Burde man ha hoppet bukk over CD mediumet, og gått rett på DVD Audio?

Cd mediumet er snart dødt, og hadde DVD audio hatt en større mulughet?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake, eller beholder LP platene sine?

Er lyden bedre for det menneskelige øret?

Hadde DVD Audio hatt en raskere og lengre populæritet?

Det er vel hevet over enhve`r tvil, at lyden hadde blitt bedre med DVD Audio!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har du glemt SACD, som vant formatduellen med DVD-A?

...At det formatet mer eller mindre floppet (vél...) også, er kanskje mer merkelig.

Fremtiden er nedlasting av/streaming av/harddiskbasert hi-rez lyd, tror jeg.

...Og LP-plater med sin sjarm, men de vil alltid være for spesielt interesserte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
f skrev:
Parelius skrev:
f skrev:
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake til LP plater?
Hvor har du slikt fra?
LP salget har hatt en reel salgsøkning på over 500 % i løpet av 2010/2011, og alle sammen kan vel ikke ta feil?
Det er vel ikke det samme som at "de fleste Hi Fi freakerne går tilbake til LP plater"
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dazed skrev:
Har du glemt SACD, som vant formatduellen med DVD-A?

...At det formatet mer eller mindre floppet (vél...) også, er kanskje mer merkelig.

Fremtiden er nedlasting av/streaming av/harddiskbasert hi-rez lyd, tror jeg.

...Og LP-plater med sin sjarm, men de vil alltid være for spesielt interesserte.
Nei har ikke glemt SACD, men det formatet var vel i salg en god stund, men DVD-A tok vel aldri helt av?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Redigerer de fleste med mange av HI FI freakerne finner tilbake til sin gml. røtter!

Det er også mange av de unge som går rett på LP plater?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dazed skrev:
f skrev:
Parelius skrev:
f skrev:
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake til LP plater?
Hvor har du slikt fra?
LP salget har hatt en reel salgsøkning på over 500 % i løpet av 2010/2011, og alle sammen kan vel ikke ta feil?
Det er vel ikke det samme som at "de fleste Hi Fi freakerne går tilbake til LP plater"
Enig med Dazed. Du nevner en reell "salgsøkning på over 500%" for LPer, men det sier jo ingenting om hvor mange av "Hi Fi freakerne" som "går tilbake til" LPer. Det kan jo godt være samme antall "freaker" som før, som har begynt å kjøpe mange flere LPer enn de gjorde før. Hva mener du forresten med "reel" som forøvrig staves "reell"?
 
P

Parelius

Gjest
f skrev:
Parelius skrev:
f skrev:
Det er også et overveltet flertall av de unge som går rett på LP plater?
?
Dvs. at de rett og slett hopper over CD mediumet!
Hvor har du det fra at det «overveltete» flertall av unge går for vinyl? Det er det jeg ikke forstår. Er dette bare tanker i hodet ditt, eller har det en viss basis i realitetene. Fint om du kunne si noe om det.
 
P

Parelius

Gjest
geirs skrev:
Hopp heller over spørsmålet :)
Sant nok, men hvis det medfører riktighet det som blir sagt, så er jo det ganske så interessant. Ukjent for meg, men kanskje ikke for andre.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skal vi se, ja der manglet det faktisk en l.

Det er vel ikke rettskrivning vi driver med, men ok det skrives reel`l hvis man skal være lærer, eller lektor her inne på HFS ;)

De virklige (reel`le) salgstallene for LP plater har hatt en økning på over 500 % i løpet av kort, og alle disse personen kan umulig ta feil!

Det kan være en (ny) motesak, eller at musikk interesserte finner sin egen (nye) nisje, men uansett så har LP salget hatt en formidabel økning, som man kanskje burde ha gått litt nærmere i sømmene etter!

EMI er nå i realiteten konkurs, og noen må jo ha innvestert veldig feil et eller annet sted på veien!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det må du vel spørre brukerne om, men regner med at de går fra Ipod, MP3, mobil- telefoner, eller noe annet ::)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
f skrev:
Skal vi se, ja der manglet det faktisk en l.

Det er vel ikke rettskrivning vi driver med, men ok det skrives reel`l hvis man skal være lærer, eller lektor her inne på HFS ;)

De virklige (reel`le) salgstallene for LP plater har hatt en økning på over 500 % i løpet av kort, og alle disse personen kan umulig ta feil!

Det kan være en (ny) motesak, eller at musikk interesserte finner sin egen (nye) nisje, men uansett så har LP salget hatt en formidabel økning, som man kanskje burde ha gått litt nærmere i sømmene etter!

EMI er nå i realiteten konkurs, og noen må jo ha innvestert veldig feil et eller annet sted på veien!
OK jeg tar den med rettskriving. Men jeg må fremdeles få lov til å mene at en salgsøkning av LPer på 500% ikke nødvendigvis betyr at det er en 500% økning av brukere av vinyl. Så hvor du har det fra at "de fleste Hi Fi freakerne" går "tilbake til LP plater" er og blir en gåte for meg. I likhet med flere her lurer jeg på hvor du har funnet dette hen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Fysiske digitale distribusjonmedier er og forblir utrydningstruet. DVD-Audio er knapt en kuriositet og SACD er for en svært liten gruppe spesielt interesserte. Framtiden har vært her i snart 20 år og heter internet - ingen veisperringer i distribusjonen mht digital kvalitet og dataformat.

mvh
KJ
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
f skrev:
Det må du vel spørre brukerne omDet må jo være din oppgave; det er jo du som lanserer den teorien, men regner med at de går fra Ipod, MP3, mobil- telefoner, eller noe annet ::)
Mener du selv det er sannsynlig at brukere som er vant til iPod, MP3, mobil "eller noe annet" går rett på vinyl?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Steinar_Lund skrev:
f skrev:
Skal vi se, ja der manglet det faktisk en l.

Det er vel ikke rettskrivning vi driver med, men ok det skrives reel`l hvis man skal være lærer, eller lektor her inne på HFS ;)

De virklige (reel`le) salgstallene for LP plater har hatt en økning på over 500 % i løpet av kort, og alle disse personen kan umulig ta feil!

Det kan være en (ny) motesak, eller at musikk interesserte finner sin egen (nye) nisje, men uansett så har LP salget hatt en formidabel økning, som man kanskje burde ha gått litt nærmere i sømmene etter!

EMI er nå i realiteten konkurs, og noen må jo ha innvestert veldig feil et eller annet sted på veien!
OK jeg tar den med rettskriving. Men jeg må fremdeles få lov til å mene at en salgsøkning av LPer på 500% ikke nødvendigvis betyr at det er en 500% økning av brukere av vinyl. Så hvor du har det fra at "de fleste Hi Fi freakerne" går "tilbake til LP plater" er og blir en gåte for meg. I likhet med flere her lurer jeg på hvor du har funnet dette hen.
Nå kan det vel ha seg slik at rettskrivingen ikke er det eneste som roter til tråden, selv om de fleste nok utmerket godt skjønner hvor trådstarter vil med frågan... ;D

mvh
Proffen
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
f skrev:
De virklige (reel`le) salgstallene for LP plater har hatt en økning på over 500 % i løpet av kort, og alle disse personen kan umulig ta feil!
Finnes det noen som opererer med falske, fiktive og imaginære i stedet for reelle salgstall

Hvilke personer, og hva kan de ikke ta feil i?

Det er ikke så voldsomt med en 500% økning. Strengt tatt kan det bety at i fjor ble det solgt 6000 vinylplater, og at det i 2009 ble solgt bare 1000?

Det har blitt trendy med platespiller igjen, så at det dukker opp en del nye platekjøpere er ikke så rart. Lyden på vinylplater er ikke så plaget med komprimering og råtten dynamikk som mange cd-innspillinger er nå. Det kan være en del av årsaken. At det er koseligere å spille LP-er enn CD-er kan være en annen.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.612
Antall liker
774
Torget vurderinger
8
f skrev:
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake til LP plater?

Er lyden bedre for det menneskelige øret?

Hadde DVD Audio hatt en raskere og lengre populæritet?

Det er vel hevet over enhve`r tvil, at lyden hadde blitt bedre med DVD Audio!
Det er bare en grunn til at noen går over til vinyl, og det er p.g.a at tonedøve artister, lydteknikkere og mastringsteknikkere ødelegger lyden på CD platene!
Dette blir ikke gjort i så stor grad på det som blir utgitt på vinyl. Cd spiller aldeles utmerket når mix/mastring er gjort rett!
 

[space]

Medlem
Ble medlem
15.03.2011
Innlegg
20
Antall liker
0
Grunnen til at ikke sacd / dvd audio slo an er at ikke folk så nytten. Jeg hørte ikke forskjell på disse fra en vanlig cd, og var nok neppe alene. Når de da var dyrere i tillegg til at folk lastet ned mp3 og brukte youtube til musikk, så er det ikke rart at det feilet. Dog litt stilig med multikanal musikk, som Pink Floyds Dark Side of the Moon, men hvor mange sitter egentlig i sweetspot og hører på musikk til daglig? Det er nok kun den innerste kjernen hifi-interesserte.

Cd som medium kan en vel si er utdatert blandt folk flest. Spotify og andre streamingtjenester (og itunes) har overtatt for cdene.

LPene spiller på helt andre følelser. Det er også litt "hipt", og går derfor rett hjem hos hipsterne, som skal høre på spesielle ting. Så mye drittmusikk som blir spydd ut om dagen, er det ikke rart at folk begynner å bla i gamle platesamlinger heller. Litt deilig nostalgi å sette på en LP :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.624
Antall liker
2.812
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Enig med JK i mye av det han skriver.
Og har jo litt lyst til å tilføye at jeg synes det er rart at sacd ikke ble mer utbredt enn det er....
Kanskje særlig mtp at mange aktører i platebransjen sliter med økonomien pga nedlasting, kopiering osv...

mvh
Proffen
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
f skrev:
Redigerer de fleste med mange av HI FI freakerne finner tilbake til sin gml. røtter!

Det er også mange av de unge som går rett på LP plater?
Dette er påstander som bransjen selv legger til grunn for utalesen, men uansett, så påstår de at LP platene har hatt en salgsøkning på over 500 %.

Det kan være at LP platene hadde/har hatt en omsetningssvikt i mange år, for deretter å blomstre opp igjen de to siste årene!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
JK og Proffen har nok mye rett i det dere påpeker, men det er jo enkelte her inne på HFS som elsker å provosere, litt ekstra ;)

Avstemmningen er i hvert fall soleklar så langt...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
f skrev:
Avstemmningen er i hvert fall soleklar så langt...
Jeg skjønner ikke helt hva man skal stemme over?

At et nyere, mer høyoppløst format hadde hatt bedre muligheter for å konkurrere på lydkvalitet i dag enn et eldre, mindre oppløst format, kan da ikke være så overraskende?

Det er helt opp til hver enkelt å la være å kjøpe CD-er og kjøpe SACD i stedet, som i alle praktiske henseende er tilsvarende DVD-A i lydkvalitet.

Selv tror jeg ikke vinyl spiser opp så mye av markedet til CD at det er noen som bekymrer seg for det i særlig grad, men at "problemet" (som egentlig ikke er et problem, men utvikling) er nedlasting (både kjøp og piratkopiering) av musikk. At plateselskapene ikke har fulgt med, får være deres problem. 99,999% av nedlastet musikk holder dårligere lydkvalitet enn CD-er, så jeg tror ikke lydkvaliteten heller er noen stor del av problemet. ...Selv om veldig mange cd-produksjoner fra de siste årene har en hårreisende dårlig lyd. (Uten at det er CD-formatets feil.)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.331
Antall liker
2.859
DVD Audio: DVD var for folk flest assosiert med film. Å få den vanlige mann i gata til å forbinde DVD med musikk (som CD) var nok like vanskelig som å få snåsamannen og James Randi til å bli et lykkelig samoberpar.
Dessuten måtte man med DVD Audio ha en tv-skjerm påslått for å navigere i menyene, noe lyd-entusiastene ikke likte.

SACD: Lever godt som et entusiastformat. Mye jazz nå om dagen fra Blu-Note og Impulse katalogen. Dessuten er disse japanske SHM-SACD'ene en lydmessig åpenbaring. Mange mener at lydkvaliteten er ennå bedre enn de beste Lp pressningene av gamle klassikere. Nå har Universal annonsert bl.a. Steely Dan "The Royal Scam", Stones "Sticky Fingers", The Who "The Singles", T-Rex "Electric W", Stevie Wonder "Innervisions" for Mai utgivelse.

Lp: Lever i beste velgående som entusiastformat. Men majoriteten av Lp utgivelsene i dag er ikke produsert for den audiophile målgruppen. De aller fleste av dagens Lp utgivelser er basert på digitale mastertaper, ofte produksjonsmastere for CD, 16/44.1.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Skjønner ikke spørsmålet ??? menes det at man ikke burde lansert CD-mediet tidlig på 80 tallet men heller ventet til midten av 90 tallet da DVD-audio ble lansert
 
G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Skjønner ikke spørsmålet ??? menes det at man ikke burde lansert CD-mediet tidlig på 80 tallet men heller ventet til midten av 90 tallet da DVD-audio ble lansert
Når ble det et kriterium at slike tøvete avstemninger skal gi noen mening?
 
V

vredensgnag

Gjest
f skrev:
Parelius skrev:
f skrev:
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake til LP plater?
Hvor har du slikt fra?
LP salget har hatt en reel salgsøkning på over 500 % i løpet av 2010/2011, og alle sammen kan vel ikke ta feil?
Men salget går til ungdom - og prosentsatser kan lure oss. Av totalt musikksalg utgjør vinyl rundt 1%.

Når noe vokser med 500% er det viktig å kjenne til hva utgangstallet er.

Selger man 1 enhet av noe, vil salget vokse med 500% dersom man selger 5 enheter året etter.

Siden DVD-Audio ikke eksisterte da CD ble lansert, blir dette forholdsvis tøvete, skulle jeg tro.

Både CD-mediet, SACD og DVD-Audio er gode distribusjonsmedier for musikk, men av ulike årsaker blir ikke mulighetene utnyttet fullt ut. Samtidig skjønner vi at folk hører veldig ulikt, og at målene på kvalitet varierer helt vilt. Dermed blir det vanskelig å få konsensus for hva som er bra - når musikere som arbeider med akustiske instrumenter avslutter en produksjon med å komprimere resultatet hinsides, kan man bare stusse.

Etterhvert har det gått opp for meg at flertallet musikkjøpere lytter med trampefoten, og ikke med ørene, og der er musikkens største problem.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.557
Antall liker
23.325
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Slik spørsmålet/spørsmålene/1. post er utformet vlle det være naturlig å velge alle tre svaralternativer.

For mitt indre øre kan jeg høre Harald Mæles Stadig like forvirra? Ikkje etter denne episoden av Forviklingar!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Hjelper DVD audio mot dynamisk komprimering?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Skjønner ikke spørsmålet ??? menes det at man ikke burde lansert CD-mediet tidlig på 80 tallet men heller ventet til midten av 90 tallet da DVD-audio ble lansert
Da er vi minst to.

BT skrev:
Hjelper DVD audio mot dynamisk komprimering?
Nei. Det er nok dynamikk i Redbook, så som vanlig er det de i studio som har kontrollen over den dynamiske kompresjonen. Men i forhold til analog tape eller vinyl vil den selvsagt det, rent teknisk. I forhold til en perfekt produsert cd vil det være mindre å hente.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Selv om DVD- Audio og SACD kom i "stedet" for CD ville det ikke blitt noe særlig større suksess, kun marginalt. Det kreves mer av CD-spilleren for å få maks utbytte. Og alle vet at da ville de blitt dyrere og alle vet at da ville kun et fåtall spandert de ekstra kronene. Alle vet jo da at det kun ville vært oss inne på forumet som hadde kjøpt de litt dyrere spillerene. Det hadde heller ikke hindret utviklingen mot nettbasert musikk. Alle vet jo det.................(Cohen)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
f skrev:
Hvorfor går de fleste Hi Fi freakerne tilbake, eller beholder LP platene sine?

Er lyden bedre for det menneskelige øret?

Hadde DVD Audio hatt en raskere og lengre populæritet?

Det er vel hevet over enhve`r tvil, at lyden hadde blitt bedre med DVD Audio!
Tja, det er vel kun en hypotetisk problemstilling pga at DVD audio ikke ble oppfunnet samtidig med CD ;) Personlig trives jeg utmerket med sølvskivene mine, og gir glatt en god evighet i den tilsynelatende evige debatten om de ulike formatene, have a nice day ;D

Mvh :)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
f skrev:
Redigerer de fleste med mange av HI FI freakerne finner tilbake til sin gml. røtter!

Det er også mange av de unge som går rett på LP plater?
Så du har faktisk spurt de aller fleste hififreakerne om de har gått tilbake til sine gamle røtter ? ? ? & tom spurt de fleste unge om hvilke(t) format(er) de har gått over til ? ? ? ? ? Ikke verst jobba, du ;D

Mvh :)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
f skrev:
Det må du vel spørre brukerne om, men regner med at de går fra Ipod, MP3, mobil- telefoner, eller noe annet ::)
Javel, men nå er det DU som kommer med en veldig bastant påstand her da, mao så er det vel du som har bevisbyrden ? ? ? ;)

Mvh :)
 
Topp Bunn