Bygg din egen "Nordost"- kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Larkus

Gjest
    Mye snedig som dukker opp når en søker på Nordost Odin på AliExpress
    Shop nordost odin online - Buy nordost odin for unbeatable low prices on AliExpress.com
    Her finnes bl.a. det som trengs for å snekre sammen sin egen "Nordost"-kabel. :rolleyes:
    Hvor sannsynlig er det at dette er ekte metervare av samme kvalitet som Nordost benytter?

Signalkabel: Free shipping Nordost Odin RCA Interconnect Audio Cable 1.0M/lots-in Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
    Strømkabel: Free shipping Valhalla Series Power Cord US Amplifier CD Player power cord 1m for DIY power cable-in Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.177
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tja,hvorfor ikke ?Nordost lager ikke råvarene selv

mvh

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Nordost lager ikke råvarene selv (ingen gruver eller smelteværk) nei, men man isolerer metallet - "in house".

I følge Nordost er hovedårsaken til den høye kostnaden på deres dyreste kabler den spesielle isolasjonen
    (10% teflon/90 % luft - om jeg husker rett) som er veldig tidskrevende å legge på metallet (maskinen
    leverer bare noen titalls meter ferdigisolert kabel - i timen).

Du kan banne på at Nordost ikke selger ferdigisolerte kabler i "bulk", så dette er definitivt fake...

mvh
    Gunnar Brekke

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    Du kan også banne på at hovedårsaken til den høye kostnaden på deres dyreste kabler er at verden dessverre inneholder nok fjols/folk med mye penger som kunne finne på å betale så mye for en ledningsstump som skal lede sånn ca 20Hz-20kHz over ca 1 meters avstand. Godt hjulpet av en "presse" som ikke hadde kjent igjen et logisk resonement om noen i ro og mak satte seg ned og forklarte de det med den aller, aller minste teskjeen som er å oppdrive på markedet.

At noen som har opplevd en Nordost-salgsdemo "live" kan tro på et ord av hva den sjappa måtte finne på å lire av seg av luftige påstander er for meg et komplett mysterium.

L

Larkus

Gjest
    Hei.

I følge Nordost er hovedårsaken til den høye kostnaden på deres dyreste kabler den spesielle isolasjonen
    (10% teflon/90 % luft - om jeg husker rett) som er veldig tidskrevende å legge på metallet (maskinen

mvh
    Gunnar Brekke
    Men disse kinagreiene er jo isolert på akkurat samme måte. Mono filament teknologi og
    teflon.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.171
    Torget vurderinger
    96
    Du kan også banne på at hovedårsaken til den høye kostnaden på deres dyreste kabler er at verden dessverre inneholder nok fjols/folk med mye penger som kunne finne på å betale så mye for en ledningsstump som skal lede sånn ca 20Hz-20kHz over ca 1 meters avstand. Godt hjulpet av en "presse" som ikke hadde kjent igjen et logisk resonement om noen i ro og mak satte seg ned og forklarte de det med den aller, aller minste teskjeen som er å oppdrive på markedet.

At noen som har opplevd en Nordost-salgsdemo "live" kan tro på et ord av hva den sjappa måtte finne på å lire av seg av luftige påstander er for meg et komplett mysterium.
    Jeg har aldri sett noen treffe flere spikere på hodet i samme slengen noengang. Glimrende og spot on skrevet. Kabeltullballet er det mest ufattelige som foregår i noen bransje i verden.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.972
    Sted
    Portugal

Jeg har aldri sett noen treffe flere spikere på hodet i samme slengen noengang. Glimrende og spot on skrevet. Kabeltullballet er det mest ufattelige som foregår i noen bransje i verden.

Helt enig!

Bransjeaktører sier det er tøff konkurranse og lave marginer på salg av utstyr.

De er derfor glad for stort salg av kabler og annet tull med enorme fortjenester.

Gurba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Antall liker
    86
    Disse er vel like ekte som Nordost sine. De overfører lyden på samme måte. Men disse er laget for normale mennesker mens Nordost lager kabler for tullinger.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme type kabel kan kjøpes i bulk fra en fabrikk rett nedi veien fra Nordost HQ. Jeg insinuerer gjerne at Nordosts kabler egentlig produseres der og at den maskinen går med en helt OK hastighet. Kabler derfra koster heller ikke så mange kronene hvis man kjøper dem fra f eks Mouser, enten det er flatkabel eller coax. Trådstarter sourcet vel noen meter "sample" air dielectric coax direkte fra Temp-Flex for en tid tilbake.
    Temp-Flex® Air-Dielectric Ultra-Low-Loss Flexible Microwave Coaxial Cables - Molex
    Temp-Flex Wire & Cable | Mouser
    Temp-Flex RF Cable Assemblies | Mouser

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Nå må du passe deg Asbjørn. Søk dekning hvis det begynner å sirkle svarte SUV'er med sotede vinduer utenfor huset...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    :)

Det er i så fall de egentlige kundene for de kablene som ville vært interessert. Dette er jo såpass milspec materiell at det brukes til å koble opp søkere i missiler og lignende. 42 GHz båndbredde er kanskje litt viktigere der enn for å overføre lyd med CD-oppløsning og 20 kHz båndbredde. Ikke at det forhindrer kineserne å klone hele greia, selvsagt.

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    514
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Jeg spiller nå på Nordost Odin høytaler kabel og kan si etter noen uker med lytting er totalt paff og må også lee litt ;) . Viss du ikke har prøvd disse kablen ,,går du glipp av noe ,,, jeg skall ikke bytte disse ut ,ikke forstår jeg noe ting her ,di spiller sykt bra ? Jeg ga ca 1000; kr for et sett på 2,5 meter og med banan plukker :)
    emoticon-0115-inlove.gif

845638463_734.jpg
    NR på mine er : OD 8010

MVH:Tønnes

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

KONGE innlegg:cool::cool::cool::cool::cool:

Mvh.
    Rolf

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    173
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Är det inte bara att köpa och testa då?
    - i stället för att sitta och gulpa upp samma surheter om och om igen...
    Märkligt fenomen detta att sitta vid sina datorer och köra samma debatt runt om i olika trådar, när man tydligen inte ens är intresserad? Fattar inte detta.
    Det är ju fantastiskt OM dessa "kopior" skulle visa sig vara likvärdiga orginalen.
    Jag är då intresserad av resultatet i alla fall :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du selvsagt si. Men hvis man er litt mer enn middels interessert i hvordan disse tingene fungerer, fremstår det som det glade vanvidd å kjøpe dyr råkabel med eksakt 50 ohm impedans og ultralav kapasitans for å kunne overføre 40-50 GHz - og så terminere den med forhistoriske RCA-kontakter uten noen spesifisert impedans i det hele tatt for å overføre et signal som i høyden trenger 10 MHz båndbredde for å kunne garantere jitterfri overføring. Vi snakker titanramme på trehjulssykkel her, også om kinakopien bare er en løselig etterligning av "originalen".

Trådstarter har forøvrig kjøpt og testet tidligere:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html

Andre også:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/73951-nordost-odin-kinara-ver-edition.html

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.456
    "Tager man den karakteristiske impedansen fra en gennemsnittelig kabelholiker, tager man livsløgnen fra ham"
    - Leif Ibsen, salgssjef hos Nordost.

M

MusicBear

Gjest
    Problemet. Er jo det at det på mange kabler ER stor hørbar forskjell.

Problemet videre
    , er at disse kablene man selv mener låter best, ofte koster mer, opp til mye mer. Helt opp i idiot-nivå!

Løsningen, i form av den (som Asbjørn sier) kun skal gjengi en båndbredde til rundt 20 kHz, gjør jo at man egentlig kun trenger kabler som skal håndtere dette og ikke styre månelandingsfartøyer & sånt.

Allikevel, ingen kaster seg over dette og lager kabler tilpasset hi-fi bruk og til en fornuftig utsalgspris. For (nesten) hver eneste gang man hører noe som er bedre så koster den sykt mye - idiotisk sykt mye.

Hvorfor, kaster ingen seg på vakumet mellom Clas Ohlsson/Biltema og de overprisede greiene - eller er det umulig å lage gode (nok) kabler til vettuge priser - siden INGEN gjør det?

Tips mottas, dersom noen vet om noen som lager kabelstumper tilpasset fornuft-priser. Joda, jeg vet det er teknologien ved å fremstille kablene som koster penger, men er dette her egentlig en så vanskelig materie?

TrondW

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund

Problemet videre
    , er at disse kablene man selv mener låter best, ofte koster mer, opp til mye mer. Helt opp i idiot-nivå!

Løsningen, i form av den (som Asbjørn sier) kun skal gjengi en båndbredde til rundt 20 kHz, gjør jo at man egentlig kun trenger kabler som skal håndtere dette og ikke styre månelandingsfartøyer & sånt.

Allikevel, ingen kaster seg over dette og lager kabler tilpasset hi-fi bruk og til en fornuftig utsalgspris. For (nesten) hver eneste gang man hører noe som er bedre så koster den sykt mye - idiotisk sykt mye.

Hvorfor, kaster ingen seg på vakumet mellom Clas Ohlsson/Biltema og de overprisede greiene - eller er det umulig å lage gode (nok) kabler til vettuge priser - siden INGEN gjør det?

Tips mottas, dersom noen vet om noen som lager kabelstumper tilpasset fornuft-priser. Joda, jeg vet det er teknologien ved å fremstille kablene som koster penger, men er dette her egentlig en så vanskelig materie?
    Hva mener du egentlig? Blue Jeans Cables lager da kabler til helt kurante priser, med gode plugger til og med. Til en pris langt nærmere Clas Ohlson enn 'Nordodin'... og likevel fin kvalitet. Mangler kanskje noen ekstra fengende sølvstriper (på utsiden så klart, for lynende effekter), men elektronene kommer veldig greit gjennom til målet. Så vakuum mellom der eksisterer vel strengt tatt ikke?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Problemet videre

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. En opplagt kandidat er Blue Jeans Cable. De har gått nøye inn på hva som gjør en forskjell og hva som ikke gjør det i hver enkelt signaloverføring. (Eksempel: LC-1 Audio Cable Design Notes -- Blue Jeans Cable) De selger også sertifiserte Cat 6a patch-kabler, kjemisk fri for tull & tøys, men som faktisk oppfyller kravene i spec'en. Prisene deres er slik at det ikke lønner seg å kjøpe tilsvarende metervare og kontakter fra Elfa/Mouser/Digikey/EBay for å terminere kablene sine selv - hvilket man ikke kan si om Nordost og de andre krabatene.

Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Sist redigert:

akkkkkar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2015
    Antall liker
    49
    Sted
    Sandefjord
    Vi kan dele kabler opp i analoge kabler (høyttaler, signal, strøm) og digitale kabler (fiber, USB, HDMI).

La oss gjerne diskutere analoge kabler, men når det gjelder digitale kabler, er det ingen forskjell. Utskrift til skriveren går ikke raskere eller får fram helt nye, magiske blåfarger (samt gjør det sorte sortere) med en USB-kabel av gull. Ei heller blir e-postene mer overbevisende eller lettleste.

Disse to digitalkablene overfører nøyaktig den samme informasjonen:

Nordost Heimdall2 USB (4.990,-)

heusb1m.jpg

USB 2.0 kabel AB 1,8 meter (99,-)

usbkomplett.jpg

Misforstå meg rett: Det er ikke noe lummert eller tvilsomt ved å selge en kabel til 4.990,- som gjør det samme som en kabel til 99,-. Det demonstrerer bare betalingsviljen som finnes i dette markedet. Dessuten vil placeboeffekten gi mang en middelaldrende mann hvilepuls hver gang han synker ned i godstolen og tenker takknemlig på gullkabelen som forbinder Mac'en med Dac'en.

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    Syncrolux; jeg vedder en sixpack på at du selv også (og nær sagt selvfølgelig) hører forskjell på kabler. Og annet innenfor musikkgjengivelse. Som ikke et måleutstyr kan fortelle forskjellen av.

Blir som smaken på eple og pære, eller kun pærer - ja selv pærer smaker da forskjellig uten at jeg med det tror dette kan leses av på en graf :)

M

MusicBear

Gjest
    Hehe, dette her akkkkkar, burde noen jo lett kunne teste ut. Har du rett i dette, bør et hvert hi-fi blad med et minimum av seriøsitet ta det opp i form av testing.

S

Syncrolux

Gjest
    Syncrolux; jeg vedder en sixpack på at du selv også (og nær sagt selvfølgelig) hører forskjell på kabler. Og annet innenfor musikkgjengivelse. Som ikke et måleutstyr kan fortelle forskjellen av.

Blir som smaken på eple og pære, eller kun pærer - ja selv pærer smaker da forskjellig uten at jeg med det tror dette kan leses av på en graf :)
    Ja, takk. Jeg tar en sixpack Aass fatøl.
    Jeg sender postadressen min på PM :)

M

MusicBear

Gjest
    Undertegnede har vokst opp på Aass selv (eks-Drammenser, Skoger), kommer i så fall opp med sixpack & tre sett kabler ;)

M

MusicBear

Gjest
    Selv etter seks Aass hører du forskjell på en signalkabel, Synxrolux, hvis du mener så ikke er tilfelle.

Jeg, er sterkt i mot kabelysteriet som deg, men innrømmer samtidig at forskjellene (dessverre) er der og irriterende nok ofte går i favør av dyre saker.

Kjører selv med Kimber Hero, fordi jeg ikke ønsker å bruke noe som er dårligere, og fordi jeg her går min grense for øvre pris.
    (Selger for øvrig snart komplett sett Silver Renaissance Silver Blue kabler som kostet rundt 25 tusenlapper, fordi jeg har gått over til XLR)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke vanskelig i det hele tatt. En opplagt kandidat er Blue Jeans Cable. De har gått nøye inn på hva som gjør en forskjell og hva som ikke gjør det i hver enkelt signaloverføring. (Eksempel: LC-1 Audio Cable Design Notes -- Blue Jeans Cable) De selger også sertifiserte Cat 6a patch-kabler, kjemisk fri for tull & tøys, men som faktisk oppfyller kravene i spec'en. Prisene deres er slik at det ikke lønner seg å kjøpe tilsvarende metervare og kontakter fra Elfa/Mouser/Digikey/EBay for å terminere kablene sine selv - hvilket man ikke kan si om Nordost og de andre krabatene.

Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices
    Asbjørn som kabel-pusher - hadde ikke trodd jeg skulle oppleve denne dagen ;)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.661
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så er det vel slik at hører man forskjell, så heller man fort mot at den dyre er bedre.
    Ja jeg har hørt forskjeller, men har aldri klart å bestemme meg for hvem som er bedre en den andre.
    Noen liker moren andre datteren.
    Men å blande mat drikke frukt og annet er vell bare tøv, samme som hvem man liker(mor/datter)
    Men det blir bestandig en snodig sammenligning rundt kabeltemaet.
    Blir som selgerens beste triks. klarer du ikke å overbevise, prøv og gjør de usikre og snakk i mange rare termer.

Steinar.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Hvilke kabler er ikke gode nok og hvorfor?

Dessuten finnes det "mellomprisede" kabler. Blue Jeans Cable, f.eks. Og proffkabel fra Klotz, etc...

M

MusicBear

Gjest
    Sikkert mange som leser dette Dazed, som setter pris på ditt (og andres) tips om Blue Jeans Cable, et fint eksempel på når debatter her virker på sitt beste.

Så får de som ikke hører forskjeller på kabler eller merker forskjell på biler, kjøpe på henholdsvis Biltema og Toyota - ja alle forstår hva som her menes.

Selv ble jeg nysgjerrig på han som mente digitalkabler (fordi det er digitalt) ikke kan låte forskjellig - andre som har meninger om dette?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tingen er at digitalkabler (AES/EBU & S/PDIF) kan låte forskjellig, men ikke på den måten mange ser ut til å tro/oppleve. Dataformatet er slik at båndbreddebegrensninger i kablingen vil gi en systematisk forskyvning av tidspunktene for ett-tallene vs nullene (litt enkelt sagt). Det gir et signalavhengig jitter som i sin tur kan skape analog forvrengning i DAC'en. Hvis det er så mye at det blir hørbart vil det sannsynligvis fremstå som en uharmonisk og hard forvrengning i frekvensbåndet hvor øret er mest følsomt i øvre mellomtone og nedre diskant. Det er godt dokumentert at dette er teoretisk mulig, men jeg har ikke greid å fremprovosere det i hørbar grad hos meg uansett hvor dårlige kabler jeg har testet. For at dette skal være hørbart må det sannsynligvis være en kombinasjon av båndbredde under 1 MHz eller så i kablingen, en DAC som er uvanlig sårbar for jitter, og lite lavereordens forvrengning som kan maskere dette andre steder i kjeden (høyttalere/effektforsterker).

Is The AESEBU / SPDIF Digital Audio Interface Flawed ?
    Bits is Bits? | Stereophile.com

Det er også mulig at skjermen på en digitalkabel slipper gjennom jordstøy eller er med på å danne en jordsløyfe mellom boksene, slik at alternative kabler med ulik motstand i skjermen får litt ulikt nivå på bakgrunnsstøyen. I så fall handler det mest om feil andre steder i apparatene som "avsløres" ved et kabelbytte.

Derimot kan vi ganske rolig slå fast at "analoge" forskjeller av typen "varmere/kjøligere", "mer/mindre detaljert" og så videre vil være veldig vanskelige å få til i en digital overføring. Det er veldig få digitalkabler som har en SPARC-prosessor innebygget og kan gjøre så mye flyttallsaritmetikk som er nødvendig for å gjøre den typen EQ på digitalsignalet.

Generelt er det ingen grunn til å tro at en ti-kroners stump videocoax med en RCA-kontakt i hver ende skulle gjøre noe som helst galt med et S/PDIF-signal. Det er hva jeg selv bruker. :)

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Selv ble jeg nysgjerrig på han som mente digitalkabler (fordi det er digitalt) ikke kan låte forskjellig - andre som har meninger om dette?
    Vil ikke ikke blande meg inn i debatten om analoge kabler, kan bare nevne at de (få) gangene jeg har prøvd så har jeg ikke merket forskjell bortsett fra når høyttalerkabel rett og slett ble for lang og tynn.
    Men når det gjelder kommunikasjon mellom digitalt utstyr med f.eks. USB kabel eller ethernet kabel så er det umulig at det kan påvirke lyden (bortsett fra eventuell overføring av støy via kabelskjerm) . Det er like sykt som at noen hører forskjell på om musikkdataene ligger lagret på en Hitachi harddisk eller på en Samsung SSD. Disse formene for dataoverføring har toveis systemer for feilsjekking, feilkorrigering, og "re-transmit" ved eventuelle feil.

EDIT: Ellers er er jeg enig med Asbjørn over her at man må skille mellom S/PDIF og andre typer digital overføring på grunn av de poengene han beskriver.

Mvh Armand

S

Syncrolux

Gjest
    Det er noen gærninger som i fullt alvor mener man må "spille inn" FLAC-filer også, ved å spille de av flere ganger etter hverandre, før de låter optimalt altså.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sandefjord
    Det er noen gærninger som i fullt alvor mener man må "spille inn" FLAC-filer også, ved å spille de av flere ganger etter hverandre, før de låter optimalt altså.
    ...og jeg er sikker på at de utøvende musikerne opptaket ble gjort for, også måtte spille de samme stykkene flere ganger etter hverandre før det låt bra :p

Det eneste jeg VET med sikkerhet rundt kabler er at tar jeg de vekk hører jeg ingenting :cool:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oi, og her sitter jeg og digitaliserer hele CD-samlingen min uten å vite om dette! Perfekt timing! Takk!
    Hvor mange ganger må en FLAC spilles av før den blir optimal? Og når er den utslitt? Sistnevnte er jo praktisk å vite med tanke på hva slags backupløsning jeg må sette opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn