Jeg har kopiert innlegget fra Monitor Audio`s venner så slapp jeg å skrive 2 ganger. Tilbudet som blir beskrevet er de overnevnte System Audio Explorer Master. B&W-ene låter unektelig bedre her enn hos kameraten min som også bruker Parasound P5 som pre/dac. Men han har Parasound A21 som effektforsterker.
Test av PL200 vs B&W 804 Diamond.
-Først et par forbehold.
-Det ble til tider spilt vanvittig høyt på B&W-ene, for skulle nesten tro at kameraten min ville se om han klarte å knekke høyttalerene eller McIntosh-en. Så testnivået ligger nok en god del høyere enn det som er normalt, og spesielt i en butikk. Kameraten min var forøvrig henrykt over at han bare kunne "mate" på med McIntosh-en.
-Det ble brukt ca samme lydnivå på A-B testinga og ikke like høyt.
-Det ble ikke brukt allverdens med tid på prøve forskjellige plasseringer på B&W-ene.
-Når jeg skriver intens A-B testing så ble PL200 satt til høyre for hver 804, så vi trengte bare å flytte sweetspot en tanke. Ikke optimalt, men man kunne switche om på få sekunder.
-Jeg er ikke flink med å beskrive lyd og forskjeller.
Lyden :
-Tar man ryktet til B&W og Monitor Audio som utgangspunkt så ble hvert fall jeg litt sjokkert over utfallet. B&W er kjent for å være laidback, behagelig og diamant diskanten skal være veldig "smooth". Monitor Audio er jo mer kjent for å være frempå og "hardere". Det tror jeg må være et gammelt rykte som ikke er tilfellet her.
-PL200 har en del fyldigere bass og føles nok litt større ut. Bassen er kraftigere, men man betaler med at bassen er mer utflytende. Man får en fetere klangbalanse. Da mener jeg at PL200 låter mer fyldig, har mer varme og totalt sett-mer behagelig.
-B&W 804 Dia låter nok kanskje litt mer "hifi-korrekt". Ting er veldig stramt, åpent og rent. Bassen kan nok bli i det slankeste laget og følger ikke helt mellomtone og diskanten. Klangmessig så synes jeg at man får en høyttaler som er litt for frisk/frempå i toppen og ting kan til tider låte "sterilt" uten partyfaktor. Så de større 803 Diamond hadde nok vært gøyere å teste i denne stua. Også noe jeg reagerer på som skarphet, men det kan også være lyttetretthet pga lydnivå tidligere i testen.
-Skal ha B&W-ene noen dager til før snøen kommer (pga bæringa), og da får jeg muligheten til bli bedre kjent med de.
# Foreløpig konkluksjon. Jeg hadde ikke bytta om tilbudet kom fra kameraten min. Nå er det ADAM jeg vil prøve å selge. Fått et tilbud som det kanskje blir noe av, men samtidig har det kommet henvendelse på PL200. Men foreløpig, så blir nok de værende.