Bygge gaming-PC

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
556
Torget vurderinger
1
Ja, det kan jo kanskje være at jeg har slurva litt med standard pastaen.
Det viktigste er vel å få til en jevn og tynn kontakt flate, uten luftlommer.
Dette er bare en myte at det ligger noe spesielt bak dette. Man putter en dæsj kjølepasta på cpu’en; evt kan man smøre kjølepastaen ut med noe kredittkortlignende til den dekker hele overflaten jevnt men det er strengt tatt ikke nødvendig, så monterer man på kjøleren og that’s it.. Det er umulig å ikke få en tynn og jevn kontaktflate uten luftlommer.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
1
Vi testet kjølepasta på skolen sist vi bygget maskiner. Dette er med AMD 5700g CPU. Ingen forskjell fra dyr kjølepasta til den billige vi bruker på transistorene i forsterkere. Det er mye hype her, og du skal overføre mye varme før dette betyr noe.
Ellers mange gode råd jeg støtter i denne tråden.
På finn.no er det haugevis med kvasisvindlere som tar blodpris for utdatert hardware.
Oppgradering er bare tull. Kjøp det du trenger nå, og bruk maskinen som den er i 5 år.
Gaming? Kjøp en playstation er mitt kjedelige men beste råd.
Når man skal skvise ut de siste MHz når man skal overklokke PCn med alt for mye spenning, så har det litt å si hvilken pasta man bruker. Men de beste pastaene er gjerne vanskeligere å få gnidd jevnt utover og luftbobler oppstår også lettere, så vinninga går fort opp i spinninga (man ser det av avtrykket fra CPUen på kjøleren i pastaen). Skal man kjøre standard frekvens som de fleste gjør, så har det ingenting å si hvilken pasta man bruker som du sier. Dillet med både Vapochill og Prometia tunet med bedre gass på CPU og vannkjølt GPU og chipset på hovedkort for irundt 20-25 år siden, og hadde vel topp 10 råeste gamingrigger i europa en stund målt i ytelse i 3Dmark. Da hadde pastaen litt å si, ikke mye ekstra ytelse å hente men kunne utgjøre det siste man trengte for stabiliteten sin del.

Generasjonene på CPU med forskjellige pinner går fortere enn mange tenker, så oppgradering "senere" er jeg helt enig med deg i at bare er tull. CPU, hovedkort, skjermkort og minne har blitt byttet samtidig her ihvertfall de siste 5 gangene jeg skulle "oppgradere". Til og med systemdisk blir ofte byttet til en kjappere en i samme slengen. Legg penger i GPU om den skal brukes til spill, så varer den noen år lengre og det sparer man litt på sikt på.

På skjermer har det også skjedd endel bare de siste årene også på pris med billigere og bedre, høyere bilde frekvens så 4K fungerer endelig til spill også men det koster også fort like mye som en PC alene. En skjerm koster fort mye, men her er det også lurt å legge noen kroner på bordet. 1440p er mye bedre enn 1080p på oppløsning, og på 1440p får man høyere frekvens på skjermen sammenlignet med 4K. 1440p er det jeg har havnet på her ihvertfall.

Topp Bunn