HeiDet må vel bety at hylla di vibrerer enten pga. vibrasjoner som forplanter seg fra høyttalerne eller fra andre rystelser som f.eks. trafikk i nærheten. Fjærene i sub-chassiet tar seg av vibrasjoner fra motor så her skal ikke Trampolin ha noen effekt.
Har du sammenlignet med Solid (Trampolinplata uten de fjærende føttene), eller med den gamle huntonitt bunnplata?
FZ
1) Jeg forklarte hvordan min linn stod plassert slik at dere skulle ha mulighet til å kvalifisere mitt utsagn. Ja, jeg har gjort sammenligninger med standard bunnplate. Derimot har jeg ikke prøvd trampolin uten de fjærende gummiføttene (og det tror jeg det er en god ide å prøve).
2) Hvorfor plassere linnen på et lett stivt bord/en lett stiv hylle og hva er poenget med trampolin i mitt system? Ideen er at vibrasjoner i underlag og spiller skal slås an høyt over resonansfrekvensen til fjæropphenget. Hyllen og spilleren vibrerer altså pga vibrasjonene som oppstår i rommet (høyttalere med mer), men ikke med en lav frekvens som er ødeleggende for dempningsegenskapene til opphenget. Grunnen til at trampolin virker i mitt tilfelle er at platen er stivere enn den originale platen, i.e. systemet blir litt stivere og resonansfrekvensene skyves oppover i spekteret. Dette gjelder da også for de laveste som fører mest energi og derfor er problematiske. Merk - det er ikke sikkert at alle linn har så dårlig original huntonittplate som min og da er det ikke sikkert at trampolin er noen forbedring.
Tilslutt:
Å øke stivheten i systemet var min grunn til å anskaffe trampolin. Hvorfor laget jeg ikke selv en stivere bunnplate - i ettertid lurer jeg også på det!
Trampolin uten de fjærende gummiføttene er en god ide fordi det fjerner et dempningsledd som er ugunstig gitt det jeg har skissert om økt stivhet i systemet.
Mvh.