Bygge hifi-møbel

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg har for øyeblikket et Atacama Equinox-rack, men det plager meg at det er så åpent. Jeg vil bygge en lukket løsning, et slags skap med indre hyller.

Bak skal jeg ha inngang slik at t+a powerbar kan ligge inni systemet, samt at høytalerkablene skal ut. Hvis jeg lukker bak, så begrenser det luftsirkulasjonen, men det blir mindre støv.

Foran ser jeg for meg enten å ha det åpent, eller ha en dør med tøytrekk, slik at det går å bruke fjernkontroll.

Byggematerialet ser jeg for meg blir MDF (medium density fiber). Der finnes også HDF (high density fiber). Har noen erfaringer om dette?

Hvilken tykkelse på MDF bør jeg velge? Hvilke hensyn bør jeg ta i denne prosessen? Jeg tenker mest teknisk, men visuelle ideer er også velkomne.

Aslak

N

nb

Gjest
19 mm MDF burde holde så lenge spennene ikke blir for store. Tenk gjennom prosjektet, lag nøyaktige tegninger med mål og ta det med til en god trelasthandler som selger MDF ferdigkappet etter mål - bor du i Oslo fikser Thaugland på Skullerud dette fint. Merkostnaden med ferdigkapp er temmelig lav, og de skjerer nok mer nøyaktig enn du får til selv med mindre du er veldig flink og har veldig godt verktøy til jobben.

Jeg er ikke (møbel)snekker, så eventuelle fagpersoner får korrigere meg om jeg tar feil, men det beste er å lime skjøtene og bruke "kjeks", men det krever spesialutstyr for å få frest spor til kjeksene. Fattigmannsløsningen er å bruke treplugger, det er ikke like fancy, men det holder nok det også. Jeg pleier å skru egne konstruksjoner, men det er ikke kosher hos spesialistene, en ordentlig limfuge er sterkere enn materialet du bygger av. Problemet med liming for amatører er at det er noget mindre reversibelt om noe går galt underveis.

Skal du ha en tung TV på toppen, er det greit om det er en form for bæring under midten av topplaten, er det vanger under er det greit nok, ellers er det sikkert mulig å få noen metallbeslag e.l. som er solide.

Lukker du bak, gjør det neppe noe så lenge det er åpent foran - evt bare tøy foran. Lukker du både foran og bak ville jeg absolutt laget lufting, f.eks ved at hyllene ikke går helt til bakplaten (også gunstig med tanke på kabelstrekk) og eventuelt hull i toppen som ikke synes om det kommer TV/platespiller/ett eller annet på toppen.

Jeg har p.t. et IKEA-møbel jeg har modifisert med ekstra lufting i topplaten pga glassdører, samt at jeg har skjært ut hele bakplaten der recieveren min står for å gjøre det lettere å koble til og fra, blir fort kontete å koble inne i et lukket rack.

Lykke til! Det er ikke så vanskelig, men lag en god plan først.

J

J.J

Gjest
Lameller heter den "kjeksen"

Her er en lamellfres....og det letter arbeide i henhold til presisjon og det blir veldig bra sammenføyninger .. om du selvfølgelig har tvinger .....

Vedlegg

N

nb

Gjest
jan#jan skrev:
Lameller heter den "kjeksen"

Her er en lamellfres....og det letter arbeide i henhold til presisjon og det blir veldig bra sammenføyninger .. om du selvfølgelig har tvinger .....
Ja, men en god lamellfres er ikke akkurat gratis. Dersom fyren ikke har eller har tilgang på det nødvendige vertktøy, så blir et slikt prosjekt fort ganske kostbart

- lamellfres 2-3k? Eller en Festool Domino til 8k;)
- et passe antall store tvinger - noen hundrelapper pr stk?
- stikksag for å sage ut eventuelle lufteåpninger o.l. 500-4k
- hullsag for eventuelle runde hull
- eventuelt drill/skrumaskin (det har vel de fleste liggende)
og sikkert noe jeg ikke kommer på i farten

En lavbudsjettversjon er å enten
- skru sammen og lime skjøtene. Bakdelen er da at det blir en del mer sparkling
- bruke treplugger og slike "spisser" som settes i borehullene for å markere hvor det skal borres på det andre emnet (vanskelig å få heeelt nøyaktig, men det blir ganske bra)

Uten tilgang på verktøy blir det fort like greit å sette det bort til en profesjonell. Det er dog morro å kjøpte powertools og et slikt prosjekt er en fin anledning til å utvide parken av slike litt.

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg takker her for utmerkede svar! Her var det nyttige ting jeg ikke hadde tenkt på, som jo var hele formålet med tråden.

En tur på thaugstad blir nok aktuelt. Og i mitt tilfelle blir det nok lavprisvarianten, så får jeg heller benytte anledningen som erfaring om jeg skal bygge noe mer fancy senere.

Takk!

Aslak

J

J.J

Gjest
Ja - skikkelig verktøy koster .. ingen tvil om det, men min skaffet jeg på Clasern ... til ca 500,- den jeg viste bilde av koster 600,-
Om det er verdt det eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men min funker veldig bra :)

Lastestropper går oxo an å bruke når en skal sette sammen + vekt. (altså noe som er tungt ;D ) (men JEG har ikke tid til å sitte der.... )

;D ;D ;D

N

nb

Gjest
aslak_ skrev:
En tur på thaugstad blir nok aktuelt. Og i mitt tilfelle blir det nok lavprisvarianten, så får jeg heller benytte anledningen som erfaring om jeg skal bygge noe mer fancy senere.

Takk!

Aslak
Thaugland heter den (www.thaugland.no), en av de større (den største?) trelasthandler i Oslo. Ligger på Skullerud, de har vært veldig servieceinstillte de gangene jeg har vært der for kapping i alle fall. Du leverer en liste over hva du skal ha, så sier de når du kan komme å hente det, som regel senere samme dag eller dagen etterpå alt etter hvor mye de har å gjøre. Kappet (og forsåvidt hele plater også) prises pr kvadratmeter, jeg husker ikke prisene i farta, men det er ikke allverden det er snakk om, du burde slippe unna med noen hundrelapper for materialene ferdig kappet. Bare glem å kappe selv, det er mitt klare tips. Du sparer som sagt lite penger, det er mye styr og det er vanskelig å få det nøyaktig uten veldig godt verktøy.

Et lite tips: Om du aldri har gjort noe lignende før, så kjøp med litt ekstra materiale og øv deg på å lage skjøter og slikt, så får du en viss feeling for hvordan ting oppfører seg.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Denne er enkel og gir et stabilt resultat:

- Laminerte / stålforsterkede møbelplater fra IKEA, (Vika Byske)
- Bordben handles på Maxbo (lengde kan tilpasses), de fra IKEA ble for tynne.
- Hullsag (fra Biltema hvis du ikke har)

Jeg benyttet dette til salongbord m/dobbel plate som hylle.
Jobben ble gjort på ca 1/2 time.

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.066
Torget vurderinger
15
Ta en kikk på denne linken
http://www.hifiracks.co.uk/index.htm
og se videoen
Skulle ikke være spesielt kompliserte å lage.
Heltre 38mm benkeplate fra Ikea (feks Numerar Eik) og en god sag så er det meste gjort.
Lurer på å lage slike stands til ett av oppsettene mine. Noen som har tips om egnede spikes som ikke er for dyre?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Som det ser ut pr idag, skal jeg selv snart igang med et prosjekt...
Blir nok benkeplater fra IKEA, i bjørk... Skal jo matche resten av møblene i stuen. Og så bør det jo helst matche bjørke-finishen på høytalerne.

Blir da tre hylleplan a 126 cm bredde og drøye 60 cm dybde.
Høyden bør da bli på ca 126:2=63 + 2*3,8=7,6 --> 70cm

Litt i stuss på om jeg kommer til å gå for bruk av lameller eller bolter for festing av hylleplan og sidevegger...
Likeså litt usikker mht hva jeg gjør med evt føtter.
Blir nok for drøyt med 16cm IKEA-føtter i stål. Kan bli føtter i bjørk og... Eller rett og slett ingen føtter.... Time will tell.

Blir prosjektet vellykket, er det godt mulig at jeg lager et salongbord i samme finish. En enkel topplate og 1/2 plate på hver ende.

For ordens skyld: det er snakk om bruk av benkeplater med 3,8cm tykkelse...

Alt må jo seff lakkes, pusses og lakkes til en er fornøyd.

Har tro på at det kan bli bra...

mvh
Proffen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Variasjoner over tema (uten gavler eller dører). Ikea-benken min.

mvh
KJ

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
KJ skrev:
Variasjoner over tema (uten gavler eller dører). Ikea-benken min.

mvh
KJ
Hvordan festet du føttene i platen under?
Vet at de føttene skrus fast på undersiden, men deretter står de vel bare løst.
Eller har du funnet en lur måte å gjøre det på...?

mvh
Proffen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
...
Hvordan festet du føttene i platen under?
Vet at de føttene skrus fast på undersiden, men deretter står de vel bare løst.
Eller har du funnet en lur måte å gjøre det på...?
...
Det er IKEA Capita benkebein, de leveres med monteringsbeslag som brukes under toppplata. Beina har fastsveiset M10 mutter i røret og ditto tapp på beslaget. På beslaget brukes ei M10 forlengingsmutter (skaffes bl.a. fra Biltema) og M10 gjengestang kappet i passende lengde («finkappen» kan gjøres under motering). Gjengestengene er gjennomgående til det nederste benkebeinet, og benkebeina brukes til å stramme opp hele sulamitten. Jeg har brukt M10 «båtskiver» over platene og «spesialbeslag» (fra Biltema) under platene brukes for å hindre at benkebeina «eter» seg inn i treverket. Ikke bruk rustfrie gjengestenger, sammenliknet med forsinkede stenger er de ganske tunge å kappe med håndsag.

mvh
KJ

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Ikea løsningen kan gjøres på mange måter. Snekret meg et rack jeg også i sommer.

Ikea heltre eikeplater i 38mm tykkelse kappet til 50cm dybde og 126cm lengde

Sultan sengeben i rustfritt stål, 38mm diameter. Ganske perfekt tykkelse og meget pen utførelse. Prøvde å få tak i rustfrie rør i litt større dimensjon, men dette kostet laaangt over hva det hadde smakt. Måtte modifisere de litt, så monteringsjern for seng måtte kappes av. Var på mm'en lange nok (185mm) til at EC'en fikk 5cm over seg. Resten ble kappet i ønsket lengde.

Sånn ellers var det bare å frese ut hull slik at rørene ble senket litt ned i platene, borre hull for et gjennomgående gjengestag og lage en løsning for å feste plate på topp og ben helt nederst. Topplaten var litt vanskelig å finne festemetode for pga dimensjonen på gjengestaget. Islagsmutter klarte jeg ikke å finne til M16. Endte opp med å lage 16mm hull (samme diameter som gjengestag) nesten et godt stykke opp i topplaten slik at gjengestagene låste topplaten på plass. Har litt avvik på hull/gjengestag, så når stagene står i spenn vil platen bli holdt fast. Sammen med rørene som var senket litt opp i platen satt dette som et skudd. Ikke nok til å løfte i topplaten, men _Ingen_ problem å danse oppå om det skulle være ønskelig... De nederste benene limte jeg en mutter i bunn av, slik at disse kan skrus på gjengestaget.

Et par omganger med pussemaskin og olje (oljebasert), så ble det seendes rimelig bra ut.

Har et veldig dårlig bilde av resultatet:

Vedlegg

Bentgun

Medlem
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
11
Jeg tenker å bygge meg en benk, men er litt usikker på hvor mye luft forsterkeren trenger over og på sidene?
Jeg har en Denon PMA 2010. Noen som har merket at forsterkeren blir veldig varm og dermed trenger mye luft? Foreløpig har jeg ikke
kjørt den så veldig hardt, men jeg vil ha muligheten til det.

Håper noen har et godt svar til meg! :)

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
72
Sted
Østlandet
Jeg har akkurat bestilt moduler fra traevarer.dk. Her er det mange ulike størrelser å velge mellom. Du kan kombinere ulike moduler, sette på egne dører, ben eller sokler fra samme nettside aller et hvilket som helst annet sted. Du kan velge hvilket materiale du vil ha, om du vil ha dører/skuffer osv. Ikke minst er det også rimelig. Selv har jeg bestil et par moduler i mdf (fåes også i bjørkefiner/furufiner) som jeg selv maler i farge som matcher høyttalere. En til forsterker/riaa/platespiller og en i samme størrelse med rominndeling til vinylsamlingen. Jeg modifiserer de enkelt til å fungere som stereomøbel med tanke på kabler/lufting (stikksag/hullbor). Fjerner nok også bakplate der forsterker skal plasseres. Fås også ferdigmalt i mange farger, men du sparer masse penger om du er villig til å ta denne jobben selv. Skjønner at du tenker å bygge selv, men det kan være verdt å sjekke ut ihvertfall. De har lang erfaring med å levere til kunder i Norge. Ryddig og greit, fin nettside.Lykke til!

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.162
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Benk10.JPG

Her er min. Kostet meg 600 kroner
På dette bildet nesten ferdig. Brukte en plate i bøk fra Ikea, treplugger og 5 hjul med gummi fra Clas

Håvard

Topp Bunn