Ønsker anbefaling Budsjettanlegg til 10 000- trenger tips

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg prøver å sette sammen et brukt velspillende stereoanlegg til max 10- 12 000 kr og trenger litt hjelp av dere som har litt erfaring. For mye hifi jeg aldri har hørt på (eller om) til å gjøre noe annet enn å gjette/gamble.
Håper derfor noen kan være behjelpelig med noen tips om komponenter som kan oppfylle noen kriterier;

- Gulvstående høyttalere i størrelse mellom 95-115 cm x 18-30 cm bred x 0-35 cm dyp

- Spilles mest pop, r&b og akustisk musikk så oppløsning, klangfarger og lignende bør kle dette formål.

- Må ikke være skarp eller pågående i diskanten.

- Systemet ønskes å ha en god og varm kroppslig fylde uten å være bløt eller slørete.

- Rommet er 30 m2 blokkleilighet, ca 3, 6 m fra høyttaler til lytteposisjon, så trenger ikke allverden av effekt da lydnivået aldri vil være voldsomt høyt.

- Høyttalere må være estetisk pen, det utelukker hvit finish!

Jeg trenger I utgangspunktet forsterker, høyttalere og dac. Kilder er stort sett tidal, ps4 og tv. Vil sette stor pris på alternativer her, som sagt er jeg helt grønn når det kommer til brukte/eldre saker.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hva med Rotel rcx-1500 og feks Monitor audio rs6, Dali Zensor 5, Dali suite 2.8, B&W683, Quadral Aurum 90 og Tannoy revolution DC6T.
 

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Varm og kurant lyd?

Skulle tro LM 211 og et par Topaz 15 spiller godt ilag. 13.000 for begge hos Mala akkurat nå. 211 har vært brukt til demo.

Topaz er pene se til.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er interessante alternativer, folkens.

Må innrømme at Rotel sammen med både Monitor audio, Dali og B&w høres ut som noe med stort potensiale til å låte litt topptungt/lyst? Jeg har hørt lite på Dali zensor, men det jeg har hørt minnet ikke akkurat om noe som kunne oppfattes som spesielt oppløst. Blir vel også noe liten i fysisk størrelse mener jeg å huske.
Quadral og Tannoy er interessant og noe jeg gjerne sjekker litt nærmere ut.

Hvordan er det med rørforsterker til vanlig tv-bruk? Blir de varm i bruk og vil det være mye styr med vedlikehold og justeringer?

Min referanse i forhold til lydkvalitet er nå Monitor audio gold 200 drevet av Devialet 120, og jeg vil gjerne beholde en del av kvalitene i forhold til luftighet, oppløsning og naturlig klangfarger selv om man selvsagt aldri vil matche et slikt oppsett. Derfor er jeg villig til å gå litt tilbake I tid for å få mest mulig for pengene, så alt av tips mottas med stor takk ☺
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Du kan også sjekke ut Kef iq90, har ikke hørt den selv kun de eldre q90. Ellers kan det være mulig å komme over Audiovector m3 i den prisklassen også.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Det er en myte at Rotel er lyst klingnde. Test det ut før du dømmer.
Og sjekk også ut Rotel RA-10 og RA-11, utrolig gode integrerte forsterkere som fortjener mye bedre høyttalere enn man skulle tro!

Jeg hørte RA-10 sammen med Sonus Faber til rundt 20K, det låt hakeslipp-bra!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg tenker da Abrahamsen V6 DAC.. får en til 2-2500 brukt.
Luftig, detaljert og varmt og flott. Electrocompaniet lyd.

Så må en bare finne ut resten :)

Høyttalerne må da ha kvalitet i fremføringen for å utnytte potensialet i DAC.

Har hatt Kudos med den dac, men blir for dyrt.
Har og kjørt Dynaudio høyttalere med denne DACen, med godt resultat. Bassen i de høyttalerne er mer tørr.
Kanskje Pylon høyttalere er det du trenger og en forsterker som og er detaljert men må være musikalsk.
Skal gå an å få til innen prisen. Forsterkeren trenger ikke være så dyr når en kjøper brukt.
Kanskje minst viktig, bare den er musikalsk.

Hvis du ikke er redd for mangel på fjernkontroll er pre og effekt fra Doxa knall. Tippe ca 3-4000 hvis du velger 70SE og pre.
Har og brukt Abrahamsen pre med Doxa effekt med godt resultat.
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Dette er interessante alternativer, folkens.

Må innrømme at Rotel sammen med både Monitor audio, Dali og B&w høres ut som noe med stort potensiale til å låte litt topptungt/lyst? Jeg har hørt lite på Dali zensor, men det jeg har hørt minnet ikke akkurat om noe som kunne oppfattes som spesielt oppløst. Blir vel også noe liten i fysisk størrelse mener jeg å huske.
Quadral og Tannoy er interessant og noe jeg gjerne sjekker litt nærmere ut.

Hvordan er det med rørforsterker til vanlig tv-bruk? Blir de varm i bruk og vil det være mye styr med vedlikehold og justeringer?

Min referanse i forhold til lydkvalitet er nå Monitor audio gold 200 drevet av Devialet 120, og jeg vil gjerne beholde en del av kvalitene i forhold til luftighet, oppløsning og naturlig klangfarger selv om man selvsagt aldri vil matche et slikt oppsett. Derfor er jeg villig til å gå litt tilbake I tid for å få mest mulig for pengene, så alt av tips mottas med stor takk ☺

Avhenger av type amp og rørene som brukes. Spiller her på håndbygget 4 watt amp som avgir 75 watt og det funker året rundt.

Men ut fra ønsker om signatur på lyd høres rør ut som noe for deg.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan også sjekke ut Kef iq90, har ikke hørt den selv kun de eldre q90. Ellers kan det være mulig å komme over Audiovector m3 i den prisklassen også.
Kef har jeg kikket en del på uten å noen gang ha hørt noe derfra. Flotte høyttalere! M3 har jeg funnet til rundt 3000kr, er det ok pris?

Det er en myte at Rotel er lyst klingnde. Test det ut før du dømmer.
Og sjekk også ut Rotel RA-10 og RA-11, utrolig gode integrerte forsterkere som fortjener mye bedre høyttalere enn man skulle tro!

Jeg hørte RA-10 sammen med Sonus Faber til rundt 20K, det låt hakeslipp-bra!
Det har nok helt sikkert sammenheng med at folk med fordommer mot klasse D har laget så mye støy i forskjellige tråder at det er et inntrykk som feilaktig bare har festet seg, uten fundament fra virkeligheten. Mentalt har jeg et bilde av Rotel som medlem av samme klasse som Harman/Kardon- som definitivt låter spinkelt, lyst og hardt i prisklasser under 10 000 kr.

Kanskje Rotel hører hjemme I en annen klasse og fortjener å bli vurdert på lik linje som andre velrespekterte hifi - produsenter som går igjen her inne?

Jeg tenker da Abrahamsen V6 DAC.. får en til 2-2500 brukt.
Luftig, detaljert og varmt og flott. Electrocompaniet lyd.

Så må en bare finne ut resten :)

Høyttalerne må da ha kvalitet i fremføringen for å utnytte potensialet i DAC.

Har hatt Kudos med den dac, men blir for dyrt.
Har og kjørt Dynaudio høyttalere med denne DACen, med godt resultat. Bassen i de høyttalerne er mer tørr.
Kanskje Pylon høyttalere er det du trenger og en forsterker som og er detaljert men må være musikalsk.
Skal gå an å få til innen prisen. Forsterkeren trenger ikke være så dyr når en kjøper brukt.
Kanskje minst viktig, bare den er musikalsk.

Hvis du ikke er redd for mangel på fjernkontroll er pre og effekt fra Doxa knall. Tippe ca 3-4000 hvis du velger 70SE og pre.
Har og brukt Abrahamsen pre med Doxa effekt med godt resultat.
Takker for forslag, du har alltid kommet med edruelige og realistiske forslag med bakgrunn i god egenerfaring- det settes pris på!

Abrahamsen føyer seg inn i rekken av komponenter jeg vil vurdere sterkt.

Fjernkontroll må jeg ha. Jeg er blitt gammel, feit og lat 😉

Avhenger av type amp og rørene som brukes. Spiller her på håndbygget 4 watt amp som avgir 75 watt og det funker året rundt.

Men ut fra ønsker om signatur på lyd høres rør ut som noe for deg.
Ja, jeg har tenkt den tanken ofte, selv om jeg aldri har hørt på en god rørforsterker.
Mange anbefaler noe i retning av Sonus faber når man nevner varm og fyldig lyd, men I mine ører høres Sonus faber ut som høyttalerne står under vann- i hvertfall alle høyttalere opp til Olympica 2.

Det er ikke den type "varm og organisk" lyd man får med gode rørforsterkere?
Og får man rørforsterkere med god kontroll på basselementer? Etter å ha hatt Devialet en stund kjenner jeg at jeg ikke vil ha rumlebass tilbake ☺


Men hvis vi ser vekk ifra alle håpløse forutinntatte tanker basert på fri fantasi og endrer forutsetningene til anbefalinger; med et budsjett på max 12 000kr- Hva ville dere kjøpt av det som ligger på bruktmarkedet i dag (finn+her) gitt forutsetningen at høyttalerne må befinne seg på Vestlandet?
Og hvorfor? Elektronikk trenger ikke befinne seg i vest.

Da ville det blitt særs relevant for meg og ville helt sikkert åpnet øynene mine for objekter jeg aldri ville vurdert. Noen som tar den utfordringen?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Kef har jeg kikket en del på uten å noen gang ha hørt noe derfra. Flotte høyttalere! M3 har jeg funnet til rundt 3000kr, er det ok pris?

Det har nok helt sikkert sammenheng med at folk med fordommer mot klasse D har laget så mye støy i forskjellige tråder at det er et inntrykk som feilaktig bare har festet seg, uten fundament fra virkeligheten. Mentalt har jeg et bilde av Rotel som medlem av samme klasse som Harman/Kardon- som definitivt låter spinkelt, lyst og hardt i prisklasser under 10 000 kr.

Kanskje Rotel hører hjemme I en annen klasse og fortjener å bli vurdert på lik linje som andre velrespekterte hifi - produsenter som går igjen her inne?

Takker for forslag, du har alltid kommet med edruelige og realistiske forslag med bakgrunn i god egenerfaring- det settes pris på!

Abrahamsen føyer seg inn i rekken av komponenter jeg vil vurdere sterkt.

Fjernkontroll må jeg ha. Jeg er blitt gammel, feit og lat ������

Avhenger av type amp og rørene som brukes. Spiller her på håndbygget 4 watt amp som avgir 75 watt og det funker året rundt.

Men ut fra ønsker om signatur på lyd høres rør ut som noe for deg.
Ja, jeg har tenkt den tanken ofte, selv om jeg aldri har hørt på en god rørforsterker.
Mange anbefaler noe i retning av Sonus faber når man nevner varm og fyldig lyd, men I mine ører høres Sonus faber ut som høyttalerne står under vann- i hvertfall alle høyttalere opp til Olympica 2.

Det er ikke den type "varm og organisk" lyd man får med gode rørforsterkere?
Og får man rørforsterkere med god kontroll på basselementer? Etter å ha hatt Devialet en stund kjenner jeg at jeg ikke vil ha rumlebass tilbake ☺


Men hvis vi ser vekk ifra alle håpløse forutinntatte tanker basert på fri fantasi og endrer forutsetningene til anbefalinger; med et budsjett på max 12 000kr- Hva ville dere kjøpt av det som ligger på bruktmarkedet i dag (finn+her) gitt forutsetningen at høyttalerne må befinne seg på Vestlandet?
Og hvorfor? Elektronikk trenger ikke befinne seg i vest.

Da ville det blitt særs relevant for meg og ville helt sikkert åpnet øynene mine for objekter jeg aldri ville vurdert. Noen som tar den utfordringen?
Ett par pene velholdte M3 til 3000 må være en grei pris.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Jeg hadde en gang Wadia 151 Powerdac sammen med Audio Physic Classic 10. Denne komboen oppfylte i mine ører det du etterspør og kan trolig finnes brukt innenfor budsjett. Powerdacen er atskillig kraftigere enn antall watt skulle tilsi.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.242
Antall liker
2.673
Sted
Liten by
Klarer man å sette sammen et godt anlegg på første forsøk?

Ikke bli skuffet om du ikke klarer det. Svært få har klart det.

Legg mest penger i et av kjøpene, bytt ut etterhvert. Det er mitt tips.

Avhengig av rom, så er kanskje høyttalerene det produktet du må legge mest svette og tårer i å finne.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det ligger et sett Kef Q30 til "gi bort prisen" 700 kroner på Torget her på HFS. Det er såpass gode høyttalere at de uten problemer rettferdiggjør å bruke de resterende 9300 på elektronikk. Det er relativt små gulvstående høyttalere med et UniQ-element. Og la meg bare innrømme det med en gang, jeg er fan av UniQ. Helst 8-ohms (Q30 er 6) siden jeg synes rørforsterkere får fram det beste i UniQ.
 
Topp Bunn