Brumming/susing i høyttalerne fra platespiller/RIAA

S

SAH

Gjest
Har en helt ny vinylrigg, bestående av Clearaudio Concept MM og Jasmine LP 2.5DU RIAA. Har testet litt vedr. "ulyder" ved forskjellige voluminnstillinger - uten at PU er senket ned på platen. Ved vanlig lyttevolum opplever jeg en svak brumming i høyttalerne, når man legger øret inntil. Ved en betydelig økning av volumet er brummingen så pass høy at den er godt hørbar fra lytterposisjonen (ca. 2,5m). Når jeg kobler i fra platespilleren er brummingen borte, men ved høyt volum er det hørbart susing i høyttaleren. Jordingsledningen fra platespilleren er selvsagt skrudd fast i chassiset til RIAAen.

Skjønner at ikke er enkelt å uttale seg på en beskrivelse, uten å ha hørt dette, men tror/mener dere at dette ligger innenfor det akseptable - eller er det en mulig feil i kjeden?


Takknemlig for innspill og gode råd :)
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kan hende du skulle prøve å koble jordingsledningen til noe annet enn riaa. Feks effekttrinn eller pre.
Det var løsningen hos meg sist jeg hadde tilsvarende problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Kan hende du skulle prøve å koble jordingsledningen til noe annet enn riaa. Feks effekttrinn eller pre.
Det var løsningen hos meg sist jeg hadde tilsvarende problem.
Takk for tipset, dette skal prøves!
 
S

SAH

Gjest
Da har jeg testet forslaget til POB, men uten noen forbedring. Koblet jordingen direkte i chassiet til Hegelen. Prøvde også jordet strømtilførsel til RIAAen, det også uten forbedringer. Som nevnt tidligere, er det ved veldig høyt volum at denne brummingen/susingen er hørbar på litt avstand.

Er det helt tyst i høyttalerne hos dere andre når volumet settes på et høyt nivå?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Plassering av riaa-trinnet og tonearmskabel kan påvirke støyforholdet. Prøv først å skille tonearmskabel fra annen elektronikk og andre kabler slik at det er godt med "luft" imellom. Hvis ingen effekt, velg om mulig en annen plassering av riaa-trinnet. I ditt tilfelle gjelder det kanskje å feilsøke ved å prøve seg frem metodisk i jakten på å redusere støy.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Takk, Grumpy! Mer innetid og mørke høstkvelder i vente, så blir nok bedre tid til metodisk feilsøking. Kommer nok til å finne ut av det til slutt.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei SAH!
Du kan ev. sette strømforsyninga til ditt riaa lenger vekk i fra selve riaa og tonearm.Jeg har sett at noen stiller strømforsyninga på toppen av riaa.
Dette blir definitivt ikke bra.
Jeg vet at det med Jasmine er avgjørende med litt rom mellom strømforsyning og riaa.
Mvh Kenneth
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH
S

SAH

Gjest
Hei SAH!
Du kan ev. sette strømforsyninga til ditt riaa lenger vekk i fra selve riaa og tonearm.Jeg har sett at noen stiller strømforsyninga på toppen av riaa.
Dette blir definitivt ikke bra.
Jeg vet at det med Jasmine er avgjørende med litt rom mellom strømforsyning og riaa.
Mvh Kenneth
Takk! Har fått med meg at det er lite gunstig å plassere PSUen tett opp til RIAA-trinnet. Har prøvd å plassere de side ved side, med ca. 25 cm. avstand i mellom komponentene og nå har jeg de plassert i to forskjellige hyller, over hverandre. Jeg gjorde litt endringer på organisering av kablene, som Grumpy foreslo. Brummingen er nå borte, kun noe susing ved svært høyt volum - det er vel noe man bør/kan leve med.

Takk til dere alle for gode råd!
 
Topp Bunn