Brukt eldre Audi......bør jeg styre unna?!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Ser etter ny (brukt)bil for tiden og har snust litt på Audi i det siste. Gudene må vite hvorfor, da jeg egentlig ikke har syns noe særlig om disse bilene før nå.

Av den grunn vet jeg absolutt ingenting om Audi, bortsett fra at det er et tysk merke.

Hvorfor Audi? Fordi de blant annet har mange modeller med firehjulstrekk. (quattro) Dette er et absolutt "must" for meg, da jeg bor litt kinkig til på Vestlandet.

Det store problemet er at jeg bare har usle 200k til og bruke på bil, og det må være en stasjonsvogn med god plass og 4 hjulstrekk. Bør også være diesel og automatikk. Kortet ned utvalget der ja, tenker jeg! 8)

Får selfølgelig ikke rare greiene for så lite penger, så da blir det "brukt og gammelt".

Hvilke modeller bør jeg styre unna?
Er det noe jeg bør være obs på ved aktuelle modeller?

Skal se på denne i morgen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22182887

EDIT:Kanskje litt mye km?!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Vet ikke om det gjelder denne, men 2,5TDI-motoren har vært problematisk med kvalitet på kamaksler = dyr reparasjon. Jeg ville sett andre veier hvis morsomme kjøreegenskaper betyr litt.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Jeg har lest noe om det en eller annen plass. Tror det gjelder enkelte årsmodeller av denne motortypen, uten at jeg husker hvilke årstall det er snakk om.

Er selfølgelig åpen for andre alternativer.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Audi fra tidlig 00 med 2,5 tdi og tiptronic er vel kun en kjempebra bil for de av oss som har enormt med penger og elsker å bruke de på verkstedregninger :)
Svartelistet hos forsikringsselskaper, oppkjøpere gir ca 50000,- for en quattro av denne typen.
Har Audi selv, og har vokst opp med audi, så er ikke motstander av merket i det hele tatt, men disse skal du være forsiktig med. Min far har en 2000 av denne typen, og han tør ikke kjøre langtur med den. Skal de på ferie så bruker de den gamle audi 100 som de har hatt stående som reservebil når A6en står på verksted. Synd men sant.

Kamaksler, girkasse, dieselpumpe og turbo er ting som man nesten må regne med at går i stykker hvis det ikke allerede er byttet. Det har også vært en del problemer med vindusheiser og div elektronikk så vidt jeg vet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Er det ikke det som heter vorsprung durch technik?

Etter å ha lest Thomands erfaringer ville jeg styrt unna skiten.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.056
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er nok desverre riktig som Thomand sier. Mener at i 2002 så fikset de opp i masse med denne modellen. Når det er sagt så er det flere andre bilmerker som også har endel svin på skogen fra denne tiden og noen år tidligere.
Jeg har også hatt Audi i over 10 år sammenhengende og liker bilmerket og bilene veldig godt.

Ville valgt noe fra ca 2005 og nyere. Da er de veldig gode og ekstremt lite feil.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Hmmm...dette er ikke bra. Virker som ryktene jeg har hørt er sanne. :mad:

Sørgelig, for de er jo god og kjøre, lite støy osv. Hjelper jo lite hvis den havner på verksted annenhver uke.

Tror jeg bare avlyser prøveturen i morgen, så slipper jeg og bli imponert av det visuelle osv. ;)

Problemet mitt er rett og slett at jeg ønsker :

-automatikk
-diesel
-firehjulstrekk
-stasjonsvogn
-og helst skinninteriør

for usle 200k. Det er kanskje rett og slett umulig og få?!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Passat er dyr i drift og må repareres ofte i følge "venner".
Tenk utysk.

Hva med Subaru?
Eller fransk?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.061
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Trondmeg skrev:
Tenk utysk.

Hva med Subaru?
Eller fransk?
når det gjelder å være dyr i drift kan du vel ikke finne noe dyrere en Subaru når det handler om vanlige familiebiler.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg lurer på å kjøpe en enda eldre Audi stasjonsvogn til vestlandsbruk og tenker meg en av de siste 80ene med 4wd og gjerne 2.8-motoren. Denne skal stå på Flesland mye av tiden og brukes i Hordaland 2.hver uke. Noen grunn til å styre unna?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det morsomme for meg er at mine foreldre siden 1995 har hatt tre Astra og to Vectra. Ingen av dem har vært på verksted utover to trafikkuhell. Og jeg som trodde Opel bodde på krankehaus jfr andre tråder. ;)

Subaru er ganske dyre å krasje med (har erfaring), men eierne er jo veldig fornøyd med driften såvidt jeg vet. Husker forresten en kar på Nordnes som vraket sin ni år gamle Audi 80. Den var så ofte på verksted at han våget ikke selge den videre, og han orket ikke flere verkstedbesøk. Å få en missfornøyd kjøper på døren før bruktgarantien løp ut ble for mye, så han gav den bort til et av de firmaene som gratis henter biler mot å få vrakpanten.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Styr unna VAG. Dårlige dørlåser, vindusmekanismer, dårlig forstilling, ++++

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
motoren skrev:
Trondmeg skrev:
Tenk utysk.

Hva med Subaru?
Eller fransk?
når det gjelder å være dyr i drift kan du vel ikke finne noe dyrere en Subaru når det handler om vanlige familiebiler.

mvh
Hmmm? Trodde Subaru holdt greit, noe høyt drivstofforbruk kanskje (kun bensin inntil nylig). Fatter og svigers har kjørt Subaru i endel år og det er vel ikke noen verkstedgjengangere det ihvertfall. Litt kjedelige inni da.....men kult med rammeløse sideruter ;D

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Sannelig ikke dum de der Legacy. Flott bil faktisk!

Eneste jeg undres over er bensinforbruket.

Hvor mye bruker en slik på mila i snitt tro?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.061
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hifiguru skrev:
motoren skrev:
Trondmeg skrev:
Tenk utysk.

Hva med Subaru?
Eller fransk?

mvh
Hmmm? Trodde Subaru holdt greit, noe høyt drivstofforbruk kanskje (kun bensin inntil nylig). Fatter og svigers har kjørt Subaru i endel år og det er vel ikke noen verkstedgjengangere det ihvertfall. Litt kjedelige inni da.....men kult med rammeløse sideruter ;D
det var drivstoff forbruket jeg siktet til hifi guru,ellers er det en meget bra bil .

mvh

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Regner vel med den ligger rundt literen på bykjøring og 0.75-0.8 på langtur

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
2,5 TDI skal du holde deg unna. Resten er utrolig bra biler som er like skranglefrie 10 år gamle som nye.
Min har gått 352 000km på 11 år. Den har vært svært problemfri og fremstår som ny.
Jeg vil gå så langt som å si at dersom du skal ha riktig gammel bil (10år+) ville jeg valgt Audi. Da er eventuelle barnesykdommer plukket ut og du sitter tilbake med en bil bygd som en tanks....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:

Tull. Passat var nettop kåret til årets bruktbil i UK; ikke minst fordi den er problemfri.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Trondmeg skrev:

Tull. Passat var nettop kåret til årets bruktbil i UK; ikke minst fordi den er problemfri.
korrekt. Men hold deg unna Passat 2,5 tdi.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Regner vel med den ligger rundt literen på bykjøring og 0.75-0.8 på langtur
Det gir bare litt mer inspirasjon til å bruke sykkel eller apostlenes hester oftere, så blir formen litt mer å skryte av også. Ulempen kan være en fordel, det oppdaget jeg da jeg kjørte amerikansk. De fleste kjører vel unødvendig korte avstander for ofte, så det at bilen i alle fall er tilgjengelig hele tiden er en viktigere kvalitet enn bensinforbruk.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
mutz skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:

korrekt. Men hold deg unna Passat 2,5 tdi.
Jeg kjenner flere Passateiere som klager over dyre verkstedregninger og endel småfeil, men de ligger sikkert i nedre kvartil på statistikken

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På nittitallet gikk det ingen Passat taxier i Bergen. Årsaken var kanskje ikke påliteligheten som sådan, men at de lokale forhandlerne ikke hadde godt nok delelager. Det betydde at en Merc eller japse-taxi ble fikset så og si over natten, mens en VW ble stående uvirksom i mye lenger tid. Nå har jeg sett noen få av arten, så det har kanskje bedret seg?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Det har det forhåpentligvis gjort. Her på Hamar går det knapt noen folkevogner som taxi, men Skodaene florerer.

N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Vet ikke om det gjelder denne, men 2,5TDI-motoren har vært problematisk med kvalitet på kamaksler = dyr reparasjon. Jeg ville sett andre veier hvis morsomme kjøreegenskaper betyr litt.
I følge faren til samboeren min - det nærmeste jeg kommer en autoritet på bruktbil i min omgangskrets, så er den 2.5TDIen (tror i alle fall det var den) til Volkswagen-konsernet så befengt med feil at visstnok en del forsikringsselskaper nekter å forsikre den utover garantitiden. Det gjelder gamle modeller, men husker ikke hvilke i farten.

Jeg tenker da selvsagt på forsikring som i "utvidet garanti" - man får selvsagt forsikret bilen på vanlig måte.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Det som er fascinerende er hvor sterkt et varemerke står. Det finnes en rekke eksempler på sterke varemerker som slipper unna med uheldige modeller og svakere varemerker som ikke anerkjennes for sine bra modeller. Og det betyr at kvalitetsdiskusjoner kan bli litt skjevt fremstilt. Sånn er verden, sånn er mennesker og det kan hvertfall jeg godt leve med. Men jeg tar gjerne en diskusjon på det og jeg sluker ikke rått at alt er kvalitet selv om produsenten er dyktig til å forvalte sitt varemerke. Og så er det så vanskelig å enes om hva kvalitetsbegrepet innebærer.

N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Det som er fascinerende er hvor sterkt et varemerke står. Det finnes en rekke eksempler på sterke varemerker som slipper unna med uheldige modeller og svakere varemerker som ikke anerkjennes for sine bra modeller. Og det betyr at kvalitetsdiskusjoner kan bli litt skjevt fremstilt. Sånn er verden, sånn er mennesker og det kan hvertfall jeg godt leve med. Men jeg tar gjerne en diskusjon på det og jeg sluker ikke rått at alt er kvalitet selv om produsenten er dyktig til å forvalte sitt varemerke. Og så er det så vanskelig å enes om hva kvalitetsbegrepet innebærer.
Skoda/Volkswagen/Audi - stort sett er det vel kosmetikken, utsalgsprisen og målgruppen som skiller de. Vredensgang kan jo alt om dette.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
nb skrev:
Trondmeg skrev:
Skoda/Volkswagen/Audi - stort sett er det vel kosmetikken, utsalgsprisen og målgruppen som skiller de. Vredensgang kan jo alt om dette.
Ja, tja, kanskje. For mange er nok status og image og dermed pris viktige parametre ved et valg. I mine øyne stiller de nevnte bilmerker ganske likt for jeg oppfatter de som variasjon over tema. Jeg ser ikke det som fenger meg, men dermed vil de sikkert kunne selge godt ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Trondmeg skrev:
Det har det forhåpentligvis gjort. Her på Hamar går det knapt noen folkevogner som taxi, men Skodaene florerer.
Mange VW Touran 1.9TDI DSG drosjer som ruller her i Oslo.
Kom faktisk i prat nylig med en drosjeeier da jeg la merke til at hans Touran TDI hadde passert over 520.000 km. Spurte om han var fornøyd med bilen. Han var super-fornøyd og skal bestille samme bil igjen snart. I følge han hadde han bare fulgt vanlig service og har hatt normale driftskostnader på slitedeler de siste årene. Selv har jeg hatt veldig lite kluss gjennom årene med Golf 4, 5 og nå en ny 6 GTI.

Får meg nesten til å lure på om det er noe virkelig galt med kjørestilen til alle disse VAG eierene som har problemer.
Sett bort i fra 2.5 TDI og de første Passatene etter 98 :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Trondmeg skrev:
Kom faktisk i prat nylig med en drosjeeier da jeg la merke til at hans Touran TDI hadde passert over 520.000 km. Spurte om han var fornøyd med bilen. Han var super-fornøyd og skal bestille samme bil igjen snart. I følge han hadde han bare fulgt vanlig service og har hatt normale driftskostnader på slitedeler de siste årene. Selv har jeg hatt veldig lite kluss gjennom årene med Golf 4, 5 og nå en ny 6 GTI.

Får meg nesten til å lure på om det er noe virkelig galt med kjørestilen til alle disse VAG eierene som har problemer.
Jeg tipper det har noe med forhandlerleddet å gjøre. Møller i Bergen er ikke oppegående på lageret ifølge det jeg har hørt, men det er de selvfølgelig i Oslo. Det er jo der de andre får delene fra.

S

Stereo_Mono

Gjest
baluba skrev:
digiman skrev:
Trondmeg skrev:

Jeg tipper det har noe med forhandlerleddet å gjøre. Møller i Bergen er ikke oppegående på lageret ifølge det jeg har hørt, men det er de selvfølgelig i Oslo. Det er jo der de andre får delene fra.
Det er mulig ja. Jeg har bare gode ord om Møller Skøyen. Tror også mye av problemene ligger i holdningene til folk dessverre. Har sett en litt for lei tendens til at noen Møller kunder buser inn å skriker og lager leven. Er man rolig og har folkeskikk har jeg ikke opplevd annet en vilighet til å ordne opp i problemer man har med bilen. Byttet 2 foringer foran på garanti og fikk lånebil og en super oppfølgning hele veien :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
De fleste av disse er ikke VAG eiere men klager (tydeligvis) på vegne av dem som er! ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
Men det er lite rust på alt fra Vag (omtrent) ;)
Det skal sies ja. Min gamle Golf 4 (99) som har gått videre i familien holder seg utrolig pent med årene. Både lakk og karoseri er pene, rust frie og med en fin glans i lakken. Mulig det er totale klasseløse biler, men du verden som de holder seg med årene i forhold til mye annet på markedet. Ergo meget godt annenhåndsverdi.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flotteste SUV ever. Ingen over, ingen ved siden. Annet enn V8 bensinutgaven av samme da selvsagt. Men beregn høye driftskostnader inn i budsjett; disse krever ofte en god del mer serviceinnsats enn en ordinær personbil av idag.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
X-hilarate skrev:
Mye bra info her karer.

Nå til et heeelt annet forslag. ;D

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22703723

Er dette bare "dritt"?!

EDIT: Den har hvertfall "alt" jeg har lyst på. 8)

"And if you want something that does a bit of everything; what's wrong with a Range Rover?"
Jeremy Clarkson

Nydelig bil, mye finere enn forgjengeren og arvtageren.

Topp Bunn