    12
    fordi det gir folk den beste brukeropplevelsen å gjøre ting på den måten som passer dem og utstyret deres best, og er det egentlig så mye å gnage om...
    Huff ja, jeg kom til å stille et par spørsmål på et diskusjonsforum .....
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt samme Miracord 90 siden januar og aldri vurdert å stoppe - flippe - starte.
    Det har jeg ikke tålmodighet til. Den bruker jo litt tid på å komme opp i stabil hastighet.
    Eneste er om du spiller 7''. Da kan det være litt kinkig å løfte av plata, men det går det og.
    Og ja, den filtmatta som følger med kan ha en tendens til å henge fast under plata om du er plaget av statisk elektrisitet. DET kan være risikabelt for PU.
    Anbefaler å oppgradere til Achromat eller lignende. Positivt for lydmessig også.

    Et råd fra en som (forhåpentligvis) lærte the hard way.
    Start-stop bryteren er farlig nært under PU når armen er i hvileposisjon....

    Og til slutt, den spilleren tåler og fortjener en langt bedre PU enn den som følger med.
    Hei. Hva slags PU anbefales, mm eller mc og type
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.670
    Antall liker
    1.418
    Torget vurderinger
    2
    Her er det full stopp mellom sideskift/platebytte...alltid! Dette som følger av en klamp som må skrues på. Bekymrer meg ikke nevneverdig for motorslitasje og sånt. Den gang jeg hadde Rega Planar 3 var det ikke snakk om annet enn å starte spilleren ved start av lytteseansen og la den gå til jeg var ferdig (i hvert fall ikke etter at jeg fant et bedre alternativ til filtmatten, som ofte fulgte med når platen ble løftet av).
     

    -KP-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    238
    Antall liker
    484
    Sted
    Danmark
    Stop ved pladeskift, jeg bruger klamp og dust buster hvergang.

    IMG_0051.jpg
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Har berre en rega3 så her hopper eg ofte over både armlift og stopp . Å snu/bytte dei fleste plater i fart er null stress.
    Eneste er at den filtmatten har en tendens til å følge med.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Har berre en rega3 så her hopper eg ofte over både armlift og stopp . Å snu/bytte dei fleste plater i fart er null stress.
    Eneste er at den filtmatten har en tendens til å følge med.
    Hei. Jeg har også funnet ut at plate snu/bytte går bra uten å stoppe. Jeg har forøvrig byttet ut filtmatta med en i skinn, perfekt, ikke statisk og sitter på tallerkenen !
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde aldri tatt sjansen på å snu i fart med ei matte som brått kan finne på å følge etter plata av tallerkenen. Plutselig deiser den matta borti pickupen og drar av nåla. Kanskje om jeg hadde en MM hvor det koster noen hundrelapper å bytte stift, men ikke med en Ortofon PW (det koster 1700 € å få den reparert hos Ortofon).
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde aldri tatt sjansen på å snu i fart med ei matte som brått kan finne på å følge etter plata av tallerkenen. Plutselig deiser den matta borti pickupen og drar av nåla. Kanskje om jeg hadde en MM hvor det koster noen hundrelapper å bytte stift, men ikke med en Ortofon PW (det koster 1700 € å få den reparert hos Ortofon).
    Hei. Det er jeg vel helt enig i, jeg opplevde at filtmatta fulgte nesten alltid med uansett hvordan jeg byttet eller snudde plata, etter at jeg byttet til skinn fra Projekt sin leather IT har dette aldri skjedd . . . . . . .
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.836
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Platebørsting: hva er en god/dårlig platebørste og hva er den beste måten å bruke den? Er poenget at man skal holde børste stille 90 grader på tvers av rillene en runde eller to slik at støvet fester seg til hårene ved hjelp av statisk elektrisitet? Da er det vel best bare å løfte bort børsten og ikke dra den på skrå mot ytterkanten - en ‘tørker av’ støvet igjen ved å dra på skrå over rillene og så er man like langt.

    Eller fungerer børstingen på den måten at man soper opp støvet foran seg som en feiekost og dermed får det ut over platekanten når men vinkler og fører på skrå utover?

    Av alle ting man har lurt på er dette en av dem. Og kan man ødelegge platene ved for mye børsting? Det skulle kanskje ikke være mye støv på ei plate som tas ut av et cover, avspilles en gang og legges rett i etterpå?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ideelt sett karbonfiber, nettopp fordi den ikke skaper statisk spenning i plata. I og med at den da fungerer rent mekanisk må den da trekkes ut og la støvet falle av på utsiden av plata.

    Hvis det bygges opp en statisk ladning på børsten, så vil det jo automatisk også bygges opp en motsatt statisk ladning på plata, og den vil dermed trekke til seg støv fra lufta mens man spiller.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Men, man kan også (en gang imellem) trække støvbørsten ind til kontakt med spindelen. Det vil aflade for en periode.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stoppe tallerken ved plateskift?
    Tja, helt nødvendig er det vel ikke, og med tung tallerken og remdrift tar det tid.

    Hos meg, Technics SP10 starter og stopper på 0.25s, men jeg tørker støv mens plata spiller
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ottone.

    Samme pladespiller og samme fremgang her.
    Dog benytter jeg to børster (kulhår og veleur) samtidigt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone.

    Samme pladespiller og samme fremgang her.
    Dog benytter jeg to børster (kulhår og veleur) samtidigt.
    Jeg bruker mest en bred Decca børste av velour.
    Har du en bestemt teknikk med de to børster?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Begge mine børster er fra Decca.
    "Teknikken" er blot holde dem begge ved siden af hinanden på pladen, en omdrejning eller to,
    og flytte evt støv udover kanten af pladen.
    Man undgår jo aldrig lidt statisk, så fra tid til anden, trækker jeg kulhårsbørsten indover mod centertappen.
    De gange jeg har pladestrammer på (når centerhuldet er lidt vel stort), kan jeg nærmest holde begge børster imod strammeren mens jeg afstøver, og afslutter så bare ved flytte ud over kanten som sædvanligt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn