Brukte CD’er, gamle trykkinger

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Hei! For noen år siden startet jeg å interessere meg for klassisk, det ble vel kjøpt inn en 6-8 talls CD’er, en svært sped begynnelse.

Jeg tenkte å ta opp igjen tråden nå, og handle et knippe med mye forskjellig klassisk.

Jeg har funnet en selger på Discogs som har mye jeg kunne tenke meg å kjøpe, men mange av CD’ene er fra 80-/90-tall. Med tanke på hvor fersk digital teknologi var da, vil dette ikke være særlig gode utgivelser?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.635
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tjnei... Vel, de aller tidligste digitalopptakene var ikke mye å skryte av, men selve pressingene/ trykkingene var helt greie, og med mindre de er blitt remastret i ettertid skulle det ikke utgjøre store forskjellen.
Har du kikket på Torget her? Det er noen selgere som har bra utvalg. Jeg kan nevne et par, håper ingen blir fornærmet: f eks henry og dfurtveit. Det er et par i tillegg. Filtrer Torget på musikk/ vinyl/ filmer.
Edit: Jeg glemte hele den greia med ADD, AAD og DDD her. Dette er en god forklaring:

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.940
Torget vurderinger
1
Har mange av disse tidlige 80-talls klassiske CDene. Synes mange av dem låter helt utmerket...

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Tjnei... Vel, de aller tidligste digitalopptakene var ikke mye å skryte av, men selve pressingene/ trykkingene var helt greie, og med mindre de er blitt remastret i ettertid skulle det ikke utgjøre store forskjellen.
Takk for svar! Så om opptak er analogt fra denne tiden så kan den digitale utgivelsen være utmerket, om jeg forstår det riktig.

Jeg skal sette meg inn A/D-kodene, det er noen år siden jeg så på disse.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.635
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja... Ikke se bort fra hva @Voff skrev over. Jeg har også en hel bråte av tidlige klassiske cd-er, og det er kun ytterst få jeg kan peke på og si at det ikke låter svært godt. Der så er tilfellet er det oftest opptaket som feiler. Noen ganger har selvsagt selskapene blingset ved mastringen til cd fra den originale analoge tapen, og det kan man jo aldri forsikre seg 100% mot. Noen ganger er det jo faktisk snakk om et elendig drittopptak originalt, og det hjelper lite hvor mye leppestift du smører på grisen; en Sus Scrofa Domesticus er det samma søren. ;)
(Har da lært min latin fra Asterix, jeg også.)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.217
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har også mange tidlige klassiske digitalopptak. Noen av dem låter ganske så strident, men så finnes det en del remastere av dem som er riktig vellykket:
1740237163726.png

Ikke kjøp den over men den under.
1740237228894.png

DG Original-Image Bit-Processing, en slags trylle-DSP som har reddet mangt et tidlig digitalopptak. Generelt vil jeg si at disse Originals-gjenutgivelsene fra DG/Decca/Philips er vellykkede.

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.998
Sted
Sunndalsøra
Dire Straits.jpg

Hær er den første CD'n som først imponerte på 80 tallet. Ble også først brukt på den første CD spilleren for bil som var Pioneer. Har vært remastered av flere.

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Edit: Jeg glemte hele den greia med ADD, AAD og DDD her. Dette er en god forklaring:
Jeg gikk gjennom handlevognen min på Discogs, det var overraskende mange av klassis-CD’ene fra 80-tallet som var DDD. Her må man ha vært tidlig ute

Jeg tror jeg legger om planen noe: Redusere antall funn fra Discogs og kun ta med utgivelser som er ADD for nå, så bestille noen fra torget, i tillegg laste ned én referanseutgivelse i hirez, da har jeg litt å holde på med :) Konklusjonen kan jo alltids bli at forskjellen ikke er så stor :)

Er det noen referanseutgivelse å foreslå, en symfoni? Helst tilgjengelig for nedlasting.

Sist redigert:
Topp Bunn