Bygge Dolby Atmos takhøyttalere. Valg av elementer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Taker. Det ser jo veldig bra ut. +/- 1.5dB i et 60 graders vindu opp til opp til 13kHz. Jeg ser ingen problemer rundt 200Hz heller annet enn en 3dB heving bak høyttaleren.

Det virker litt overkill med 3-veis i surround og effektkanaler, men man trenger jo ikke verdens dyreste element for å fylle på til 105dB SPL fra 80Hz til 200Hz.
    F.eks denne 6.5 tommeren til bare 50 USD som kom godt ut av testen til Vance Dickason.

Eller denne som hasr utrolig lav forvrengning til å være en så billig driver. 50USD
    1727794432934.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Taker. Det ser jo veldig bra ut. +/- 1.5dB i et 60 graders vindu opp til opp til 13kHz. Jeg ser ingen problemer rundt 200Hz heller annet enn en 3dB heving bak høyttaleren.
    Den "rariteten" ved 200hz er nok kardioiden som ikke er 100% perfekt, hvertfall ikke på dette eksemplaret som ble målt, så man vil ikke se tilsvarende på en vanlig lukket konstruksjon.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1

Det virker litt overkill med 3-veis i surround og effektkanaler, men man trenger jo ikke verdens dyreste element for å fylle på til 105dB SPL fra 80Hz til 200Hz.
    F.eks denne 6.5 tommeren til bare 50 USD som kom godt ut av testen til Vance Dickason.

Eller denne som hasr utrolig lav forvrengning til å være en så billig driver. 50USD
    Vis vedlegget 1061737
    Har sett endel på de selv, denne også:

De går jo ganske høyt opp i frekvens også de to du linket til og den sb-a driveren, så de burde jo holde for en 2-veis konstruksjon. Uten å beame for mye?

Kombiner med noe slikt, så bør man ha nok å justere på etter smak på delefilter selv med 2-veis:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Når kommer det bilder av hjemmekinoen/prosjektet da @Armand ? :)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Tenkte å lage en byggetråd senere når alle løsninger er på plass. Det er fremdeles mye som skal gjøres, men frontveggen er "ferdig"...
    Bassene er noe billig ræl jeg kjøpte fra Dynabel for mange år siden. De har XMAX på kun 3.25mm, og vrenger da fælt. Men med såpass mange så blir det jo 110dB med bare 2mm utslag, og da låter det OK. Jeg har noen nye 15" i bestilling jeg håper kommer om ikke alt for lang tid.
    1729369718722.png

Jeg skal ha 8 basser på bakveggen også så jeg kan kjøre DBA. Jobber nå med å finne ut hvordan jeg skal løse dette siden det er et par dører og prosjektor som må passe inn.
    Når det gjelder tak og surroundhøyttalere har jeg fått tak i 8 stk. 4" KEF coaxdrivere med delefilter jeg skal se om jeg kan bruke. Dette er fra en gammel serie (kit100), men jeg tror de kan fungere bra hvis de får hjelp fra en 6,5 tommer bass under 200Hz.

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg
    Tegningene er ferdige. Kassene på bakveggen blir så grunne som mulig, og er 90 liter hver. Jeg bygger dem med 148x36 konstruksjonsvirke med en 12mm OSB plate som bakplate. Kassene skal skrus og limes til veggen i rommet, så bakplaten trenger ikke være så kraftig. Veggen er laget av 12mm spon + 12mm Fermacell med Swedac DG-A2 dempelim i mellom så den er ganske død fra før.
    Frontplatene blir en sandwich med 18mm OSB + 12mm Fermacell + 18mm OSB med samme dempelim i mellom.
    Alt dette blir skjult bak en akustisk åpen spilevegg, så det spiller ingen rolle hvordan det ser ut bare det blir solid.

1729488018960.png
    1729488917446.png

Med DBA skal man ideelt ha lik avstand mellom alle drivere, men det lot seg ikke løse siden det er to dører å ta hensyn til. Slik det er nå blir avstanden mellom driverne litt større til venstre på bildet ved den blå døra, men DBA virke opp til 95Hz slik det er nå. Setter jeg inn to 15 tommere til til venstre for den blå døra kan jeg komme opp til 140Hz, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Det blir spennende å måle dette i praksis.
    1729487665768.png

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Tror ikke du får DBA til å virke opp til 140 Hz uansett pga lobing.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24

Georgb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Antall liker
    656
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Spennende med DBA! Viss du ynskjer kan eg gjerne simulera dette for deg i AKABAK om eg får info om romgeometri og plassering av element. Det bør gjeva ein god idé om kor øvre grense for praktisk bruk er (men sjølvsagt må ein taka det med ei klype salt sidan eit faktisk rom har ein frekvensavhenging absorpsjonskoeffisiens på veggane, samt inventar). Det er då snakk om simuleringer som dette: http://loudspeaker-research.de/Variants of the Double Bass Array.pdf

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn