Bruke preamp som hodetelefon forsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Posten sitter fortsatt og ruger på forsterkeren min, så håper de finner den til slutt. I mellomtiden begynte angsten å melde seg at jeg skal blåse Audeze hodetelefonene ved uttestingen jeg skal til med. Er ikke akkurat rett frem dette, så feiget ut og fikk tak i et rimelig par AKG K-271 MkII som kan ofres skulle ting gå galt. Kjenner umiddelbart hvorfor Audeze koster 10-15 ganger mer ja...

    IMG_0695.jpg
    IMG_0696.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått testet litt, og litt uventet så må jeg dessverre konkludere med at hodetelefoner systemene ikke er mye å skryte av i hifi sammenheng for å si det mildt. Hadde trodd det var bedre, men slik er det bare.
    Men for å forklare litt hva jeg har testet så kom omsider forsterkeren, og ble først testet alene med resultat som ikke var mye å skrive hjem om. Koblet så via ARC REF CD8 som kilde og gjennom REF10 preamp før signalet gikk til Auralic hodetelefon forsterkeren. Det ble klart bedre med mer kjøtt og blod, mer oppløst og musikalsk, men langt fra det jeg forventet. Lyden er så langt unna hva en får av et konvensjonelt anlegg at det var rett og slett sjokkerende.

    Mistet litt interessen for hele greia nå når finværet kom, men fant ut at for å eliminere at jeg hadde gjort noe galt tok jeg en tur til Duet som jeg visste hadde noe av det beste på markedet på demo. Fikk fort beskjed om de var av samme oppfatning at hodetelefoner er og blir en nødløsning, men de hadde akkurat fått inn et sett hodetelefoner som blir regnet av mange til å være noe av det beste som er på markedet. Dette var Abyss AB-1266 Phi som ikke jeg har hørt om før, og har et utseende som bare en mekaniker kan like. Forsterker var så langt jeg kunne se Violectric DHA V590 og det ble streamet via en iphone. Dette låt høgg! For å ta det positive først, en hører at hodetelefonene har potensiale da det var god separasjon, mer rom enn Audeze og god dynamikk og parret med en god spiller og DAC kan det klart ha en mulighet for å bli akseptabelt. Men som nevnt låt det høgg og mye av grunnen mener jeg er at streaming og spesielt bluetooth er så forringende at det er ubrukelig til seriøs hifi. Kan ikke være så voldsomme greier forsterker/DAC heller. Men til en pris på over 100k skulle det vert bedre.... Men blir dette prosjektet tatt videre er helt klart Abyss AB-1266 Phi et alternativ.
    Så som en sikkert ser er ikke jeg særlig imponert headfi systemer, og her har industrien mye å gå på ja når det gjelder utvikling....

    Når jeg kom hjem etter denne seansen ble det til at jeg testet Audeze/Auralic igjen og faktisk kjørt gjennom ARC komponentene er det bra med kjøtt og blod, men det alt for lite rom, oppløsthet, merkelig frekvensgang og for lite tyngde i lydbildet.

    Gav opp og koblet opp anlegget igjen, og for en gang skyld var strømmen på den gode siden, og for å si det mildt var lyden i en helt annen verden....
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1

    Etter å ha eid og solgt Audeze LCD-X, meridian prime, taurus mk2, microzotl, så sitter jeg igjen med bottlehead crack og hd650, nødløsning ja, men eg synes det låter veldig bra for en beskjeden sum med penger.
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Hei Jack! Dersom man kjøper head-fi mtp erstatning for hifi så tror jeg det er lett å bli skuffet. Jeg har hørt Violectric v90 på Duet, og var ikke helt fornøyd med den. De har brukt en gammel dac teknologi som jeg stusser på. Det kan ikke ha vært særlig bra når du i tillegg har brukt blåtann. Abyss 1266 phi er en kanon hodetelefon. Man trenger lang tid for å stille den inn for å låte optimalt. Sett av en helg! Det er litt «love or hate» med Abyss 1266. Tar også litt tid før hjernen venner seg til lyden. Mer enn med vanlige høyttalere

    Jeg koser meg masse med headfi når kona har lagt seg om kvelden. Synes man får et nærvær, intimitet og detaljinnhold som er dyrt å matche med vanlig hifi Har mange forskjellige klokker fra 6.000 til 60.000,-, og synes alt låter temmelig bra med Cayin Ha-300. Bassfundament, magisk mellomtone og et vanvittig soundstage som jeg ikke har hørt før fra hodetelefonforsterker. Jeg synes det har skjedd en del på headfi området siste årene. Kommet en del bra klokker. Audeze har jeg eid, men de har aldri vært min «cup of tea»

    I likhet med deg så mener jeg det aldri kan erstatte stereoanlegg, men er et praktisk supplement samtidig som det har noen åpenbare lydfordeler. Men, jeg flytter meg nesten alltid sørgmodig fra stereoanlegget til headfi stasjonen i stua
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hei Jack! Dersom man kjøper head-fi mtp erstatning for hifi så tror jeg det er lett å bli skuffet. Jeg har hørt Violectric v90 på Duet, og var ikke helt fornøyd med den. De har brukt en gammel dac teknologi som jeg stusser på. Det kan ikke ha vært særlig bra når du i tillegg har brukt blåtann. Abyss 1266 phi er en kanon hodetelefon. Man trenger lang tid for å stille den inn for å låte optimalt. Sett av en helg! Det er litt «love or hate» med Abyss 1266. Tar også litt tid før hjernen venner seg til lyden. Mer enn med vanlige høyttalere

    Jeg koser meg masse med headfi når kona har lagt seg om kvelden. Synes man får et nærvær, intimitet og detaljinnhold som er dyrt å matche med vanlig hifi Har mange forskjellige klokker fra 6.000 til 60.000,-, og synes alt låter temmelig bra med Cayin Ha-300. Bassfundament, magisk mellomtone og et vanvittig soundstage som jeg ikke har hørt før fra hodetelefonforsterker. Jeg synes det har skjedd en del på headfi området siste årene. Kommet en del bra klokker. Audeze har jeg eid, men de har aldri vært min «cup of tea»

    I likhet med deg så mener jeg det aldri kan erstatte stereoanlegg, men er et praktisk supplement samtidig som det har noen åpenbare lydfordeler. Men, jeg flytter meg nesten alltid sørgmodig fra stereoanlegget til headfi stasjonen i stua
    Takk for at du deler erfaringer Vidarn. Skjønte fort at Abyss 1266 var noe spesielt, og at det var andre forhold som ødela mye av lydbildet. Ganske fiffi at de trekker putene litt ut av hodet for å skape en illusjon av høyttalere og skape mer rom. Prøvde dette på Audeze hjemme med å trekke putene ørlite fra hodet og lydbildet ble faktisk bredere og mer realistisk. Kanskje flere produsenter burde sett inn på dette....
    Ser og at Cayin Ha-300 er tydeligvis en heftig sak om noe spesiell da den har høyttaler utganger? Finner heller ikke noen Norsk forhandler, men ser den koster 55k i Sverige... Med andre ord trengs det å brukes en del cash for at det skal fungere, men det er ikke uvanlig innen hifi...:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    JK: Dette kan da gjøres noe enklere og billigere enn du tror: For det første…liker du Sonus Faber, prøv Sonus Faber! Headsettet deres er helt eksemplarisk, det😊 Focal har , dersom du vil bruke mer penger.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått testet litt, og litt uventet så må jeg dessverre konkludere med at hodetelefoner systemene ikke er mye å skryte av i hifi sammenheng for å si det mildt. Hadde trodd det var bedre, men slik er det bare.
    Men for å forklare litt hva jeg har testet så kom omsider forsterkeren, og ble først testet alene med resultat som ikke var mye å skrive hjem om. Koblet så via ARC REF CD8 som kilde og gjennom REF10 preamp før signalet gikk til Auralic hodetelefon forsterkeren. Det ble klart bedre med mer kjøtt og blod, mer oppløst og musikalsk, men langt fra det jeg forventet. Lyden er så langt unna hva en får av et konvensjonelt anlegg at det var rett og slett sjokkerende.

    Mistet litt interessen for hele greia nå når finværet kom, men fant ut at for å eliminere at jeg hadde gjort noe galt tok jeg en tur til Duet som jeg visste hadde noe av det beste på markedet på demo. Fikk fort beskjed om de var av samme oppfatning at hodetelefoner er og blir en nødløsning, men de hadde akkurat fått inn et sett hodetelefoner som blir regnet av mange til å være noe av det beste som er på markedet. Dette var Abyss AB-1266 Phi som ikke jeg har hørt om før, og har et utseende som bare en mekaniker kan like. Forsterker var så langt jeg kunne se Violectric DHA V590 og det ble streamet via en iphone. Dette låt høgg! For å ta det positive først, en hører at hodetelefonene har potensiale da det var god separasjon, mer rom enn Audeze og god dynamikk og parret med en god spiller og DAC kan det klart ha en mulighet for å bli akseptabelt. Men som nevnt låt det høgg og mye av grunnen mener jeg er at streaming og spesielt bluetooth er så forringende at det er ubrukelig til seriøs hifi. Kan ikke være så voldsomme greier forsterker/DAC heller. Men til en pris på over 100k skulle det vert bedre.... Men blir dette prosjektet tatt videre er helt klart Abyss AB-1266 Phi et alternativ.
    Så som en sikkert ser er ikke jeg særlig imponert headfi systemer, og her har industrien mye å gå på ja når det gjelder utvikling....

    Når jeg kom hjem etter denne seansen ble det til at jeg testet Audeze/Auralic igjen og faktisk kjørt gjennom ARC komponentene er det bra med kjøtt og blod, men det alt for lite rom, oppløsthet, merkelig frekvensgang og for lite tyngde i lydbildet.

    Gav opp og koblet opp anlegget igjen, og for en gang skyld var strømmen på den gode siden, og for å si det mildt var lyden i en helt annen verden....
    Føre abyss og si at hodetelefoner er en nødløsning. Latterlig sagt! Rett og slett hoderystende fra et firma som liksom skal være gode på headfi. Tar de ikke headfiers seriøst så bruker jeg pengene andre steder. Det høres ut som om de hadde rasket noe sammen for en demo i full fart. Det der var ikke en amp som ikke helt stod i stil med klokkene. Ble det streamet via bluetooth via en iphone så er det helt krise. Jeg har hørt 1266 og kjenner meg overhodet ikke igjen.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    JK: Dette kan da gjøres noe enklere og billigere enn du tror: For det første…liker du Sonus Faber, prøv Sonus Faber! Headsettet deres er helt eksemplarisk, det😊 Focal har , dersom du vil bruke mer penger.
    Liker eldre Sonus Faber, vel frem til rundt 2017 da de etter min mening sporet helt av...:cool:

    SF hodetelefoner er selvfølgelig et alternativ, men etter det jeg har hørt til nå er den musikalske kvaliteten så liten at det ikke er en reell utfordrer til et fullt anlegg, og har heller ikke hatt en nivå som gir meg noe som helst, men mulig jeg har vert maksimalt uheldig...
    På tidlig 2000 tallet hadde jeg et portabelt anlegg bestående av en usedvanlig godtlydende JVC spiller, Little Dot forsterker og Grado hodetelefoner og dette gav meg mye musikkglede da jeg seilte til sjøs i lange perioder. Har beveget meg mange hakk opp i kvalitet på anleggsfronten siden dette, så antok at kvaliteten på headfi også tar store skritt fremover når en legger penger på bordet, men nei....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    JK: Head Fi er et supplement til anlegget, der er vi enige. Men se da på hvor du skal bruke dem, og om du tør å ta dem utendørs uten en halv mill i forsikring på dem…Jeg holder på å sette sammen et anlegg for reiser og evt lenger sykehusopphold i framtida selv..Basert på Focal, Apple og kanskje Meridian.
     
    Sist redigert:

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Duet mener ikke at headfi er en nødløsning. Tror JK har kanskje dumpet borti en under opplæring eller noe. Martin i Bergen mener IKKE det er en nødløsning. Ikke de 2 andre jeg har snakket med der heller. Duet er meget seriøs forhandler!! Enig i at det er uheldig å bruke blåtann fra en telefon. Ikke sikkert det var Duet sitt forslag det. Jeg har hatt flere demoer der og fått «padde» og det er brukt auralic streamer( vet ikke hvilken) når violectric har vært benyttet
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Liker eldre Sonus Faber, vel frem til rundt 2017 da de etter min mening sporet helt av...:cool:

    SF hodetelefoner er selvfølgelig et alternativ, men etter det jeg har hørt til nå er den musikalske kvaliteten så liten at det ikke er en reell utfordrer til et fullt anlegg, og har heller ikke hatt en nivå som gir meg noe som helst, men mulig jeg har vert maksimalt uheldig...
    På tidlig 2000 tallet hadde jeg et portabelt anlegg bestående av en usedvanlig godtlydende JVC spiller, Little Dot forsterker og Grado hodetelefoner og dette gav meg mye musikkglede da jeg seilte til sjøs i lange perioder. Har beveget meg mange hakk opp i kvalitet på anleggsfronten siden dette, så antok at kvaliteten på headfi også tar store skritt fremover når en legger penger på bordet, men nei....
    JK det har skjedd MYE! Kanskje undersøke litt mer:) Kom gjerne til en demo over sommeren!
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Duet mener ikke at headfi er en nødløsning. Tror JK har kanskje dumpet borti en under opplæring eller noe. Martin i Bergen mener IKKE det er en nødløsning. Ikke de 2 andre jeg har snakket med der heller. Duet er meget seriøs forhandler!! Enig i at det er uheldig å bruke blåtann fra en telefon. Ikke sikkert det var Duet sitt forslag det. Jeg har hatt flere demoer der og fått «padde» og det er brukt auralic streamer( vet ikke hvilken) når violectric har vært benyttet
    Tror ikke de på Duet har villet gjøre noe galt da de er usedvanlig hyggelige, og etter hva jeg oppfattet, meget kunnskapsrike da vi brukte en del tid på å diskutere hifi generelt... :)
    Når det gjelder hvordan de streamet har jeg ingen ide om da jeg ble passert i stolen, fikk på hodetelefoner og musikken ble hentet frem på en iphone. Om signalet ble sendt via en dedikert streamer vil det gjøre saken enda verre...

    Jeg er dessverre blitt skeptisk til hele headfi greia....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Føre abyss og si at hodetelefoner er en nødløsning. Latterlig sagt! Rett og slett hoderystende fra et firma som liksom skal være gode på headfi. Tar de ikke headfiers seriøst så bruker jeg pengene andre steder. Det høres ut som om de hadde rasket noe sammen for en demo i full fart. Det der var ikke en amp som ikke helt stod i stil med klokkene. Ble det streamet via bluetooth via en iphone så er det helt krise. Jeg har hørt 1266 og kjenner meg overhodet ikke igjen.
    Bare så det er nevnt så sa faktisk ha på Duet et hadde jeg kommet inn for 14 dager siden så hadde han sagt at headfi ikke kunne matche vanlig stereo, men da de fikk inn og han hørte Abyss ble han av en annen mening. Han mente Abyss AB-1266 var en "game changer". Så god var den.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende 100 000 kroners amp og 250 000 kroners høytalere og en dac med sølv og gull og penger til overs til konstruktørens BMW er bra saker, men jeg gjentar at elektrostatene mine spiller på nivå med Abyssene. Kanskje de sliter litt her og der, men pytt pytt. Det poenget jeg syns dere går glipp av er evnen til å bytte lydbilde øyeblikkelig og uten pes, og uten å trenge dedikert rom. (For meg er evne til å spille høyt uten å plage naboer også gull verdt) Ville aldri byttet inn alle headsettene i ett som så skulle vært det eneste jeg hørte på. Høres utrolig trist og ensformig ut. Hadde nettopp lettdrevne Era 1 ute med puddelprinsessen og en god chromekassett med monaurale opptak av gammel storbandjazz. Tidligere i dag var det LCD 2 som spelte hi res på tur :) Jeg syns ideen om En Lydpreferanse høres ut som en hemsko, og støtter naturligvis Vidarns kommentar :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende 100 000 kroners amp og 250 000 kroners høytalere og en dac med sølv og gull og penger til overs til konstruktørens BMW er bra saker, men jeg gjentar at elektrostatene mine spiller på nivå med Abyssene. Kanskje de sliter litt her og der, men pytt pytt. Det poenget jeg syns dere går glipp av er evnen til å bytte lydbilde øyeblikkelig og uten pes, og uten å trenge dedikert rom. (For meg er evne til å spille høyt uten å plage naboer også gull verdt) Ville aldri byttet inn alle headsettene i ett som så skulle vært det eneste jeg hørte på. Høres utrolig trist og ensformig ut. Hadde nettopp lettdrevne Era 1 ute med puddelprinsessen og en god chromekassett med monaurale opptak av gammel storbandjazz. Tidligere i dag var det LCD 2 som spelte hi res på tur :) Jeg syns ideen om En Lydpreferanse høres ut som en hemsko, og støtter naturligvis Vidarns kommentar :)
    Enig. Som jeg skulle skrevet det selv.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Da har Ketilb gjort et godt stykke arbeid for meg og fremlagt dilemmaet mitt i et annet forum, Hoved-fi - Vis emne - Power amp for headphones
    og etter hva som kommer frem der er det rett frem å koble en hodetelefon forsterker etter preampen, og ved å sette volumpot på fullt skal det i teorien ikke være noe "tap" i forsterkeren, og potensielt god lyd selv for rimelige greier. Rart dette ikke er mer utbredt og kjent?
    Intet ukjent med det . Det er så selvsagt et det ikke er spørsmål om det går eller ikke
    Det du kan oppleve er mere støy og sus enn ellers siden du forsterker opp støyen fra forsterkeren foran også, derfor er det ikke optimalt med flere forsterkere i serie enn nødvendig
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    På tross av forskjellige budsjett og (antakeligvis) forskjellige preferanser har jeg kommet frem til konklusjonen at hodetelefoner ikke er noe jeg gidder å bruke penger på, fordi det hadde blitt veldig dyrt i forhold til hva jeg hadde fått igjen. Hadde situasjonen vært en annen (bor alene i enebolig) kan det hende hodetelefon-oppsett hadde vært aktuelt. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er nok en flott sak, men den har volumkontroll, og det er bare foringene når en ikke trenger den...
    Det er ikke forringene i dette tilfellet
    Men ny-prisen er nesten avskyelig.
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Intet ukjent med det . Det er så selvsagt et det ikke er spørsmål om det går eller ikke
    Det du kan oppleve er mere støy og sus enn ellers siden du forsterker opp støyen fra forsterkeren foran også, derfor er det ikke optimalt med flere forsterkere i serie enn nødvendig
    Er nok ikke ideelt normalt sett nei, men jeg ønsker å bruke preampen som nok har kvaliteter som ikke finnes i noen hodetelefon forsterkere på markedet. Da trengte jeg en tilkobling som jeg kunne koble hodetelefonene i. Dette var jo i utgangspunktet det jeg etterspurte i begynnelsen av tråden. Da dette ikke finnes, utrolig nok, er en løsningen slik jeg gjør det nå nest beste...
    Lyden blir og klart bedre gjennom preampen...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    3b4d5d12-7100-4d3f-82f6-9ae75cde5391.jpg


    Da kom jeg over et tilbud jeg ikke klarte å si nei til, så da er det pakke på vei over kjølen. Har tatt noen spenstige skritt oppover på hifi skalaen, så blir spennende å høre hva dette blir. Visst ikke blir det litt av et høstsalg.... :)
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Hva er det som skjuler seg i den sorte boksen Jack?
    Du gjør tydeligvis en strålende innsats for å like headfi:) Jeg har avviklet headfi 2 ganger tidligere, men jeg synes det er skjedd utrolig mye bra de siste årene slik at det kan være et supplement til hifi
    Baksiden er at prisene er drevet avsindig i været
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det som skjuler seg i den sorte boksen Jack?
    Du gjør tydeligvis en strålende innsats for å like headfi:) Jeg har avviklet headfi 2 ganger tidligere, men jeg synes det er skjedd utrolig mye bra de siste årene slik at det kan være et supplement til hifi
    Baksiden er at prisene er drevet avsindig i været
    Skal snu alle steiner før en gir opp, men har egentlig dårlig tru. Går det ikke denne gangen er det over og ut. Får pakken en av dagene så da får vi se hva den inneholder. Som du kan se av bildet er det med en Nordostkabel til nesten 9000.-, noe som er ganske vilt..... Egentlig har jeg aldri likt Nordost, men den skal få en tjangs....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var pakken ankommet og siste forsøk blir da et sett Focal Utopia i "Delux Pagage". Med på lasset ble det også en Nordost Heimdal kabel og et orginalt Focal stativ i en fantastisk kvalitet.
    Da er det bare å sette i gang med testing når den verste varmen får gitt seg....

    06a2eaad-e9c6-4a36-a33e-be52e2c27758.jpg
    IMG_0741.jpg
    IMG_0740.jpg
    f4e47312-de06-4a22-ad10-e0ebda5dc23a.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått spilt litt for å testet ut nykjøpet. For å gjøre dette komplett så kom det en ballansert kabel fra Custom Cans til Audeze X i posten, så denne ble testet først. Om det er ballansert drift eller bare kablene som var forskjellig, så forandret dette lydbildet fullstendig. For å si det rett ut så er orginalkablene til Audeze bare egnet til å knyte bossekker...
    Audeze X gikk fra å spille flisete og tynt til å spille med tyngde og musikalitet, så kabelen fra Custom Cans var virkelig verd de ca. 1500.- de kostet.
    Så var det Focal Utopia sin tur. Her giddet jeg ikke prøve kabelen med jack og brukte den orginale ballanserte kabelen, og det var ingen tvil om at dette er en annen klasse. Her var alt på plass i lydbildet og det spilte fengende, slik jeg forventet at hodetelefoner ville låte da jeg startet på dette løpet, bare det at jeg trodde ikke en måtte bruke så mye penger for å oppnå dette nivået. Men, men det er fortsatt rimelig i forhold til fullskala hifi....
    Som nevnt så spiller Utopia meget bra, og så bra at disse vil bli mye brukt. Men det var en komponent til som ikke var testet og det var kabelen fra Nordost, og som nevnt tidligere er ikke jeg noen Nordost fan, og heller ikke noen kabel fanatiker, men har innsett at også her må kvaliteten være bra. Koblet opp og til min store overraskelse ble lydbildet enda mer "gjennomsiktig" og glattere, mer rytmikk og "PRaT" noe som fikk foten til å gå. Ikke en voldsom forskjell fra Focal kabelen, men dog... Så da ble det endelig en lykkelig slutt på denne historien, eller slutt er det vel ikke, da en har funnet at det faktisk er mulig å få gode musikkopplevelser ut av hodetelefoner. Så kommer det store spørsmålet, er det enda bedre hodetelefoner enn Utopia der ute? Vi har jo Abyss, men er det flere kandidater i denne klassen?
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med flotte klokker! Utopia står på min «short-list». når du har fått så gode klokker så må du passe på driverne. Jeg har lest at driverne er sårbare dersom man holder på utsiden og gjør de lukket, eller hvis man klemmer de hardt mot hodet. Teorien er at det skaper trykkendringer som kan smelle driverne. Jeg vet ikke om det stemmer, men kan være lurt å ta hensyn til. Hvis Focal blir så kan du maksimere lyden med en litt bedre forsterker😊

    Kunne vært spennende med flere innspill på high- end hodetelefoner. Duet og OHFC selger Susvara som er krevende å drive. Ellers så er det synd at norske forhandlere stort sett fører samme merker i det høye prissegmentet
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med flotte klokker! Utopia står på min «short-list». når du har fått så gode klokker så må du passe på driverne. Jeg har lest at driverne er sårbare dersom man holder på utsiden og gjør de lukket, eller hvis man klemmer de hardt mot hodet. Teorien er at det skaper trykkendringer som kan smelle driverne. Jeg vet ikke om det stemmer, men kan være lurt å ta hensyn til. Hvis Focal blir så kan du maksimere lyden med en litt bedre forsterker😊

    Kunne vært spennende med flere innspill på high- end hodetelefoner. Duet og OHFC selger Susvara som er krevende å drive. Ellers så er det synd at norske forhandlere stort sett fører samme merker i det høye prissegmentet
    Skal være obs på driverne da ja. Vi får ta en shootout å teste klokker nå når sommeren er over.
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Hei igjen
    Et tips siden du er endel på tur- hvis jeg ikke tar feil😎
    Jeg har hatt endel portabelt innom og det beste jeg har landet er Cayin C9 med Cayin N6ii. På N6 har har jeg E02 dac/hovedkort , og har et A01 klart for innspilling.er på ut kikk etter A02. De produseres ikke lenger. Jeg er blitt skikkelig Cayin fan og Morten på NAT gir verdens beste priser og kundeoppfølging
    Jeg har ikke mange highend klokker, men vi må få til et treff til høsten! På headfi hjemme er det Cayin Ha 300 og Bricasti M1. En klokke som stadig kommer på hode er Quad Era-1. Sterofi' forhandler de. For under 70000. Jeg solgte Audeze 4 fordi jeg jeg synes Era låter bedre. Jeg har ausdeze 3 som jeg mener låter bedre enn 4
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått spilt litt for å testet ut nykjøpet. For å gjøre dette komplett så kom det en ballansert kabel fra Custom Cans til Audeze X i posten, så denne ble testet først. Om det er ballansert drift eller bare kablene som var forskjellig, så forandret dette lydbildet fullstendig. For å si det rett ut så er orginalkablene til Audeze bare egnet til å knyte bossekker...
    Audeze X gikk fra å spille flisete og tynt til å spille med tyngde og musikalitet, så kabelen fra Custom Cans var virkelig verd de ca. 1500.- de kostet.
    Så var det Focal Utopia sin tur. Her giddet jeg ikke prøve kabelen med jack og brukte den orginale ballanserte kabelen, og det var ingen tvil om at dette er en annen klasse. Her var alt på plass i lydbildet og det spilte fengende, slik jeg forventet at hodetelefoner ville låte da jeg startet på dette løpet, bare det at jeg trodde ikke en måtte bruke så mye penger for å oppnå dette nivået. Men, men det er fortsatt rimelig i forhold til fullskala hifi....
    Som nevnt så spiller Utopia meget bra, og så bra at disse vil bli mye brukt. Men det var en komponent til som ikke var testet og det var kabelen fra Nordost, og som nevnt tidligere er ikke jeg noen Nordost fan, og heller ikke noen kabel fanatiker, men har innsett at også her må kvaliteten være bra. Koblet opp og til min store overraskelse ble lydbildet enda mer "gjennomsiktig" og glattere, mer rytmikk og "PRaT" noe som fikk foten til å gå. Ikke en voldsom forskjell fra Focal kabelen, men dog... Så da ble det endelig en lykkelig slutt på denne historien, eller slutt er det vel ikke, da en har funnet at det faktisk er mulig å få gode musikkopplevelser ut av hodetelefoner. Så kommer det store spørsmålet, er det enda bedre hodetelefoner enn Utopia der ute? Vi har jo Abyss, men er det flere kandidater i denne klassen?
    Hva er du ute etter fra head-lyden din? Jeg får snart en LCD MX4 som jeg gleder meg til å prøve ut. Du snakker om cans men uten å vite hva slags preferanser du har er det vanskelig å fortelle hva som fins for deg nogenlunde målrettet. UAnsett er det hyggelig å høre at du fant lyd som du, som bortskjemt audiofil kunne like, også innen head-fi :)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen
    Et tips siden du er endel på tur- hvis jeg ikke tar feil😎
    Jeg har hatt endel portabelt innom og det beste jeg har landet er Cayin C9 med Cayin N6ii. På N6 har har jeg E02 dac/hovedkort , og har et A01 klart for innspilling.er på ut kikk etter A02. De produseres ikke lenger. Jeg er blitt skikkelig Cayin fan og Morten på NAT gir verdens beste priser og kundeoppfølging
    Jeg har ikke mange highend klokker, men vi må få til et treff til høsten! På headfi hjemme er det Cayin Ha 300 og Bricasti M1. En klokke som stadig kommer på hode er Quad Era-1. Sterofi' forhandler de. For under 70000. Jeg solgte Audeze 4 fordi jeg jeg synes Era låter bedre. Jeg har ausdeze 3 som jeg mener låter bedre enn 4
    Jeg er også Era 1-fan. Bruker dem nok bittelitt mer enn HD800S og LCD2, og mye mer enn RS1i. De har fin balanse, god bass, og gjør det meste riktig. Byggekvalitete er også helt i toppskiktet. Balanserte og med 30mm puter.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hva er du ute etter fra head-lyden din? Jeg får snart en LCD MX4 som jeg gleder meg til å prøve ut. Du snakker om cans men uten å vite hva slags preferanser du har er det vanskelig å fortelle hva som fins for deg nogenlunde målrettet. UAnsett er det hyggelig å høre at du fant lyd som du, som bortskjemt audiofil kunne like, også innen head-fi :)
    Er ikke så lett å skrive om preferanser innen lyd, og spesielt ikke innenfor headfi da dette er nytt for meg. Men når det gjelder tradisjonell hifi så er det en annen sak. Gjennom mange år med forskjellig utstyr har det for meg blitt klart at jeg foretrekker rør i komponentene da jeg føler dette gjør lyden mer naturlig, men her er det store forskjeller ute å går, og dessverre følger lydkvaliteten priskurven... Når det kommer til høyttalere så er preferansen i retning Sonus Faber og Response. Beste høyttaler jeg har hørt må være Sonus Faber Futura. Så preferansen oppsummert må være musikalitet:)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så lett å skrive om preferanser innen lyd, og spesielt ikke innenfor headfi da dette er nytt for meg. Men når det gjelder tradisjonell hifi så er det en annen sak. Gjennom mange år med forskjellig utstyr har det for meg blitt klart at jeg foretrekker rør i komponentene da jeg føler dette gjør lyden mer naturlig, men her er det store forskjeller ute å går, og dessverre følger lydkvaliteten priskurven... Når det kommer til høyttalere så er preferansen i retning Sonus Faber og Response. Beste høyttaler jeg har hørt må være Sonus Faber Futura. Så preferansen oppsummert må være musikalitet:)
    Da vil nok Audezes opprinnelige serie og lydsignatur passer deg bedre enn de med de nyere, mer nøytrale X-drivere. 2-3-4-4z (m 3ern som et sweetspot) Så skal jeg være forsiktig med å uttale meg i tåka, for jeg har dårlig peiling på hifi utenom headfi. Ser Vidarn også nevner LCD3 så det spå :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da vil nok Audezes opprinnelige serie og lydsignatur passer deg bedre enn de med de nyere, mer nøytrale X-drivere. 2-3-4-4z (m 3ern som et sweetspot) Så skal jeg være forsiktig med å uttale meg i tåka, for jeg har dårlig peiling på hifi utenom headfi. Ser Vidarn også nevner LCD3 så det spå :)
    Takk for info. Setter pris på alle innspill.
    Etter det jeg har hørt av headfi til nå har vert vekslende, og er nok ganske så forskjellig fra tradisjonell hifi. Problemet med fullsize anlegg er at det tar myye plass, en trenger et sted der en kan spille uten å plage andre i huset og naboer. (liker å spille høyt). Da er det ofte eneste alternativet headfi, og skal det være et fullverdig alternativ og bli brukt, må det spille slik at en blir henført av musikken, ellers er det ingen vits. Muzak kan en spille på kjøkkeradioen:)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Om du dropper at preampen SKAL inn er fremdeles elektrostater et rimelig alternativ. Faar gode earspeakers pluss energizer for ca en halv Utopia/Susvara. Du burde jo sjekke forskjellen mellom de tre teknologiene dynamisk, planar og elektrostat. ATM, Ribbon, Piezoelektrisk etc er kryptide greier, men Raal og Hedd er gode aktoerer
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det nok en oppgradering i headfi anlegget. Kom en Trafomatic Head 2 på bruktbørsen og denne har vert en av de opplagte kandidatene mine så da var det bare å slå til. Førsteintrykket må jeg si er bra. Rør og solid vekt er et pluss, og ser ut som den er godt bygget. Lydmessig var det er stort skritt fremover, og den klarte til og med å få skikkelg godlyd fra Audeze LCD X, og tilogmed til de grader at Focal Utopia ble utfordret på musikalitet og driv! Audeze kan virke som en god makker til Trafomatic, og kan en bare tenke seg hvordan dette kan bli bli med LCD 3, 4 eller 5....
    Ved å skifte til NOS JAN Phillips 6922 og EHgold 6H30 ble virkelig driv. Nå begynner det virkelig å bli et alternativ her....
    IMG_1212.jpg
    IMG_1214.jpg
    IMG_1215.jpg
    IMG_1216.jpg
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer Jack! Dette virker lovende:) Jeg bruker mest Cayin Ha 300 b med nye GE 300b rør og Melz driverrør fra 1946(tror jeg). Låter bra med med hodetelefoner som trenger å brettes litt ut. Ekstrem detaljrikdom. Ble nesten litt for mye med Susvara. Nettopp fått inn Manley absolute som jeg nå driver å spiller inn. Det er magi på med ekstrem forskjell fra Cayin. Absolute gir intimitet og er så følsom og romantisk uten siderompethet på SET med full body lyd. Detaljrikdom som herjer uten å bli for påtrengende. Den er veldig liten så hvis du vil teste den så er det bare å gi en lyd.
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Abyss 1266 er forresten en avsporing hvis du vil høre på musikk over litt tid. Solgte mine pga kompfordt
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer Jack! Dette virker lovende:) Jeg bruker mest Cayin Ha 300 b med nye GE 300b rør og Melz driverrør fra 1946(tror jeg). Låter bra med med hodetelefoner som trenger å brettes litt ut. Ekstrem detaljrikdom. Ble nesten litt for mye med Susvara. Nettopp fått inn Manley absolute som jeg nå driver å spiller inn. Det er magi på med ekstrem forskjell fra Cayin. Absolute gir intimitet og er så følsom og romantisk uten siderompethet på SET med full body lyd. Detaljrikdom som herjer uten å bli for påtrengende. Den er veldig liten så hvis du vil teste den så er det bare å gi en lyd.
    Ja er imponert over Head 2, men han jeg kjøpte den av hadde også en Ha 300, og han mente den var enda bedre....
    Spennende den der Manlyen, så det hadde vert artig å prøve den en dag....
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Jack, jeg sender deg en PM nå
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn