bruktsalg - problemer

superrai

Fersking
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
0
Har solgt ein forsterkar til ein kar i Oslo. Han var svært ivrig i kommunikasjonen før salget var eit faktum, men straks forsterkaren var i Posten og det hadde gått eit par dagar utan at den vart henta ut (oppkrav) so vart det heilt stilt. Null svar på e-post.
Etter ei stund fikk eg endelig svar der han skreiv han hadde vore på reise. Ok, tenkte eg, då blir den vel henta ut... Men neida.
No blir nok forsterkaren rimelig raskt sendt i retur av Posten og man må belage seg på å betale frakt 2 veier.
IRRITERANDES!! :mad:

Kva gjer man med slike? Henge ut på nett? (etter navnesøk på google fant eg fort ut at denne mannen har svindla personar før, dog då var det han som var selger.)

Det fristar stort å skrive navnet hans her med stor skrift, også firmaet han jobbar for (som eg då meiner folk bør halde seg unda), men det er vel litt i gråsona sånn lovlig sett?

Inputs?

L

Lydtekniker

Gjest
Kataloghaier og andre svindlere blir jo også publisert med fullt navn i avisene (det vet jeg, for en gammel kamerat av meg er anmeldt utallige ganger for slik svindel... :p ).

Om du kan sørge for at andre ikke lar seg lure av samme sjarlatan, så er vel intet bedre enn det.

Det rent juridiske vet jeg lite om, men sjarlataner blir jo som regel navngitt med fullt navn og bostedsadresse i programmer som TV2 Hjelper Deg. Dersom man har sitt på det tørre med tanke på beviser, tror jeg ikke en eventuell rettssak ville havne i din disfavør.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Nå har vel Høvdingen en viss reservasjon mot å navngi folk her på sentralen. Det kan jeg faktisk forstå i og med at vi bare har din versjon av saken. Ikke misforstå, jeg tviler ikke på deg men anklagede har vel rett til et forsvar.

Når så er sagt skal jeg være helt enig med deg i at slikt er jævlig irriterende. Selv har jeg handlet mye brukt her på HFS og så langt har jeg bare truffet på veldig hyggelige og hjelpsomme folk. :D

Jeg tror det kan være lurt å begrense handelen til personer som har deltatt over tid på HFS slik at de har noe å tape på svindel. Hvis noen sier at det og det nicket har svindlet er det straks en mulighet for at vedkommende blir stillt til veggs for sine synder.

Som sagt jeg har betalt forskudd uten et eneste forsøk på svindel, men kun til folk med en viss fartstid her inne.

superrai

Fersking
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
0
Nå har vel Høvdingen en viss reservasjon mot å navngi folk her på sentralen. Det kan jeg faktisk forstå i og med at vi bare har din versjon av saken. Ikke misforstå, jeg tviler ikke på deg men anklagede har vel rett til et forsvar.  

Jeg tror det kan være lurt å begrense handelen til personer som har deltatt over tid på HFS slik at de har noe å tape på svindel. Hvis noen sier at det og det nicket har svindlet er det straks en mulighet for at vedkommende blir stillt til veggs for sine synder.

Som sagt jeg har betalt forskudd uten et eneste forsøk på svindel, men kun til folk med en viss fartstid her inne.
Enig i det med at det er 2 sider av samme sak - i prinsippet. Men som man kanskje kan forstå er frustrasjonen relativt stor. :-/

Forøvrig har eg desverre ikkje nicket til vedkomande og dermed blir det vanskelig å advare mot han utan namn.

Heldigvis er eg relativt kyndig innan IT og det er jo ei smal sak å lage ei webside med mi personlige erfaring om fyren og lage den søkevennlig for google, etc..
Dei fleste vil vel (som eg kanskje burde gjort før eg sendte forsterkeren) søke på navnet til vedkommande man skal handle med... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Man kan jo også sikre seg ved å forlange deler av betalingen på forskudd, ihvertfall nok til å dekke porto/gebyrer og evt. ny annonse hvis den ikke blir hentet.

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Helt riktig!
" håndpenger" dvs delvis forskuddsbetaling liker ikke disse som skal lure deg eller ikke har penger til å handle!

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
finn.no har en veldig grei løsning på det opplegget der. Hvor kjøper setter penger på konto, selger godkjenner beløp, kjøper godkjenner produkt når vedkommende mottar det og penger på selgers konto.

Benyttet meg av dette når jeg solgte ett par høytalere før juletider i fjor, hvor de ble sendt med en varebil. Sjåføren ville ikke ha ansvar for pengene, kjøper ville ikke betale på forhånd. Jeg var ikke interessert i å sende varen før jeg så noe til betalingen.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.226
Torget vurderinger
2
Har solgt ein forsterkar til ein kar i Oslo.  Han var svært ivrig i kommunikasjonen før salget var eit faktum, men straks forsterkaren var i Posten og det hadde gått eit par dagar utan at den vart henta ut (oppkrav) so vart det heilt stilt.  Null svar på e-post.
Etter ei stund fikk eg endelig svar der han skreiv han hadde vore på reise.  Ok, tenkte eg, då blir den vel henta ut... Men neida.  
No blir nok forsterkaren rimelig raskt sendt i retur av Posten og man må belage seg på å betale frakt 2 veier.
IRRITERANDES!!   :mad:

Kva gjer man med slike?  Henge ut på nett?  (etter navnesøk på google fant eg fort ut at denne mannen har svindla personar før, dog då var det han som var selger.)

Det fristar stort å skrive navnet hans her med stor skrift, også firmaet han jobbar for (som eg då meiner folk bør halde seg unda), men det er vel litt i gråsona sånn lovlig sett?

Inputs?  
Det å henge ut svindlere er en ting, men dette er kun en person som ikke hentet ut en postoppkravspakke, ikke nødvendigvis en "kjeltring".

Kanskje vedkommende har endret mening og ikke tør å si ifra ? Mange muligheter, men når du sender en pakke i postoppkrav vil det alltid foreligge en risiko for at pakken ikke blir hentet.

Det du kan gjøre er å sende vedkommende en regning for dine fraktutgifter, men vedkommende kan naturligvis hevde at han aldri har inngått noen avtale med deg, og hvis du ikke har noe bevis (epost, fax e.l.) så kan det være vanskelig.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.203
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ville spurt om vedkommende kan dekke fraktutgifter. Uansett grunn, så er det tross alt "kjøperens" skyld at du har pådratt deg disse utgiftene.

Ellers er det lurt å avtale en handel via mail, slik at man har det skriftelig.

K

knutinh

Gjest
Jeg har kjøpt og solgt betydelig mengder musikk, hifi og pcutstyr via nett og aldri hatt problemer. Folk flest er faktisk til å stole på.

Men så har jeg heller aldri forskuddsbetalt noe.

-k

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Kjedelig sak, men foreløpig synes jeg at overtredelesen er liten til å henge vedkommede ut som svindler.

I de fleste tilfeller er det sikkert noe tull på gang, men det kan jo også hende at noen har opplevd ting som gjør at andre ting blir mindre viktig (Dødsfall, ulykker, osv).

Her på sentralen kunne det jo vært fint med et karaktersystem slik som en del andre nettsider her!

mvh
OMF

superrai

Fersking
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
0
Har heldigvis alt dokumentert via e-post.  So kan sjølvsagt prøve å få dekka fraktutgifter.  Og fordi eg syns dette er ekstremt irriterande so fristar det faktisk å sjekke opp mot inkassobyrå om dei kan overta innkrevinga. ;)

Ellers så har jo denne fyren svindla folk før med å ta i mot betaling for varer som han aldri har sendt osv... dersom man skal trur på den infoen eg har funne om han på nett...
Om man kan kalle det eg er utsatt for som svindel kan diskuterast fram og tilbake, men her er det slik at vi hadde ei avtale der han skulle kjøpe forsterkar og betale frakt. Denne har han etter alt og døme brutt i og med at forsterkaren ikkje blir henta ut.
Å sende ein tung forsterkar i Posten er jo ikkje direkte billig...

Han kunne jo i det minste sagt i frå tidlig slik at eg slapp å være uten forsterkar i over 2 veker (kan kalle tilbake sendinga frå Posten) for eg får jo ikkje kjøpt ny før eg får pengar for den gamle....

Topp Bunn