Brumbrum med nogo attåt

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Vet det har vært noen tråder angående ulyder fra RIAA her inne, men denne varienten er muligens ny. Har altså en ny RIAA som støyer noe inni granskauen. I tillegg til "normal" brumming er det en bilyd som øker og minker i frekvens og volum avhengig av hvor jeg holder på chassi og/eller tonearmkabel. Det nærmeste jeg kommer en beskrivelse av lyden er den som oppstår når man søker etter kanaler på en gammel radio iblandet deler av soundtracket til Plan Nine From Outer Space. Fullstendig tyst blir det først når jeg holder fire fingre på chassi til RIAA og samtidig klemmer med hele hånda rundt tonearmkabelen. Fjerner jeg en finger kommer støyen tilbake, og blir høyere i volum for hver finger som fjernes. Blir litt ubehagelig i lengden å høre på musikk i den stillingen :(. Har førsøkt å sette boksen på en separat jordet strømkurs, hjalp ikke det grann. Støyen øker i omfang når jeg løsner jordingskabalen fra RIAA, men lydkarakteristikken er noenlunde den samme uansett. Vet ikke om kabel er skjermet, men det har en flettet ytterkappe av et slags metallstoff, fabrikat Cardas. For meg virker det nærmest som om tonearmkabelen oppfører seg som en antenne. Min forrige RIAA var forøvrig helt stille, og sto på nøyaktig samem plass i racket. Kablene er de samme. Jeg antar at dette i bunn og grunn er et jordingsproblem. Kan ferritklumper ha noen effekt her, eller er dette et såkalt "lost case"?
 

dumdumboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2004
Innlegg
75
Antall liker
2
du kunne prøvd med stjernejord ; fra platespiller til riaa og fra riaa til preamp.

ofte kan det løse mange problemer
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
dumdumboy skrev:
du kunne prøvd med stjernejord ; fra platespiller til riaa og fra riaa til preamp.

ofte kan det løse mange problemer
Er det da nok å trekke en tråd fra chassi til chassi, for eksempel ved å feste i utvendige skruer? Skal i så fall forsøke i løpet av kvelden.

Mvh
Jan
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
lille hiawata skrev:
Hvilket oppsett er det du har? Mvh Geir
Spiller er Kuzma Stabi S med Stogi S arm. Pickup er Clearaudio Virtuoso. Kabel (Cardas) går i ett strekk fra pickup til RIAA, så det er ikke så enkelt å teste med andre kabler. RIAA er Bel Canto Phono3VB. Har også en Clearaudio Symphono RIAA, her er det tyst som i graven. Bortsett fra det som kan kalles for musikk da :)

Mvh
Jan
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.761
Antall liker
2.975
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Flott oppsett, googlet riatrinnet ditt. Har du satt det opp med riktig gain? Du får prøve og jorde deg fram til en løsning på problemet. Mvh Geir
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
lille hiawata skrev:
Flott oppsett, googlet riatrinnet ditt. Har du satt det opp med riktig gain? Du får prøve og jorde deg fram til en løsning på problemet. Mvh Geir
Jo, bør være riktig gain, 40 dB i følge pickup-manualen (dette er en MM, MC trenger sannsynligvis 60 db forsterkning). Får prøve meg fram med jordingstråd i stor skala. Mange takk for svar fra begge to.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
625
dumdumboy skrev:
du kunne prøvd med stjernejord ; fra platespiller til riaa og fra riaa til preamp.

ofte kan det løse mange problemer
Etter RIAA er signalene av en helt annen styrke, så det kritiske strekket er fra pickup til RIAA, der bør skjermen være tilkoplet (jordet) kun i RIAA-enden. Derfra til preamp og amp er det meget sjelden behov for jording av skjerm, og det kan ødelegge mye mer enn det kan gavne. Prøv med minst mulig jording, dog uten å få støt om noen av boksene har direkte feilkopling innvendig. Prøv med hodetelefoner av billigste slag etter RIAA, med alt annet frakoplet. Kople inn boks etter boks, hør i hørelurene om brummen kommer tilbake.

Du har vel ikke noe så fælt som lyden fra TV på et kabelanlegg tilkoplet vel? Da trenger du et galvanisk skille på inngangen av tuner.

Stalltipset er derfor: minst mulig jording, minst mulig bokser, lytt på signalet mens du kopler inn mer og mer av signalkjeden.
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
dumdumboy skrev:
du kunne prøvd med stjernejord ; fra platespiller til riaa og fra riaa til preamp.

ofte kan det løse mange problemer
Etter RIAA er signalene av en helt annen styrke, så det kritiske strekket er fra pickup til RIAA, der bør skjermen være tilkoplet (jordet) kun i RIAA-enden. Derfra til preamp og amp er det meget sjelden behov for jording av skjerm, og det kan ødelegge mye mer enn det kan gavne. Prøv med minst mulig jording, dog uten å få støt om noen av boksene har direkte feilkopling innvendig. Prøv med hodetelefoner av billigste slag etter RIAA, med alt annet frakoplet. Kople inn boks etter boks, hør i hørelurene om brummen kommer tilbake.

Du har vel ikke noe så fælt som lyden fra TV på et kabelanlegg tilkoplet vel? Da trenger du et galvanisk skille på inngangen av tuner.

Stalltipset er derfor: minst mulig jording, minst mulig bokser, lytt på signalet mens du kopler inn mer og mer av signalkjeden.
Skjønner ikke en dritt. Skulle teste nå, samme greia. Så slo jeg av RIAA før jeg skulle starte å koble bort, men pølsefingerne kom i veien, så kom til å slå den på igjen før jeg kom i gang. Plutselig var det tyst. Ser at tonearmkabelen nå ligger vinkelrett mot strømkabel. Tror ikke den gjorde det før, kan det være alt som skulle til? Tar ikke sjansen på å flytte på noen ting nå, feig som jeg er :-[ Men takk for alle innspill, jord er ikke å spøke med gitt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Jan skrev:
...
Skjønner ikke en dritt. Skulle teste nå, samme greia. Så slo jeg av RIAA før jeg skulle starte å koble bort, men pølsefingerne kom i veien, så kom til å slå den på igjen før jeg kom i gang. Plutselig var det tyst. Ser at tonearmkabelen nå ligger vinkelrett mot strømkabel. Tror ikke den gjorde det før, kan det være alt som skulle til? Tar ikke sjansen på å flytte på noen ting nå, feig som jeg er :-[ Men takk for alle innspill, jord er ikke å spøke med gitt.
Måten du beskriver problemet på ift oppsettet tyder på at det er et problem med skjerming og/eller jording mellom PU og RIAA. Alternativt at RIAA er involvert i ei jordsløyfe mht nettjord og signaljord, evt også jord fra f.eks. kabelTV. Siden det er den nye RIAAen fra BleCanto som «utløser» problemet er det et poeng å se nærmere på jording og skjerming her, ift øvrig signalkjede, og hva denne evt gjør annerledes enn ClearAudio sin RIAA. Problemet er lavfrekvent og det er fint lite av «nettstøyløsninger» og tiltak ift høyfrekvens som vil ha none merkbar virkning, jf. spm om feritter. Dersom du evt. har kabelTV tilkoblet husalteret bør du uansett forsikre deg om at du bruker en antennetrafo/galvanisk skille, dersom du ikke har dette kan det være en del av løsningen. Vær også oppmerksom på at MM-PUer (evt i kombinasjon med uksjermet eller dårlig skjermet signalkabel) kan være svært følsomme for innstrålt støy og omkringliggende magnetfelter. Mht ClearAudio Virtuoso kan det virke som denne i praksis er uskjermet mht eksterne støyfelter. Lavere resistans i belastningen av PU kan i enkelte tilfeller dempe symptomene, jeg vet ikke hvordan ClearAudio reagerer lydlig på dette.

mvh
KJ
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
KJ skrev:
Jan skrev:
...
Skjønner ikke en dritt. Skulle teste nå, samme greia. Så slo jeg av RIAA før jeg skulle starte å koble bort, men pølsefingerne kom i veien, så kom til å slå den på igjen før jeg kom i gang. Plutselig var det tyst. Ser at tonearmkabelen nå ligger vinkelrett mot strømkabel. Tror ikke den gjorde det før, kan det være alt som skulle til? Tar ikke sjansen på å flytte på noen ting nå, feig som jeg er :-[ Men takk for alle innspill, jord er ikke å spøke med gitt.
Måten du beskriver problemet på ift oppsettet tyder på at det er et problem med skjerming og/eller jording mellom PU og RIAA. Alternativt at RIAA er involvert i ei jordsløyfe mht nettjord og signaljord, evt også jord fra f.eks. kabelTV. Siden det er den nye RIAAen fra BleCanto som «utløser» problemet er det et poeng å se nærmere på jording og skjerming her, ift øvrig signalkjede, og hva denne evt gjør annerledes enn ClearAudio sin RIAA. Problemet er lavfrekvent og det er fint lite av «nettstøyløsninger» og tiltak ift høyfrekvens som vil ha none merkbar virkning, jf. spm om feritter. Dersom du evt. har kabelTV tilkoblet husalteret bør du uansett forsikre deg om at du bruker en antennetrafo/galvanisk skille, dersom du ikke har dette kan det være en del av løsningen. Vær også oppmerksom på at MM-PUer (evt i kombinasjon med uksjermet eller dårlig skjermet signalkabel) kan være svært følsomme for innstrålt støy og omkringliggende magnetfelter. Mht ClearAudio Virtuoso kan det virke som denne i praksis er uskjermet mht eksterne støyfelter. Lavere resistans i belastningen av PU kan i enkelte tilfeller dempe symptomene, jeg vet ikke hvordan ClearAudio reagerer lydlig på dette.

mvh
KJ
Mange gode tips her, takker. Får forsøke å gå metodisk til verks og sjekke punkt for punkt. Selv om det fungerer greit akkurat nå så er det jo ikke helt optimalt. Har forøvrig galvanisk skille på kabel-TV, og det blir heller ingen forskjell om jeg drar ut coax fra veggkontakten. TV er ikke koblet direkte til forsterker, men en DVD henger på som igjen er koblet via digital coax til DAC. Er vel som ellers i livet, alt henger sammen med alt.
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
KJ skrev:
Jan skrev:
...
Skjønner ikke en dritt. Skulle teste nå, samme greia. Så slo jeg av RIAA før jeg skulle starte å koble bort, men pølsefingerne kom i veien, så kom til å slå den på igjen før jeg kom i gang. Plutselig var det tyst. Ser at tonearmkabelen nå ligger vinkelrett mot strømkabel. Tror ikke den gjorde det før, kan det være alt som skulle til? Tar ikke sjansen på å flytte på noen ting nå, feig som jeg er :-[ Men takk for alle innspill, jord er ikke å spøke med gitt.
Måten du beskriver problemet på ift oppsettet tyder på at det er et problem med skjerming og/eller jording mellom PU og RIAA. Alternativt at RIAA er involvert i ei jordsløyfe mht nettjord og signaljord, evt også jord fra f.eks. kabelTV. Siden det er den nye RIAAen fra BleCanto som «utløser» problemet er det et poeng å se nærmere på jording og skjerming her, ift øvrig signalkjede, og hva denne evt gjør annerledes enn ClearAudio sin RIAA. Problemet er lavfrekvent og det er fint lite av «nettstøyløsninger» og tiltak ift høyfrekvens som vil ha none merkbar virkning, jf. spm om feritter. Dersom du evt. har kabelTV tilkoblet husalteret bør du uansett forsikre deg om at du bruker en antennetrafo/galvanisk skille, dersom du ikke har dette kan det være en del av løsningen. Vær også oppmerksom på at MM-PUer (evt i kombinasjon med uksjermet eller dårlig skjermet signalkabel) kan være svært følsomme for innstrålt støy og omkringliggende magnetfelter. Mht ClearAudio Virtuoso kan det virke som denne i praksis er uskjermet mht eksterne støyfelter. Lavere resistans i belastningen av PU kan i enkelte tilfeller dempe symptomene, jeg vet ikke hvordan ClearAudio reagerer lydlig på dette.

mvh
KJ
Tror faktisk du har rett angående det med skjerming/jording mellom PU og RIAA. Da jeg kom nær RCA-kontakt for venstre kanal bakpå RIAA kom det noen knitrelyder. Så forsvant lyden i samme kanal. Åpnet pluggen, kunne egentlig ikke se noe galt, og da jeg skrudde den sammen var lyden tilbake, men fortsatt med kraftig brum. Nå er riktignok de andre bilydene borte. Når kun plugg for høyre kanal er montert er brum helt fraværende. Så sannsynligvis bør jeg få terminert om kabelen. Kan kanskje være manglende isolasjon gjør at signal får kontakt med skjerm eller lignende. Det er smått dette her, og en loddebolt har jeg ikke rørt på tretti år. Noen som vet om et bra verksted i Oslo-området som kan fikse dette? Har ikke lyst til å sende i posten da kabelen går gjennom hele armen i ett strekk, så jeg må ta med hele armen.

Hilsen
Jan
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg har vert borti slike problemer som deg, jeg byttet armkabel mellom arm og riaa og problemet ble borte.
 
Topp Bunn