Bygge kattesikker høyttalerkabel

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann
Fått i oppdrag fra en kompis å lage han et kabelpar som skal vere kattesikkert.

Han har pr nå testa ulike kabler men kattene biter og herjer med kabelene så de blir ødelagt.

Jeg tenker å trekke kablene i k-rør og pyntestrøme rundt, og kabelbukser der jeg får plass til noen tynne plastrør inne i.

Problemet er at denne kabelen kommer til å bli svært stiv.

Er det noen som har andre tanker/ løsninger som kan fungere? Feks en kabel med svært tykk isolasjon. Der kattene ikke greier å bite igjennom.

Andre forslag. Kabelen skal være single wire og være så billig som mulig.

Dette er ikke kødd om noen skulle tro det.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Hva med å smøre kappen inn med Malurt?
Vedlikeholder dielektrikum og hindrer neglebiting :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehe..
Tør ikke tenke på hva interiør sjefen der hadde sagt til det.

X

X186841

Gjest
Har noe Naim NAC A5 liggendes med bananer i begge ender. Den har hard og tykk isolasjon. Du kan jo få se på den om Søndagen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Lappkabels Ølflex Classic 110 i ønsket kvadrat - dersom han ikke trur på julenissen og andre esoterica......... kraftig ytre skjerm på den...

EDIT: kabelen som ble avbildet i innlegget over.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.165
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tabasco kunne funke.

Eller hva med å avisolere kablene først som sist, og feste dem i gulvet med kabelholdere? Det funker, luft er det beste dielektrikum.

mvh

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Lappkabels Ølflex Classic 110 i ønsket kvadrat - dersom han ikke trur på julenissen og andre esoterica......... kraftig ytre skjerm på den...

EDIT: kabelen som ble avbildet i innlegget over.
Tror nok ikke på magiske kabler hverken jeg eller han. Men ikke la dette bli en kabel krangletråd nå da

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Ôlflex Classic 110 CY er forresten riktig betegnelse. finnes i skjermet 2-leder i 2,5 4, 6 og 10 kvm. Norsk importør er Miltronic, men der får han neppe kjøpt noe.
En hvilken som helst elektroleverandør med respekt for seg selv bør kunne levere disse. Jeg bruker Ahlsells som grossist på jobb og har nettop fått en trommel med 3x2,5 derfra.. Elfa har ikke disse kvadratene i skjermet...... kanskje noen andre vet???

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Retep: Først kan det faktisk anbefales med pyntestrømpe på kabelrør.-med riktig katt/ glatt strømpe. Hvis han ikke oppfatter den som klorestamme er du nok kommet langt..De røra er såpass solide at pusene fort skjønner det hvis tenner/klør ryker. Og hvis ikke det funker, ta inn barnesikringsgittere til å sette foran anlegget. Det siste jeg anbefaler er å få Garfield inn på CBC- Cat Boot Camp- for å lære seg oppførsel.:cool: Mest mulig uinteressant konstruksjon for pelsdyret er nok oppskrifta her. Det betyr ofte også at totalkonstruksjonen skal være UMULIG å både ta hull på med klør, samt fløtte på for katta.

Kvasi: Eller man kan lære ham opp til å ta det med ro, og bruke øra til det man skal- som din utgave:cool: Langt bedre enn det Oluf opplevde under julebadet ,utført fra vedkassen av Røder--monsen i huset..

Smøre på sauser og annet bidrar til null annet enn å ødelegge kabelen.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Vanlige kabelrør med strømpe overtrekk er jo en god ide.... litt for stivt i en del sammenhenger kanskje...

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvorfor strømpe? Snakker vi om den klassiske flettede strømpa er det en skikkelig dårlig ide, da det gir en langt mer interessant struktur enn en glatt plastkabel.
Det er i utgangspunktet ingen grunn til at en katt skal gnage på kabler om den ikke blir oppførdret til å leke med den. Desto tykkere kabel, desto mindre rører den seg ved berøring, og dermed også blir det mindre respons som oppfordrer til lek.
En flettet strømpe vil derimot kunne gi samme følelse som et tau eller en klorestamme.

Katter er ikke gnagere. Så lenge kabelen ikke kan friste som en leke bør det ikke være noe problem, med mindre katten er mentalt forstyrra på et eller annet mystisk vis, eller har et eller annet snok-drepe-instinkt i seg.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.413
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Hva med å oppdra kattene? De er intelligente, men egne. De skjønner mye, med rette katteeier.
Enig!
Vi har selv en katt som har fått temmelig mye kjeft for ledningleking og kryping inn gjennom bassrefleksport...... :)
Husk at det er til kattens beste så den ikke gnager løs på en tilfeldig 220v ledning en dag....
Man skal selvfølgelig være snill med katten, men enkelte ting må den lære.

Ellers så må jeg si at ølflex var det første som datt inn i mitt hode også. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Denne er STIV
Bruk Ölflex kabel. Greier kattene å gnage igjennom de må du legge ut et bilde av dyrene for da har han Bever eller Grevling utkledd som katt.

Vis vedlegget 411111
Hvor skaffer jeg den? Den såg kraftig nok ut
.
K-rør er stive.
Ølflex kommer i ulike tykkelser.
Dette bilde tok jeg nå og en STIV kabel vil man ikke kunne kveile slik og legge den fra seg uten at den retter seg ut.

20161119_094908.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg skal forresten opp på hotellet igjen og kan ta med en liten kveil på Mandag. Ikke nok til høyttalerkabler, men slik at du kan kikke på den og vurdere om den er grei nok.
Blir til Onsdag og har med egen bil og kan stikke innom deg.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Ølflex er nok noe stivere enn vanlig 4-6kv høyttalerkabel, men senest i går satt jeg sjøl og terminerte en 25x0,75, da gutta ellers var opptatt med et hasteprosjekt.
Funka helt greit med en kabelsving i fanget og kontaktboksen i hånda... ikke stivere enn det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg skal forresten opp på hotellet igjen og kan ta med en liten kveil på Mandag. Ikke nok til høyttalerkabler, men slik at du kan kikke på den og vurdere om den er grei nok.
Blir til Onsdag og har med egen bil og kan stikke innom deg.
Toppers. Send meg en melding.

Ellers tror jeg det står mellom Ølflex eller høyttalerkabel i k-rør. Funnet noen på claes som er relativt fleksible. Men alikevel stein harde å trykke sammen.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.132
Torget vurderinger
1
Get off spray funker som gull, har brukt det bak og rundt anlegg tidligere.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I gode gamle dager omtalte man gjerne tykke høyttalerkabler som "hageslanger"

Hva med å rett og slett tre kablene igjennom en billig hageslange? Disse er myke nok til å lett kunne bøye i brå vinkler men tykke nok til at de ikke fremstår som fristende å gnage på, og tunge nok til at de heller ikke gir særlig bevegelsesrespons om man dytter borti dem.

Og som Singh er inne på, "Get off" spray kan godt smøres på slangene etterpå. Men det er ikke alle katter som reagerer like mye på citrus (som er greia med denne sprayen) og siden kattene det er snakk om her er litt utenom det vanlige, så kan det godt hende at de er rare på dette punktet også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sånn spray innendørs ville jeg uansett latt være. Like frastøtende på folk som katter. Minst!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Man må for all del ikke bruke sprayen inne. Man tar med seg det som skal beskyttes (f.eks høyttalergrill) ut og sprayer den ute.

Men ja, det lukter ganske spenstig. Så greit å unngå å få det på noe annet, eller i rommet generelt.
Katten jeg bodde med ignorerte sprayen fullstendig, men klorte heller aldri på høyttalerne.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Han har pr nå testa ulike kabler men kattene biter og herjer med kabelene så de blir ødelagt.
Hvor mange kabler har han faktisk testet?

Min erfaring er at pus liker noen få kabler veldig godt.
Et par USB kabler og en hodetelefon kabel ble fort maltraktert mens skogen av kabler forøvrig var av null interesse.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Hva med å rett og slett tre kablene igjennom en billig hageslange? Disse er myke nok til å lett kunne bøye i brå vinkler men tykke nok til at de ikke fremstår som fristende å gnage på, og tunge nok til at de heller ikke gir særlig bevegelsesrespons om man dytter borti dem.

Og som Singh er inne på, "Get off" spray kan godt smøres på slangene etterpå. Men det er ikke alle katter som reagerer like mye på citrus (som er greia med denne sprayen) og siden kattene det er snakk om her er litt utenom det vanlige, så kan det godt hende at de er rare på dette punktet også.
Hageslange.. Genialt. Det høres ut som en plan.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger

Hageslange.. Genialt. Det høres ut som en plan.
Du kan sikkert få en audiofil versjon av denne hos TESS til 100 ganger prisen.
Da sover du sikkert litt bedre (til kemneren kommer, i det minste) ;)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den audiofile utgaven fra TESS er sannsynligvis armert, noe som vil gjøre det vanskeligere å "knekke" slangen for å få den til å runde brå hjørner. Vanligvis er dette bra, men til dette formålet tror jeg det kan være greit å gå for el-cheapo slange.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Den audiofile utgaven fra TESS er sannsynligvis armert, noe som vil gjøre det vanskeligere å "knekke" slangen for å få den til å runde brå hjørner. Vanligvis er dette bra, men til dette formålet tror jeg det kan være greit å gå for el-cheapo slange.
Ja, jeg tenkte på en conduit i form av en hydraulikkslange - tygg på den!

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Tynne kobberrør som brukes til gassledninger i båter og kampingvogner kunne vel være noe? Hvis du trekker kablene gjennom slike, kan de bøyes akkurat som du vil. Srømpe utenpå der igjen?

Topp Bunn