Bruke to utganger på CD -spiller

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Sikkert et teit spørsmål, men jeg stiller det allikevel. På min CD - spiller og forsterker er det både balanserte og ubalanserte utganger/innganger. Så til spørsmålet:
Kan jeg helt uten problemer koble både RCA og XLR mellom CD spiller og forsterker for å kunne skifte inngangsvelger mtp at noe musikk låter bedre med den ene av kablene og og noe bedre med den andre? Jeg skaper ikke noe tekniske problemer med dette? Det er forholdsvis stor forskjell på hvordan det låter, det er derfor jeg finner dette aktuelt.

Mvh Knuba
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har aldri hørt om at dette skulle være et problem - og har heller aldri noensinne sett i en eneste brukermanual at det sies noe om at man ikke må gjøre dette. Og uansett om du har to kabelsett koblet på, vil du jo aldri bruke mer enn ett sett ad gangen. Ikke når du kobler opp kabelsettene mot den samme forsterkeren. Jeg har koblet tilsvarende fra CDspiller - mens jeg hadde CDspillere her hjemme - men da med ett kabelsett mot hodetelefonforsterker og det andre kabelsettet mot forsterker - men heller ikke her ble utgangene brukt samtidig.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.771
Antall liker
507
Sted
Stockholm
Dette har jeg gjort mye knuba, og det har aldri ført meg ut i noen form for problemer! :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Har koblet både xlr og rca til forsterker, samt rca til hodetelefonforsterker fra min Xindak muse Deluxe 1.0
Det fungerer helt suverent...
Som du sier så er det en fin mulighet til å utnytte de to lydsignaturene til fulle. Rørutgangen er fenomenal på Jazz, Rock, Klassisk og annen akkustisk musikk, mens jeg opplever SS-utgangen som overlegen på elektronisk og "overprodusert" musikk...
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Siden jeg har rør på RCA-utgangene og transisitor på XLR så kjører jeg begge. I tillegg har jeg også koblet opp Coaxen til Dac'en. Alt dette fungerer helt tilfredsstillende. Er også litt moro å switsje imellom når man spiller for å prøve å oppfatte forskjeller i lyden. Dog er det noe vanskelig da XLR har høyere gain ut og dermed rent impulsivt gir inntrykk av ett bedre lydbilde.

men å bruke det til forskjellig type musikk, og også til forskjellige kvalitetsmessige Cd'er fungerer helt topp.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Takk skal dere ha alle sammen, da er jeg trygg på at dette går bra ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.897
Antall liker
24.063
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
JR skrev:
<snipp> Er også litt moro å switsje imellom når man spiller for å prøve å oppfatte forskjeller i lyden. Dog er det noe vanskelig da XLR har høyere gain ut og dermed rent impulsivt gir inntrykk av ett bedre lydbilde.
Ikke uvanlig at balansert overføring blir dobbelt så høyt som ubalansert ved samme volumsetting. De lærde sier at for å høre virkelige forskjeller bør volumforskjellen være mindre enn 0,15dB.

Jeg bruker begge utgangene på Transporteren min. Det går så det plystrer, men man skal ikke begynne å dille med overganger fra XLR til RCA og slikt på den. Moralen er: Kjenn din boks! :)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Valentino skrev:
Ikke uvanlig at balansert overføring blir dobbelt så høyt som ubalansert ved samme volumsetting.
Nå er det vel heller ikke uvanlig at det bare er en "tulle" balansert løsning, dvs at det bare er en xlr - kontakt som i grunn er koblet mot jord og signalledere på samme måte som rca - pluggen. Da tror jeg ikke nivåforskjellen blir så stor.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Dette er en eldre Primare 301, og i følge han på verkstedet, Rune Juul - forøvrig en meget dyktig og serviceinnstilt herremann, som har overhalt denne, er dette en spesiell løsning i og med at signalveien er balansert hele veien ut til høyttalerutgangene. Stereopotmeter og hele bøtteballetten (nesten umulig å få tak i).Jeg er teknisk lite kyndig, så jeg kan ikke uttale meg om dette, men det virker i hvert fall ikke tullete ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
knuba skrev:
Dette er en eldre Primare 302, og i følge han på verkstedet, Rune Juul - forøvrig en meget dyktig og serviceinnstilt herremann, ...
o.t.

eeehhh - han er kanskje tremenningen min - er han fra Svolvær? ... 8)

mvh
KJ
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Aner ikke hvor han er fra, men dyktig det er han :)
KJ skrev:
knuba skrev:
Dette er en eldre Primare 302, og i følge han på verkstedet, Rune Juul - forøvrig en meget dyktig og serviceinnstilt herremann, ...
o.t.

eeehhh - han er kanskje tremenningen min - er han fra Svolvær? ... 8)

mvh
KJ
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.897
Antall liker
24.063
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
knuba skrev:
...Primare 301... en spesiell løsning i og med at signalveien er balansert hele veien ut til høyttalerutgangene. Stereopotmeter og hele bøtteballetten (nesten umulig å få tak i).Jeg er teknisk lite kyndig, så jeg kan ikke uttale meg om dette, men det virker i hvert fall ikke tullete ;)
Konstruert av Micke Bladelius kanskje? Noen som vet?
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.476
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
I "Owner's Manual" til min Ayre C-5xe står følgende: "The Ayre C-5xe offers both balanced and unbalanced outputs. It is not normally recommended to use both sets of analog outputs simultaneously." Hvorfor, står det ingenting om, og jeg har ikke peiling. Men Charles Hansen(Ayre) vet vanligvis hva han uttaler seg om.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - "normally" not recommended - det var da veldig til å uttrykke seg forsiktig. Hvis en amerikansk produsent sier det slik, er det helt safe å ignorere det. Hadde det vært hold i advarslene, hadde det stått: WARNING, WARNING...ABSOLUTELY NOT...NEVER!...DO NOT ATTEMPT TO!!!....og i tillegg hadde det vært montert en velgerbryter, bare for at de skal unngå å bli saksøkt for noen millioner eller milliarder.

Men knuba - som stilte spørsmålet i utgangspunktet - skal uansett ikke bruke begge utgangene samtidig. Han skal riktignok ha to sett kabler tilkoblet, men i og med at han kobler dem til samme forsterker, bruker han bare en utgang ad gangen.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.135
Antall liker
1.454
Torget vurderinger
4
Det er bare å kjøre på Kuba. Har ingenting å si.
Forøvrig må jeg rette litt på det tekniske. Potmeteret er quattro på samme aksel.
Positiv og negativ flanke på to kanaler = 4.
Alså dobbel stereo. Slike potmeter vokser ikke på trær.
Måtte bryte sund to stereo potmeter og pute innmaten i ditt quattro ALPS potmeter.

301 er balansert hele veien fra inngang til utgang. I 301 er det til og med fire potmeter for å justere hvilestrøm, positiv og negativ høyre utgang og positiv og negativ venstre utgang.
Ikke noe opamp juks, trafo kvasi hjalla eller differensialt transistor inngangstrinn i denne ampen.

Hvor mange amper har denne løsningen?
Vel, jeg har reparert en del, sikkert flere 1000 på 20 år,men kun sett denne.

At Bladelius er innvolvert er ikke umulig. Primare og Bladelius hadde sammarbeid på 90 tallet.

Sånn, da har jeg avslørt min til nu anonyme tilværelse på sentralen......... ;D
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Takker for innspill. Ikke meningen å "lokke deg ut av skapet". ;)
Henger ikke med på alt det tekniske, men synes forsterkeren låter bra. Da kjører jeg full rulle med dobbelt oppsett av kabler med god samvittighet.

RJEL skrev:
Det er bare å kjøre på Knuba. Har ingenting å si.
Forøvrig må jeg rette litt på det tekniske. Potmeteret er quattro på samme aksel.
Positiv og negativ flanke på to kanaler = 4.
Alså dobbel stereo. Slike potmeter vokser ikke på trær.
Måtte bryte sund to stereo potmeter og pute innmaten i ditt quattro ALPS potmeter.

301 er balansert hele veien fra inngang til utgang. I 301 er det til og med fire potmeter for å justere hvilestrøm, positiv og negativ høyre utgang og positiv og negativ venstre utgang.
Ikke noe opamp juks, trafo kvasi hjalla eller differensialt transistor inngangstrinn i denne ampen.

Hvor mange amper har denne løsningen?
Vel, jeg har reparert en del, sikkert flere 1000 på 20 år,men kun sett denne.

At Bladelius er innvolvert er ikke umulig. Primare og Bladelius hadde sammarbeid på 90 tallet.

Sånn, da har jeg avslørt min til nu anonyme tilværelse på sentralen......... ;D
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei..
For en tid tilbake tok jeg kontakt med Bernt Holter på Hegel med samme spm:
Om det var noe problem/skadelig å koble både XLR og RCA fra CD-spiller til min Hegel H200 samtidig. Holter opplyste at dette var ikke noe problem bortsett fra at en drog med seg støyen fra den ubalanserte inn-/utgang og kabelen inn i anlegget (Kan ikke si at jeg merker så mye mere støy - om noe overhode!!!)
Jeg liker å ha to par kabler med forskjellig lydsignatur- en "nøytral" og en "varm" til forskjellige musikktyper og inspillingskvaliteter. :)
Kjekt å bytte mellom de to for å høre forskjeller.  ;D

Beste hilsen
56fwb :)
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Valentino.

Hos meg spiller det med samme lydstyrke på begge utganger.

Knuba
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.141
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Valentino skrev:
Ikke uvanlig at balansert overføring blir dobbelt så høyt som ubalansert ved samme volumsetting.
Nå er det vel heller ikke uvanlig at det bare er en "tulle" balansert løsning, dvs at det bare er en xlr - kontakt som i grunn er koblet mot jord og signalledere på samme måte som rca - pluggen. Da tror jeg ikke nivåforskjellen blir så stor.
MEN du kan få fordelen av å ha lange signalkablestrekk på samme på som ekte balanserte konstruksjoner.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
I forbindelse med at jeg ønsket å teste ulike rør på xlr inngangen på pre koblet jeg opp både rca og xlr ut fra cd-spilleren. Jeg startet da med noenlunde lik lydsignatur på begge inngangene og testet så ulike rør på xlr inngangen. Rca ble da brukt som et referansepunkt for å avgjøre i hvilken retning de ulike rørene endret lydbilde på xlr inngangen.

Uvisst av hvilken grunn så hadde jeg en ullen følelse av at det å kjøre doble sett kanskje ikke var lurt. Etter en time med hopping frem og tilbake mellom rca og xlr tok den ene rca utgangen kvelden. Jeg bruker xlr som standard så noen krise var det derfor ikke. Jeg har ikke grunnlag for å trekke noen konklusjoner her men ønsker bare å dele min erfaring.

Mvh Elektron
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Valentino skrev:
Spiller begge valgene like høyt da?
Hei Valentino..

P.g.a at min eminente Cary Cd-spiller ;) var en del "storkjeftet" og ikke snakket helt samme "språk" som H200'en,
måtte jeg dempe H200 med 6db på XLR-ingangen.
Noe nivåforskjell er det på de to ennå, men nesten ikke merkbart
Om dette var svar på ditt spørsmål. :)
Elles vil det jo normalt sett vere enn viss nivåforskjell på balanserte og ubalanserte inganger - som du vet.. ;D

mvh
 
Topp Bunn