Ønsker anbefaling Brukt høyttalere 5-10k

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Ønsker å lagre meg et søk på finn etter noen gulvstående høyttalere i prisklassen 5-10k

Skal brukes til tv og musikk.

For og nevne høyttalere jeg har som jeg er fornøyd med så har jeg:

XTZ Divine 100.49
Klipsch RP-280F
B&W 601 S3
Audiovector QR1


Tok et søk på finn og fant for eksempel:

JBL LS 80
JBL TL 260 (de blir muligens litt store)
Sonus Faber Chameleon T
System Audio Mantra 60
Monitor Audio Silver 8
Klipsch KG 5.5

Hvis de kommer på brukten:

Vestlyd VC15
Noen tanker og anbefalinger? 😊
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.591
Antall liker
1.542
Sted
Horten
Dem spiller kjempefint de JBL TL260 høyttalerene med en amp som har litt power.
Har sett dem nede i rundt 6k på Finn mener jeg.
Dem er vel noe bredere nederst enn eks Klipsch RP-280f, men ca like høye om hukommelsen er rett.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Er det langt fra Sandnes til Aksdal? (så etter på Finn) Den M A Silver 8 skulle være grei til formålet.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Dem spiller kjempefint de JBL TL260 høyttalerene med en amp som har litt power.
Har sett dem nede i rundt 6k på Finn mener jeg.
Dem er vel noe bredere nederst enn eks Klipsch RP-280f, men ca like høye om hukommelsen er rett.
Ok, takk for svar. Har du hørt noen av de andre høyttalerne til sammenligning?
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Er det langt fra Sandnes til Aksdal? (så etter på Finn) Den M A Silver 8 skulle være grei til formålet.
Ok, takk. Da er det to kandidater så langt :) Nja 2 timers tur inkludert ferje per vei så overkommelig.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.591
Antall liker
1.542
Sted
Horten
Har ikke hørt noen av de andre du lister opp nei.
Vestlyd 15C er artig, den har jeg kun hørt på utstilling men den har potensiale til å være en ordentlig rakker om den får litt power den også. (Hifiklubben parrer den alltid med en liten Lyngdorf)
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Har ikke hørt noen av de andre du lister opp nei.
Vestlyd 15C er artig, den har jeg kun hørt på utstilling men den har potensiale til å være en ordentlig rakker om den får litt power den også. (Hifiklubben parrer den alltid med en liten Lyngdorf)
ok, samme her. Tror det var Bluesound powernote jeg hørte de på. Og syns de virket interessante. Men litt for nye til at det blir og finne noe i min prisklasse
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ønsker å lagre meg et søk på finn etter noen gulvstående høyttalere i prisklassen 5-10k

Skal brukes til tv og musikk.

For og nevne høyttalere jeg har som jeg er fornøyd med så har jeg:

XTZ Divine 100.49
Klipsch RP-280F
B&W 601 S3
Audiovector QR1


Tok et søk på finn og fant for eksempel:

JBL LS 80
JBL TL 260 (de blir muligens litt store)
Sonus Faber Chameleon T
System Audio Mantra 60
Monitor Audio Silver 8
Klipsch KG 5.5

Hvis de kommer på brukten:

Vestlyd VC15
Noen tanker og anbefalinger? 😊
Hvordan forsterker skal du bruke?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Har ingenting for øyeblikket. Så blir og finne utav ht først så får forsterker komme etterpå, helst integrert
Ok, bare vær oppmerksom på att Dynaudio Focus er glad i masse kraft for å spille bra.
Det er litt sprik i lyd signaturen til de høyttalerne du har listet opp der.
Så det spørs om du ikke bør ta deg en liten lytte tur på noen av de forskjellige høyttalerne som du vurderer.
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Ok, bare vær oppmerksom på att Dynaudio Focus er glad i masse kraft for å spille bra.
Det er litt sprik i lyd signaturen til de høyttalerne du har listet opp der.
Så det spørs om du ikke bør ta deg en liten lytte tur på noen av de forskjellige høyttalerne som du vurderer.
Takk for info, blir mye hjemmebesøk om jeg skal høre høyttalerne så spørs om det ikke blir og ta en sjanse på noe og ta det derfra
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.591
Antall liker
1.542
Sted
Horten
Siden trådstarter spekulerte litt på Vestlyd V15C, så kan jeg jo foreslå Magnat Transpuls 1500 som ligger ute til ca 8k på Finn.
Små er dem ikke da, men spiller veldig bra.
Er noe med de store membranene (eks 15 tommer)som gir et trøkk man fort blir avhengig av.:cool:
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Har googlet, sett på bilder og lest litt på de forskjellige høyttalerne.

Mtp. Størrelse og utseende så har jeg landet på to favoritter:

Tannoy XT8F og Piega 7.0.

Sonus faber er desidert finest, men leser for det meste bare dårlig om den.

og nr. 3 på listen er JBL LS80.

Har lenge villet prøve Sonus og Tannoy. Men det ser ut til og være bare Tannoy som er i min prisklasse
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.672
Antall liker
4.539
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
ProAc Studio 125.
Hvorfor?
Fordi den spiller med stor bredde, tyngde og oppløsning. Lettdreven, ikke kresen på forsterker, funker fint til film, spiller overraskende høyt, og ikke minst at den fås på bruktmarkedet til 5-7 tusen..

M
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
ProAc Studio 125.
Hvorfor?
Fordi den spiller med stor bredde, tyngde og oppløsning. Lettdreven, ikke kresen på forsterker, funker fint til film, spiller overraskende høyt, og ikke minst at den fås på bruktmarkedet til 5-7 tusen..

M
Takk for tips :)
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
180
Antall liker
219
Torget vurderinger
1
ProAc Studio 125.
Hvorfor?
Fordi den spiller med stor bredde, tyngde og oppløsning. Lettdreven, ikke kresen på forsterker, funker fint til film, spiller overraskende høyt, og ikke minst at den fås på bruktmarkedet til 5-7 tusen..

M
Og ProAc D15 og D18 i samme slengen. Bør også være mulig å få under 10k
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.518
Antall liker
6.176
Torget vurderinger
14
Jeg kjøpte ProAc studio 125 for en snau uke siden til 5k.
Bedre høyttalere til den prisen skal du slite med å finne.
Jeg har eid en del ProAc modeller og andre ht opp til 75 tusen.
Lykke til med jakten.
Lasse
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Jeg kjøpte ProAc studio 125 for en snau uke siden til 5k.
Bedre høyttalere til den prisen skal du slite med å finne.
Jeg har eid en del ProAc modeller og andre ht opp til 75 tusen.
Lykke til med jakten.
Lasse
Hadde vært kjekt og hørt de. Men lite på brukten. Får du de i andre farger eller kun trefarget? Er det gamle høyttalere? Finner lite info
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.212
Antall liker
37.493
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hadde vært kjekt og hørt de. Men lite på brukten. Får du de i andre farger eller kun trefarget? Er det gamle høyttalere? Finner lite info
Lite info..?
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Lite info..?
Takk! Får lese litt i proac tråden også.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.661
Antall liker
1.541
Sted
Sunndalsøra
Gamle JBL er veldig gode og blir billigere å kjøpe enn å enn importerer fra USA. De er sjelden strøkne og heller stygge, da kan man heller Kjøpe i Norge. Da spesielt L112 som har bedre delefilter enn tidligere modeller. Har 2 par av disse. Den ene vil bli solgt senere. Selv om denne er restaurert, så er den bedre enn mange av de som blir solgt på Ebay. Dome diskanten på L112 (O44) er en tekstildome (lin) pådampet et metallag. Overaskende god i sammenligning med de beste bånddiskanene som Raven og Raal. Flotte kvalitets elementer som man sjelden finner på mange dagens høyttalere.
2016-05-15 11.37.59.jpg
 
Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.582
Antall liker
23.385
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sonus faber er desidert finest, men leser for det meste bare dårlig om den.
En modell jeg ikke kjenner. Men: Sf har tradisjonelt vært veldig gode på naturtro gjengivelse av uforsterket musikk og spesielt stemmer, men de låter fryktelig langt unna alle Klipsch-modeller jeg har hørt, med unntak av Forte IV som faktisk kan spille mellomtone og ikke skrike den.
Her er det noen som har likt Sf-modellen du lister:
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har googlet, sett på bilder og lest litt på de forskjellige høyttalerne.

Mtp. Størrelse og utseende så har jeg landet på to favoritter:

Tannoy XT8F og Piega 7.0.

Sonus faber er desidert finest, men leser for det meste bare dårlig om den.

og nr. 3 på listen er JBL LS80.

Har lenge villet prøve Sonus og Tannoy. Men det ser ut til og være bare Tannoy som er i min prisklasse
Jeg har Tannoy XT8F hos meg hvis du vil ta en lyttetur :) Gikk fra Proac D18
 

Jakey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Innlegg
155
Antall liker
25
Sted
Sandnes
Gamle JBL er veldig gode og blir billigere å kjøpe enn å enn importererfra USA. De er sjelden strøkne og heller stygge, da kan man heller Kjøpe i Norge. Da spesielt L112 som har bedre delefilter enn tidligere modeller. Har 2 par av disse. Den ene vil bli solgt senere. Selv om denne er restaurert, så er den bedre enn mange av de som blir solgt på Ebay. Dome diskanten på L112 (O44) er en tekstildome (lin) pådampet et metallag. Overaskende god i sammenligning med de beste bånddiskanene som Raven og Raal. Flotte kvalitets elementer som man sjelden finner på mange dagens høyttalere.
Vis vedlegget 876588
Kult med gammel JBL! Hva er prisen på noe sånt? 😊
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.066
Antall liker
4.108
Sted
Tårnåsen
Gamle JBL er veldig gode og blir billigere å kjøpe enn å enn importererfra USA. De er sjelden strøkne og heller stygge, da kan man heller Kjøpe i Norge. Da spesielt L112 som har bedre delefilter enn tidligere modeller. Har 2 par av disse. Den ene vil bli solgt senere. Selv om denne er restaurert, så er den bedre enn mange av de som blir solgt på Ebay. Dome diskanten på L112 (O44) er en tekstildome (lin) pådampet et metallag. Overaskende god i sammenligning med de beste bånddiskanene som Raven og Raal. Flotte kvalitets elementer som man sjelden finner på mange dagens høyttalere.
Vis vedlegget 876588
Jaa! Disse med en gammel EC-forsterker med bra strømreserver! :cool:
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.661
Antall liker
1.541
Sted
Sunndalsøra
JBL L112 vil komme mellom 7-10k hær. Da med en tilstand uten skadde hjørner/overflate på de peneste, og at elemtene er hele og med et uskadde kantoppheng på basselementet. Det ene paret jeg har, så er basselement som nytt . Det andre paret måtte jeg bytte stoff på og flikke på fineret og hjørnet. Ble ganske fine. Lydmessig er de ganske like de to. Begge er bygget i USA og ikke i Kina som enkelte etter 1980 tallet ble.
JBL 112 kan lyde godt på Klasse D forsterkere også. De spiller fint og uanstregt på ganske høy effekt forsterkere. Passer fint til jazz, rock og techno musikk. Går heilt greit på klassisk. Man hører lett forskjell på forsterker på disse. Første gangen jeg lyttet til JBL på 70/80 tallet var et par L166 Horizon ny i butikk. Til å begynne med så ble jeg ikke så imponert, men da de senere ble koblet opp på et Harman Kardon Citation 16 oppsett og en plate med Jean-Michel Jarre, ble jeg helt satt ut på hvor høyt og uanstrengt de kunne spille sånn type musikk.
 
Sist redigert:
Topp Bunn