Budgetoppsett til Stuebruk for Folk Uten Forhold til Hifi

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg planlegger å sette sammen et anlegg i stuen hos moderen. Dette skal være til lytting på CD og gjerne også vinyl og radio, samt tilkobling til fjernsynssendinger.

Kravet til lyd fra hennes side er fraværende.

Jeg er litt mer kresen, men har liten erfaring med å finne ting i minibudgettklassen som låter greit nok.

Plass er et problem, så jeg ser for meg små høyttalere som enten kan plasseres på stativ eller helst i hylle.

Jeg er totalt alergisk for tendenser til skarp diskant, og misliker lyden fra metalldomer. Farging av lyd eller ukorrekt gjenngivelse er derimot ikke noe problem, det er bedre at det låter behagelig enn at det låter korrekt. Det blir nok ikke brukt til lytting i vanlig forstand, men mer som noe som står på når man gjør andre ting.

Rør blir nok litt uaktuelt selvom det lydmessig gjerne hadde passet greit.

Jeg tenker på ting som små Audio Note eller Snell andre lettdrevne høyttalere kombinert med en mindre forsterker. Ikke sikker på hva dog. Effekt er ikke vuktig utover at den kan spille høyttalerene ustresset på lavt/normalt nivå. Høyt lydtrykk er unødvendig.

Det er ikke noe problem at det er brukt bare det virker som det skal og ikke trenger å leveres til justering i tide og utide.

Kan en gammel Accuphase forsterker være noe? Audio Innovations Alto? Electrocompaniet? Gammel Naim?

Trenger også en CD spiller av noe slag. Vinylspiller kan vente, men muligheter for tilkobling av slikt er jo bare en fordel.

Budgett. Vet ikke helt, men noe rundt 10.000 på bruktmarkedet. Kabler og slikt har jeg liggende.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Hva med Bose´s 321 løsning? Har hatt den selv, og den spiller i mine ører bedre en mange større løsninger til samme pris, samtidig som den er brukervenlig og tilnærmet usynlig...
Da får de cd/dvd/radio/forsterker i en boks med lettlest display og en oversiktlig og god fjernkontroll.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
novgarod skrev:
Hva med Bose´s 321 løsning? Har hatt den selv, og den spiller i mine ører bedre en mange større løsninger til samme pris, samtidig som den er brukervenlig og tilnermet usynlig...
Nei, jeg har et par oppheng om ting jeg ikke liker. Bose, B&O Jamo og Cervin Vega er noen av dem. :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Ok. Tenkte bare at det måtte være kjekkt for noen uten interesse for HiFi, med noe som var enkelt å betjene og som ikke ruvet for mye i stua...
 

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
343
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
For lyd som er lett å like er det vel kanskje lurt å sjekke ut de rimelige høyttalerne til Audio Note? Var det AX-2 de het?
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vil annbefale Tannoy Fusion 1.
bruker selv disse høyttalerne til TV/Radio lytting.
Plasserings vennlige høyttalere,(størrelsen/bassporten i front).
Trenger nesten ikke "luft" rundt seg, spiller stort størrelsen tatt i betrakt.

Av Elektronikk ville jeg vurdert kjente merker som: Rotel,Marantz,eller
den nye budsjett "pakken" til Xindak.
 
O

OldBoy

Gjest
Når jeg tenker på mødre, tenker jeg på et minimalt antall bokser, helst en alt-i-ett-boks. Uten rack og masse kabler. Enhver mors glede.

De er faktisk ganske bra, en del av disse.

Teac har et par gode, med CD- eventuelt DVD-spiller, FM- eventuelt også DAB-tuner og innganger til å koble på TV'en, med andre ord det meste av det en mor kan trenge. Denon- og Onkyo-alt-i-ett-bokser har jeg også hørt litt overfladisk hos venner og kjente, og de er helt greie, de også. Det høres strengt tatt ut som om din mor ikke trenger noe særlig mer enn noe slikt, hvis hun ikke har en enorm skjult musikkinteresse.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Let etter en lettere brukt Linn Classic og koble på et par Audio Note AX-2, evt nevnte Tannoy Fusion eller mindre Monitor Audio. Lett å bruke, tar minimal plass og spiller som en kule. Så en på finn for ikke lenge siden til veldig hyggelig pris. En boks, to høyttalere og pur vellyd.
 
K

kbwh

Gjest
Linn Classic er fin, men den driver ikke hvilken som helst liten høyttaler (glem nyere Sonus faber). Linns egne små går bra, samt de impulse nevner, og kanskje også Krix Equinox?
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.684
Antall liker
12.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hei.
Har hørt anlegget som atonal anbefaler. Mye for pengene. Lite anleggmed god lyd.

mvh
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Ligger en Consosnance cd 120 Linear på børesen. Det må være en god frontend i budsjettklassen.

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skal holde et øye etter Audio Note og Tannoy, men der er jo ikke så ofte de dukker opp.

Ser jo praktisk ut den der alt i ett boksen, men jeg har til gode å høre noe lignende som ikke låter lirekasse. Men den har jo fått god omtale så om jeg ikke finner noe bedre skal den vurderes. Grei pris i allefall. Hvordan er den i toppen?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
En artig liten sak fra Teac til ca 5500,-.. Kan også spille dvd og har dab-radio, 2* 50 watt forsterker.



...og resten på bruktmarkedet?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
Jeg har faktisk et AudioInnovations Alto-sett stående. Skulle nok hatt 6-7000 for å kvitte meg med det, men det er absolutt et godt sett som har falt i smak hos de fleste kvinnelige bekjentskapene mine ihvertfall :)

For ordens skyld; den nederste boksen er ikke en del av settet. Bildet er funnet på nett.

 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Hun er vel ca 55-60 år?

Kanksje denne med platespiller og et par passende vintage tandberg høyttalere? qxl er et fint sted for sånt, dessuten er jo disse gamle modellene pene også. En combi dvd/cdspiller i tillegg får en lett for en tusing.
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg tror du bør stille deg et helt vesentlig spørsmål:

- er anlegget for din mor eller for deg når du er på besøk?

Din mor er etter det jeg forstår ikke spesielt opptatt av god lyd. Hun er opptatt av at det hele tar liten plass, at høytalerne kan settes inn i en hylle, at hun har radio, cd- spiller, samt tilkoblingsmuligheter for tv. Kanskje også en dvd-spiller istedet for en ren cd-spiller?

Alt dette får du hvis du går for en "alt i ett boks", eller lirekasse som du kaller det ;D

Tar jeg feil hvis jeg sier at du ønsker du annet? Jeg tror du ønsker deg et lite "hifi-prosjekt"? Mulighet til å følge med på bruktbørsen, gjøre noen "gode" kjøp, separate komponenter selvsagt. En ren cd-spiller er antagelig hva du selv ønsker. DVD-spillere er jo mye dårligere sett fra et hifi- ståsted.

Jeg synes du bør vurdere disse spørsmålene. Hvis konklusjonen er at du gjør dette for din mor og ikke for deg selv, vil jeg anbefale at du revurderer lirekassene fra Bose og andre aktører selv om dette gjør vondt i din hifi-sjel. Jeg ville deretter funnet frem til en tre fire aktuelle lirekasser i riktig prisleie, og bedt din mor om å velge det hun synes var finest. Det er tross alt hennes stue.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Tufs skrev:
Jeg tror du bør stille deg et helt vesentlig spørsmål:

- er anlegget for din mor eller for deg når du er på besøk?

Din mor er etter det jeg forstår ikke spesielt opptatt av god lyd. Hun er opptatt av at det hele tar liten plass, at høytalerne kan settes inn i en hylle, at hun har radio, cd- spiller, samt tilkoblingsmuligheter for tv. Kanskje også en dvd-spiller istedet for en ren cd-spiller?

Alt dette får du hvis du går for en "alt i ett boks", eller lirekasse som du kaller det ;D

Tar jeg feil hvis jeg sier at du ønsker du annet? Jeg tror du ønsker deg et lite "hifi-prosjekt"? Mulighet til å følge med på bruktbørsen, gjøre noen "gode" kjøp, separate komponenter selvsagt. En ren cd-spiller er antagelig hva du selv ønsker. DVD-spillere er jo mye dårligere sett fra et hifi- ståsted.

Jeg synes du bør vurdere disse spørsmålene. Hvis konklusjonen er at du gjør dette for din mor og ikke for deg selv, vil jeg anbefale at du revurderer lirekassene fra Bose og andre aktører selv om dette gjør vondt i din hifi-sjel. Jeg ville deretter funnet frem til en tre fire aktuelle lirekasser i riktig prisleie, og bedt din mor om å velge det hun synes var finest. Det er tross alt hennes stue.
Akkurat de tankene streifet, merkelig nok, også gjennom mitt hode... ;D
Bare tanken på flere enn en "stygg"(all HiFI skal hellst være usynlig)boks, for ikke å snakke om flere fjernkontroller, får det till å gå frysninger nedover ryggen på min mor...

Tabbet meg selv ut med å kjøpe en værstings surroundresceiver til min egen mor for en del år siden. Fjærnkontrollen så vel mer ut som cockpiten på en romferge(hadde til og med bakgrunnsbelyste knapper), men for å si det sånn, min mor ble mer fortvilet en glad. Det endte med at jeg solgte den, og kjøpte nettopp den første 321 løsningen fra Bose. Hun gleder seg stadig over den. (Jeg ble så imponert over den, at jeg kjøpte en selv også.)

Mon tro hva mor selv hadde valgt? ;D ;D ;D
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Tufs skrev:
Jeg tror du bør stille deg et helt vesentlig spørsmål:

- er anlegget for din mor eller for deg når du er på besøk?
Godt spøsrmål. Det er ikke til meg, men jeg kan da ikke være bekjent av å sette inn noe som jeg selv synest er dårlig. Jeg har troen på at folk vil oppdage gledene med god lyd når de får anledning til å bruke det i sin egen stue en stund. Selv om det ikke er noe som prioriteres i dag, er jeg sikker på at alle som liker musikk vil ha større glede av noe som låter bra. Jeg vil derfor insistere på å sette lykvalitet fremfor funksjon og utseende selv om jeg kommer til å ta hensyn til de to siste også. Uestetiske eller dominerende komponenter er ikke altuelt.

Din mor er etter det jeg forstår ikke spesielt opptatt av god lyd. Hun er opptatt av at det hele tar liten plass, at høytalerne kan settes inn i en hylle, at hun har radio, cd- spiller, samt tilkoblingsmuligheter for tv. Kanskje også en dvd-spiller istedet for en ren cd-spiller?
Hun har en DVD spiller, men denne egner seg ikke til musikk (HD recorder).


Alt dette får du hvis du går for en "alt i ett boks", eller lirekasse som du kaller det ;D
Ja det er en grei løsning, hvis jeg blir overbevist om at det låter akseptabelt.

Tar jeg feil hvis jeg sier at du ønsker du annet? Jeg tror du ønsker deg et lite "hifi-prosjekt"? Mulighet til å følge med på bruktbørsen, gjøre noen "gode" kjøp, separate komponenter selvsagt. En ren cd-spiller er antagelig hva du selv ønsker. DVD-spillere er jo mye dårligere sett fra et hifi- ståsted.
DVD spillere kan være helt greit det, men hun har mulighten som sagt til å spille DVD filmer allerede. Og ja, jeg liker jo litt prosjekter, og det er nok en faktor at jeg selv har solgt unna alt jeg hadde av hifi for å finansiere noe annet. Men det er ikke jeg somn skal leve med det, jeg kommer ikke engang til å bo i landet i overskuelig fremtid.



Jeg synes du bør vurdere disse spørsmålene. Hvis konklusjonen er at du gjør dette for din mor og ikke for deg selv, vil jeg anbefale at du revurderer lirekassene fra Bose og andre aktører selv om dette gjør vondt i din hifi-sjel. Jeg ville deretter funnet frem til en tre fire aktuelle lirekasser i riktig prisleie, og bedt din mor om å velge det hun synes var finest. Det er tross alt hennes stue.
Bose vil jeg ikke være med på, det blir et samvittighetsspøsmål. Den andre lirekassen som er nevt i tråden ser litt bedre ut. Men hvorfor skal jeg anbefale andre noe som jeg selv ikke kan gå god for eller som jeg selv ikke ville vært bekjent av å spille ønskekonserten på en gang? :)

Har har troen på at det skal kunne la seg gjøre å sette sammen noe som ser bra ut, er funksjonelt, ikke er dominerende og som låter bra, selv med et minibudgett. Men finner jeg ikke noe så er jo Audio Pro Stereo One et alternativ. En ting er å lage en ønskeliste, men det er ikke alltid julenissen besøker bruktørsen likevel.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Overskriften fikk meg til å tenke på en egen forening som bar navnet FUFH. Kanskje under "Venner av........" ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg har troen på at folk vil oppdage gledene med god lyd når de får anledning til å bruke det i sin egen stue en stund. Selv om det ikke er noe som prioriteres i dag, er jeg sikker på at alle som liker musikk vil ha større glede av noe som låter bra.
Det trodde jeg også da jeg hjalp foreldrene mine til å kjøpe seg et anlegg som "jeg bare syntes at de måtte ha" for mange, mange år siden.

Min far var den som var musikkinteressert, og han brukte anlegget, men min mor rørte det ALDRI. Ikke en eneste gang så lenge hun levde. Ikke en gang de gangene hun var alene hjemme og bare skulle se på TV.

Fortsatt litt sårt det, der, men sånn er det noen ganger.

Edit: PS. Ta en prat med din mor. Hvis hun er like keen som du er, vel da er det bare å kjøre i vei og kjøpe det beste du kan få for pengene. Hvis ikke, ville jeg tatt en liten tenkepause: "hvorfor gjør jeg egentlig dette?".
 
O

omholt

Gjest
Jeg vil anbefale deg å stikke innom BMH og høre på Infinity Beta 10 og 20. De låter bra og koster ikke mye nye (1900 kr og litt mer for Beta 20). Har selv Audio Note AX-2. De er veldig bra til prisen, men ikke spesielt små. Ellers så kan B&W nye DM686/DM685 være et godt tips, hvis ikke prisen er for høy. Snill diskant ifølge tester.
Av forsterkere så tror jeg merker som EC, Rotel, Marantz og NAD er trygge valg.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tør jeg foreslå en slik alt i ett boks fra NAD?


http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/dvd-receivere/nad_l54_dvd-receiver_sort.htm

Broderen har en slik som driver et par slanke gulvstående SA høytalere og det låter faktisk veldig bra.

Kombinert med et par av disse:


http://www.frydhifi.no/hoyttalere.htm
http://www.audionote.co.uk/products/speakers/ax-2_01.shtml

8000 tilsammen. Da trur jeg nok både du og mor skulle bli fornøyd.


Edit: Merk jeg har ikke hørt disse sammen, så kan ikke garantere for matchen, men hver for seg er de ihvertfall bra.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
NAD boksen med ax-2 høres slett ikke dumt ut egentlig. Den hadde jo også digital inngang slik at TV boksen kan kobles til på en grei måte også.

Ikke ser den noe stygt ut heller, og den står nok greit i stil med en ny flat TV.

Ikke utenkelig at jeg kan komme til å foreslå dette.
 
O

omholt

Gjest
Skal de plasseres i hylle, så tror jeg AX-2 er for store. De er ikke så små og nusselig som det bildet lengre oppe gjør inntrykk av. Da bør du heller sjekke ut Infinity Beta 10.
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Skal de plasseres i hylle, så tror jeg AX-2 er for store. De er ikke så små og nusselig som det bildet lengre oppe gjør inntrykk av. Da bør du heller sjekke ut Infinity Beta 10.
De trenger vel strengt tatt ikke så i en hylle. Det er mulig at en bred benk med TV på veggen over blir løsningen, og høyttalere og resten stående på benken og kanskje lagerplass til musikk inni. Men det er en fordel om de ikke trenger egne gulvstativer. Men mulig at de er litt større enn man får intrykk av ja, har ikke sett annet enn bildene. Hvordan låter Beta 10 sammenlignet med AX-2? Har ikke de metal dome diskant? Det er noe jeg ikke har gode erfaringer med.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
atonal skrev:
A propos alt-i-ett: Audio Pro Stereo One
http://www.bmaudio.no/?pg=Info&pID=159
Ikke hørt men har fått god omtale.
2k rimeligere enn hos Stereofil ;D
Denne er helt super! Låter meget balansert med stram fylde og uten sjenerende betoninger. Samme pris hos Stereofil nå om dagen. Alt i ett, ferdig matchet både lydmessig og estetisk, til en god pris. Husk bare å passe på en fornuftig høyttalerplassering.
 
O

omholt

Gjest
Gjestemedlem skrev:
omholt skrev:
Skal de plasseres i hylle, så tror jeg AX-2 er for store. De er ikke så små og nusselig som det bildet lengre oppe gjør inntrykk av. Da bør du heller sjekke ut Infinity Beta 10.
De trenger vel strengt tatt ikke så i en hylle. Det er mulig at en bred benk med TV på veggen over blir løsningen, og høyttalere og resten stående på benken og kanskje lagerplass til musikk inni. Men det er en fordel om de ikke trenger egne gulvstativer. Men mulig at de er litt større enn man får intrykk av ja, har ikke sett annet enn bildene. Hvordan låter Beta 10 sammenlignet med AX-2? Har ikke de metal dome diskant? Det er noe jeg ikke har gode erfaringer med.
Vet ikke hvilke diskant Beta 10 bruker, men opplevde den ikke som skarp når jeg hørte på den. Fordelen er jo at du har mulighet til å høre den før et kjøp. Står litt mer om den i denne testen:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=&testid=2949&p=

Skal du sammenligne AX-2 med Infinity, så må det bli mot Beta 20. Har ikke hørt Beta 10 og 20 opp mot hverandre, men tror eneste forskjellen mellom de er at Beta 20 har mer bass. AX-2 er nok en åpnere (mer oppløst) høyttaler og den låter som en mye størrer høyttaler. Bortsett fra bassen, så føler man at man hører på en gulvstående. Spesielt snill oppover synes jeg ikke den er, men det kan skyldes eletronikken min som er veldig åpen (Thule IA350B og EMU dac). Jeg har jo dempet 1refleksjonene, men hvis ikke hadde det blitt for skarpt. Derimot kan det hende det vil fungere utmerket med snillere og mykere elektronikk som f.eks NAD eller Marantz.

Ville også som nevnt sjekket ut de nye B&W høyttalerne. De får mye skryt og min opplevelse er at B&W leverer mye i forhold til prisen. Tannoy Fusion 1/2 eller MX 1/2 (modellen før) er også fine høyttalere. Har eid Tannoy MX2, men brukte den kun som bakhøyttaler.
 
Topp Bunn