Med en god NAS er ytelsen fantastisk, spesielt ved
Hva er en god NAS ? Kunne tenkt meg å samle all musikken på en plass , da blir de 2 x128gb ssd diskene jeg har koblet til Bdp1 litt lite . Ønsker heller ikke en harddisk koblet direkte til Bdp1 , da er vel NAS perfekt .
Er veldig fornøyd med min Bdp1 , perfekt match til Bda1
Tiltredes uten reservasjon - man skulle nesten tro at BDA-1 og BDP-1 var laget for hverandre! Spiller som en drøm rett og slett.
Veldig enig i alt som sies om NASer og slikt her. For de fleste blir vel dette et valg mellom Synology og Netgear som er markedslederene. Selv har jeg en Synology med 2x3TB WD Red, og er kjempefornøyd med både selve boksen og med programvaren man bruker til oppsett og konfigurering. Her skal det sies at jeg bruker NASen kun som en ren filserver. På den annen side er det kun dette en BDP-1 trenger i og med at den har musikkserveren innebygget (MPD). I tillegg til musikken blir det endel video til TVen som havner der også.
Støy er et meget lite problem. Når det gjelder trådløst kontra kabel så må det selvfølgelig være kabel mellom BDP-1 og routeren og videre til NASen. Derimot kan man til nød vedlikeholde musikkbiblioteket trådløst fra computer. Her tenker jeg på lasting av ny musikk samt tagging og slikt. Men jeg sier til nød, for her man man oppleve responstider som er i drøyeste laget. Etter en del problemer med tagging har jeg begynt å gjøre all tagging ferdig på computeren før jeg flytter de ferdige filene over til NASen. Deretter funker BDP-1 som et olja lyn!
Apropos god ytelse, så er også MPad på iPad (sammen med MPD/BDP-1 så klart) frapperende rask sammenlignet med SqueezeServeren (Centeret?) som jeg brukte før.
Alt i alt fungerer dette oppsettet helt glimrende, og jeg kan ikke se for meg å bytte til noe annet på mange, mange år. Likevel er det to-tre spørsmål som melder seg:
1. Mpad og MPD er som sagt lynraske, men mangler noe funksjonalitet sammenlignet med f.eks. SqueezeCenter. Det viktigste er at man ikke kan søke på komponist. Ugh! Hvordan skal man da finne sin Mozart på en enkel og grei måte?
2. HDMI, men det har jo ikke BDP-2 heller. Kanskje vi må vente på BDP-3?
3. DLNA Player funksjonalitet. Dette vil åpne for andre musikkservere enn MPD og andre klienter enn MPad. Kommer kanskje på BDP-2 om ett år eller to?
Noen som har kommentarer til noe av dette?