Takker, nå blir det å finne årsaken til brum...whistler skrev:Grattis , Hay! 8)
Ja det var ikke gratis akkurat... Er nok ikke et alternativ i og med at resultatet er uvisst. Prøver nok heller å flytte trafo ut av kabinett, eller ny trafo ala Hammond EI-kjerne.BerntJ skrev:Har dårlig erfaring med Ringkjerne powertrafoer sammen med WOT ( With Output Transformers ) i samme chassis. For testing kan du prøve å kople fra Powertrafoen og kjøre gløding fra batteri for kortere perioder. De varer lenge nok til testing om batteriet er bra. Dersom dette er problemet finnes Mu-metall for skjerming, men dette er langt fra gratis og resultatet uvisst. ( Hva er gratis med denne hobbyen? ) Elfa har bl.a dette: 48-891-01. VH. Bernt
PS: Ikke klag, skrev jo at det ikke var gratis...
Takkjane skrev:Fint prosjekt.
Jeg prøvde å finne databladet for trafoene dine men jeg fant ikke noen linjetrafoer fra Silvertone. Vet du sentrale parametere som for eksempel primærinduktans?
Jan E Veiset
Hvem har fortalt deg det? Selgeren av trafoene?Hay skrev:Linjetrafoene er spesialviklet for 6sn7 eller nære ekvivalenter.
Her finner du Mu-metal til en tiendedel av Elfa-prisen: http://www.diyhifisupply.com/node/695Hay skrev:Ja det var ikke gratis akkurat... Er nok ikke et alternativ i og med at resultatet er uvisst. Prøver nok heller å flytte trafo ut av kabinett, eller ny trafo ala Hammond EI-kjerne.BerntJ skrev:Har dårlig erfaring med Ringkjerne powertrafoer sammen med WOT ( With Output Transformers ) i samme chassis. For testing kan du prøve å kople fra Powertrafoen og kjøre gløding fra batteri for kortere perioder. De varer lenge nok til testing om batteriet er bra. Dersom dette er problemet finnes Mu-metall for skjerming, men dette er langt fra gratis og resultatet uvisst. ( Hva er gratis med denne hobbyen? ) Elfa har bl.a dette: 48-891-01. VH. Bernt
PS: Ikke klag, skrev jo at det ikke var gratis...
Selgeren i dette tilfellet har fått viklet dem for denne type rør av Silvertone. Hva annet kan jeg forholde meg til utenom målinger?jane skrev:Hvem har fortalt deg det? Selgeren av trafoene?Hay skrev:Linjetrafoene er spesialviklet for 6sn7 eller nære ekvivalenter.
Målt primærinduktans (ikke hva selgeren måtte påstå) sier veldig mye om dette virkelig er tilfelle..
Jan E Veiset
Prøvde å flytte ut nett-trafoen av kabinettet og det hadde ingen effekt. Kan chokene ha noe å si?BerntJ skrev:"Brum er størst i venstre kanal som er nærmest nett-trafo."
Mulig du har innstråling av powertrafoens magnetfelt inn i signaltrafoen. ( Utgangstrafoen ) Dette kan justeres ut ved å vri disse til de står 90 grader "på" hverandre. Altså at magnetfeltet fra powertrafoen blir "balansert ut" i utgangstrafoen. Ellers er det fysisk avstand som gir minst magnetfelt, noe jeg praktiserer idag da dette alltid virker. 5R4 skal maks ha 4 micro første kondis, noe som er ganske lavt. Choke input supply = no problem. Induktansen i primærviklingen i utgangstrafoen bestemmer nedre grensefrekvens . Ser indre motstand i røret er rundt 6,6 Kohm, noe som krever endel induktans. OM bassen blir for dårlig finnes det andre rør med lavere motstand med samme strøm og 5687 er det mest kjente etter Kondo ( Audio Note ) begynnte å bruke det i sine "noe påkostede" forsterkere. ( Ongaku hadde vel 11 Kilo Sølvtråd, da ) Mest sannsynlig er bassen helt OK og du trenger bare litt justeringer for å få bort den siste brummen. VH. Bernt .
Rørets dynamiske resistans øker betraktelig når 2C22 kjøres rundt 5mA/250V som i dette tilfellet. Det er stor forskjell på stigningskoeffisienten ved 5 vs 10mA. Tangenten til gitterkurvene (de røde linjene) sier noe om forskjellen, ved 5mA/250V er rp nærmere 10k, eller ~10V/mA.BerntJ skrev:Ser indre motstand i røret er rundt 6,6 Kohm, noe som krever endel induktans.
Det finnes egentlig ikke noe som kan erstatte målinger når det gjelder trafoer. Det er mulig å sette opp ekvivalentdiagram som gir en tilnærmet beskrivelse men de blir ofte veldig komplekse. Det enkleste er lavfrekvensresponsen, den bestemmes av primærinduktans, driverresistans (rørets indre dynamiske resistans (rp)) og hvilken last eller terminering sekundærsiden ser inn i. I tillegg vil hvilestrømmen på primærsiden påvirke forvrengning og nedre grensefrekvens. Høyfrekvensresponsen er vanskeligere å forutsi, men sentrale parametere er lekkasjeinduktans, viklingskapasitans og driver- og last-resistans. Hos noen produsenter vil du finne forslag til optimal terminering som enten består av en ren resistans i parallell med sekundærsiden eller et RC-nettverk.Hay skrev:Selgeren i dette tilfellet har fått viklet dem for denne type rør av Silvertone. Hva annet kan jeg forholde meg til utenom målinger?
Jeg kan bekrefte at trafoene er viklet for 6SN7 eller tilsvarende, så det kan du ta helt med ro, Hay.jane skrev:Hvem har fortalt deg det? Selgeren av trafoene?Hay skrev:Linjetrafoene er spesialviklet for 6sn7 eller nære ekvivalenter.
Målt primærinduktans (ikke hva selgeren måtte påstå) sier veldig mye om dette virkelig er tilfelle..
Jan E Veiset
Tonegeneratoren jeg har er ikke veldig avansert, har muligheten til å påvirke amplituden i liten grad. Kan måle frekvensresponsen i trinn fra 20Hz til 150 kHz.jane skrev:Det finnes egentlig ikke noe som kan erstatte målinger når det gjelder trafoer. Det er mulig å sette opp ekvivalentdiagram som gir en tilnærmet beskrivelse men de blir ofte veldig komplekse. Det enkleste er lavfrekvensresponsen, den bestemmes av primærinduktans, driverresistans (rørets indre dynamiske resistans (rp)) og hvilken last eller terminering sekundærsiden ser inn i. I tillegg vil hvilestrømmen på primærsiden påvirke forvrengning og nedre grensefrekvens. Høyfrekvensresponsen er vanskeligere å forutsi, men sentrale parametere er lekkasjeinduktans, viklingskapasitans og driver- og last-resistans. Hos noen produsenter vil du finne forslag til optimal terminering som enten består av en ren resistans i parallell med sekundærsiden eller et RC-nettverk.Hay skrev:Selgeren i dette tilfellet har fått viklet dem for denne type rør av Silvertone. Hva annet kan jeg forholde meg til utenom målinger?
Men når alt kommer til alt så er det målinger, i den kretsen hvor trafoen står, som gir deg det beste bildet av hva som foregår. Alt du trenger er en tonegenerator og et oscilloscope. Det sier mer enn ti tusen ord fra en selger..
Når det gjelder brum: hvordan har du jordet kobberplatene som utgjør chassiset?
Jan E Veiset
Har tenkt samme tanken ang jording, kjapt gjort så det går an å prøve.BerntJ skrev:Chokene kan indusere magnetfelt også, men neppe så mye som powertrafoen.
Prøvd å skru dem løs og vende på dem mens du sjekker brum?
En annen sak, hvorfor heve glødespenningen 50 Volt når katoden din ligger helt ved jordpotensial? Dette er vanlig om katoden heves fra jord dersom en bruker SRPP eller mu follower. Har lest forkjellige ting om dette, men JEG hadde prøvd å jorde minus på glødingen. Da må selvfølgelig "hevingen" fjernes.
Et triks du kan prøve: Forsterkeren spiller vel 10 sekunder etter den er slått av på opplagret lading i kondensatorene? Forsvinner brummet når powerer blir slått av?
VH. Bernt
Det fortjener du!Hay skrev:Skal ta et par Killkenny for å "feire" litt.
Dette må definitivt prøves. Har noen kondensatorer liggende.jane skrev:Ser bra ut dette.
Det er to ting jeg ville endret: 1) kjørt opp strømmen i rørene til de arbeider i et mer lineart område, høyere hvilestrøm er også en fordel for å dra induktive laster som trafoer er. 2) Økt verdien på den siste ladekondensatoren opp til 220uF eller noe slikt. Det gir både en bedre steprespons og lavere ripple. Du kan jo se hva som skjer i PSUD2 når du øker C2.
Maks Pd for 2C22 er 3.3 watt så det er helt safe å øke hvilestrømmen opp til for eksempel 8mA (8mA x 260V=~2W). Hvis du senker katodemotstanden fra 2k2 til 1k vil det øke strømmen til ca 8mA.og rørene arbeider i et mer lineart område. Dette vil også, som tidligere nevnt, senke utgangsimpedansen noe. Enkel modifikasjon og hvis du synes ting låter bedre med lavere strøm er det enkelt å bytte tilbake til den opprinnelige verdien.
Jan E Veiset
Får Google litt på den, hadde vært morsomt med litt "lys".whistler skrev:Flott!
Googlet på "magic eye indicator" eller noe slikt for ett års tid siden og fant til og med et kit med print. Har desverre ikke linken, men her finnes det mange muligheter.
Her er infoen fra SilverTone vedr. sekundærbelastning:Hay skrev:Dette må definitivt prøves. Har noen kondensatorer liggende.
Ser du tidligere hadde satt en motstand i parallell på utgangstrafo, har dette noe for seg her også?
Er det noe å gjøre mtp båndbredde?