Brukt eldre Audi......bør jeg styre unna?!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Vel jo... har vel lyst på problemfri bil. ;)

Men steike for en tanks! ;D

Ser ut som skikkelig luksus, og en ordentlig kjøredoning. Men for all del, er redd det koster mye mer i driftskostnader enn lommeboken tåler.

Og er helt enig i at den modellen er den tøffeste...rett og slett.


EDIT: Jeg kan absolutt ingenting om Land Rover heller, i likhet med Audi. Og er fullstendig klar over at de er pittelitt ulike hverandre. ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
jeg tror du kan få mer igjen for en sivil versjon, men hva vet vel jeg, he he, som bare synes det er sååååå morsomt å leke på en svingete vei innimellom all pliktkjøringen.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hva med en audi a6 quattro med 1,8T og manuell kasse? Da har du, så vidt jeg kjenner til, en kjempebil. Og ikke minst, du har en bensinmotor. Diesel hører hjemme i traktor ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
thomand skrev:
Hva med en audi a6 quattro med 1,8T og manuell kasse? Da har du, så vidt jeg kjenner til, en kjempebil. Og ikke minst, du har en bensinmotor. Diesel hører hjemme i traktor ;)
Da hadde jeg heller gått for en V6 utgave; 2.4, 2.8 eller 3.0.....
Styr unna chiptrimma 1.8t......
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Voff skrev:
thomand skrev:
Hva med en audi a6 quattro med 1,8T og manuell kasse? Da har du, så vidt jeg kjenner til, en kjempebil. Og ikke minst, du har en bensinmotor. Diesel hører hjemme i traktor ;)
Da hadde jeg heller gått for en V6 utgave; 2.4, 2.8 eller 3.0.....
Styr unna chiptrimma 1.8t......
Ja, f.eks. Nydelige motorer, men drikker MYE. Foreslo 1,8t for å ha en bil som har et edruelig forbruk.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.794
Antall liker
12.056
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har en 09 modell A4 tdi avant til salgs ;) Står på www.autodb.no


Er endel direkte annonser i denne tråden som i prinsipp ikke er lovlige jfr. regelverk. Hvordan vi skal tolke det under OT er usikkert siden det er OT og ikke gjeldende for HFS sånn i prinsipp. Det er i prinsipp ikke like gjeldene for all tid her så annonsene lar ihvertfall jeg la stående.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.794
Antall liker
12.056
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde overskriften vært "brukt eldre BMW" eller "brukt eldre Opel" eller ligende hadde nok svarene vært rimelig like. Mye problemer med forskjellige bilmerker. Audi er ikke værre enn noen andre (bortsett fra kanskje den modellen du var interessert i). Som volvo med xc90. Iflg. volvo verksted vennene mine. Helt enormt med feil med dem. Og andre audi eiere med problemer som sier. "Glad jeg ikke har bmw". og BMW eiere/verkstede innehavere som sier "du kan være glad du ikke har audi". Og sånn går nu dagan.

Pr idag har vi ( kona og jeg) 2 biler. 1 subaru med mye verkstedsutgifter og en audi uten noen :) Ja det er alderforskjell mellom dem. Vil tro at det hadde vært likt uansett bilmerke.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Nydelig RR, skal visst være bedre enn sitt rykte, ref en eldre biltråd her som omhandler 4x4 biler
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.794
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
0
Når det gjelder Range Rover så bør man i allefall kjøpe en fra BMW perioden, dvs en som har BMW motor. Tror de er litt enklere å ha en de som ahr den gamle Buick V8 motoren. RR har aerodynalikk som en murtsein og er rimelig tørste! De er flotte å køre, sitter høyt og alt det der, MEN de bør ha en eier som er godt over snittet interessert i bil. De må passes på, det er fortsatt engelsk ! Lette å skru på, levende hjelpsomt miljø i Norge der an kan få gode råd og hjelp med det meste, billige deler hvis man imporerer selv fra UK, men som sagt du bør ikke være redd for å skru! Jeg har selv Range Rover og elsker den, men den er et problembarn likevel !

Får jeg anbefale en Skoda Oktavia stasjonsvogn? Beste kvaliteten fra VAG konsernet, og slett ingen dum bil. Du får dem med både 4X4 og skinn, mulig du må lete for å finne automat, er litt usikker der.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.654
Antall liker
8.734
Sted
Holmestrand
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Passat er dyr i drift og må repareres ofte i følge "venner".

Tull. Passat var nettop kåret til årets bruktbil i UK; ikke minst fordi den er problemfri.
Tull! Passaten er problemfull!
Min 2001-modell har jeg byttet mansjetter 3 ganger på begge sider. 2 ganger har dette skjedd like etter service, med på følgende ødelagte drivknuter. Har bytta tenningslås(! etter 25k), masse ledd i forstilling, knekt bunnpanne etter å ha slått nedi 3x, siderute eksploderte(!) under kjøring, rute i førerdør sitter fast, og da må "hele greia" byttes i følge verksted, 4 luftmassemålere, 2 dieseldyser (og nå er ennda en gått..), motor hakker og går, men ingen finner feilen, har akkurat tatt ut teppe og lensa ut 10 cm vann fra passasjersida - med påfølgende 14 dagers tørk (enda ikke tørr), lakk skaller av, rust under lakk, etc etc
Alt dette til heftige verksted- og delepriser og grusomt mye irritasjon!
Kjenner flere som kjører/har kjørt Audi, også nyere. Masse problemer, og kjempedyre reparasjoner.
Styr unna VAG, hvert fall hvis det ikke er under garanti!
 
N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Får jeg anbefale en Skoda Oktavia stasjonsvogn? Beste kvaliteten fra VAG konsernet, og slett ingen dum bil. Du får dem med både 4X4 og skinn, mulig du må lete for å finne automat, er litt usikker der.
Jeg har en slik selv (L&K - utgave med skinn, uten automat). Ekstremt mange døllhetspoeng selvsagt, men et fint fremkomstmiddel og viktig med 4x4 når det skal lukeparkeres i Oslo om vinteren.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Kjører en audi a4 2006 modell 2,0 bensin med manuell gir. Bilen har nå rullet 74000 uten et eneste problem. Har ikke byttet en lyspære engang. En kompis hadde samme bil, men med 2.0T og automat. Ikke en eneste feil med den heller så lenge han hadde den. En annen kompis har en 1999 audi a6 2,4 som har gått 230000 nå, og heller ikke den har bydd på problemer annet en en liten oljelekkasje.
Så å komme med at man må ligge unna alt fra vag er tåkeprat. I likhet med alle bilmerker, så har enkelte modeller mer problemer enn andre, så litt research må til når man skal bruke et par hundre på bruktbil.
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Jeg kunne selfølgelig kjøpt en bil med manuell giring, men jeg syns det virker utrolig gammeldags, i tillegg til at automatikk er bare deilig og kjøre med.
(kjører manuell i dag,slik at det er nevnt.)

Er mange ut av kompisene mine som sier at man får en utrolig mye mer "sportslig følelese" av og gire selv, men hvor sportslig kan det egentlig være?!
Med hundebur, barnesete, kona ved siden av, i en "sur" gammel diesel med 100 gamp, på butikken for og kjøpe melk....eller bleier. ;)


EDIT: Ser ut som det er likt over hele fjøla når det gjelder bilmerker. Noen modeller er bare tull med, og andre bare bra.

Leste en plass, at noen mente at Skoda er "bedre sammenskrudd" en Audi. Hva tror folket om det? (er det bare for og "terge" Audieiere?!)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Kunne nesten mistenke fabrikker for bevisst å lage biler med feil,så verkstedene holder seg med jobb.

Takke seg til gamle biler,som er mulig å skru på.

Skoda octavia må vere blandt beste tipsene til kjøp,om det er viktig med minst mulig verkstedbesøk.

Er litt stolt av min gamle japsebil,Honda Accord 1992mod,kjørt 270000km,hatt den i 6år uten et feilslag.
Ingen behov for verkstedbesøk,kun skifte av slitedeler som kan gjøres sjøl,og litt behandling av rust på typiske plasser.

Manuelle vinduer,ingen abs,uten innsprøytning faktisk,ingen airbag desverre.

Mvh.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Må nesten kommentere dette her en smule.
Jeg kjører ikke Audi selv men kjenner et par stykker som gjør det og noen mekanikkere.

Vet om et par A6 1,9TDI som har gått henholdsvis 380 000km og drøyt 500 000km. ingen av disse har det vært påkost utenom vanlige servicer og noen slitedeler. Disse har gått i daglig trafikk med gjennomsnittlig med kaldstarter, daglig kjøring til/fra jobb barnehage, jobb osv.

Mekanikkerene mener att feilene som oppstår på disse er relatert til kjørelengde, (de som velger en slik bil kjører noe mer enn gjennomsnittet.) Dette gjelder da ikke de større motorene 2,4 tdi som er litt skummel ala topppakning og ventilras som følge av att en bolt løsner slik att en kile knekker og ventilene skaller i stemplene. De større bensinmotorene har også litt problemer med topppakningene men ikke så ofte som 2,4.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Jeg erfarer at Audi splitter voldsomt i synet på driftsikkerhet og påkost. Noen forfekter problemfrihet, mens andre har lange vonde historier. Disse variantene har jeg fått fra Audi-eiere tidligere og det gjenspeiles her. Som vanlig ved bruktkjøp så gjelder det å finne ut hvilke modeller som har svakheter og i tillegg kan man være såkalt uheldig. Det gjelder vel de fleste bilmerker og kan i mange tilfeller relateres til tidligere eieres bruk og vedlikehold.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
xerxes skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Passat er dyr i drift og må repareres ofte i følge "venner".

Tull. Passat var nettop kåret til årets bruktbil i UK; ikke minst fordi den er problemfri.
Tull! Passaten er problemfull!
Min 2001-modell har jeg byttet mansjetter 3 ganger på begge sider. 2 ganger har dette skjedd like etter service, med på følgende ødelagte drivknuter. Har bytta tenningslås(! etter 25k), masse ledd i forstilling, knekt bunnpanne etter å ha slått nedi 3x, siderute eksploderte(!) under kjøring, rute i førerdør sitter fast, og da må "hele greia" byttes i følge verksted, 4 luftmassemålere, 2 dieseldyser (og nå er ennda en gått..), motor hakker og går, men ingen finner feilen, har akkurat tatt ut teppe og lensa ut 10 cm vann fra passasjersida - med påfølgende 14 dagers tørk (enda ikke tørr), lakk skaller av, rust under lakk, etc etc
Alt dette til heftige verksted- og delepriser og grusomt mye irritasjon!
Kjenner flere som kjører/har kjørt Audi, også nyere. Masse problemer, og kjempedyre reparasjoner.
Styr unna VAG, hvert fall hvis det ikke er under garanti!
Fått mandagsbilen du. Har bare det motsatte og melde om driftssikkerhet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Da gjelder visst det samme med VW ser det ut til. Fra fryd og gammen til rene helvete. Kanskje kke så uvanlig ansett hvilket merke og prisklasse det er snakk om?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Trondmeg skrev:
Da gjelder visst det samme med VW ser det ut til. Fra fryd og gammen til rene helvete. Kanskje kke så uvanlig ansett hvilket merke og prisklasse det er snakk om?
X-hilarate skrev:
Jeg kunne selfølgelig kjøpt en bil med manuell giring, men jeg syns det virker utrolig gammeldags, i tillegg til at automatikk er bare deilig og kjøre med.
(kjører manuell i dag,slik at det er nevnt.)

Er mange ut av kompisene mine som sier at man får en utrolig mye mer "sportslig følelese" av og gire selv, men hvor sportslig kan det egentlig være?!
Med hundebur, barnesete, kona ved siden av, i en "sur" gammel diesel med 100 gamp, på butikken for og kjøpe melk....eller bleier. ;)


EDIT: Ser ut som det er likt over hele fjøla når det gjelder bilmerker. Noen modeller er bare tull med, og andre bare bra.

Leste en plass, at noen mente at Skoda er "bedre sammenskrudd" en Audi. Hva tror folket om det? (er det bare for og "terge" Audieiere?!)
Manuell og automat er bare en smaksak og har lite med moderne og gammeldags spør du meg. Eter 10 år med automat skygger jeg den som pesten nå. Foretrekker nå manuell, men dette er uansett bare en smaksak. En positiv ting er at drivstoff-forbuket på moderne automat (DSG) er lik manuell.
Hadde forøvrig en Nissan Primera på 90 tallet. Det var en bil fra helvete med overdreven mye verksted besøk. Så alle merker har sine utsatte modeller.
Jeg tror at du vil uansett ikke finne en nøytral og subjektivt svar fra oss ;) Vi har alle våre erfaringer og dessverre er det en litt for lei tendens til kompisen av naboen rykter som florerer.
Synes du burde NAF teste bilen du er på jakt etter og prøve å få en deal med en vis garanti på bilen ved kjøp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Da gjelder visst det samme med VW ser det ut til. Fra fryd og gammen til rene helvete. Kanskje kke så uvanlig ansett hvilket merke og prisklasse det er snakk om?
Enig. Det er vel først når man samler mye materiale fra en større populasjon at et mer pålitelig bilde av hva man statistisk sett kan forvente begynner å utkrystallisere seg. ADAC er vel blant de som driver med slikt.
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Enig. Det er vel først når man samler mye materiale fra en større populasjon at et mer pålitelig bilde av hva man statistisk sett kan forvente begynner å utkrystallisere seg. ADAC er vel blant de som driver med slikt.
Her er en som baserer seg på 15 millioner biler (fra tyske Dekra)

http://www.klikk.no/motor/bil/article391954.ece

Ellers las jeg en morsom case-studie av dyre biler en gang i studietiden. I USA var Lexus-eiere de suverent mest fornøyde, det var ikke det at bilene aldri klikket, men måten det ble håndtert på av forhandlernettverket gjorde at kundene aldri opplevde det som noe problem. Lexusen ble hentet hos kunden, kunden fikk lånebil, bilen ble kjørt på verksted og levert tilbake etterpå, så kundene var aldri billøse og slapp å gjøre noesomhelst de gangene Lexusen deres måtte på verksted.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.331
Antall liker
911
digiman skrev:
Trondmeg skrev:
Det har det forhåpentligvis gjort. Her på Hamar går det knapt noen folkevogner som taxi, men Skodaene florerer.
Mange VW Touran 1.9TDI DSG drosjer som ruller her i Oslo.
Kom faktisk i prat nylig med en drosjeeier da jeg la merke til at hans Touran TDI hadde passert over 520.000 km. Spurte om han var fornøyd med bilen. Han var super-fornøyd og skal bestille samme bil igjen snart. I følge han hadde han bare fulgt vanlig service og har hatt normale driftskostnader på slitedeler de siste årene. Selv har jeg hatt veldig lite kluss gjennom årene med Golf 4, 5 og nå en ny 6 GTI.

Får meg nesten til å lure på om det er noe virkelig galt med kjørestilen til alle disse VAG eierene som har problemer.
Sett bort i fra 2.5 TDI og de første Passatene etter 98 :)
Enig med nest siste setning her! I tillegg til kjørestil tipper jeg også endel modifikasjoner som chiptrimming gjør sitt..

Tok en 95' mod. Caravelle 2.4D taxi noen år tilbake; bilen var helt strøken. Gått 1.200.000km; ny motor etter 850'.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.331
Antall liker
911
xerxes skrev:
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Passat er dyr i drift og må repareres ofte i følge "venner".

Tull. Passat var nettop kåret til årets bruktbil i UK; ikke minst fordi den er problemfri.
Tull! Passaten er problemfull!
Min 2001-modell har jeg byttet mansjetter 3 ganger på begge sider. 2 ganger har dette skjedd like etter service, med på følgende ødelagte drivknuter. Har bytta tenningslås(! etter 25k), masse ledd i forstilling, knekt bunnpanne etter å ha slått nedi 3x, siderute eksploderte(!) under kjøring, rute i førerdør sitter fast, og da må "hele greia" byttes i følge verksted, 4 luftmassemålere, 2 dieseldyser (og nå er ennda en gått..), motor hakker og går, men ingen finner feilen, har akkurat tatt ut teppe og lensa ut 10 cm vann fra passasjersida - med påfølgende 14 dagers tørk (enda ikke tørr), lakk skaller av, rust under lakk, etc etc
Alt dette til heftige verksted- og delepriser og grusomt mye irritasjon!
Kjenner flere som kjører/har kjørt Audi, også nyere. Masse problemer, og kjempedyre reparasjoner.
Styr unna VAG, hvert fall hvis det ikke er under garanti!
Virker som et dårlig eksemplar ja.. men er dette en bil som er 100% original mht. senkesett, motorkraft osv.? Stusser bare litt over at du skriver at bunnpanna har blitt byttet tre ganger; det er vel ikke så rart at forstilling etc. slites fortere dersom man kjører såpass hardt eller på elendige veier? Og mht. tenningslås; hvordan ser nøkkelknippet ditt ut? Ofte har folk et enormt knippe av kjetting som med nøkler, mobil, kort osv. veier ett kilo.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
Forstillingsdelene på denne årgang Passat er da reklamasjonssak. VAG endret underleverandør på forstillingsledda. Mine ble skiftet gratis på 75 000km opg de nye holder fremdeles på 352 000km....

Hvis mansjetter går gjentatte ganger også like etter de har vært byttet, tyder det vel på at bilen har vært i terrenget noe den deformerte bunnpplata også kan indikere. Det er vel strengt tatt ikke bilens skyld...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.671
Antall liker
7.430
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
hifiguru skrev:
Nydelig RR, skal visst være bedre enn sitt rykte, ref en eldre biltråd her som omhandler 4x4 biler
Tull og tøys.

http://www.whatcar.com/car-news/how-reliable-is-your-car-/land-rover-to-mini/222866

http://www.automobile.com/porsche-tops-jd-powers-initial-quality-survey-land-rover-worst.html

http://www.newswire.ca/en/releases/archive/June2010/17/c6106.html
The 2010 Initial Quality Study is based on responses from more than 82,000 purchasers and lessees of new 2010 model-year vehicles surveyed after 90 days of ownership. The study is based on a 228-question battery designed to provide manufacturers with information to facilitate identification of problems and to drive product improvement. The study was fielded between February and May 2010. Visit the J.D. Power Business Center for additional information on J.D. Power's automotive research.
Kode:
  2010 Nameplate IQS Ranking
  Problems per 100 Vehicles
  Porsche              83
  Acura               86
  Mercedes-Benz           87
  Lexus               88
  Ford               93
  Honda               95
  Hyundai             102
  Lincoln             106
  Infiniti             107
  Volvo              109
  Industry Average         109
  Ram               110
  Audi               111
  Cadillac             111
  Chevrolet            111
  Nissan              111
  BMW               113
  Mercury             113
  Buick              114
  Mazda              114
  Scion              114
  Toyota              117
  Subaru              121
  Chrysler             122
  Suzuki              122
  GMC               126
  Kia               126
  Jeep               129
  Dodge              130
  Jaguar              130
  MINI               133
  Volkswagen            135
  Mitsubishi            146
  Land Rover            170
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Anonym skrev:
Trondmeg skrev:
Ha meg tilgitt for denne ;), men jeg likte denne kundefornøydhetsundersøkelsen fra tyskland jeg da, der Daihatsu toppet foran Alfa (!) og Mercedes. Morsom lesing for en lykkelig Alfa-eier :).

http://carscoop.blogspot.com/2009/06/daihatsu-first-alfa-romeo-and-mercedes.html
Du vet at Daihatsu er veldig mye Toyota?

Forøvrig har kundetilfredshet mer å gjøre mer service enn kvalitet.

Jeg vet ikke hvilken agenda du hadde her, men uansett står følgende å lese:

Fra http://businesscenter.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2009116 :

The redesigned 2009 Germany Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) is the successor study to the Germany Customer Satisfaction Index (CSI) Study. The 2009 study is based on more than 16,200 online interviews with German vehicle owners after an average of two years of ownership. The study includes 27 brands and 113 models. Owners provide detailed evaluations of their vehicles and dealers, which cover 67 attributes grouped in four measurements of satisfaction. In order of importance, they are: vehicle appeal (32%), which includes performance, design, comfort and features; vehicle quality and reliability (26%); ownership costs (22%) including fuel consumption, insurance and costs of service/repair; and dealer service satisfaction (20%).

Altså:
48% knyttet til kvalitet og eierkostnad (som vel også er en konsekvens av kvalitet?)
32% som går på produktet
20% som går på forhandler og service
Totalt 80% som gjelder opplevelse/kostnad/kvalitet på produktet og 20% på service.

Dermed stemmer ikke din påstand helt likevel ;)

Det er selvfølgelig opp til den enkelte hva en slik undersøkelse betyr (for meg veldig lite), men det var litt gøy å se at en i følge besserwisserne "opplest og vedtatt drittbil" i realiteten har meget fornøyde kunder i kresne tyskland, hehe.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Har ingen agenda.

Nå er vel ingen av merkene noen "opplest og vedtatt drittbil".

Poenget mitt var snarere det at en Daihatsu er veldig mye Toyota så at det merket scorer bra er ingen overraskelse for meg. Tror heller ikke Alfa Romeo produserer drittbiler.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.196
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Anonym, takk for svar. Jeg var usikker på hva du mente, derav spørsmålet. Ingen flere mistanker ;).
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.794
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
0
X-hilarate skrev:
Leste en plass, at noen mente at Skoda er "bedre sammenskrudd" en Audi. Hva tror folket om det? (er det bare for og "terge" Audieiere?!)
Sendte inn et svar på dette tidligere, men det ble tydeligvis borte i det store "internettet"!

Det er slett ikke bare tull at Skoda er bedre "sammenskrudd", dvs færre feil. Det finnes også ganske fornuftige forklaringer på fenomenet.

Ett eller annet organ/ blad/organisasjon ( Motermännen??- Husker ikke lenger hvem? ??? ) i Sverige har laget statistikk over slikt og der framkommer det at Audi er "dårligst", VW er nest "dårligst", fulgt av Seat som er marginalt bedre med Skoda som det klart beste av VAG merkene.

Skriver "dårlig" i hermetegn ganske bevisst, da det ikke er snakk om at bilen på noen måte er dårlig, men den har relativt sett flere feil enn sine søskenbarn.

To forklaringer som til sammen skal være grunnen følger:

1.
Audi får den nyeste teknologien, denne kan ha barnesykdommer som er luket bort innen teknologien kommer "nedover" statusstigen til Skoda.

2
Skoda har fra gammelt av vært et satus og luksusbilmerke ( glem kommunistiden ! ). Skodafabrikkene er Tsjekkias store stolthet, vanskelig å forstå for en nordmann, men "mannen i gata" synes det er stor stas at fabrikkene igjen leverer biler som er populære i resten av Europa. Hvis du kjører en "fabrikkbil" ( Har egne nummerserier på skiltene ) blir du ikke stoppet av politiet om du kjører for fort. Og gjør du det er det bare fordi det er en ny bil som politimannen ønsker å se nærmere på. Som "ytelending" ( journalist ?? ) bak rattet slipper du galant unna bare du skryter av bilen, selvsagt bør du ikke kjøre helt hodeløst !! dette bare for å beskrive noe av forholdet tsjekkere har til "sin bil".
Skoda skues sammen av tsjekkere som er ultrastolte av å jobbe hos Skoda. Desetter sin ære i å levere et så godt produkt som mulig.

Audi derimot settes sammen av tyrkiske "Gastarbeider" som i Tyskland behandles som nettop det, og derfor gir jamt fan i bilen de setter sammen !

I følge informerte kilder i VAG er man meget oppmerksomme på denne problemstillingen. Så om man ikke ønsker å tro meg på dette så er det noe man tar på alvor innefor VAG. :-\

Men litt av 1 og litt av 2 vil nok gi et slikt resultat. Uansett tror jeg det viktigste er å ha litt flaks med det eksemplaret man får.

Vi ( kona ) har Passat og vi er fornøyd med den, må bare regne inn noe verkstedkostnader i totalen. Når det ikke kommer som et sjokk gjør det ikke like mye. Bilen er i og for seg både stor romelig praktisk og grei, har bare et "dumt" forbruk av forstillinger. Men likevel totalt sett er vi rimelig fornøyd. Skodaen min er fortsatt så ny at den bare har værsågod å rusle uten problemer!! Er forøvrig veldig godt fornøyd med den.
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
13
Interessant innlegg Spiralis!

En Skoda er sikkert ikke noe dumt kjøp nei. Kjedelig at jeg må bli kvitt min nåværende bil først.... :mad:
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
All VAG har (hatt?) problemer med dårlige låsesylindere. Inkludert Skoda.
All stor VAG med multilink forstilling hadde mye problemer i 1998-2002.
2,5TDI var sorgens kapittel (denne satt også i enkelte Volvo) 2,7TDI har IKKE disse problemene.
VAG har vært ledende på rustbeskyttelse de siste 15 årene.
Skoda har minst problemer, noe som allerede er forklart.
Chiptrimming kan bety problemer med svinghjul/clutsh og DSG girkasser.
Svinghjulet er todelt og har en innebygget dempefunksjon i form av fjærer og olje. Dette er med å reduserer vibrasjoner fra motor, og er samtidig "tunet" til et visst dreiemoment. Noe som gjør at det kan få mer juling enn godt er når dreiemomentet økes drastisk med chip. (Dette gjelder flere enn VAG)
De nye 7 trinns DSG kassene på de minste motorene har bl.a tørre clutcher som heller ikke tåler økt dreiemoment. Disse girkassene er utviklet for lavest mulig forbruk og lav vekt, og er tilpasset motorens dreiemoment.

Har selv en 1.gen Octavia 1,8-20V som har gått 252.000 km med minimalt med feil. Jeg er rett og slett forundret og imponert over alt på den bilen som IKKE er skiftet etter 12 år på veien. Imponert nok til at jeg nå har kjøpt en Superb 1,8T i tillegg.
(Diesel motor har jeg i traktoren)
Skoda er ikke status, ei heller er de spennende, morsomme eller inspirerende å kjøre. Men de går og går og går og går og ...........
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.403
Antall liker
8.955
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
Skoda har minst problemer, noe som allerede er forklart.
Skoda har mest mest fornøyde eiere, ikke minst problemer. Den er tross alt bygd av mye av de samme delene. Problemer er ikke hvordan biler er skrudds sammen (borstsett fra opplevd kvalitet og skrangling) men at at deler ryker.
Saken er at Audi eiere stiller andre krav enn Skoda eiere. Volkswagen er midt i mellom.
(utrolig hvor vanskelig det er å skrive når man er påvirket av alkohol ;D)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.162
Antall liker
12.642
Sted
Hus
Skal du ha 2,5TDI, så få tak i den 5 syl utgaven og ikke V6. Det er visstnok en drittmotor. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.429
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
vins666 skrev:
Hva er så galt med 2,5tdi? :eek:
Du har flaks hvis den passerer 200 000 km uten havari. Blant annet kamaksler må byttes ganske tidlig.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Voff skrev:
Skoda har mest mest fornøyde eiere, ikke minst problemer. Den er tross alt bygd av mye av de samme delene. Problemer er ikke hvordan biler er skrudds sammen (borstsett fra opplevd kvalitet og skrangling) men at at deler ryker.
Saken er at Audi eiere stiller andre krav enn Skoda eiere. Volkswagen er midt i mellom.
(utrolig hvor vanskelig det er å skrive når man er påvirket av alkohol ;D)
Det er selvfølgelig et poeng at jo dyrere bil du kjøper jo større krav stiller du. MEN det forklarer allikevel ikke alt. For det er faktisk flere deler som ryker på VW og Audi enn på Skoda. Dvs det er erfaringen jeg og mine kollegaer har.
På 2 stk A4 og 2 stk A6 1.8T er coilene skiftet mens på 2stk Skoda med samme motor har de holdt.
På 2 stk A4 og 2 stk Passat er drivakselmansjetter, bremseslanger og bremsekalipere bak skiftet, mens de på 4 stk Skoda har holdt.
5 Audi og VW har fått problemer med lakk som skaller av fra galvaniseringen, mens dette ikke har vært noe problem på de 4 Skodaene vi har.

Og nei, det er IKKE sammenlignet nyere Skoda med lav km.stand mot eldre Audi/VW med høy km.stand.
Litt forskjell i kjørestil er det sikkert, men ikke slik at ALLE med Audi/VW kjører rally, mens de med Skoda har hatt ;D

Jeg vil i hvertfall anbefale alle som vurderer A4, A6 eller Passat å prøve en Superb først. Der får man utrolig mye bil for pengene.
Octavia er et godt valg om man kjøper ny, eller lite brukt. På litt eldre modeller står de ofte kunstig høyt i pris og man kan gjøre like gode kjøp på VW og Audi.

MEN det er ingen større grunn til å styre unna eldre Audi fremfor andre bilmerker, såfremt man da som nevnt holder seg unna 2,5L TDI.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
12.654
Antall liker
8.734
Sted
Holmestrand
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Trondmeg skrev:
Ha meg tilgitt for denne ;), men jeg likte denne kundefornøydhetsundersøkelsen fra tyskland jeg da, der Daihatsu toppet foran Alfa (!) og Mercedes. Morsom lesing for en lykkelig Alfa-eier :).

http://carscoop.blogspot.com/2009/06/daihatsu-first-alfa-romeo-and-mercedes.html
Du vet at Daihatsu er veldig mye Toyota?

Forøvrig har kundetilfredshet mer å gjøre mer service enn kvalitet.

Jeg vet ikke hvilken agenda du hadde her, men uansett står følgende å lese:

Fra http://businesscenter.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2009116 :

The redesigned 2009 Germany Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) is the successor study to the Germany Customer Satisfaction Index (CSI) Study. The 2009 study is based on more than 16,200 online interviews with German vehicle owners after an average of two years of ownership. The study includes 27 brands and 113 models. Owners provide detailed evaluations of their vehicles and dealers, which cover 67 attributes grouped in four measurements of satisfaction. In order of importance, they are: vehicle appeal (32%), which includes performance, design, comfort and features; vehicle quality and reliability (26%); ownership costs (22%) including fuel consumption, insurance and costs of service/repair; and dealer service satisfaction (20%).

Altså:
48% knyttet til kvalitet og eierkostnad (som vel også er en konsekvens av kvalitet?)
32% som går på produktet
20% som går på forhandler og service
Totalt 80% som gjelder opplevelse/kostnad/kvalitet på produktet og 20% på service.

Dermed stemmer ikke din påstand helt likevel ;)

Det er selvfølgelig opp til den enkelte hva en slik undersøkelse betyr (for meg veldig lite), men det var litt gøy å se at en i følge besserwisserne "opplest og vedtatt drittbil" i realiteten har meget fornøyde kunder i kresne tyskland, hehe.
Jeg har heller ingen annen agenda enn å fortelle at min Passat er beheftet med en hel del feil og mangler, noe som gjør den dyr og irriterende i drift. Hva tyskerne angår er de etter min erfaring ikke på noen måte bedre referanser enn hva nordmenn eller svensker er. På den annen side er de velsignet med bil - og verkstedpriser som ikke helt er på nivå med de vi tilbys, noe som kanskje kan blidgjøre dem en smule?
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
3
Anonym skrev:
vins666 skrev:
Hva er så galt med 2,5tdi? :eek:
Du har flaks hvis den passerer 200 000 km uten havari. Blant annet kamaksler må byttes ganske tidlig.
Ikke hatt noe problem med mine 2. En kammerat kjører sin med større turbo og ladeluftkjøler. Har rundet 200.000km, uten annet en normal vedlikehold. 100.000 av disse har den gått med tung tilhenger(2tonn+).
Motoren skal ha spesialolje, er trangt å skru på, den bråker relativt mye og den bruker godt med diesel ved belastning. Det er en annen sak.

Har mange hatt problemer med disse? Den har jo kommet i mange varianter i 20? år.
 
Topp Bunn