Brum/dur fra elektronikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Vet ikke om dette emnet hører til i tech hjørnet. Men håper at noen kan forklare/hjelpe. Jeg plages altså av brum, mest fra effekt forsterker, men også fra pre amp. Pre ampen er en DPc1b, den er ny. Brum/dur kommer fra strømforsyningen som er ekstern. Effekt forst er en Hegel H4a mk2, også ny. Fra denne kommer det desidert mest brum. Tilsammen blir dette ganske sjenernede selv om lyden ikke kommer ut via høytalerene. Men lyden høres svært godt, så godt at det blir en plage når det lyttes på lavt volum. Kan dette være normalt, og kan det gjøres noe for å få bukt med det? Må jeg til med dyre strømfilter eller lignende,vil det hjelpe? Andre tips/råd!?

    Mvh. Theo
     

    Vedlegg

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    heisann
    har samme problemet med forsterkeren min, og det kan virke som det er et strømproblem. Er det mye annet som er koblet opp på kursen? er den jordet? du kan kanjse prøve å legge en skjøteledning fra en annen kurs ogg se om det forbedrer seg, den kursen jeg normalt bruker er ujordet, og da jeg prøvde en jordet kurs ble all støy borte.
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei.

    Planlegger å få montert egen kurs til anlegget, evt med jording. Får satse på at det vil avhjelpe problemet også hos meg. Takk for innspill.

    Mvh. Theo
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siden utstyret er nytt og norskprodusert(?) bør du ta dette opp med produsenten.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Siden utstyret er nytt og norskprodusert(?) bør du ta dette opp med produsenten.
    ja det kan jo også selvsagt være feil på utstyret, kanjse det kan være noe med trafoen, vis trafoen er løs kan vel muligens det skape støy?
     

    Vedlegg

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Det med at trafoen eller andre ting er løse kan muligens være aktuelt. Jeg har tatt av orginal føttene for å få plass til andre føtter på Hegel. Orginal føttene var skrudd fast i forbindelse med en ekstra bunnplate som var plassert under trafoen. Men at dette skal ha noe å si vil overraske meg litt i og med at dette ble gjort i full forståelse med produsenten.

    Mvh. Theo
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Orginal føttene var noen koner av aluminium som var flate under. Satte på noen grafitti koner istedetfor disse, og fikk strammet opp bassen + mykere topp og bedre 3d lyd!

    Mvh. Theo
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Brummet har vært der hele tiden, med eller uten orginal føtter,men muligens i litt sterkere grad etter at jeg tok av orginal føttene. Men det kan jo bare ha å gjøre med at jeg har blitt mer og mer oppmerksom på det etterhvert. Jeg heller vel mot at forklaringen ligger i strømmen. Skal få montert separat kurs evt med egen jording.
    Tror dere at et avansert filter alene vil avhjelpe? Da tenker jeg på virkelig seriøse(og dyre!) filter som Nordost Thor etc.


    Mvh. Theo
     

    Vedlegg

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Tror dere at et avansert filter alene vil avhjelpe? Da tenker  jeg på virkelig seriøse(og dyre!) filter som Nordost Thor etc.
    Mvh. Theo
    neh sikkert ikke. går jo alltid ann å få lånt et med hjem å prøve, man vet jo aldri.
    mvh Jørgen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tips: Finn årsaken før du kjøper eller låner filter. Jeg har aldri hatt suksess med filter. Noen ganger har de ingen effekt. Andre ganger negativ. Har du ikke støy på nettet, er det bortkastet med filter.
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Takk for tips angående den andre tråden!

    Mvh. Theo
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    et alternativ kan være å "låne" et annet hus å kople opp:)
    jakr
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette emnet hører til i tech hjørnet. Men håper at noen kan forklare/hjelpe. Jeg plages altså av brum, mest fra effekt forsterker, men også fra pre amp. Pre ampen er en DPc1b, den er ny. Brum/dur kommer fra strømforsyningen som er ekstern. Effekt forst er en Hegel H4a mk2, også ny. Fra denne kommer det desidert mest brum. Tilsammen blir dette ganske sjenernede selv om lyden ikke kommer ut via høytalerene. Men lyden høres svært godt, så godt at det blir en plage når det lyttes på lavt volum. Kan dette være normalt, og kan det gjøres noe for å få bukt med det? Må jeg til med dyre strømfilter eller lignende,vil det  hjelpe? Andre tips/råd!?

    Mvh. Theo
    Brum i utstyret fra Hegel og DP.hmm..

    Dette liker vi ikke.. :mad: :mad: :mad:

    3 årsaker til brum:

    nettstøy

    Støy generert i apparatene

    Støy generet pga manglene, eller feil jordingsforbindelser, eller feil sammenkoblinger

    Kan være vanskelig å finne årsaken i mange sammenhenger, men med litt feilsøkingsteknikker og måleutstyr lar det seg gjøre. ;)
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Første skrittet er å eleminere feilen til hvilken boks, eller om det er strømnettet.

    Sansynligheten for at feilen ligger i sammenkoblingen mellom boksene, eller i et av apparatene er relativt stor. Har du garanti på disse apparatene bring dem til leverandøren og få testet dem over disken..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette emnet hører til i tech hjørnet. Men håper at noen kan forklare/hjelpe. Jeg plages altså av brum, mest fra effekt forsterker, men også fra pre amp. Pre ampen er en DPc1b, den er ny. Brum/dur kommer fra strømforsyningen som er ekstern. Effekt forst er en Hegel H4a mk2, også ny. Fra denne kommer det desidert mest brum. Tilsammen blir dette ganske sjenernede selv om lyden ikke kommer ut via høytalerene. Men lyden høres svært godt, så godt at det blir en plage når det lyttes på lavt volum. Kan dette være normalt, og kan det gjøres noe for å få bukt med det? Må jeg til med dyre strømfilter eller lignende,vil det  hjelpe? Andre tips/råd!?

    Mvh. Theo
    Mekanisk brum som du beskriver har vanligvis to kilder 1) løse viklinger i trafo, som er en garantisak; eller 2) DC/likespenning på strømnettet, som fjernes med et DC-filter som henvist til over. Jeg har ikke hørt om at mekanisk brum oppstår som vølge av jordsløyfer mellom komponenter.

    mvh
    KJ
     

    Mikkel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2004
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Jeg hadde et samme problemet med min nyinkjøpte CDspiller (to år siden), at trafoen laget mekanisk støy som forplantet seg til hele chassiset. Løsningen var å skru løs selve trafoen og la en gummipakning mellom trafoen og chassiset og skrudde den på plass igjen. Da forsvant mye av den mekaniske kontakten og brummet var nesten ikke hørbart lenger. Garanti? Skulle det være nødvendig så er det bare å fjerne sporene igjen :) men det gjelder også å ikke lage merker etter skrutrekkeren på skruene, for da kan man bli avslørt ;-)

    Mikkel
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Takk for alle innspill. Blir relativt paranoid av lyder som ikke skal være der! Nå har jeg oppdaget en ting til som styrker teorien om feil på elektronikk selv om jeg fortsatt tror at strømmen er hoved årsaken til brum/dur. Den nye "tingen" arter seg som følger: Når jeg har slått av spiller og pre etter en økt, og kun effekt forst står på så kommer det en suse lyd ut via HT i ene kanalen. Suse lyden høres ut som en slags eter båren forstyrrelse lik den vi hører når en radiokanal ikke er tunet inn.
    Noen som har formeninger?!
     

    CinqueAudio

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Dette er vel strengt tatt ingen normal måte å operere utstyret på? Dersom du kobler fra signalet til utgangstrinnet og terminerer inngangen på dette med "blindplugger" (helst med en motstand mellom senter og jord...... noen få kohm feks.), vil du enkelt finne ut om susen genereres i utgangsforsterkeren eller kommer fra trinn foran.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn