Re: Bruker UP - fortell om Zu Cable Druid høyttale
Hvem selger dem? Hva koster de her? Fortell!
O.
Jeg kjøpte mine druid fra Audio Concept i sverige og kom på ca 30 000,- inkludert moms. og frakt.
Når det gjelder oppgitt effektivitet på 101 dB må man huske på at impedansen er ca 13 ohm. Dette tilsvarer rundt 97-98 dB 8 ohm.
Jeg kan allikevel forsikre om at følsomheten til denne høytaleren er så høy at jeg med min 16 w rørforsterker kan oppnå svært høye lydnivåer i min stue som er 52 m2.
Det er videre oppgitt avbøyning ved 35 hz og lijært ned til 45 hz. Dette holder i praksis til å gi en svært fylldig kontrabass. Tror dere meg ikke, er dere hjertelig velkommen hjem til meg for lytting. Jeg tror få høytalere kan hamle opp med DRUID,s supertørre og raske bass.
Min forrige høytaler gikk svært langt ned i frekvensområde, og jeg savner drønn og rominformasjoner når det fantes, så jeg vil på sikt gå til ansaffelse av tilhørende subbass, METHOD. som har forøvrig har uslålige rt : 5 ms !!!!
Mellomtonen er svært nøytral og har en realisme som nesten er nifs. Likeledes høres mer luft rundt stemmer og instrumenter en der som er vanlig. Det virker som høytalerne får frem egeart på instrumenter og stemmer på en bedre måte også.
Superdiskanten er egentlig en softdom med hornlinse.
Den totale diskant er svakt dalende fra 20k, og gir en silkemyk og gjennomsiktig gjenngivelse.
Konstruktørene var lei av de mange moderne hifi høytalerne som ofte tenderer mot det lyse å harde. Deres konsept følte jeg var helt i trå med det jeg i mange år har ment selv. Her er det ikke fokusert på linjalrett frekvensområde som allikevel forandrer seg i lytterrommet, men mer ralisme og helhet. Høy følsomhet, 10 toms heltonehøytaler uten bruk av filter i de mest problematiske områdene var interessant. Da investeringen ikke var så høy bestemte jeg meg for
kjøp, og det har jeg ikke angret på.