Byggetråd DIY rørpre med utgangstrafo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å nærme seg... Kobberrør i mellom er for kabelføring.

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Kjempesmart med den todelte konstruksjonen med kobberrøret mellom. Det ser i det hele tatt veldig fint ut.
    Hvilke strømforsyning endte du opp med?

Puma

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Strømforsyningen ble som den opprinnelig var tenkt, CLCLC. Skal få tatt bilder av innmat senere. Gjenstår stort sett bare kobling mellom psu og linjedel, og målinger av rippelspenninger med scop. + Testing med signalgenerator. Signalgeneratoren er en billig sak, men den funker til feilsøking.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Spennende, jeg følger med. Du poster vel mer etterhvert?

Asbjørn

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Kommer mer etterhvert... :)

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Kjør på, Hay. 8)

Artig måte å separere linedelen fra poweret på.
    AudioTropic bruker samme metode i sin Moebius.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Noen foreløpige tall. Med 5r4gyb: 10V over katodemotstand v/2,2kohm og 253V platespenning.
    Glødemotstand måtte justeres opp til 1,5 ohm.

Vedlegg

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    På bildene en spillende preamp, førsteinntrykket er meget overbevisende. Har en svak konstant during i høyttalerene, er muligens jording det kommer an på, eller skjerming. Noen bilder:

Vedlegg

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Jording er vel ofte det første man må forske på.

Har du "løftet" glødespenningen vha. en spenningsdeler?
    Det kan også redusere støy.

Når det gjelder ledningen som går opp till topphettene, kunne du kanskje forsøke å skjerme dem med aluminiumsfolie for å teste om det har noen effekt.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Gløden er hevet ca 50V fra jord. Lurer på om det kan være nett-trafo som kan være den store stygge ulven her, det er en ringkjernetrafo som sprer magnetfeltet mer enn en EI-kjerne. Kanskje prøve å flytte den ut av kabinettet.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Har dårlig erfaring med Ringkjerne powertrafoer sammen med WOT ( With Output Transformers ) i samme chassis. For testing kan du prøve å kople fra Powertrafoen og kjøre gløding fra batteri for kortere perioder. De varer lenge nok til testing om batteriet er bra. Dersom dette er problemet finnes Mu-metall for skjerming, men dette er langt fra gratis og resultatet uvisst. ( Hva er gratis med denne hobbyen? ) Elfa har bl.a dette: 48-891-01. VH. Bernt
    PS: Ikke klag, skrev jo at det ikke var gratis...

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    BerntJ skrev:
    Har dårlig erfaring med Ringkjerne powertrafoer sammen med WOT ( With Output Transformers ) i samme chassis. For testing kan du prøve å kople fra Powertrafoen og kjøre gløding fra batteri for kortere perioder. De varer lenge nok til testing om batteriet er bra. Dersom dette er problemet finnes Mu-metall for skjerming, men dette er langt fra gratis og resultatet uvisst. ( Hva er gratis med denne hobbyen? ) Elfa har bl.a dette: 48-891-01. VH. Bernt
    Ja det var ikke gratis akkurat... Er nok ikke et alternativ i og med at resultatet er uvisst. Prøver nok heller å flytte trafo ut av kabinett, eller ny trafo ala Hammond EI-kjerne.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Flott chassis .Grattis med at det spiller. Har du en skisse av hvordan du har hevet gløden ?
    Størrelsen på ole brum ?

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Størrelsen på brum er ca 4mV. Brum er størst i venstre kanal som er nærmest nett-trafo.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Fint prosjekt.
    Jeg prøvde å finne databladet for trafoene dine men jeg fant ikke noen linjetrafoer fra Silvertone. Vet du sentrale parametere som for eksempel primærinduktans?

Jan E Veiset

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    jane skrev:
    Fint prosjekt.
    Jeg prøvde å finne databladet for trafoene dine men jeg fant ikke noen linjetrafoer fra Silvertone. Vet du sentrale parametere som for eksempel primærinduktans?

Jan E Veiset
    Takk
    Linjetrafoene er spesialviklet for 6sn7 eller nære ekvivalenter. Primærinduktans vet jeg pt ikke, kan kanskje finne det ut. Har heller ikke måleinstrument for den type målinger. Det jeg vet er impedans inn og ut: 15k:600 ohm.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Et omsetningsforhold på 5:1 (15k:600) er fornuftig, det gir deg max gain i underkant av 4x.
    For 6SN7 og venner bør du minst har en primærinduktans på 100H, helst 200H.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Hay skrev:
    Linjetrafoene er spesialviklet for 6sn7 eller nære ekvivalenter.
    Hvem har fortalt deg det? Selgeren av trafoene?
    Målt primærinduktans (ikke hva selgeren måtte påstå) sier veldig mye om dette virkelig er tilfelle..

Jan E Veiset

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    884
    Torget vurderinger
    35
    Hay skrev:
    BerntJ skrev:
    Ja det var ikke gratis akkurat... Er nok ikke et alternativ i og med at resultatet er uvisst. Prøver nok heller å flytte trafo ut av kabinett, eller ny trafo ala Hammond EI-kjerne.
    Her finner du Mu-metal til en tiendedel av Elfa-prisen: http://www.diyhifisupply.com/node/695

mvh

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    "Brum er størst i venstre kanal som er nærmest nett-trafo."

Mulig du har innstråling av powertrafoens magnetfelt inn i signaltrafoen. ( Utgangstrafoen ) Dette kan justeres ut ved å vri disse til de står 90 grader "på" hverandre. Altså at magnetfeltet fra powertrafoen blir "balansert ut" i utgangstrafoen. Ellers er det fysisk avstand som gir minst magnetfelt, noe jeg praktiserer idag da dette alltid virker. 5R4 skal maks ha 4 micro første kondis, noe som er ganske lavt. Choke input supply = no problem. Induktansen i primærviklingen i utgangstrafoen bestemmer nedre grensefrekvens . Ser indre motstand i røret er rundt 6,6 Kohm, noe som krever endel induktans. OM bassen blir for dårlig finnes det andre rør med lavere motstand med samme strøm og 5687 er det mest kjente etter Kondo ( Audio Note ) begynnte å bruke det i sine "noe påkostede" forsterkere. ( Ongaku hadde vel 11 Kilo Sølvtråd, da ) Mest sannsynlig er bassen helt OK og du trenger bare litt justeringer for å få bort den siste brummen. VH. Bernt .

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    jane skrev:
    Hay skrev:
    Målt primærinduktans (ikke hva selgeren måtte påstå) sier veldig mye om dette virkelig er tilfelle..

Jan E Veiset
    Selgeren i dette tilfellet har fått viklet dem for denne type rør av Silvertone. Hva annet kan jeg forholde meg til utenom målinger?

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    BerntJ skrev:
    "Brum er størst i venstre kanal som er nærmest nett-trafo."

Mulig du har innstråling av powertrafoens magnetfelt inn i signaltrafoen. ( Utgangstrafoen ) Dette kan justeres ut ved å vri disse til de står 90 grader "på" hverandre. Altså at magnetfeltet fra powertrafoen blir "balansert ut" i utgangstrafoen. Ellers er det fysisk avstand som gir minst magnetfelt, noe jeg praktiserer idag da dette alltid virker. 5R4 skal maks ha 4 micro første kondis, noe som er ganske lavt. Choke input supply = no problem. Induktansen i primærviklingen i utgangstrafoen bestemmer nedre grensefrekvens . Ser indre motstand i røret er rundt 6,6 Kohm, noe som krever endel induktans. OM bassen blir for dårlig finnes det andre rør med lavere motstand med samme strøm og 5687 er det mest kjente etter Kondo ( Audio Note ) begynnte å bruke det i sine "noe påkostede" forsterkere. ( Ongaku hadde vel 11 Kilo Sølvtråd, da ) Mest sannsynlig er bassen helt OK og du trenger bare litt justeringer for å få bort den siste brummen. VH. Bernt .
    Prøvde å flytte ut nett-trafoen av kabinettet og det hadde ingen effekt. Kan chokene ha noe å si?

Btw, mangler ikke bass. Responsen i de nedre oktaver er mer enn tilfredstillende, virker som om den spiller dypere enn transistorpreamper jeg har og har hatt. Og det er ikke feit bass, men stram og definert.

Feilsøker videre på brumkilde....

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    BerntJ skrev:
    Ser indre motstand i røret er rundt 6,6 Kohm, noe som krever endel induktans.
    Rørets dynamiske resistans øker betraktelig når 2C22 kjøres rundt 5mA/250V som i dette tilfellet. Det er stor forskjell på stigningskoeffisienten ved 5 vs 10mA. Tangenten til gitterkurvene (de røde linjene) sier noe om forskjellen, ved 5mA/250V er rp nærmere 10k, eller ~10V/mA.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Hay skrev:
    Selgeren i dette tilfellet har fått viklet dem for denne type rør av Silvertone. Hva annet kan jeg forholde meg til utenom målinger?
    Det finnes egentlig ikke noe som kan erstatte målinger når det gjelder trafoer. Det er mulig å sette opp ekvivalentdiagram som gir en tilnærmet beskrivelse men de blir ofte veldig komplekse. Det enkleste er lavfrekvensresponsen, den bestemmes av primærinduktans, driverresistans (rørets indre dynamiske resistans (rp)) og hvilken last eller terminering sekundærsiden ser inn i. I tillegg vil hvilestrømmen på primærsiden påvirke forvrengning og nedre grensefrekvens. Høyfrekvensresponsen er vanskeligere å forutsi, men sentrale parametere er lekkasjeinduktans, viklingskapasitans og driver- og last-resistans. Hos noen produsenter vil du finne forslag til optimal terminering som enten består av en ren resistans i parallell med sekundærsiden eller et RC-nettverk.
    Men når alt kommer til alt så er det målinger, i den kretsen hvor trafoen står, som gir deg det beste bildet av hva som foregår. Alt du trenger er en tonegenerator og et oscilloscope. Det sier mer enn ti tusen ord fra en selger..

Når det gjelder brum: hvordan har du jordet kobberplatene som utgjør chassiset?

Jan E Veiset

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    jane skrev:
    Hay skrev:

Jan E Veiset
    Jeg kan bekrefte at trafoene er viklet for 6SN7 eller tilsvarende, så det kan du ta helt med ro, Hay. :)

Forsøk med skjerm rundt ledningene som går opp til hettene. (Splitt opp skjermen i en antennekabel og tre denne rundt ledningene. Jorde skjermen. Pass på så du ikke får støt!!)

Som nevnt ovenfor, kan også choken innvirke på signaltrafoene.

Re: Jane
    Dersom man ikke kan stole på produsentenes opplysninger blir hele hobbyen med DIY audio fåfengt!

Når man kjøper trafoer fra Electraprint, Sowter, MagneQuest eller Silvertone, eller kondensatorer fra Jensen, Wima eller Mundorf ser jeg det som en selvfølge at produktene holder det produsenten lover. Er "imponert" dersom du sitter og måler alle mostander, kondensatorer, choker osv. for å sjekke at du ikke blir lurt.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    jane skrev:
    Hay skrev:
    Det finnes egentlig ikke noe som kan erstatte målinger når det gjelder trafoer. Det er mulig å sette opp ekvivalentdiagram som gir en tilnærmet beskrivelse men de blir ofte veldig komplekse. Det enkleste er lavfrekvensresponsen, den bestemmes av primærinduktans, driverresistans (rørets indre dynamiske resistans (rp)) og hvilken last eller terminering sekundærsiden ser inn i. I tillegg vil hvilestrømmen på primærsiden påvirke forvrengning og nedre grensefrekvens. Høyfrekvensresponsen er vanskeligere å forutsi, men sentrale parametere er lekkasjeinduktans, viklingskapasitans og driver- og last-resistans. Hos noen produsenter vil du finne forslag til optimal terminering som enten består av en ren resistans i parallell med sekundærsiden eller et RC-nettverk.
    Men når alt kommer til alt så er det målinger, i den kretsen hvor trafoen står, som gir deg det beste bildet av hva som foregår. Alt du trenger er en tonegenerator og et oscilloscope. Det sier mer enn ti tusen ord fra en selger..

Når det gjelder brum: hvordan har du jordet kobberplatene som utgjør chassiset?

Jan E Veiset
    Tonegeneratoren jeg har er ikke veldig avansert, har muligheten til å påvirke amplituden i liten grad. Kan måle frekvensresponsen i trinn fra 20Hz til 150 kHz.
    Kan ta noen målinger senere for å se.

Kobberplatene er jordet via festeramma til rørsokkelen. Har begynt å bytte kabler ut med skjermede kabler nå, så får vi se. Hvis ikke dette virker kan det være mulig at chokene påvirker signaltrafoene. I såfall kan jeg splitte chassi.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Chokene kan indusere magnetfelt også, men neppe så mye som powertrafoen.
    Prøvd å skru dem løs og vende på dem mens du sjekker brum?
    En annen sak, hvorfor heve glødespenningen 50 Volt når katoden din ligger helt ved jordpotensial? Dette er vanlig om katoden heves fra jord dersom en bruker SRPP eller mu follower. Har lest forkjellige ting om dette, men JEG hadde prøvd å jorde minus på glødingen. Da må selvfølgelig "hevingen" fjernes.

Et triks du kan prøve: Forsterkeren spiller vel 10 sekunder etter den er slått av på opplagret lading i kondensatorene? Forsvinner brummet når powerer blir slått av?

VH. Bernt

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    BerntJ skrev:
    Chokene kan indusere magnetfelt også, men neppe så mye som powertrafoen.
    Prøvd å skru dem løs og vende på dem mens du sjekker brum?
    En annen sak, hvorfor heve glødespenningen 50 Volt når katoden din ligger helt ved jordpotensial? Dette er vanlig om katoden heves fra jord dersom en bruker SRPP eller mu follower. Har lest forkjellige ting om dette, men JEG hadde prøvd å jorde minus på glødingen. Da må selvfølgelig "hevingen" fjernes.

Et triks du kan prøve: Forsterkeren spiller vel 10 sekunder etter den er slått av på opplagret lading i kondensatorene? Forsvinner brummet når powerer blir slått av?

VH. Bernt
    Har tenkt samme tanken ang jording, kjapt gjort så det går an å prøve.
    Vri chokene er også en mulighet.

Har ikke prøvd det trikset ennå.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Jordet glødingen direkte uten "heving" og resultatet bli litt mindre brum, men ikke nevneverdig. Men å snu nærmeste choke hadde stor effekt.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Hvis det er utgangstrafoene som plukker opp indusert brum fra nett-trafoen kan du sjekke dette ved å nappe ut rørene og slå på forsterkeren. Hvis det fortsatt brummer på utgangen er dette forårsaket av induksjon.

Jan E Veiset

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Preampen er tilkoblet nå og har minimalt brum, nesten helt stille....
    Er ikke sikker på om jeg skal splitte kabinett eller snu choken permanent, vi får se.
    Kan montere tilbake nett-trafo i kabinett om det splittes.

Takker så langt for gode råd.

Lyden: Har for kort tid til noen seriøse lytteinntrykk, men noen førsteintrykk:
    Bassen er overraskende definert og kontant. Ingen særlige begrensinger nedover.
    Detaljer er definitivt tilstede. Ingen skarpe s-lyder. I forhold til diverse andre preamper jeg har er det som det berømte ullteppet er borte. Spiller bedre enn jeg hadde håpet på.

Kommer med mer bilder senere. Skal ta et par Killkenny for å "feire" litt.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    Slik ble det.
    Link til skjema på psu ligger under linja. Spenningsdeler for å heve gløden ble fjernet.

Kunne vært morsomt å ha et "trolløye" på den, må finne ut av kretsløsning først.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.278
    Sted
    '
    Ser bra ut dette.
    Det er to ting jeg ville endret: 1) kjørt opp strømmen i rørene til de arbeider i et mer lineart område, høyere hvilestrøm er også en fordel for å dra induktive laster som trafoer er. 2) Økt verdien på den siste ladekondensatoren opp til 220uF eller noe slikt. Det gir både en bedre steprespons og lavere ripple. Du kan jo se hva som skjer i PSUD2 når du øker C2.
    Maks Pd for 2C22 er 3.3 watt så det er helt safe å øke hvilestrømmen opp til for eksempel 8mA (8mA x 260V=~2W). Hvis du senker katodemotstanden fra 2k2 til 1k vil det øke strømmen til ca 8mA.og rørene arbeider i et mer lineart område. Dette vil også, som tidligere nevnt, senke utgangsimpedansen noe. Enkel modifikasjon og hvis du synes ting låter bedre med lavere strøm er det enkelt å bytte tilbake til den opprinnelige verdien.

Jan E Veiset

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Flott! :)

Googlet på "magic eye indicator" eller noe slikt for ett års tid siden og fant til og med et kit med print. Har desverre ikke linken, men her finnes det mange muligheter. :)

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    jane skrev:
    Ser bra ut dette.
    Det er to ting jeg ville endret: 1) kjørt opp strømmen i rørene til de arbeider i et mer lineart område, høyere hvilestrøm er også en fordel for å dra induktive laster som trafoer er. 2) Økt verdien på den siste ladekondensatoren opp til 220uF eller noe slikt. Det gir både en bedre steprespons og lavere ripple. Du kan jo se hva som skjer i PSUD2 når du øker C2.
    Maks Pd for 2C22 er 3.3 watt så det er helt safe å øke hvilestrømmen opp til for eksempel 8mA (8mA x 260V=~2W). Hvis du senker katodemotstanden fra 2k2 til 1k vil det øke strømmen til ca 8mA.og rørene arbeider i et mer lineart område. Dette vil også, som tidligere nevnt, senke utgangsimpedansen noe. Enkel modifikasjon og hvis du synes ting låter bedre med lavere strøm er det enkelt å bytte tilbake til den opprinnelige verdien.

Jan E Veiset
    Dette må definitivt prøves. Har noen kondensatorer liggende.
    Ser du tidligere hadde satt en motstand i parallell på utgangstrafo, har dette noe for seg her også?

Er det noe å gjøre mtp båndbredde?

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    whistler skrev:
    Flott! :)

Googlet på "magic eye indicator" eller noe slikt for ett års tid siden og fant til og med et kit med print. Har desverre ikke linken, men her finnes det mange muligheter. :)
    Får Google litt på den, hadde vært morsomt med litt "lys".

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Hay skrev:
    Dette må definitivt prøves. Har noen kondensatorer liggende.
    Ser du tidligere hadde satt en motstand i parallell på utgangstrafo, har dette noe for seg her også?

Er det noe å gjøre mtp båndbredde?
    Her er infoen fra SilverTone vedr. sekundærbelastning:

The transformer is a 15K:600ohm which is 5:1. With a bypass
    cathode
    6SN7, the gain should be roughly less than 3 if you terminate the
    line
    output transformer with a 600ohm load. In our finding, the load is
    dependent on the preceding equipment and will have to be
    experiment.
    You can start experimenting by no load resistor if you are using
    short
    interconnector if not, use some cheap resistors from 600ohm slowly
    up
    to 1.8K. If you do not have the necessary measuring equipment to
    see
    the waveform, you can "tune" by hearing. If the treble is too
    high,
    lower the resistor value. Likewise, increase the resistor value if
    you
    find the highs is rolling off. When you are done with
    experimenting,
    you can replace the resistor with a audio grade ones.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn