BYOB! åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Bla om kalenderen, Bjarne! Dette er Norge, anno 2013! All tradisjon, service, handverksmessig skikkelighet, småleverandørkultur etc. er opphørt! Skogen maler vi til flis og fyrer med. import av annet trevirke er jo bare mas, og bestilles der ikke en båtlast pr. ordre så kan det heller være! Raap.

Føler med deg, merker selv at det er fort gjort å stange hodet i veggen for en som skal gjøre noe selv/produsere i småskala. Norge erikke dessverre egnet for slike som oss lenger. Men en behøver ikke dra lenger enn til våre naboland så er det både småverksted, smier, spesialister på både materialer og gammelt og nyt håndtverk å finne. Men altså nå i beskjeden grad her i Norge. Vi er vel i Syden alle sammen og drikker opp oljen...

Husker for bare noen få år siden da vi hadde Isene sitt utsalg her i Oslo, der kunne du gå langs endeløse reoler med eksotisk treverk i alle formater inkl. skåret finer og alle slags plater. Et paradis. Nå kjøpt opp og rasert.

Vi gjør Norge billigere, skriker de opp, alle de som representerer de store aktører innen alle vareslag. Og det er helt riktig, men dessverre billig i ordets overførte betydning, og ikke prismessig gunstigere.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ja, nå har vi jo ikke en gang ELFA å trøste oss med lenger...
    "DIY" i norge består vel stort sett av å sende ønskeliste til kina for deretter å få et ferdig produkt i posten (ødelagt selvfølgelig, hvis Bring har vært involvert)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Spot on. Ikke AFU lenger og heller ikke ELFA. En skam at det ikke går an å få kjøpt noen ting snart uten at du får "besøk våre nettsider" i trynet - alt. det helv... forp....e jævlige "Meny..????" i fleisen. Det er faen danse meg snart sånn at du blir spurt om dette på apoteket også, dersom du kommer med en litt omfattende "ønskeliste" (resept, hehe..) slik vi som er over middagshøyden gjerne gjør.

Mvh
    En lettere irritert Sluket.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    kanskje jeg bare skulle gjort det enkelt ved å bygge i BB kryssfiner, for så å kjøpe litt bjerke edge banding-finèr på ebay til å dekke over endeveden med.
    ikke like fancy som valnøtt, men jeg liker jo utseende på bjørk også...

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    dere trodde kanskje at jeg nærmet meg en konklusjon, men neida!
    U-baffelen er bygget om til H-baffel.

først U-baffelen, uten EQ, men delt LR 24 700hz.
    målte 80 cm fra HT
    0-90 u ramme 1 rull demping.jpg

deretter H-baffel
    0-90 H_ramme.jpg

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    ELFA er det vel ikke noe problem å handle hos. Du må bare gjøre det via nettet, istedenfor i butikk.
    R

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jo, men for de av oss som bodde like ved var det kjekt å stikke innom og inspisere varene over disk, ja kanskje til og med spørre om råd!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    da har jeg målt for å finne løpetidsforskjellen mellom diskanten og mellomtone.

koblet diskant og tweeter til hver sin monoblokk og kjørte et sweep fra 1000-1500hz.
    først mellomtonen så diskanten.

t&m uten delay.jpg

etter å ha tatt en titt på impulsresponsen gav jeg diskanten en delay på 0.16ms, altså 5,5cm.

t&m med delay.jpg

hvis jeg ikke har misforstått totalt vil dette altså si at jeg må flytte diskanten 5,5cm bakover på baffelen for at elementene skal være "time-aligned".
    5,5cm er tilfeldigvis akkurat over magneten på mellomtonen, altså er det fortsatt svingspolen som er stedet å justere ut i fra på dipoler, ikke membranet slik jeg hadde trodd.

S

Syncrolux

Gjest
    Som forventet er direktiviteten bedre på H-baffelen... men har du målt hvor mye absolutt nivåforskjell det er on-axis mellom U og H ? U-baffelen skal i teorien være mer effektiv.... tror jeg.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    justerte ingenting på anlegget eller mikrofonen mellom de to målingene, og avstanden er den samme.
    ikke mye effektivitet å hente med u-baffel altså.
    kan hende en u-baffel må være dypere for å fungere ordentelig.
    tror john K sine u-baffler er over 40cm dype.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Som forventet er direktiviteten bedre på H-baffelen... men har du målt hvor mye absolutt nivåforskjell det er on-axis mellom U og H ? U-baffelen skal i teorien være mer effektiv.... tror jeg.
    Kommer litt an på øyet som ser. U-baffel har brede spredning med sin null på baksiden, mens H-baffel har sin null til sidene og full pupp bakover. Begge har sine fordeler og ulemper.

kan hende en u-baffel må være dypere for å fungere ordentelig.
    tror john K sine u-baffler er over 40cm dype.
    Mener det var John også som har sagt at i en ideel U-baffel skal forholdet; baffeldybde >> baffelbredde og aller helst minst 2xbredden. Det skyldes refleksjoner og diffraksjoner i og rundt baffelen. Nå er forholdet hos John K kun 1,57:1 men like fullt noe dypere enn den er bred.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    tror nok dybden har en del å si, siden min u-baffel ikke oppførte seg som en kardioide.
    tok en måling fra 0,90 og 180 grader før jeg bygde den om.

u-baffel 180.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    da nærmer det seg vel tiden for å bygge de endelige kassene før jeg fortsetter med XO og EQ.
    man kan ikke bedømme lyden ut i fra en enkelt HT :p

har beveget meg litt bort fra de originale skissene av konstruksjons og lydmessige årsaker, men er da fortsatt i samme nabolag.

BYOB_v3.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Herlig retro-teak møbel look!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Bestillte tre pakker valnøttfinér rundt middagstid på mandag, og kostet på meg de 40 kronene ekstra det kostet for UPS SAVER shippingen.
    det viste seg å være skikkelig valutta for pengene, for nå sitter jeg her med en diger kasse finér; etter kun to dager!

Parts express... du har akkurat fått en ny fan :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Vurdert å shave av sidene for å unngå for mye refleksjoner fra mellomtonen?

byob rev.png

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jeg målte med og uten sidene tidligere, og da hadde det fint lite å si opp til 45 grader off axis iallefall.
    kan jo altids ta en liten kontrollmåling til for å være på den sikre siden, men mistenker at det går greit.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    0-70 med og uten sidevanger, målt fra 80cm.

0-70 horn lengre bak 1:3.jpg

0-70 uten sidevanger 1:3.jpg

litt av forskjellene kommer nok av at jeg ikke klarte å plassere HT 100% nøyaktig på same plass etter å ha vridd den rundt.
    synes ikke forskjellen er stor nok til å fjerne sidevangene, med tanke på at det vil bli kjempestygt og et mareritt å stive opp.

er mere å hente på XO og EQ siden :cool:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ganske ville priser hvis jeg går for valnøttben ut i fra det jeg har funnet på nettet.
    koster 1000kr for selve benene med monteringsbraketter, men så vil de ha 1000kr i frakt!
    føles ganske luksuriøst å betale 2500kr bare for 8 simple treben, så jeg er fristet til å prøve å finne en annen løsning.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ganske flotte disse JBL aluminiumsbeina også

reprodusjoner koster omtrent det samme som valnøttbein...

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    kryssfinér og høyttalerstoff er bestillt, og har muligens funnet en kilde til billigere valnøttføtter, så her blir det snart action!

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Fikk du ok pris på kryssfiner?

Da jeg foretok et internettsøk endte jeg på 16-1800 kr per plate og det var litt mer enn jeg ønsket å ut med. Ble mdf i stedet, men kun for en mock-up-test høyttaler.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    kjøpte ferdigkappet 21mm og 18mm BB fra Thaugland, så billig ble det ikke, men det føltes litt feil å spare på kronene helt i innspurten når jeg allerede har investert såpass mye i bladfinér og dyre elementer.

er uansett ganske sikker på at jeg ikke må forandre noe designmessig på dette stadiet :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    kjøpte ferdigkappet 21mm og 18mm BB fra Thaugland, så billig ble det ikke, men det føltes litt feil å spare på kronene helt i innspurten når jeg allerede har investert såpass mye i bladfinér og dyre elementer.

er uansett ganske sikker på at jeg ikke må forandre noe designmessig på dette stadiet :)
    kapper de på mål etter tegning?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    jeg ringte bare og oppga målene på alle delene jeg trengte og hvilket materiale; men det hadde nok vært lettere å bare sende en mail for å være helt sikker på at det ikke blir noe feilkommunikasjon ;)
    det eneste som ikke er firkantet på kapplisten er sidepanelene, men de tilpasser jeg bare med min nyinnkjøpte dykksag.

C

Cyber

Gjest
    det var da fælt så mye stress det skulle bli med den finéren da.
    snekkerverksted vil ikke kjøpe inn for meg siden minimumsordren er på 30 kvadratmeter, og ingen utenlandske sjapper svarer på mail om shipping til norge.

ganske sykt at noe så ordinært skal være så vanskelig å få tak i her til lands.
    Ja, mye slikt er vanskelig. Rockwool dempeplater må man jo også kjøpe et hav av for frakten er jo på 1-2 tusen uansett hvor lite man kjøper.

Og for å ikke snakke om kvaliteten på vanlig treverk. Kjøpte kl. 1 trykkimpregnert her om dagen. Knekker jo nesten av egen vekt bare det kuttes tynnere enn 5 cm. Helt elendig.

Skulle inn og ha rustfrie skruer, 15-åringen som stod i sjappa sa de hadde en rustfri type som ikke rustet før etter ca 2 år trodde han. Akk og ve.

T

Torget

Gjest

Var det kun B/BB kvalitet å få kjøpt på Thaugland?

Fikk du ok pris på kryssfiner?

Da jeg foretok et internettsøk endte jeg på 16-1800 kr per plate og det var litt mer enn jeg ønsket å ut med. Ble mdf i stedet, men kun for en mock-up-test høyttaler.
    Tror de har BB/BB, som er rimeligere, på Oslo Finerfabrikk. (halve prisen?)
    Men en må vel ha med seg en som driver eget firma for å handle der nå.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ikke helt fornøyd med kvaliteten på kryssfineren.
    tykkelsen varierer med en mm her og en mm der, som skaper problemer når delene skal limes oppå hverandre, som f.eks i den T-formede frontbaffelen.
    skiller fra 2-3mm mellom øverste del av baffelen og nederste del, noe som blir et herk å fikse med tanke på at diskanten skal monteres oppå skjøten.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Oj, så store forskjeller? Det hadde jeg returnert sporenstreks...

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    etter å ha målt litt, ser det ut til at 3 av "spacer" platene til diskantene er 17mm isteden for 18mm.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Vet at 24mm kryssfiner i virkeligheten er 23.3, men om det varierer mye over en enkelt plate hadde jeg ikke funnet meg i det...spesielt om det skal være kryssfiner av en viss kvalitet....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Det er alltid noen tideler krymp, selv på de beste kvalitet platene jeg bruker. Ikke til å unngå, og noe en MÅ ta hensyn til under design og montering.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    det er jo et rimelig enkelt problem å designe seg unna hvis man vet om problemstillingen på forhånd; men siden jeg aldri har jobbet med kryssfiner før gikk rett i fellen :rolleyes:

er uansett ikke noe seriøst problem siden det er snakk om et "usynlig" og relativt lite sted.
    kommer garantert til å bli en del avkapp fra valnøttfinéren i ukurante størrelser som kan brukes til å bygge opp de manglende millimetrene :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    ganske nervepirrende greier å legge finér for første gang.
    fant fort ut at edge-trimmeren jeg hadde kjøpt bare funket på kanter som fulgte vinkelen på veden 100%, og gikk over til tapetkniv.
    ruller to, tre lag pva lim på både finer og plate, lar det tørke og stryker over med strykejern.
    ser ut til å funke fint.

DSC_0359.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    sykt mange sider, krinkler og kroker på disse høyttalerene, så finérleggingen tar litt lengre tid enn planlagt.
    forhåpentligvis kan jeg begynne å lime dem sammen i slutten av uken.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    En skitten snok skifter ham; herpetologene flokker seg rundt for å bivåne naturens under.
    DSC_0362.jpg

tenk skuffelsen når det ikke er et slimete repril, men en stolt stake i flotteste valnøtt som strekker seg mot himmelen og trekker sin første pust.

DSC_0357.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn