Bruktbilgaranti?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Noen som vet hva som dekkes av en bruktbilgaranti? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte brukt bil gjennom forhandler før jul, og den hadde slik garanti. Kjekt, tenkte jeg, særlig siden jeg raskt fant ut at det var noe galt med spylevæska. Den bare rant ut under bilen, og da jeg skiftet til sommerdekk kom det ulyd ved krappe svinger. Så før garantitiden gikk ut bestilte jeg time for å få utbedret dette.

Noen dager senere får jeg regning for dette på 4k, siden det ikike dekkes av garantien. De hadde da skiftet spylermotoren som var gåen, og svingstoppere begge sider foran, uten at det hjalp all verden på ulyden.

Er dette bare noe jeg må godta og betale, eller bør jeg klage på et eller annet vis, og evt. hvordan?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Står det noe i garantien om egenandeler eller at den dekker bare en viss andel av reparasjonskostnadene?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.015
Finurlige greier dette med bruktbilgaranti BT.
Du kan i verste fall risikere at det kun dekker motor/drivverk.

(Min kilde er en forhandler i Nord Trøndelag som jeg har kjøpt en del biler av. Har fått dekket
mye mer enn dette hos de ved bilhandel, men han påsto at enkelte sjapper i byen praktiserer dette.)

Du kan jo høre med f.eks NAF hva som dekkes hvis det ikke er spesifisert i kontrakten din.

Mvh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg sendte en mail og ba om forklaring, og få se garantivilkårene. Det var jo en liten sum, og jeg må snart ha større bil. Spørs om jeg må finne en annen forhandler da ja...

"For deler som ikke er utrykkelig unntatt fra garantien, vil forhandleren ha garantert for funksjonsdyktighet i garantiperioden og du vil kunne kreve utbedring." i følge ekspertene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
Jeg lurer på hva svingsopperene har å gjøre med ulyd ved svinging. Du har ikke vært på det samme verkstedet som Pondus bruker? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Pink_Panther skrev:
Jeg lurer på hva svingsopperene har å gjøre med ulyd ved svinging. Du har ikke vært på det samme verkstedet som Pondus bruker? ;D
De klarte i alle fall ikke å få bort ulyden. Jeg tipper det er feildimensjonerte sommerdekk. Lyden var ikke der før jeg byttet dekk.

Du hadde en herlig skriveleif der i alle fall. Kanskje det skyldes sopp... ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
BT skrev:
Pink_Panther skrev:
De klarte i alle fall ikke å få bort ulyden. Jeg tipper det er feildimensjonerte sommerdekk. Lyden var ikke der før jeg byttet dekk.

Du hadde en herlig skriveleif der i alle fall. Kanskje det skyldes sopp... ;D
;D ;D "T" er litt vrien på PCen min. Poden pælmet ett eller annet på tastaturet og dermed forsvan "t"knappen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke riktig å stigmatisere en hel bransje, men det ikke uten grunn at bransjen er en gjenganger i vitser og filmer som en spesielt kynisk geskjeft. Heldigvis finnes det en del ærlige aktører, jeg har kjent flere av dem. Det gjelder å velge forhandler med omhu, det har jeg funnet ut av bitter erfaring.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Kjøpte for et par mnd siden "ny" bruktbil, og for første gang i mitt liv handlet jeg hos en bilforretning.
Ved forespørsel ang bruktgarantien var svaret fra selger at denne var i praksis "svært lite verdt"!
Jeg ba dem om et tilbud uten garantien, og fikk et avslag på 10k.
Jeg har hatt mange biler og INGEN av dem har trengt rep for mer enn 10k de første 6 mnd etter kjøp, så får egen del ser jeg dette kun som penger spart.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en gang en Peugeot fra en av de eldre bruktbilforhandlerne på Karmøy. Den var EU-godkjent av en annen kjent og gammel forhandler før den ble solgt til meg. I ettertid viste det seg at den godkjenningen var et falsum. Bilen ble kjøpt som den stod, og etter endel krangel om ansvar så orket jeg ikke rettssaker og slikt (hadde heller ikke tid, og bilen var billig), så det endte med at jeg avskrev det på kontoen for tabber og hogget opp fandenskapen til slutt. Men jeg fikk da kjørt såpass lenge med den at jeg ikke anså tapet for å være så ille, selv om problemene begynte å bli åpenbare før en normal bruktgaranti var over.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.174
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Jeg kjøpte en gang en Peugeot fra en av de eldre bruktbilforhandlerne på Karmøy. Den var EU-godkjent av en annen kjent og gammel forhandler før den ble solgt til meg. I ettertid viste det seg at den godkjenningen var et falsum. Bilen ble kjøpt som den stod, og etter endel krangel om ansvar så orket jeg ikke rettssaker og slikt (hadde heller ikke tid, og bilen var billig), så det endte med at jeg avskrev det på kontoen for tabber og hogget opp fandenskapen til slutt. Men jeg fikk da kjørt såpass lenge med den at jeg ikke anså tapet for å være så ille, selv om problemene begynte å bli åpenbare før en normal bruktgaranti var over.
Ufravikelig bruktbilregel # 1:

KJØP ALDRI, ALDRI NOENSINNE BRUKT PEUGEOT!!!

mvh

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
195
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
tkr skrev:
baluba skrev:

mvh
Er det noe lurere å kjøpe ny??

N

nb

Gjest
budda skrev:
Er det noe lurere å kjøpe ny??
Tror de har hatt noe samarbeide med Toyota siste årene for å få opp kvaliteten, men kjenner ikke detaljene. Jeg ville ikke kjøpt Peugeot til tross for det, men det er en annen sak.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.122
Kjøpte en ett år gammel Peugeot 406 diesel stasjonsvogn i 2001. Den har nå gått ca. 200 000 km. Aldri noe tull, bare byttet vanlige slitasjedeler som på alle andre biler. Så ingen regel uten unntak!

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
tkr skrev:
baluba skrev:

mvh
Hvorfor ikke? De har jo livstidgaranti............. ;D
3 år 100000km

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.720
Jeg er sikker på at jeg postet noe i denne tråden?
Kanskje tar jeg feil, er i hvert fall bort nå.

Uansett, kjøper man en brukt bil som fremdeles har noe av nybilsgarantien
igjen, så er man ganske safe.
Kjøper man en brukt bil som er så gammel at nybilsgarantien har gått ut,
så har man kjøpt en gammel bil.
En gammel bil har ingen garanti, uansett.
Du har reklamasjonsrett, men det er noe annet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes vel en bruktgaranti på 6 mnd, sett bort fra når en bil kjøpes slik den står. Slik var det i alle fall før i tiden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
slowmotion skrev:
Jeg er sikker på at jeg postet noe i denne tråden?
Kanskje tar jeg feil, er i hvert fall bort nå.

Uansett, kjøper man en brukt bil som fremdeles har noe av nybilsgarantien
igjen, så er man ganske safe.
Kjøper man en brukt bil som er så gammel at nybilsgarantien har gått ut,
så har man kjøpt en gammel bil.
En gammel bil har ingen garanti, uansett.
Du har reklamasjonsrett, men det er noe annet.
Hvorfor selger de den med garanti da? Og påstår at det skulle gi meg ekstra sikkerhet?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bruktgarantier er fine ting hvis du bare står på lenge nok, bruker de kanaler som finnes og er beredt på å aldri handle fra samme forhandler igjen. ;D
Kjøpe en Astra i Oslo med bruktbilgaranti som jeg selvsagt hadde på garantiutløpstest hos NAF.
Tror jeg fikk fiksa på den for 20-25k totalt.
Selgeren var piss fly forbanna og mente jeg ikke kunne komme og forvente samme garanti i byen som ute i provinsen....
Kjøper du bil med garanti, så sørg for å ta en slik test når det nærmer seg utløp for garantitiden.

Korversjonen av min sak var at NAF påpekte noe som burde vært fikset på, og jeg tok det videre med forhandler.
De så på saken og "var snille med meg" sånn at jeg skulle få fikset problemet for kun 4000,-.
Jeg tok en telefon til Opel Norge, som igjen tok en telefon til forhandleren, og så ble det fikset uten kostnader for meg.

Minnes forhandleren sa noe sånt som: "Nå håper jeg vi er ferdige med hverandre"...
Jeg mumlet "Det kan du ta deg faen på" og kjørte ut av porten der for siste gang. :D :D

Men, BT, har du ikke et eksemplar av garantien? Det burde da ligge ved kjøpekontrakten din?

Mvh
Rolf

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
tkr skrev:
baluba skrev:

mvh
Kva!? :eek:
Damn.

Topp Bunn