Brukt eldre Audi......bør jeg styre unna?!

N

nb

Gjest
vins666 skrev:
Har mange hatt problemer med disse? Den har jo kommet i mange varianter i 20? år.
De har så dårlig rykte at selv jeg, som er svært lite interessert i bil, har fått det med meg. Det finnes sikkert nok av de som har hatt et problemfritt liv, men for å se på hvor sannsynlig det er at noe klikker, må man se på store populasjoner av bilmodeller/motorer/whatever.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
nb skrev:
vins666 skrev:
Har mange hatt problemer med disse? Den har jo kommet i mange varianter i 20? år.
De har så dårlig rykte at selv jeg, som er svært lite interessert i bil, har fått det med meg. Det finnes sikkert nok av de som har hatt et problemfritt liv, men for å se på hvor sannsynlig det er at noe klikker, må man se på store populasjoner av bilmodeller/motorer/whatever.
Det at den er svartelistet fra If sin superforsikring sier sitt. Forsikringsselskapene vet hva de gjør.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
nb skrev:
vins666 skrev:
Har mange hatt problemer med disse? Den har jo kommet i mange varianter i 20? år.
De har så dårlig rykte at selv jeg, som er svært lite interessert i bil, har fått det med meg. Det finnes sikkert nok av de som har hatt et problemfritt liv, men for å se på hvor sannsynlig det er at noe klikker, må man se på store populasjoner av bilmodeller/motorer/whatever.
Det at den er svartelistet fra If sin superforsikring sier sitt. Forsikringsselskapene vet hva de gjør.
Kanskje på grunn av at vanlige eiere plager motoren med feil olje. Jeg er ingen ekspert, men ut fra de siste innleggene kan det virke slik. Ærbødigst.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Anonym skrev:
nb skrev:
vins666 skrev:
Har mange hatt problemer med disse? Den har jo kommet i mange varianter i 20? år.
De har så dårlig rykte at selv jeg, som er svært lite interessert i bil, har fått det med meg. Det finnes sikkert nok av de som har hatt et problemfritt liv, men for å se på hvor sannsynlig det er at noe klikker, må man se på store populasjoner av bilmodeller/motorer/whatever.
Det at den er svartelistet fra If sin superforsikring sier sitt. Forsikringsselskapene vet hva de gjør.
Kanskje på grunn av at vanlige eiere plager motoren med feil olje. Jeg er ingen ekspert, men ut fra de siste innleggene kan det virke slik. Ærbødigst.
Biler som fortsatt er såpass kostbare på bruktmarkedet får sannsynligvis service hos merkeforhandler og korrekte oljer. På min arbeidsplass var det en stund mote med ymse A6 varianter og det er flere som har hatt girkassehavarier, opptil 3 stk på samme bil.
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Etter mye om og men, ender det sikkert opp med at jeg beholder bilen jeg har i dag, selv om den ikke har automatgear...eneste jeg savner.

Var helt sikker på at det ikke var plass til både barnevogn og hundebur bak i den, men det var det jo! 8)

Kjøpte barnevogn først i dag, og var faktisk ikke klar over hvor små de blir når de er sammenslått.

Vognen har forøvrig ventilerte skivebremser på 2 hjul, og eikefelger i stål... ;D

Men men, har jo blant annet lært en del om 2.5 litern til Audi. ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
X-hilarate skrev:
Etter mye om og men, ender det sikkert opp med at jeg beholder bilen jeg har i dag, selv om den ikke har automatgear...eneste jeg savner.
Det var da som pokker. Nå som tråden begynner å få popcorn-potensiale bare slår du en strek over det hele. :mad: ;)

Jeg har som dere skjønner ingen peiling på (eller interesse for) Auto Unions nyere produkter, så mine meninger er ikke kvalifiserte. Men jeg liker popcorn, og når temaet ikke engasjerer meg så er popcornet best.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.789
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Bare et par betraktninger når tråden ser ut til å gå mot slutten.

Det største problmet med VAG i Norge er dessverre verkstedisden hos Møllergruppen. Der er det mye rart ute å går. Med Skodaen har jeg så langt holdt meg til avdelingen i tromsø og den virker så langt å være brukbar. Min lokale VW sjappe imponerer IKKE!!

Man skal IKKE ta som noen selvfølge at et merkeverksted bruker "riktig" olje. De bruker den BILLIGSTE og om du er heldig er det en olje som tilfredstiller kravene til oljekvalitet som bilfabrikken stiller. Stor forskjell på bilverkstder!

Kona sin Passat er blitt plaget med noen spjell i turboen. VW sier ny turbo, - DYRT!!
Det lokale "Landbruk/traktor og div" verkstedet demonterer turbo renser spjeld og monterer for under halv pris av Møllergutta. Som sagt det ER forskjell på BILREPERATØRER og BILDELEBYTTERE !

Til slutt dere som tenker på å kjøpe Audi. Det er en feil som er gjennomgående på alle Audi uansett alder og modell. Blinklysoljen tar slutt veldig fort og det er ingen føler som tenner varsellampe på dasjbordet. Resultatet blir mange som kjører rundt med ikke fungerende blinklys grunnet for lavt nivå på blinklysoljen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.671
Antall liker
7.430
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det går i en del tilfeller an å få overhalt turboen, evnt en bytteturbo. Turboen på min Geländewagen tok kveld, og der kosta det ca 6000,- å få overhalt den til ny tilstand (+frakt)... Kostnaden varierer fra bilmodell til bilmodell.

For VNT-turboer (med variabel dyse), så leveres det ikke reservedeler fra fabrikken. Bl.a. GIKturbo tar inn den gamle turboen og leverer en fabrikkny turbo, men tar den gamle inn, som så returneres til fabrikken. En får da byttepris, som alikevel er vesentlig rimeligere enn å kjøpe ny turbo til reservedelspris hos merkeverkstedet...

Har forøvrig hørt en del skrekkhistorier om merkeverksteder...

Det ene verkstedet hadde bl.a. som policy at det var en del av servicepunktene som skulle hoppes over.

Et annet verksted kom med en hel smørbrødliste over tig som måtte fikses, da en kompis skulle bytte inn bilen sin i forbindelse med kjøp av ny bil. Han tok en ettersjekk hos NAF og da ble plutselig liste over ting som måtte gjøres vesentlig kortere. Inbytteprisen ble også vesentlig bedre... En annen var hos samme verkstedet på EU-kontroll og fikk presentert et anslag på ting som måtte gjøres for over 20.000. En kontroll hos NAF fant bare småfeil...

En annen kompis hadde kjøpt seg en brukt bil fra en bilforhandler, der det viste seg at den hadde hatt omfattende skader som var reparert, uten at det var opplyst. (Og det var bilforhandleren som hadde fått organisert reparasjonen, så de visste om den...)

Har brukt merkeverksted på firmabilen (har ikke hørt noe tull om de), men på den gamle Geländewagen har jeg to uavhengige verksteder der jeg kan sette bort arbeid som jeg enten ikke kan eller har tid til å gjøre selv.

Det er vel nå bare tre bilforhandlere (av 7) her i byen som jeg ikke har hørt noe f*enskap om - og jeg har ikke så stort kontaktnett, heller...

Johan-Kr
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.079
Antall liker
2.122
Bare et lite tips: Ser at det blir nevnt blinklysolje her. Du trenger ikke den originale fra VAG. Mye billigere på Biltema. Samme olja. Står i samme hylla som sleggefett. Plukk med deg litt kalverogn og grønn overledning også , så er sommeren i boks! ::) :p :eek:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Super skrev:
Bare et lite tips: Ser at det blir nevnt blinklysolje her. Du trenger ikke den originale fra VAG. Mye billigere på Biltema. Samme olja. Står i samme hylla som sleggefett. Plukk med deg litt kalverogn og grønn overledning også , så er sommeren i boks! ::) :p :eek:
Den står verken til høyre eller venstre for støtteholderen, snarere tvert i mot.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.079
Antall liker
2.122
Hadde en gammel Golf en gang. Der monterte verkstedet røykvenderen feil vei på 200 000 km service. Følgen var at eksosen ble sugd inn i bilen med det ubehaget det medførte. ???
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
baluba skrev:
[...]
Det var da som pokker. Nå som tråden begynner å få popcorn-potensiale bare slår du en strek over det hele. :mad: ;)

Jeg har som dere skjønner ingen peiling på (eller interesse for) Auto Unions nyere produkter, så mine meninger er ikke kvalifiserte. Men jeg liker popcorn, og når temaet ikke engasjerer meg så er popcornet best.
;D ;D

Til tross for alle problemene som VAG-biler har hatt så er det fascinerende å se at dette ikke ser ut til å stoppe kjøpelysten, bilene er jo meget populære (uansett?)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.785
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Jeg får komme med min skrekkhistorie om Møller Bil jeg også. For noen år siden hadde jeg en Passat der varsellyset for bremsene kom på. Jeg leverte bilen hos Møller og ba de sjekke og fikk bilen tilbake dagen etter med beskjed om at det sikkert bare var en vaklekontakt i føleren for håndbremsen, noe de sa ikke var farlig, og jeg kunne bare kjøre videre. 3 uker senere kjørte jeg ned en ganske bratt bakke og skulle stoppe. Da merket jeg at bremsene tok veldig dårlig. Da jeg fikk stoppet åpånet jeg panseret for å sjekke bremseveskebeholderen, men den var tom!
Fikk tak i noe bremsevæske og etterfylte beholderen. Og dermed forsvant det gule bremselyset på dashbordet. Møller hadde altså aldri sjekket bremsevæsken på bilen (den hadde vært til årlig service hos dem), og oppdaget det ikke selv da varsellyset kom på.
Bilene kan være flotte de, men Møllergruppen skal man passe seg for!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Til tross for alle problemene som VAG-biler har hatt så er det fascinerende å se at dette ikke ser ut til å stoppe kjøpelysten, bilene er jo meget populære (uansett?)
Det er fordi kundene er fornøyde og dermed lojale. Vi vet hva som skjer med bilmerker der kundene virkelig plages; de dropper ut av markeded og har store problemer med å komme tilbake. Eksempler; Fiat og Opel.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Det største problmet med VAG i Norge er dessverre verkstedisden hos Møllergruppen. Der er det mye rart ute å går. Med Skodaen har jeg så langt holdt meg til avdelingen i tromsø og den virker så langt å være brukbar. Min lokale VW sjappe imponerer IKKE!!.
Det der med Møllegruppens dårlige rykte er vanskelig å forstå. Kanpt noen bruker mer resurser på kundetilfredshet. Har jeg bilen på verksted for den minste filleting (slik som omlegging av dekk) blir jeg oppringt av Norsk Gallup.
Uansett; ikke alle VAG verksteder er like dårlige. Noen er riktig bra slik som mitt lokale.

Når det gjelder Tromsø hadde jeg min forrige bil; En Audi Coupè med femsylindra motor, på sine to første servicer der etter den var ny. Den ble kjøpt i 1992 så dette er en stund siden (het Nordmotor den gang). Da jeg hadde min tredje service på bilen på et annet VAG verksted spurte mekanikeren om jeg skrudde selv?. Han visste meg flere skruer hvor skruehodene var maltraktert slik at de måtte skiftes. Deretter hevdet han hårdnakket at det antagelig aldri var skiftet luftfilter på bilen. Han visste meg all møkka han hadde gravd ut og at filteret var praktisk talt tett. Han sa det var svært vanskelig å komme til fordi det var så trangt i motorrommet; nordmotor hadde nepppe giddet å skifte filter.
Sånn pedantisk hadde jeg reklamert da jeg synes motoren enkelte ganger kunne nøle litt ved gasspådrag. Nordmotor skiftet promte motorens styringsboks med den følge at bilen oppførte seg som en kenguru når man gikk av gassen. Jeg måtte vente tre uker for å få time igjen. Da visste deg seg at de hadde satt inn en styringsenhet til en firesylindra motor, ikke femmeren jeg hadde, Den ene pluggen var totalt nedsota ;D.
Siden har jeg sldri brukt VAG verksted i Tromsø.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Voff skrev:
Spiralis skrev:
Det største problmet med VAG i Norge er dessverre verkstedisden hos Møllergruppen. Der er det mye rart ute å går. Med Skodaen har jeg så langt holdt meg til avdelingen i tromsø og den virker så langt å være brukbar. Min lokale VW sjappe imponerer IKKE!!.
Det der med Møllegruppens dårlige rykte er vanskelig å forstå. Kanpt noen bruker mer resurser på kundetilfredshet. Har jeg bilen på verksted for den minste filleting (slik som omlegging av dekk) blir jeg oppringt av Norsk Gallup.
Uansett; ikke alle VAG verksteder er like dårlige. Noen er riktig bra slik som mitt lokale.

Når det gjelder Tromsø hadde jeg min forrige bil; En Audi Coupè med femsylindra motor, på sine to første servicer der etter den var ny. Den ble kjøpt i 1992 så dette er en stund siden (het Nordmotor den gang). Da jeg hadde min tredje service på bilen på et annet VAG verksted spurte mekanikeren om jeg skrudde selv?. Han visste meg flere skruer hvor skruehodene var maltraktert slik at de måtte skiftes. Deretter hevdet han hårdnakket at det antagelig aldri var skiftet luftfilter på bilen. Han visste meg all møkka han hadde gravd ut og at filteret var praktisk talt tett. Han sa det var svært vanskelig å komme til fordi det var så trangt i motorrommet; nordmotor hadde nepppe giddet å skifte filter.
Sånn pedantisk hadde jeg reklamert da jeg synes motoren enkelte ganger kunne nøle litt ved gasspådrag. Nordmotor skiftet promte motorens styringsboks med den følge at bilen oppførte seg som en kenguru når man gikk av gassen. Jeg måtte vente tre uker for å få time igjen. Da visste deg seg at de hadde satt inn en styringsenhet til en firesylindra motor, ikke femmeren jeg hadde, Den ene pluggen var totalt nedsota ;D.
Siden har jeg sldri brukt VAG verksted i Tromsø.
Godt poeng Voff. De siste 5-6 årene har jeg alltid blitt enten oppringt eller fått spørsmål om å bruke 5 minutter på å gi de feedback på om jeg er tilfreds med arbeidet, service og oppfølgning. Har ikke hatt noen negative erfaringer med Møller de 11 årene jeg har kjørt VW. Mulig at det er et fenomen, som henger igjen fra 90 tallet? Jeg vet at f.eks Møller på Ryen hadde en stor internopprydning etter klagestormen mot de på slutten av 90 tallet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
39.972
Antall liker
42.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nåja, mitt lokale Møller-verksted kan kort beskrives som "aldri mer". De oppdaget ikke en sprukken vakuumslange til bremseservoen på regulær service, med resultat at slangen hoppet av uken etter. Dette var en VW Caravelle, fullastet med familie og bagasje, på vei ned svingete fjellvei på ferietur, og plutselig ingen bremseservo. Ugh. Da fikk jeg trent leggmusklene litt med å bremse på gamlemåten. Møller hadde til og med blitt bedt om å gå over bilen ekstra grundig før ferieturen for å være sikker på at det ikke var noen problemer. "Inspeksjon motorrom" var ett av kontrollpunktene, men slangen som var så sprukken i begge ender at min 10 år gamle sønn kunne påpeke det, nei, den så de ikke.

Så hadde fruen problemer med at automatgiret var vanskelig å få ut av "park" om morgenen. Møller ville bytte girkasse, til en bagatell av 50000 kr. Heldigvis var hun litt skeptisk til rådet, så jeg sjekket selv. Det var bryteren til bremselyset som hadde dårlig kontakt. Den bryteren gir også signal til girkassen om at foten er på bremsepedalen og at det er trygt å gå til "drive". Uten signal derfra er det en stålstang som blokkerer girspaken i "park". Byttet kontakt, kostet en hundrelapp. Fungerte perfekt og gjør det fortsatt etter tre år. Sparte 49900 på ikke å høre på Møllers råd.

Joda, de ringer etter service, vi forteller nøyaktig hva vi synes, og samme sirkus neste gang. Som sagt, aldri mer. Vi fant heldigvis et noe mer oppegående verksted i en annen by, så nå kjører vi dit for hver service. At bussen ruster som en blikkboks i sjøvann er en annen sak.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Asbjørn skrev:
Nåja, mitt lokale Møller-verksted kan kort beskrives som "aldri mer". De oppdaget ikke en sprukken vakuumslange til bremseservoen på regulær service, med resultat at slangen hoppet av uken etter. Dette var en VW Caravelle, fullastet med familie og bagasje, på vei ned svingete fjellvei på ferietur, og plutselig ingen bremseservo. Ugh. Da fikk jeg trent leggmusklene litt med å bremse på gamlemåten. Møller hadde til og med blitt bedt om å gå over bilen ekstra grundig før ferieturen for å være sikker på at det ikke var noen problemer. "Inspeksjon motorrom" var ett av kontrollpunktene, men slangen som var så sprukken i begge ender at min 10 år gamle sønn kunne påpeke det, nei, den så de ikke.

Så hadde fruen problemer med at automatgiret var vanskelig å få ut av "park" om morgenen. Møller ville bytte girkasse, til en bagatell av 50000 kr. Heldigvis var hun litt skeptisk til rådet, så jeg sjekket selv. Det var bryteren til bremselyset som hadde dårlig kontakt. Den bryteren gir også signal til girkassen om at foten er på bremsepedalen og at det er trygt å gå til "drive". Uten signal derfra er det en stålstang som blokkerer girspaken i "park". Byttet kontakt, kostet en hundrelapp. Fungerte perfekt og gjør det fortsatt etter tre år. Sparte 49900 på ikke å høre på Møllers råd.

Joda, de ringer etter service, vi forteller nøyaktig hva vi synes, og samme sirkus neste gang. Som sagt, aldri mer. Vi fant heldigvis et noe mer oppegående verksted i en annen by, så nå kjører vi dit for hver service. At bussen ruster som en blikkboks i sjøvann er en annen sak.
Som sagt tidligere i tråden. Aldri hatt noen problemer med servicen eller mine 3 golfer gjennom 11 år.
Virker som erfaringene spriker voldsomt. Noe som forsåvidt gjelder alle bilmerker. Jeg har katastrofe erfaring med Nissan på 90 tallet. Men vi kan ikke skjære alle over én kam spør du meg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.485
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Bare et par betraktninger når tråden ser ut til å gå mot slutten.

Det største problmet med VAG i Norge er dessverre verkstedisden hos Møllergruppen. Der er det mye rart ute å går. Med Skodaen har jeg så langt holdt meg til avdelingen i tromsø og den virker så langt å være brukbar. Min lokale VW sjappe imponerer IKKE!!

Man skal IKKE ta som noen selvfølge at et merkeverksted bruker "riktig" olje. De bruker den BILLIGSTE og om du er heldig er det en olje som tilfredstiller kravene til oljekvalitet som bilfabrikken stiller. Stor forskjell på bilverkstder!

Kona sin Passat er blitt plaget med noen spjell i turboen. VW sier ny turbo, - DYRT!!
Det lokale "Landbruk/traktor og div" verkstedet demonterer turbo renser spjeld og monterer for under halv pris av Møllergutta. Som sagt det ER forskjell på BILREPERATØRER og BILDELEBYTTERE !

Til slutt dere som tenker på å kjøpe Audi. Det er en feil som er gjennomgående på alle Audi uansett alder og modell. Blinklysoljen tar slutt veldig fort og det er ingen føler som tenner varsellampe på dasjbordet. Resultatet blir mange som kjører rundt med ikke fungerende blinklys grunnet for lavt nivå på blinklysoljen.
Det er slik jeg også oppfatter det. Derfor er kanskje ikke VW så store i Bergen som i Oslo? Jeg vet ikke noe om tallene er slik, men som et hypotetisk eksempel. Det er en grunn til at Opel er så ekstremt store på Haugalandet, og Toyota + BMW er veldig store i Bergen. Førstnevntes årsak er Åkra Bilimport, de andres årsak er Jæger Automobil. Og slik er det sikkert andre steder i landet også. Er ikke Honda veldig store i Snåsa-land?

Legg forresten merke til at jeg skriver at Opel er store på Haugalandet. Det levner liten tvil om at det er forhandlerleddet de er mest lojale til. Det er nok hovedårsaken til at mine foreldre har kjørt Opel i så mange år nå, fra firmaet var lite og drev med Tysklands-import tidlig på åttitallet fram til nå. I Kampala mener jeg at Mercedes er populære av samme grunn, med mekanikere som blir sendt til Tyskland for å ta fagbrev-eksamen. Forhandlerleddet har gjort Opel til en storselger i Nord-Rogaland, og til et lite merke i Bergen.

Det er forresten interessant at det har gått/går langt flere Opel taxier enn VW i Bergen.
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Det var da som pokker. Nå som tråden begynner å få popcorn-potensiale bare slår du en strek over det hele. :mad: ;)

[/quote]

Popcorn er nam, og tråden lever i beste velgående ser jeg! ;D


EDIT:gikk visst til helv.... den der quoten min. ???
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.256
Antall liker
10.841
Vi er 9 stykker på skiftet, i vinter hadde 3 av dem VAG. Gjett hvem av oss 9 som bannet mest? Gjett hvorfor to av disse VAGbilene er byttet bort?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Dårlige bilverksteder finnes det alle steder uavhengig av bilmerke de presenterer. Og det er vel egentlig litt feil å skylde på verkstedet som helhet. Bilmekanikere (som i dag er degradert til deleskiftere) finnes i alle størrelser, fasonger og innsatsvilje de også. Med timelønn så er det jo ikke så nøye hvor god jobb man gjør. Svært få av kundene sjekker jo noensinne om servicen faktisk er utført.

Jeg kjøpte for mange år siden en dyr Citroen med 60000km på speedometeret og "alle servicer fulgt". Det fabrikkmonterte luftfilteret satt der fremdeles.Garantert!
Omtrent på samme tiden fikk Alfa Romeo ny importør i Norge og jeg var med på åpningen av et nytt Alfa Romeo senter. Der stod det en snasen Alfa med tverrstillt V6, hvor en besøkende spurte hvordan i all verden de fikk skiftet de bakre tennpluggene, så trangt som det var. Svaret var todelt; den hadde spesielle "longlife" tennplugger som holdt lenge, og om de ikke klarte å skifte dem, ville ihvertfall ingen av bileierne klare å sjekke det!
For bare uker siden kjøpte jeg en Superb, også med alle servicer fulgt på merkeverkstedet, den siste rett før bilen ble overlevert. Og den hadde det mest møkkete pollenfilteret jeg har sett!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
[/quote]

Som sagt tidligere i tråden. Aldri hatt noen problemer med servicen eller mine 3 golfer gjennom 11 år.
Virker som erfaringene spriker voldsomt. Noe som forsåvidt gjelder alle bilmerker. Jeg har katastrofe erfaring med Nissan på 90 tallet. Men vi kan ikke skjære alle over én kam spør du meg.
[/quote]

Er Golf bedre enn andre VAG'er? Har hatt et par Passater som firmabil på slutten av 90-tallet, endel plunder med dørlåsene på vinteren, ellers ikke så mye, men har kjørt mye Golf, siste nå ny fra 2005 til 2010 (120.000km) uten en feil! Masse kompiser som kjører Touran og har hatt mye mer tull underveis.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
hifiguru skrev:
Som sagt tidligere i tråden. Aldri hatt noen problemer med servicen eller mine 3 golfer gjennom 11 år.
Virker som erfaringene spriker voldsomt. Noe som forsåvidt gjelder alle bilmerker. Jeg har katastrofe erfaring med Nissan på 90 tallet. Men vi kan ikke skjære alle over én kam spør du meg.

Er Golf bedre enn andre VAG'er? Har hatt et par Passater som firmabil på slutten av 90-tallet, endel plunder med dørlåsene på vinteren, ellers ikke så mye, men har kjørt mye Golf, siste nå ny fra 2005 til 2010 (120.000km) uten en feil! Masse kompiser som kjører Touran og har hatt mye mer tull underveis.
Godt spørsmål. Har ikke noe fakta til å svare på det konkret, men mitt inntrykk er at Golfen er et godt produkt med lite feil. Bilene bli skrudd sammen i Wolfsburg Tyskland. Vi hadde en 2003 Polo, som bil nr 2 noen år og den var det en del tull med. Polo er skrudd sammen i Spania. Kan dette ha noe sammenheng tro? Siste Passat går vel for å være en driftsikkerbil mener jeg?
Som sagt har jeg ikke noe teknisk grunnlag til å basere dette på, men Golfene har ikke sviktet meg eller 2 kollegaer på jobben, som kjører forrige Mk5 Golfer. Moren min på snart 60 har en nesten 20 års forhold til nå sin fjerde Golf og er en meget fornøyd kunde. Hun vil ikke ha noen annen type bil.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.412
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Har ingen akutte planer om bilskifte, men en av bilene mine (minst) trenger en oppgradering innen ikke alt for lenge! .. og jeg sitter å søker litt på Finn etter diverse Vw og Audi sedaner (passat / a4) med 1600/2000 bensinmotor fra f.eks. 2002-2004... gjerne med minst mulig "dilldall" og med minst mulig km. Er disse noenlunde safe som bruktbil ? Disse forstillingsproblemene, gjelder det alle modeller ?

#2: dersom man skulle vurdere turbodiesel, må disse 105hesters Vag turboene byttes med ujevne mellomrom, eller holder de i bilens levetid ? Hvor ille er "klakkelyden" jeg leser så mye om i gamle biltester :)
Når det gjelder diesel har jeg egentlig mest lyst på en hdi fra psa.. (derfor jeg tenker primært bensin (u/turbo) når det gjelder vag.. godt mulig jeg er på villspor?) :)
(men jeg er litt Frankofil i utgangspunktet, så det er sagt.. men hadde vært gøy å prøvd ei "folkevogn", men bare hvis det ikke ruinerer meg) :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
pstraums skrev:
Har ingen akutte planer om bilskifte, men en av bilene mine (minst) trenger en oppgradering innen ikke alt for lenge! .. og jeg sitter å søker litt på Finn etter diverse Vw og Audi sedaner (passat / a4) med 1600/2000 bensinmotor fra f.eks. 2002-2004... gjerne med minst mulig "dilldall" og med minst mulig km. Er disse noenlunde safe som bruktbil ? Disse forstillingsproblemene, gjelder det alle modeller ?

#2: dersom man skulle vurdere turbodiesel, må disse 105hesters Vag turboene byttes med ujevne mellomrom, eller holder de i bilens levetid ? Hvor ille er "klakkelyden" jeg leser så mye om i gamle biltester :)
Forstillingstrøbbelet er forlengst løst og biler som har hatt hatt problemet har fått skiftet foringer nå til bedre type. Det gjelder 1997-2000 modeller med multilink forhjulsoppheng; dvs. forrige Passat, Audi A4 og A6 samt 1. generasjon Skoda Superb.
Turboer holder normalt bilens levetid dersom oljeskiftintervaller blir fulgt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.785
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Jeg fikk skiftet for 3 år siden, og de er allerede utslitt (etter 15000 km). Møller Trondheim mente at det var normalt og at jeg pent måtte betale for å skifte på nytt, og måtte forvente å skifte igjen om 3 år. Så at problemet er løst er vel å ta litt i. Dette gjelder en 1998 A4. Bilen har gått 140 000 km og alle foringer i forstillingen er skiftet 3 ganger. Den første gangen fikk jeg det dekt av Audi etter at jeg truet med advokat. Selv etter at Audi økte garantien til 100 000 km etter press fra bl.a. NAF, nektet de å skifte under garanti på min bil, selv om den bare hadde gått 95000 km. Det måtte som sagt en NAF-advokat til.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Jeg fikk skiftet for 3 år siden, og de er allerede utslitt (etter 15000 km). Møller Trondheim mente at det var normalt og at jeg pent måtte betale for å skifte på nytt, og måtte forvente å skifte igjen om 3 år. Så at problemet er løst er vel å ta litt i. Dette gjelder en 1998 A4. Bilen har gått 140 000 km og alle foringer i forstillingen er skiftet 3 ganger. Den første gangen fikk jeg det dekt av Audi etter at jeg truet med advokat. Selv etter at Audi økte garantien til 100 000 km etter press fra bl.a. NAF, nektet de å skifte under garanti på min bil, selv om den bare hadde gått 95000 km. Det måtte som sagt en NAF-advokat til.
VAG skiftet til ny underleverandør av bærearmer. De nye foringene holder flere hundre tusen km. Du kan trygt reklamere på de nye bærearmene hvis de bare har gått 15 000km; det synes for meg helt utrolig - foringene må ha vært defekte da de ble innstallert. Er du sikker på at det er de samme bærearmene? De er både øvre og nedre bærearmer (med tilhørende foringer) + noen andre stag pluss styrestag. Dette må ganges med to. :D. Dersom det er eldre foringer er 140 000km innenfor det som må regnes som normalt og svært få om noen bilfabrikanter vil gi deg nye på garanti på en 12år gammel bil.
Jeg skiftet foringer siste gang på 100 000km; nå er bilen gått 354 000km og foringene holder fremdeles.-
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.785
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Jeg har kranglet med Møller Trondheim om det. Ikke snakk om at de er med på en reklamasjon. Normal slitasje, sier de. "Man må regne med å skifte disse bærearmene med jevne mellomrom på denne modellen". De 4 øvre bærearmene ble skiftet på 95 000 km. Så på 120 000 ble alle 8 bærearmene skiftet, og på siste service (140 000) måtte de øvre bærearmene skiftes igjen. Det koster ca. 30 000 å skifte alle 8...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Utrolig dårlig behandling fra Møller, otare. Men historien lignende din har jeg hørt før fra andre uansett hvor mye Voff ønsker å løpe Møller's ærend her. Du er nok dessverre ikke alene om å ha brent deg på dyrt vedlikehold på disse bilene pga slett kvalitet på enkelte komponenter.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
otare skrev:
Jeg har kranglet med Møller Trondheim om det. Ikke snakk om at de er med på en reklamasjon. Normal slitasje, sier de. "Man må regne med å skifte disse bærearmene med jevne mellomrom på denne modellen". De 4 øvre bærearmene ble skiftet på 95 000 km. Så på 120 000 ble alle 8 bærearmene skiftet, og på siste service (140 000) måtte de øvre bærearmene skiftes igjen. Det koster ca. 30 000 å skifte alle 8...
Hvis de originale delene ikke holder lenger og reklamasjon tydeligvis ikke gjelder, kan du like gjerne kjøpe delene på Biltema (for ca 5500.-) og få et ikke autorisert verksted til å skifte de. Så slipper du unna med ca 1/3 av prisen.

Ønsker du originaldeler er det også en god del å spare om man handler hos AutoRoyal.

Det var kun nedre fremre bærearmer som kom i revidert utgave i 2000/2001, de andre ble ikke endret før 2004/2005. Riktignok hadde de et par runder på å endre selve foringene, men det er tydeligvis ikke HELT løst.

Man må være klar over bruken av bilen også. Kjører man kun på fin motorvei (hvis det finnes i dette landet) holder de 3-4 ganger så lenge ifht de som har hullete grusveier og riste seg frem på.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.794
Antall liker
12.056
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
På min gamle 96 modell ble armene skiftet gratis på 195000 km... Dette var hos Møller.

Bilen rullet 340000 km før jeg krasjet og kondemnerte den i en tunnell. Aldri et lite "nugg" i motoren men bakre bremseklosser måtte skiftes noen ganger samt disse bærearmene er relativt kjente problem.

De uanvhengige verkstedene som jeg klaget til sa til meg "vær glad du ikke har bmw".

Fikk mindre problemer med bilen etter at jeg gikk fra originale deler til uorginale.

Min var en A4 avant tdi 110 hk - chippet til 143 hk og 311nm. I snitt gikk den godt under halvliteren på mila.

Hadde riktignok problemer med kvaliteten på reparasjoner hos Møller. Det var langt under pari og det ble en sak med en katalysator som måtte byttes.
Endte med at jeg bare borret ut innmaten og kjørte uten katalysator. Bilen ble bedre enn noen gang.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.785
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Jeg har både en Audi og en BMW. Begge bilene "går som klokker". Det eneste jeg har å utsette på Audien er bærearmene i forstillingen, og Møller. Møller gjør stort sett en god jobb, men de er svært dyre og kundebehandlingen kunne definitivt vært bedre.
Trøbbel med Audi (1998 A4 Avant 1,8 Turbo): Lekkasje i aircondition da bilen var 4 år gammel. VAG tok det på garantien. Bærearmer i forstilling.
Trøbbel med BMW (2000 530d touring): Turboen ble skadet etter en tur i Tyskland (der speedometeret svært ofte lå rundt 190 - 200 km/t). BMW byttet den på garantien selv om bilen var 5 år gammel.

Ellers ingen problemer med noen av bilene, og begge to er svært gode å kjøre.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.412
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Er det ikke mulig å klage til det norske hovedkontoret eller noe når man blir behandlet slik ? Kan aldri forestille meg at de som bygger merkevare i Norge synes slike kunde erfaringer er ok ?

Det er neste karosserivarianten av a4 jeg vurderer. Den som begynner rundt 2001 (tror jeg det var, Alternativt facelift passaten som kom ca samtidig?) Synes de er ganske fine. Jeg forstår det slik at de kanskje har annen forstilling kanskje ?

otare skrev:
Jeg fikk skiftet for 3 år siden, og de er allerede utslitt (etter 15000 km). Møller Trondheim mente at det var normalt og at jeg pent måtte betale for å skifte på nytt, og måtte forvente å skifte igjen om 3 år. Så at problemet er løst er vel å ta litt i. Dette gjelder en 1998 A4. Bilen har gått 140 000 km og alle foringer i forstillingen er skiftet 3 ganger. Den første gangen fikk jeg det dekt av Audi etter at jeg truet med advokat. Selv etter at Audi økte garantien til 100 000 km etter press fra bl.a. NAF, nektet de å skifte under garanti på min bil, selv om den bare hadde gått 95000 km. Det måtte som sagt en NAF-advokat til.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.785
Antall liker
11.187
Sted
Trondheim
Sikkert, men jeg orker ikke mere mas. Jeg har bestemt meg for å aldri kjøpe en Audi igjen, men det er på grunn av Møller, ikke bilen. Jeg har hatt problemer med Møller i Trondheim tidligere, da de ikke oppdaget at bremsene på min Passat var i ferd med å svikte (til tross for at varsellampen på dashbordet lyste).
Audien er helt OK den (med unntak av forstilingsproblemet). Nå brukes bilen sjelden - den går kun 6000 km i året. Neste bil blir en BMW - kjempefornøyd med den 530d jeg har. Kanskje jeg kjøper en Mini (Cooper S) til bybil som erstatning for Audien etter hvert.
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Fenalaar skrev:
Det går i en del tilfeller an å få overhalt turboen, evnt en bytteturbo. Turboen på min Geländewagen tok kveld, og der kosta det ca 6000,- å få overhalt den til ny tilstand (+frakt)... Kostnaden varierer fra bilmodell til bilmodell.

For VNT-turboer (med variabel dyse), så leveres det ikke reservedeler fra fabrikken. Bl.a. GIKturbo tar inn den gamle turboen og leverer en fabrikkny turbo, men tar den gamle inn, som så returneres til fabrikken. En får da byttepris, som alikevel er vesentlig rimeligere enn å kjøpe ny turbo til reservedelspris hos merkeverkstedet...

Har forøvrig hørt en del skrekkhistorier om merkeverksteder...

Det ene verkstedet hadde bl.a. som policy at det var en del av servicepunktene som skulle hoppes over.

Et annet verksted kom med en hel smørbrødliste over tig som måtte fikses, da en kompis skulle bytte inn bilen sin i forbindelse med kjøp av ny bil. Han tok en ettersjekk hos NAF og da ble plutselig liste over ting som måtte gjøres vesentlig kortere. Inbytteprisen ble også vesentlig bedre... En annen var hos samme verkstedet på EU-kontroll og fikk presentert et anslag på ting som måtte gjøres for over 20.000. En kontroll hos NAF fant bare småfeil...

En annen kompis hadde kjøpt seg en brukt bil fra en bilforhandler, der det viste seg at den hadde hatt omfattende skader som var reparert, uten at det var opplyst. (Og det var bilforhandleren som hadde fått organisert reparasjonen, så de visste om den...)

Har brukt merkeverksted på firmabilen (har ikke hørt noe tull om de), men på den gamle Geländewagen har jeg to uavhengige verksteder der jeg kan sette bort arbeid som jeg enten ikke kan eller har tid til å gjøre selv.

Det er vel nå bare tre bilforhandlere (av 7) her i byen som jeg ikke har hørt noe f*enskap om - og jeg har ikke så stort kontaktnett, heller...

Johan-Kr
Naf har jeg ikke så særlig mye til overs for. i forbindelse med dødsbo etter min far så tenkte jeg at det var en god ide å få en Naf test på bilen, det eneste de påpekte var at aircon trengte å fylles opp fordi den ga 1 grad for lite, at bilen hadde vært rettet opp for 150000 hadde de ikke fått med seg!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Tror jeg skal kjøpe meg en slik Audi når den blir eldre og brukt ;D
Peneste Audi på lang tid
 

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Voff skrev:
Tror jeg skal kjøpe meg en slik Audi når den blir eldre og brukt ;D
Peneste Audi på lang tid
ikke uenig i det, men den er jo en blåkopi av A5 Sportsback, og på bilde er de nærmest umulig å skille fra hverandre, så den peneste Audien på lenge, stemmer ikke helt...........
Synes de kunne dratt A7 enda et hakk lenger i utvendig design.
 
Topp Bunn