Bil, båt og motorsykkel Bruktbil til 100k

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Trenger ny bil. Ønsker ikke å bruke mer enn rundt 100k kr.

Noen krav:

- stasjonsvogn (kan ta barnevogn)
- driftsikker!
- rimelig i drift (reservedeler, verkstedskostnader ol)
- utstyr er moro, men ikke hvis de krangler/ikke fungerer.
- diesel eller bensin? Bor i Oslo og heller mot det siste.

Tips, råd og forslag (og tilbud!)? :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.597
Desom dere skal ha småbarn i alderen 2-4 år i bakovervendte barneseter trenger dere også en bil med stor bakseteplass. Disse setene tar enormt med plass.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Dypvogn er gjerne mer problematisk enn bakovervendt sete men enkelte seter tar mye plass.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sant nok. Det skal være bakovervendt barneseter installert i baksetet, ja.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Siden ingen har kommet med noen konkrete forslag, så kan jeg fortelle om noen kandidater jeg har i bakhodet, i tilfeldig rekkefølge:

- Toyota Avensis
- Honda Accord/CRV
- Nissan X-Trai

.......

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg ville sett på Opel eller SAAB da du får de veldig billig.Alternativt franske biler hvis den blir billig nok.

Siste Vectra er kjempestor.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har aldri hatt Opel og SAAB før, men hvordan er driftssikkerheten hos disse?

VAG frister ikke. Ser altfor ofte de langs veien...

Ok, men ellers, hvilke biler/modeller er det man må passe seg for da - altså IKKE bra kjøp?

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Ville aboslutt vurdert siste generasjon Vectra, fra 2006.... Masse plass og ganske bra utstyrt. Kjøp gjerne en med OPC styling.
Generelt bra på driftsikkerhet og mye bil for pengene.

A.J.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.821
Sted
oslo
honda accord eller mazda 6?
begge burde være slitesterke og accorden er litt glemt i markedet, men pass opp for rust på tidlige versjoner av mazdaen.
så lenge man finner en rustfri en tror jeg man er rimelig trygg.

subaru legacy er jo også rimelig slitesterk, men har litt høyere serviceutgifter for alderen grunnet firehjulstrekk.
opel og saab er som regel basert på samme GM konstruksjon, og har helt grei, men ikke fantastisk pålitelighet.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
18.302
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Hvis du skal kjøre rundt med unger i baksetet så ville jeg vurdert en flerbruksbil.
Da sitter ungene høyere og blir ikke så lett bilsyke. Det blir også lettere å få ungene inn og ut av bilen.
Slike biler pleier også å ha masse bagasjeplass.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bra, folkens. Keep 'em coming! Gjerne med begrunnelser, erfaringer ol...

Synd at dieselbiler har blitt et risikoprosjekt her i Oslo :-/

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.535
Volvo V70, Ford Mondeo.

Avensis er smalere enn Mondeo, Volvo er rimelig å vedlikeholde.
X-Trail er belemret med endel feil.
Nesten alle biler i dette segmentet har dieselmotor.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Har aldri hatt Opel og SAAB før, men hvordan er driftssikkerheten hos disse?

VAG frister ikke. Ser altfor ofte de langs veien...

Ok, men ellers, hvilke biler/modeller er det man må passe seg for da - altså IKKE bra kjøp?
I det segmentet du skal kjøpe bil er det uansett risiko og hvor bra bilen er vet man gjerne ikke før reperasjonene kommer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Renault og Citroen er gjerne biler med mye finesser forut for sin tid, der de ikke alltid har fokusert på slitestyrke, og dermed kan en oppleve mye dyre feil på en bruktbil.

Broderen hadde en bruktkjøpt Renault Laguna som kosta han forferdelig mye penger. Naboen hans hadde en likeens som var så godt som feilfri...

Johan-Kr

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Volvo V70, Ford Mondeo.

Avensis er smalere enn Mondeo, Volvo er rimelig å vedlikeholde.
X-Trail er belemret med endel feil.
Nesten alle biler i dette segmentet har dieselmotor.

V70 har bra plass i bagasjen, men barneseter skaper fort utfordringer er min erfaring og jeg er knappe 180cm.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hvis man prøver setet i bil før kjøp istedenfor å fokusere på testresultater så får man gjerne god plass til både sete og passasjer.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
29.977
Sted
Oslo/Grebbestad
Gå for en Avensis du vinnag! Prefekt familie bil som stort sett alltid funker! men kanske ikke noen stor bil opplevelse, men hvem bryr seg når man skall frakte rundt familien.
Saab syns jeg som gammel Svensk virker noe så jævlig overpriset her til lands, ellers bra valg 9-5 fra -09 noe og satse på.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
SAAB og Opel kan man prute i det uendelige på da ingen vil kjøpe de, prisene på Finn er villedende.

Det betyr også at jeg aldri får solgt min SAAB...

En 2008-2009 modell 9-5 er oppnåelig innenfor budsjettet. Opel er likedan, forbeholdt spesielt interesserte og siden det er skranglekasser bør de være enda rimeligere enn SAAB.

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Bjarnetv nevnte såvidt Subaru Legacy lenger opp i tråden, og den bør du absolutt prøve før du bestemmer deg! Jeg kjøpte ny i '07 og kjørte den 120' km i løpet av 6 år, uten problemer. I tillegg er den "sporty" i forhold til alle konkurrentene. 2 liter bensin boxer med 160 hk. 4-hjulstrekk "på kjøpet". Jeg har hatt mer enn 40 biler i mine 35 år som bilfører og aldri hatt samme bil så lenge som Legacy'n (og det frivillig). Avensis, Vectra og Mondeo har ikke sjangs mot denne, men du bør jo prøve dem for å bli overbevist. Er du av den fornuftige typen vil Subaru Forester være et godt alternativ både til denne og til de suv'ene du selv har listet opp. Husk at Subaru med sine boxermotorer har (mye) lavere tyngdepunkt enn konkurrentene, og derfor sitter veldig godt på veien. PS! Jeg kjører Toyota og Volvo nå, men savner Sub'en.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
jeg er på min tredje Volkswagen Touran. Dette er etter min mening den ultimate flerbruksbilen. Har en passat også men når det gjelder innvendig plass er Touran bedre enn passat. For å nevne noe:

- Stoor bagasjeplass som er lett å få utnyttet pga firkantet form
- God plass til barneseter
- Sitter Høyt
- Veldig god på vinterføre
- Billig i drift
- God å kjøre, sitter høyt
- Bakseter kan legges frem evt. lett tas ut for hvis du har behov for å ta med deg en tørketrommel eller to

Kjøper du med automat får du VW sin DSG kasse som er veldig smooth å kjøre.

Nuff said :)

• Liker
Reaksjoner: kns

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Kjøp deg en Toyota Avensis. Driftsikker og med god plass.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Oi, her detter det inn med gode råd :)

Har mistet litt appetitt for CRV (sluker visstnok bensin, men har ikke Accord samme motor da?) og X-Trail (ikke driftsikker nok?). Kjører pt en gammel Avensis. Kjedelig, men et sikkert kjøp.

Skal sjekke ut Subaru, ja. Liker Mazda 6 også. For meg er driftsikkerhet nr 1, 2 og 3. Ser ikke moro ut når folk står langs veien. Da hjelper det ikke med flotte kjøreegenskaper og premiumsfølelser :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
jeg er på min tredje Volkswagen Touran. Dette er etter min mening den ultimate flerbruksbilen. Har en passat også men når det gjelder innvendig plass er Touran bedre enn passat. For å nevne noe:

- Sitter Høyt
- Billig i drift
- Bakseter kan legges frem evt. lett tas ut for hvis du har behov for å ta med deg en tørketrommel eller to

En av de verste bilene jeg har kjørt er 2014 Touran 1.6 Tdi DSG.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Hadde vært spennende å høre hvorfor.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk, men ikke biler fra VAG. Ser de står ofte langs veien....

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99

- Sitter Høyt
- Billig i drift

En av de verste bilene jeg har kjørt er 2014 Touran 1.6 Tdi DSG.
denne blir for motorsvak. Ang. Avensisen jeg nevnte, absolutt ingen spennende bil, men som nevnt driftsikker

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
kan være enig i at 1.6litern er slapp men med 170hk flytter den på seg. Sorry for OT, siste fra meg rundt Touran :) Syntes det er en praktisk familiebil men det er min subjektive mening.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hadde vært spennende å høre hvorfor.
* For det første var det en kald opplevelse, antar det finnes en eller annen for for tillegsvarmer til kalde dager og at det var kaldt nok til at den koblet inn ved typisk vestlandsvinter.

* DSG kassa har en eller annen form for eco funksjon som gjør at den ofte girer opp så fort man slipper gassen for så å gire ned igjen ved den minste berøring av gassen, sykt irriterende og det får bilen til å kjennes lite responsiv ut ved bykjøring. På 1300-1400 omdreininger skranglet plastikken i bilen men det kan være bare på mitt eksemplar.

Med Webasto og en manuell girkassa ville nok inntrykket mitt bli annerledes men jeg opplevde leiebilen som iskald da den ikke ble varm i løpet av 6km og lite responsiv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.357
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man anbefaler jo gjerne det man har selv. Jeg er veldig godt fornøyd med Toyota Previa.

mvh
OMF

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
1.6 tdi maskinen trenger laaang tid på å bli varm. Hatt denne i en polo i et par år og sambo har den i en skoda. En sterk og ikke minst økonomisk motor er det, hadde den nede i 0,32 på vei ned fra fjellet. Men jeg konverterte til BMW og synes samboers skoda er TRAUST !

Ellers støtter jeg opp om japsebiler, det er somregel alltid driftsikkert. Kan ellers legge til at jeg var Saab entusiat i noen år i en lettere trimmet 9-3. Ser det er mye fine brukte 9-5 estater ute på finn. Saab har et fantastisk forum på nett og det meste klarer man å fikse selv om man er handy, spørr på forumet så får man altid svar. Å disse GM motorene er ekstremt kraftige, kjørte fra mye rart med min sleeper, manglet bare hatt :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
B2x5 motoren i 9-5 er ingen GM motor.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.

"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
875
Touran har forresten Webasto tilleggsvarmer; disse kan utvides til parkeringsvarmere med sms styring for noen tusenlapper, så får du varm og isfri bil.

S

sorgenfri

Gjest
Siden ingen har kommet med noen konkrete forslag, så kan jeg fortelle om noen kandidater jeg har i bakhodet, i tilfeldig rekkefølge:

- Toyota Avensis
- Honda Accord/CRV
- Nissan X-Trai

.......
X-trail er det endel problemer med. en Motormann ombord - melder om mange småfeil som han har ordnet med selv,..Rav4 da? finne mange av de til den prisen med lav KM, men den har jo lite baggasjerom da..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.807
Sted
Trondheim
SAAB og Opel kan man prute i det uendelige på da ingen vil kjøpe de, prisene på Finn er villedende.

Det betyr også at jeg aldri får solgt min SAAB...

En 2008-2009 modell 9-5 er oppnåelig innenfor budsjettet. Opel er likedan, forbeholdt spesielt interesserte og siden det er skranglekasser bør de være enda rimeligere enn SAAB.
Jeg kommer aldri til å selge min SAAB. Nå er det riktignok en 1994 modell 9000 CD, men maken til driftsikker og behagelig bil skal du lete lenge etter. Med mine 191 cm er det den eneste bilen jeg har prøvd der jeg kan sitte behagelig i baksetet med god benplass og høyt under taket. Den eneste driftskostnaden jeg har med den er bensin og et oljeskift hvert andre år. Fantastisk bil.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg er veldig glad i min 04 SAAB 9-5 også, jeg er 188 og sitter så komfortabelt at de gangene jeg kjører alene til østlandet har jeg kun et stopp for å slå lens i løpet av 70 mil.
Men jeg har hatt uforholdsmessig mye tull med min, type tennkassett, registerkjede, 3xoljeskift på automat pga misfarget olje, byttet alle dempere til Bilstein for å bedre svake kjøreegenskaper.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Største fordelen med Touran er den ytre størrelsen. Bilen har samme ytre mål som en Golf. Prøv å få kona til å lukeparkere en A6, Superb, Mondeo, Avensis osv. Her har hun kjørt 80' skrape og bulkefrie kilometer; endel av dem i Oslo sentrum.

"Ser så mange VAG biler langs veien" er et helt latterlig argument kun en kvisete 18 åring vil bruke.
Du verden, hvorfor så ufin tone? Har jeg fornærmet moren din?! Jeg innrømmer at jeg har aversjon mot VAG, kun basert på det spinkle grunnlaget av observasjoner jeg har gjort meg opp gjennom årene på veien. Har også venner og bekjente som kjører VAG, og det virker som at det er for dem helt naturlig ok å bruke titalls tusen kr på vedlikehold/verkstedskostnader. Uansett, jeg har såvisst ikke påberopt meg noen vitenskapelig pondus bak dette. Flere her har synset om diverse merker/modeller uten at folk tyr til personangrep. Helt unødvendig å blåse seg opp og tøffe seg bak tastaturen.

Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Antall liker
1.579
Sted
Verdal
Om jeg skulle kjøpt stv for 100k er jeg ikke i tvil, jeg ville kjøpt en Alfa Romeo 159 sportwagon.
Peneste bilen i klassen, meget bra og underholdene kjøreegenskaper, god vinterbil, god nåkk plass til liten barnefamilie og god kvalitet helt på høyde med konkurrerende merker.

De fleste har vel et negativt syn på alfa og fordommer basert på uvitenhet og alfas dårlige rykte fra gammelt av, evig eies kun et dårlig rykte....
Om du klarer å se forbi dette og gjør litt research (fex: cuoresportivo.no) rundt 159sw så har du muligheten for å få utrolig mye bil, eier og kjøre glede for pengene.
Pga folks skepsis til merket så er bruktprisene gjerne lave sammenlignet med tilsvarende biler.

For å fortsette vag diskusjonen over..
Hva er Norges største trossamfunn : de som har kjøpt et vag produkt og tror de har kjøpt en bra bil ;)

Topp Bunn