Digitale avspillere Bryston DAC måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heisann.

    Kanskje jeg nå trakker i salaten, siden jeg bruker et
    anerkjent merke som eksempel. Vertfall målesterkt merke. Men la gå.


    Sett litt på dette forumet under i linken.
    Han som driv å måle, er vel en "guru", som er Gud innpå der eller?

    Grunnen for at jeg spør, er at jeg ser produkt, som måler ca som denne dacen, får ris. Mens denne i linken får skryt.

    Seriøst..?
    Jeg tenker at her må en kun se på målingene selv. Og så gjøre seg opp en mening.

    Men det må og lyttes for å få virkeligheten. Bare spør f.eks Hegel.

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-bryston-bda-2-dac.9261/
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hva er problemet? Bryston måler bra , men ikke stare-of-the -art. Og Ayren er langt under pari og fortjener slakt . Subjektive tester som ikke underbygges av uavhengige målinger har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Tok forresten sjangsen på en vel ansett OG målte øreplugger med en rekke gode anmeldelser. Det viste seg å være bare dritt , ikke engang på nivå men Ryan Airs øreplugger for 2kr som hadde vært en runde i vaskemaskinen. De grundig slått av iPhone originalolugger og en Sony til 49kr. Hifi ørepluggen var en Hifiman er Re-400 til nesten 1000kr , bare møkk. Lærdommen er at man må høre selv...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Han slakter ikke Hegel, les hele testen, men han mener at til prisen Hegel forlanger så burde man forvente en bedre finish på selve kassa, ikke så skarpe kanter o.l.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var det ikke nylig en egen tråd som omhandlet noenlunde det samme tema der ASR tester ble tatt opp?

    Audiostream er en "joke" i grunn. Mye rart som blir skrevet der.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Var det ikke nylig en egen tråd som omhandlet noenlunde det samme tema der ASR tester ble tatt opp?

    Audiostream er en "joke" i grunn. Mye rart som blir skrevet der.
    Det er jeg usikker på. Vet noen skrev noe i en tråd, men tror det kanskje var Hegel tråden?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva er problemet? Bryston måler bra , men ikke stare-of-the -art. Og Ayren er langt under pari og fortjener slakt . Subjektive tester som ikke underbygges av uavhengige målinger har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Tok forresten sjangsen på en vel ansett OG målte øreplugger med en rekke gode anmeldelser. Det viste seg å være bare dritt , ikke engang på nivå men Ryan Airs øreplugger for 2kr som hadde vært en runde i vaskemaskinen. De grundig slått av iPhone originalolugger og en Sony til 49kr. Hifi ørepluggen var en Hifiman er Re-400 til nesten 1000kr , bare møkk. Lærdommen er at man må høre selv...
    Ja hva er problemet?

    For meg, ingen ting.

    Men for de som ikke har så mye peiling/erfaring, ganske mye faktisk.
    De går gjerne etter måling. Og hvis en har følgt med i en del tråder her også, så er måling tingen.
    Så da betyr det en hel del at noen roper litt.
    Ellers kan andre kaste bort mye penger.
    Litt som å kaste bort penger på kabler.

    Som du og er inne på, en må lytte selv.
    Men heldigvis ser jeg HiFi bladene på nett forsatt bruker ørene.
    Nå har jeg ikke hørt Ayre selv, men fortjent slakt pga en måling?
    Jeg har selv hørt dac som måler helt hinsides bra, men som ikke låter bra.

    Igjen, så er det viktig at ikke målingene blir fasit.
    For blir det slik, er jeg redd HiFi som vi kjenner det, dør ut ganske så raskt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hva er problemet? Bryston måler bra , men ikke stare-of-the -art. Og Ayren er langt under pari og fortjener slakt . Subjektive tester som ikke underbygges av uavhengige målinger har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Tok forresten sjangsen på en vel ansett OG målte øreplugger med en rekke gode anmeldelser. Det viste seg å være bare dritt , ikke engang på nivå men Ryan Airs øreplugger for 2kr som hadde vært en runde i vaskemaskinen. De grundig slått av iPhone originalolugger og en Sony til 49kr. Hifi ørepluggen var en Hifiman er Re-400 til nesten 1000kr , bare møkk. Lærdommen er at man må høre selv...
    Ja hva er problemet?

    ...
    Nå har jeg ikke hørt Ayre selv, men fortjent slakt pga en måling? JA
    Jeg har selv hørt dac som måler helt hinsides bra, men som ikke låter bra. Hadde du en nivåjustert referanse å bytte med i samme anlegg?

    Igjen, så er det viktig at ikke målingene blir fasit.
    For blir det slik, er jeg redd HiFi som vi kjenner det, dør ut ganske så raskt.
    Det får vi håpe, dvs at High-end juksemakeriet som visse såkalte merker står for, dør ut...
    I dag kan "alle" lage en DAC med ytelser som er 100 ganger bedre enn det man kan avsløre med ørene, og uten at det trenger å koste så mye heller... Tror dette vil spre seg til forsterkere og til slutt høytalere...

    Ellers er jo problemet med målefasit at om an tror en rett linje i vanlig rom så tar en feil, lyden blir tynn og jævlig.
    For forsterkere, kilder og streamer og sånn er målefasitt lett å forholde seg til : støy , dynamisk område,frekvensgang,forvregning og impulsrespons, utgangs impedanse og effekt vs last, og jitter . For høyttaler er det vanskeligere ,men trenden er klar: jevnt frekvensgang ( fallende i rommet) uten store ujevnheter og jevnt fall til sidene også, bredt nok frekvensområde for rommet.

    High-End for alle er her snart, det er bare ikke jevnt fordelt ennå.:)
    Om en generrasjon tipper alle har lyd de er fornøyd med med aktive høyttalere med DSP som styres fra mobil, og gjerne innebygget i veggen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva er problemet? Bryston måler bra , men ikke stare-of-the -art. Og Ayren er langt under pari og fortjener slakt . Subjektive tester som ikke underbygges av uavhengige målinger har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Tok forresten sjangsen på en vel ansett OG målte øreplugger med en rekke gode anmeldelser. Det viste seg å være bare dritt , ikke engang på nivå men Ryan Airs øreplugger for 2kr som hadde vært en runde i vaskemaskinen. De grundig slått av iPhone originalolugger og en Sony til 49kr. Hifi ørepluggen var en Hifiman er Re-400 til nesten 1000kr , bare møkk. Lærdommen er at man må høre selv...
    Ja hva er problemet?

    ...
    Nå har jeg ikke hørt Ayre selv, men fortjent slakt pga en måling? JA
    Jeg har selv hørt dac som måler helt hinsides bra, men som ikke låter bra. Hadde du en nivåjustert referanse å bytte med i samme anlegg?

    Igjen, så er det viktig at ikke målingene blir fasit.
    For blir det slik, er jeg redd HiFi som vi kjenner det, dør ut ganske så raskt.
    Det får vi håpe, dvs at High-end juksemakeriet som visse såkalte merker står for, dør ut...
    I dag kan "alle" lage en DAC med ytelser som er 100 ganger bedre enn det man kan avsløre med ørene, og uten at det trenger å koste så mye heller... Tror dette vil spre seg til forsterkere og til slutt høytalere...

    Ellers er jo problemet med målefasit at om an tror en rett linje i vanlig rom så tar en feil, lyden blir tynn og jævlig.
    For forsterkere, kilder og streamer og sånn er målefasitt lett å forholde seg til : støy , dynamisk område,frekvensgang,forvregning og impulsrespons, utgangs impedanse og effekt vs last, og jitter . For høyttaler er det vanskeligere ,men trenden er klar: jevnt frekvensgang ( fallende i rommet) uten store ujevnheter og jevnt fall til sidene også, bredt nok frekvensområde for rommet.

    High-End for alle er her snart, det er bare ikke jevnt fordelt ennå.:)
    Om en generrasjon tipper alle har lyd de er fornøyd med med aktive høyttalere med DSP som styres fra mobil, og gjerne innebygget i veggen.
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    Da er en på ville veier.
    Kjøp deg en bil, en Ferrari på Vestlandet. Du kan ikke bruke den her. Ikke før du fikser veiene. Det må du jo, for Ferrari har riktig byggeteknikk.

    Hjelpes. Er jeg bare dum?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    Da er en på ville veier.
    Kjøp deg en bil, en Ferrari på Vestlandet. Du kan ikke bruke den her. Ikke før du fikser veiene. Det må du jo, for Ferrari har riktig byggeteknikk.

    Hjelpes. Er jeg bare dum?
    På Vestlandet fungerer det kanskje bedre med en SUV. Men ikke forvent at den går like fort som en Ferrari på flat asfalt. Samme med høyttalere. Jeg har også anlegget i en vanlig stue, men har ingen illusjoner om at det spiller like bra som et godt behandlet rom.

    Når det gjelder ASR så tester jo Amir alle komponenter på samme måte, de får så like betingelser som mulig. Det er det resultatet han presenterer. Ikke sin egen smak, dagsform, eierglede osv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Endelig er røyken og speilene borte!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Problemet oppstår når produktet/merket du digger plutselig ikke oppnår toppscore likevel. Da florerer forklaringer/bortforklaringer.
    Tenk å endelig ha en uavhengig, ikke sponset side som også foretar inspeksjon og objektive etterprøvbare målinger på alt som testes..
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Var det ikke nylig en egen tråd som omhandlet noenlunde det samme tema der ASR tester ble tatt opp?

    Audiostream er en "joke" i grunn. Mye rart som blir skrevet der.
    Nope vil heller si de er mer seriøse enn de fleste andre
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    De som forstår målinger vet svært godt at høyttalere som ikke fungerer i et vanlig rom heller ikke måler bra.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    La oss nå en titt på hvordan dette måler:
    Live Flamenco utendørs på første rad
    D45FFF6C-D512-449E-99DC-2D78E997C00D.jpg

    Og det måler slik over lang tid
    03B63288-C0E3-40F8-A1F6-2EFA17699393.jpg

    Over kort tid
    2E9A114A-6C81-4094-B39A-1A61129FC007.jpg


    Så et high end anlegg til 200-300 tusen i et delvis behandlet rom og satt opp av leverandør
    3DD939D6-649A-4EF7-99BC-0FB998A0CF8D.jpg


    Plot/opptakene er gjort med musikk og ved å midle peaknivå over tid, så det kan sammenlignes med å måle med pink noise.
    Det lange Plottet med live utendørs musikk -som er upåvirket av rom- ligner bemerkelsesverdig på ideal kurven som Harman (o Toole+ Sean) er kommet frem til og som også ligne sterkt på Dirac sin målkurve. Se også målinger fra rommet til The Shy som viser hva kunnskap og riktige valg og egen innsats kan gi.
    Subjektive kommentarer er overflødige her..jeg har hørt begge oppsettene live

    PS hjemme hos meg ser Joanne Shaw Taylor Live at the BBC -« Going Home»slik ut midlet over tid
    41E22E82-6815-49D9-AF6C-FC9B4770790D.jpg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    Da er en på ville veier.
    Kjøp deg en bil, en Ferrari på Vestlandet. Du kan ikke bruke den her. Ikke før du fikser veiene. Det må du jo, for Ferrari har riktig byggeteknikk.

    Hjelpes. Er jeg bare dum?
    På Vestlandet fungerer det kanskje bedre med en SUV. Men ikke forvent at den går like fort som en Ferrari på flat asfalt. Samme med høyttalere. Jeg har også anlegget i en vanlig stue, men har ingen illusjoner om at det spiller like bra som et godt behandlet rom.

    Når det gjelder ASR så tester jo Amir alle komponenter på samme måte, de får så like betingelser som mulig. Det er det resultatet han presenterer. Ikke sin egen smak, dagsform, eierglede osv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Endelig er røyken og speilene borte!
    Målingene er grei nok de.
    Men noen uttalelser innpå der, er det jeg reagerte på.
    F. Eks kritikk av enkelte mens andre som måle ca likt får skryt
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    Da er en på ville veier.
    Kjøp deg en bil, en Ferrari på Vestlandet. Du kan ikke bruke den her. Ikke før du fikser veiene. Det må du jo, for Ferrari har riktig byggeteknikk.

    Hjelpes. Er jeg bare dum?
    På Vestlandet fungerer det kanskje bedre med en SUV. Men ikke forvent at den går like fort som en Ferrari på flat asfalt. Samme med høyttalere. Jeg har også anlegget i en vanlig stue, men har ingen illusjoner om at det spiller like bra som et godt behandlet rom.

    Når det gjelder ASR så tester jo Amir alle komponenter på samme måte, de får så like betingelser som mulig. Det er det resultatet han presenterer. Ikke sin egen smak, dagsform, eierglede osv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Endelig er røyken og speilene borte!
    Målingene er grei nok de.
    Men noen uttalelser innpå der, er det jeg reagerte på.
    F. Eks kritikk av enkelte mens andre som måle ca likt får skryt
    Tenker du på Hegel? De fikk kritikk for kjip boks og dårlig implementert driver, men ikke for måleresultatene. Eller har jeg gått glipp av noe?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg foretrekker de i dag som lager høyttalere, med tanke på at de skal spille i en stue.
    Jeg kommer aldri til å lage eget rom fordi et par høyttalere krever det pluss målehingstene krever det.
    Da er en på ville veier.
    Kjøp deg en bil, en Ferrari på Vestlandet. Du kan ikke bruke den her. Ikke før du fikser veiene. Det må du jo, for Ferrari har riktig byggeteknikk.

    Hjelpes. Er jeg bare dum?
    På Vestlandet fungerer det kanskje bedre med en SUV. Men ikke forvent at den går like fort som en Ferrari på flat asfalt. Samme med høyttalere. Jeg har også anlegget i en vanlig stue, men har ingen illusjoner om at det spiller like bra som et godt behandlet rom.

    Når det gjelder ASR så tester jo Amir alle komponenter på samme måte, de får så like betingelser som mulig. Det er det resultatet han presenterer. Ikke sin egen smak, dagsform, eierglede osv. Jeg ser virkelig ikke problemet. Endelig er røyken og speilene borte!
    Målingene er grei nok de.
    Men noen uttalelser innpå der, er det jeg reagerte på.
    F. Eks kritikk av enkelte mens andre som måle ca likt får skryt
    Tenker du på Hegel? De fikk kritikk for kjip boks og dårlig implementert driver, men ikke for måleresultatene. Eller har jeg gått glipp av noe?
    Nei, mer generelt hvis en ser på målingene av mange produkt der målingene er ca like, og kommentarer i ettertid på de forskjellige. Da ser en litt tvilsomme kommentarer på enkelte produkt som ikke burde vert uttalt, da andre som har skryt har ca like målinger.
    Det er liksom ikke helt lik behandling av produkta på tross av lik måling.
    Ikke verre enn det.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tenker du at det er Amir som kommer med disse kommentarene, eller andre brukere? Hvis det første er tilfelle, så kom gjerne med eksempel. Om det siste er tilfelle, så kan nesten ikke Amir lastes for det.
     

    55Powers

    Medlem
    Ble medlem
    26.11.2016
    Innlegg
    28
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    1
    Er langt fra noen ASR disippel, men synes det er veldig OK at det kommer målinger fra noe sted. Selve menigheten ser jeg bort fra, men datagrunnlaget er veldig nyttig er det vel jeg prøver å si.

    Man kan selvfølgelig drøfte hva som er hørbart osv, men det er iallefall noen (jeg sier ikke alle) parametere å vurdere ut fra. Ser ikke helt problemet, og jeg synes det er veldig kjekt med en heads-up på produkter som denne Codexen.

    Ser ikke på Amir som noen Gud, legger ikke 100% vekt på målinger ved innkjøp. Lei av dette obj vs sub spetakkelet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tenker du at det er Amir som kommer med disse kommentarene, eller andre brukere? Hvis det første er tilfelle, så kom gjerne med eksempel. Om det siste er tilfelle, så kan nesten ikke Amir lastes for det.
    Nei det orker jeg ikke lete frem igjen, da jeg ikke husker hvor det var. Jeg satt bare en dag og las innpå der ei helg.
    Var nok Amir jeg tenkte på.
    Men ingen ting å lage en stor sak av.
    Jeg bare så det og synes at når det var sånn seriøst det meste, ble det litt dumt. Men ikke min side så de gjør som de vil.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hva er problemet? Bryston måler bra , men ikke stare-of-the -art. Og Ayren er langt under pari og fortjener slakt . Subjektive tester som ikke underbygges av uavhengige målinger har jeg sluttet å tro på for lenge siden. Tok forresten sjangsen på en vel ansett OG målte øreplugger med en rekke gode anmeldelser. Det viste seg å være bare dritt , ikke engang på nivå men Ryan Airs øreplugger for 2kr som hadde vært en runde i vaskemaskinen. De grundig slått av iPhone originalolugger og en Sony til 49kr. Hifi ørepluggen var en Hifiman er Re-400 til nesten 1000kr , bare møkk. Lærdommen er at man må høre selv...
    Jeg vet ikke om dette har relevans for noen, men siden spørmålet dukker opp og jeg har en slik. Hvordan måler Bryston DBA-3?
    "State of art", kanskje :p Her er konklusjonen i Stereophile (klasse A+):

    Stereophile BDA3.jpg


    Null jitter samme hva du putter inn takket være reklokking og det er akkurat slik det låter
    Micro thumb.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn