Bygge hus, trenger råd vedr. "vrang" nabo!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Heisann,

Jeg skal bygge hus, og får en nabo som ønsker at jeg skal skrive under på en erklæring om at jeg i framtiden ikke skal kreve å få noen bjørketrær felt. Disse trærne står sør-vest, helt inntil grensen på hans side, og vil om noen år være så store at de skygger for sola. Vi har snakket sammen om dette, og jeg har sagt at disse trærne ikke bryr meg så mye (de gjør egentlig ikke det). Han sier så at han ikke vil skrive under nabovarslet før jeg har underskrevet denne erklæringen (Noe han skal skrive selv, og som han ønsker at jeg skal godkjenne med underskrift).

Er dette lovlig eller hva?

Vidar

G

Gjestemedlem

Gjest
Behøver han å skrive under noe nabovarsel da? Er det ikke bare nok at du har dokumentasjon på at de er sendt da, og at han da har 14 dager på å komme med eventuelle innsigelser? En kvittering på rekommandert brev burde vel i så fall være dokumentasjon på det.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Takk for svar så langt. Denne naboen har allerede klart å grine seg til en ordning som gjør at han likevel ikke må dele en ny ankomstveg med deler av hans tomt. Skikkelig kranglefant, har jeg fått inntrykk av. Vi har tatt hele vegen på vår tomt...6 x 30 meter

Da kan jeg altså egentlig bare hoppe og drite i denne erklæringa, og eventuellt sende nabovarslet rekommandert om han ikke skriver under. Prøver å få underskrift av nabovarslet først - kjedelig å komme i klinsj med naboene FØR en blir naboer. Går han med på å godkjenne med en gang, reduserer vi ventetiden med 2 uker. Ikke mye, men kan utgjøre forskjellen i snø/ikke snø før taket er tett nok til å jobbe innendørs.

Så er det en annen nabo som har litt trøbbel i tårnet. Gammel mann, susete og skrall - motor'n går, men det er ingen bak rattet. Prøvd å få tak i gubben mange ganger. Naboene sier han er hjemme, men han er ikke "våken" nok til å finne utgangsdøra. Da blir det vel å vente 2 uker ekstra uansett...

Vidar

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis du ikke er avhengig av hans underskrift, dvs at du har fulgt reguleringsplanene til punkt og prikke, tar ikke kommunen hensyn til hans klage uansett.
Ikke skriv under på noe som helst som vil gi naboen din rettigheter utover det som eksisterer. Det kan hende at du må selge en gang i fremtiden, og da er/kan det bli kjedelig for den neste naboen.

Skal du sette spaden i jorden når igangsettelsespapirene kommer rekker du fint å få tett bygg hvis det ikke kommer noen uforutsette ting i veien for graveren,rørleggeren eller trikkeren som skal grave, legge kloakk og trekke rørene vel?
Snittet for tett bygg er ca 6-8 uker fra snekkeren begynner fremdeles?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Allt er fulgt etter punkt og prikke ihht. plan og bygningsloven. Det blir murhus riktig nok, men det skal ikke ta lang tid uansett før det er tett, vil jeg tro. Det som tar lang tid er å gjøre det ferdig etter at alt dette er på plass - for å si det sånn :) Det går nok bra. Vi begynner å bygge om inntil 8 uker.

Vidar

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.573
Torget vurderinger
24
Lykke til - og husk tilbygget på ca. 80 m2 til musikk...... ;D ;D

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Sier seg selv at du ikke bør skrive under på dette, har du holdt deg til reguleringsplanene og ikke krevd en masse dispensasjoner så kan jeg vanskelig se for meg hva "naboen" kan klage på og få medhold i.
Uansett trær som skygger for sol er vel noe av det som skaper mest nabokonflikt i Norge, og selv om du ikke bryr deg så mye nå så kan det godt være noe som er mye mer viktig om noen år, og da er det greit at du kan ta egne valg på dette.

mvh

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.046
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hva kan du kreve av naboen?

Kan du få fjernet naboens tre?
Slik er reglene: Du har mulighet til å få fjernet trær som står nærmere enn 1/3 av trehøyden. Det er avstanden til hus, hage, tun eller lignende som gjelder.

Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjerne et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3.

I tillegg må treet være til særlig ulempe eller skade for deg, og det må ikke være nevneverdig om å gjøre for naboen å beholde treet.

De vanligste ulempene for deg er at treet skygger for solen, parabolen eller utsikten. Videre kan det være at du får nedfall av kvister, løv eller kongler fra treet ned på din tomt.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10007336

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vrange naboer er noe herk.

Jeg slutter aldri å forundre meg over min. Han spurte pent om jeg kunne fjerne et bjørketre som tok litt av utsikten hans for noen år siden. No problem, svarte jeg. Du kan til og med få det som ved. Nå har han sannelig plantet en furu på omtrendt samme stedet, en halv meter fra gjerdet. En sånn furu som blir enormt høy og vid og tett, og som om noen år med stor sannsynlighet kommer til å hindre passasjen min rundt huset. Har han gått lei av utsikten tro?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.120
mteinum, alle tre kriteriene må oppfylles for å få fjernet treet. det er ikke nok at det står for nær tomtegrensen.

V

vredensgnag

Gjest
Low-Q skrev:
Takk for svar så langt. Denne naboen har allerede klart å grine seg til en ordning som gjør at han likevel ikke må dele en ny ankomstveg med deler av hans tomt. Skikkelig kranglefant, har jeg fått inntrykk av. Vi har tatt hele vegen på vår tomt...6 x 30 meter

Da kan jeg altså egentlig bare hoppe og drite i denne erklæringa, og eventuellt sende nabovarslet rekommandert om han ikke skriver under. Prøver å få underskrift av nabovarslet først - kjedelig å komme i klinsj med naboene FØR en blir naboer. Går han med på å godkjenne med en gang, reduserer vi ventetiden med 2 uker. Ikke mye, men kan utgjøre forskjellen i snø/ikke snø før taket er tett nok til å jobbe innendørs.

Så er det en annen nabo som har litt trøbbel i tårnet. Gammel mann, susete og skrall - motor'n går, men det er ingen bak rattet. Prøvd å få tak i gubben mange ganger. Naboene sier han er hjemme, men han er ikke "våken" nok til å finne utgangsdøra. Da blir det vel å vente 2 uker ekstra uansett...

Vidar
Det er helt klare bestemmelser når det gjelder slike trær, og disse må respekteres. Naboen kan ikke forlange at du skal akseptere at disse trærne dekker til din utsikt og tilgang til sollys, for at du skal kunne bygge.
Denne naboen har alt gått i klinsj med deg, så her bør du stå på ditt.

Varsel skal sendes ut, så lenge dette er i tråd med forskrifter er det ikke krav om at naboer skal godkjenne det. Om det er noe i varselet som strider mot reguleringsplanen, kan man komme med innsigelser. Men om dine byggeplaner er forskriftsmessige, så er utsendelse av varsel tilstrekkelig.
Stå på ditt, så får du det faktisk bedre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pink_Panther skrev:
mteinum, alle tre kriteriene må oppfylles for å få fjernet treet. det er ikke nok at det står for nær tomtegrensen.
Så dersom det er nevneverdig om å gjøre for naboen å beholde treet kan det stå så nære tomtegrensen og være så høyt og sjenerende det bare vil, uten at man kan gjøre noe?

V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
Pink_Panther skrev:
Så dersom det er nevneverdig om å gjøre for naboen å beholde treet kan det stå så nære tomtegrensen og være så høyt og sjenerende det bare vil, uten at man kan gjøre noe?
Nei, her skjer det avveininger. Dersom treet (trærne) skygger for oppholdsområder eller selve huset, og dersom det tar mye av utsikt og sollys, så vil det veie tyngre enn naboens ønske om å beholde det. I tillegg vil problemer som løv på tak og i takrenner kunne hjelpe, om det står så tett på.

Reglene er strenge så man skal slippe at trær tas unødvendig, men man har rett til å forlange at trær fjernes, om visse krav oppfylles. Men man kan ikke kreve et tre fjernet bare fordi man vil ha bedre utsikt, om dette har stått der lenge og om det ikke er til stor sjenanse for en selv, som beskrevet over.

V

vredensgnag

Gjest
I en annen tråd har jeg nevnt Statsborgerboken av 1928. Der lærte jeg om gjerdeplikt.
Der jeg bodde før hadde vi en ultravrang nabo, han lå i strid med alle i området, og fant ut at han skulle hevne seg på motstanden han fikk ved å sette ut sau på kulturbeite, for å holde nede veksten i skogen i området, som han sa det.
Han hadde konsesjonsbelagt gård, men stakk aldri så mye som en potet i jorden, så den brukte han for å kunne få ut de fordelene det ga.
Men han klarte ikke å skjule sitt egentlige motiv for å sette ut sau: "Dere skal få så mye saueplager at dere kommer til å trygle om nåde, forbannede jævler."

Væpnet med min kunnskap om gjerdeplikt ventet vi til sauene hadde tatt godt for seg i de ulikes hager, og vi hadde dokumentert disse skadene. Og så forlangte vi at det ble satt opp gjerde mellom utmark og hager. Pga hvordan eiendommene var fordelt i området ble det en meget omstendelig affære, og dyrt for ham, mens alle naboene fikk pene gjerder til halv pris (kostnaden skal deles.)

http://www.paragrafen.no/?id=61

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva med greiner som henger inn på naboens eiendom?

V

vredensgnag

Gjest
Eller snarere - dersom naboen ønsker det, kan han fjerne grener som strekker seg inn på hans eiendom, men det greieste er da å selv sørge for at slikt ikke skjer. Her er det fint å faktisk spørre om dette, på en slik måte at man virkelig overlater til naboen å fritt avgjøre om de vil ha grener fra dine trær inn til seg eller ikke.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
Kobberspiker gjør underverker....

G

Gjestemedlem

Gjest
Har vært med som sakkyndig i et par rettsrunder med tre på nabogrensen. Artige saker forsåvidt. Men lovene er med hensikt laget slik at de helt åpne for skjønn, så her handler det om hva som er rimelig eller hva som er reelle ulemper og hvor vesentlig det er å få beholde eller få fjernet treet.

Jeg ville aldri skrevet under på noe som forpliktet meg til noe som helst i en slik sak.

Når det gjelder grener og slikt som henger utover andres hager så er det viktig at man ikke gyver løs på disse uten å ha gitt beskjed til eieren om problemet og har gitt denne rimelig god tid til å beskjære det selv eller få fagfolk til å utføre dette. For hvis man ikke helt vet hva man holder på med og skader treet i prosessen, så kan man fort ende opp i en erstatningssak hvis man er uheldig. Og er det et stort fint tre kan det bli dyrt det.

Det beste er alltid å komme til en enighet, og hvis man ikke gjør det så bør man se på hva en nøytral tredjeperson ville mene var rimelig, for som sagt er den paragrafen helt åpen for tolkningsmuligheter så selv om man tror man har retten på sin side, så trenger det ikke ende slikt. Og slike saker blir ofte dyrere enn de er verdt, for advokater og innkalte parter blir fort kostbare greier. Så da skal man i alle fall ha en forsikring som dekker slike saker.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke se hvorfor kravet til en kontrakt kan hindre byggherre i å fortsette med planene. En slik kontrakt er ikke en forpliktelse man skal måtte ta på seg. Trær kan føre til sjenanse når de blir store nok, og å godta en slik sjenanse på forhånd er ikke noe naboen kan kreve.

Topp Bunn