Bruke Dali Rubicon Vokal med Dali Epicon 6?

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Heisann,

Jeg er for øyeblikket i prosessen med å sette opp ny hjemmekino. Fra tidligere har jeg en Dali Rubicon Vokal senterhøyttaler, og har nylig kjøpt et par Dali Epicon 6 fronthøyttalere. På lengre sikt ønsker jeg å kjøpe en Dali Epicon Vokal som skal kombineres med Epicon 6, men jeg lurer på om jeg midlertidig burde benytte Rubicon Vokal som senterhøyttaler, eller om jeg burde la Dali Epicon 6 gjøre all LCR-jobben til jeg får kjøpt Dali Epicon Vokal?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh,
Espen Andreassen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Hobo: Rubicon Vokal er særdeles god, og kan fint benyttes sammen med Epicon 6. Men regn ikke med at detaljeringen holder helt mål..det er en grunn til klasseforskjell. Her er det nok heller kvaliteten på forsterkeriet ditt som avgjør HVOR MYE du får ut av Epi 6. Det KAN være lurt å kjøre tokanal istedet for multikanalslyd, da det fortsatt ikke finnes en hjemmekinoløsning som sonisk kommer opp i den klassen Epicon trenger for å virkelig leve. Imo..Da er det langt bedre å faktisk utnytte det stereoparet du har ,droppe unødige kanaler , forkorte signalvei og heller få den resterende pakke så kompromissløs som mulig. Det har jeg gjort her.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Jeg er for øyeblikket i prosessen med å sette opp ny hjemmekino. Fra tidligere har jeg en Dali Rubicon Vokal senterhøyttaler, og har nylig kjøpt et par Dali Epicon 6 fronthøyttalere. På lengre sikt ønsker jeg å kjøpe en Dali Epicon Vokal som skal kombineres med Epicon 6, men jeg lurer på om jeg midlertidig burde benytte Rubicon Vokal som senterhøyttaler, eller om jeg burde la Dali Epicon 6 gjøre all LCR-jobben til jeg får kjøpt Dali Epicon Vokal?
Ettersom du har alle høyttalerne i hus, test så ser du!
Jeg vil absolutt anbefale center i tillegg til front høyttalere for film, jo flere høyttalere og kanaler i drift jo bedre!
Det er noe tull dette med at alle høyttalerne må være like, men LCR bør det fokuseres på for å få best kvalitet. Nå er det for det meste tale som kommer igjennom center også, lik følsomhet eller høyere følsomhet på center i forhold til fronter er jo klart en fordel.
Men igjen, fungerer det så fungerer det. Ikke sikkert at man merker forskjell på Rubicon og Epicon som center heller selv om man merker det godt på frontene. ;) At man skal kjøre "det samme" på LCR har mer med nevroser å gjøre enn noe annet, nyere DSP korrigerer i mye snusk uansett på hjemmekinoen så høyttalerne blir mer like enn man tror allikevel lydmessig. :) En annen fordel er jo at hjemmekino amper har crossover, så den lar sub ta over for lavere frekvenser som høyttalerne takler dårlig med resonanser og dette gjør at rimelige høyttalere faktisk hører mye bedre ut enn de gjør alene i utgangspunktet. :)

Den største ulempen på filmer, er komprimering av lyden og dette merker man spesielt godt på tale som kommer igjennom center.. Det gjør det jo litt bortkastet og sløse bort store summer på en god center med god kapasitet ihvertfall, når den opplevde kvaliteten uansett blir veldig lik.
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Ettersom du har alle høyttalerne i hus, test så ser du!
Jeg vil absolutt anbefale center i tillegg til front høyttalere for film, jo flere høyttalere og kanaler i drift jo bedre!
Det er noe tull dette med at alle høyttalerne må være like, men LCR bør det fokuseres på for å få best kvalitet. Nå er det for det meste tale som kommer igjennom center også, lik følsomhet eller høyere følsomhet på center i forhold til fronter er jo klart en fordel.
Men igjen, fungerer det så fungerer det. Ikke sikkert at man merker forskjell på Rubicon og Epicon som center heller selv om man merker det godt på frontene. ;) At man skal kjøre "det samme" på LCR har mer med nevroser å gjøre enn noe annet, nyere DSP korrigerer i mye snusk uansett på hjemmekinoen så høyttalerne blir mer like enn man tror allikevel lydmessig. :) En annen fordel er jo at hjemmekino amper har crossover, så den lar sub ta over for lavere frekvenser som høyttalerne takler dårlig med resonanser og dette gjør at rimelige høyttalere faktisk hører mye bedre ut enn de gjør alene i utgangspunktet. :)

Den største ulempen på filmer, er komprimering av lyden og dette merker man spesielt godt på tale som kommer igjennom center.. Det gjør det jo litt bortkastet og sløse bort store summer på en god center med god kapasitet ihvertfall, når den opplevde kvaliteten uansett blir veldig lik.
Takk for meget utfyllende svar. Dette har blitt planen min, ja, altså å teste Rubicon Vokal i oppsettet som en midlertidig løsning til jeg kommer over en Epicon Vokal Valnøtt i komfortabel prisklasse.

Om det ikke fungerer tilfredsstillende så er det jo uansett ikke noe verdi tapt siden jeg allerede har høyttaleren.

Kom også over en på et annet forum som hadde hatt Rubicon Vokal som senterhøyttaler med Epicon som en midlertidig løsning og han sa at det fungerte ganske bra.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er enig med de tidligere svar her, det er bare å forsøke seg frem.
Bruker selv en «billig» senterhøyttaler sammen med mine betydelig dyrere front- og bakhøyttalere.
Romkorreksjon gjør at det ikke er ekstremt kritisk med matching av merke og høyttalere i samme «serie».

Min Sonus Faber fungerer fint i mitt oppsett, og selv om jeg har råd til bedre senter, så er det ikke noe jeg har prioritert.
Spiller i vanlig stue i en leilighet som er i en blokk, så trenger ikke en senter som spiller veldig høyt.
Har korrigert frekvenskurven til min senter( i Audyssey) med litt heving rundt 5kHz, ellers spiller front og bak uten justering.

Jeg spilte i flere år uten senter, det var først i fjor sommer jeg kjøpte senterhøyttaler, så i «verste fall» er det jo bare å droppe senter, inntil du kjøper Dali Vokal.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
...jeg lurer på om jeg midlertidig burde benytte Rubicon Vokal som senterhøyttaler...
Ja, gjør det og muligens du får vokalen bedre frem med en heving av Center på 3-4dB....
 

jaggen

Ride on
Ble medlem
04.02.2020
Innlegg
31
Antall liker
20
Sted
SEM
Heisann,

Jeg er for øyeblikket i prosessen med å sette opp ny hjemmekino. Fra tidligere har jeg en Dali Rubicon Vokal senterhøyttaler, og har nylig kjøpt et par Dali Epicon 6 fronthøyttalere. På lengre sikt ønsker jeg å kjøpe en Dali Epicon Vokal som skal kombineres med Epicon 6, men jeg lurer på om jeg midlertidig burde benytte Rubicon Vokal som senterhøyttaler, eller om jeg burde la Dali Epicon 6 gjøre all LCR-jobben til jeg får kjøpt Dali Epicon Vokal?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh,
Espen Andreassen.
Hei.. Jeg bare lurte på om du har kjøpt deg epicon senter? Jeg har akkurat kjøpt meg Rubicon 8 og skulle gjerne hatt en rubicon vokal senterhøyttaler.. Så hvis du skal selge gir du meg en lyd. MVH Jan A Andersen
 
Topp Bunn