Bytte Attenuator

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
811
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hei! Har en Burson HA160 Soloist Headamp/ preamp, med defekt attenuator, hvor denne må byttes. Importør er ikke i stand til å hjelpe med dette, mail til produsent resulterte i noe som jeg kaller "dopapirtegning", av ett ordinært 20k volumpot i en såkallt "shuntkobling". Hver kanal var da strappet over alle tre pinner signal inn/ut på samme pinne, via en motstand uten noen nevnt verdi. Dette resulterte i litt headscratching, pluss en liten form for undring, som det på fint heter. Attenuatorn som nå er ødelagt har 3 umerkede ledninger inn/ ut, via en sokkel.
Er det noen av dere DIY'ere, eller proffer som kan ha litt mere konkrete forslag? Alle forslag mottas med takk :)
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.317
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Mulig jeg har 2stk burson attenuator liggende,har du bilde av den du trenger?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tipper på det er begrenset med plass ?
Selv sverger jeg til shunt , Men bare om det er en ren attenuator bryter .
Fordelen er eksakte verdier , derav bedre sporing evt custom valgt feed resistor og custom valgt shunts resistors
Ulempen er lav impedance i low setting visa versa , hensyn må tas til in og ut impedanser .Det finnes og inpedanse korrigerte shunts men da med 2 bryter dekk i tillegg

De har endel fine mindre attn fysisk hos hi fi collective ,,En feks 10 k shunt har signal gjennom en 10 k resistor og ett tilpasset nett verk shunts resistors.Det kule med shunt er at signaler kun passerer 1 resistor

men når jeg ikke gjør eller har begrenset plass bruker jeg potmeter,,, favoritt tkd tapered eller en blu alps.Du må bare finne verdien på pot meter / attenuatoren du har . Trenger du fysisk enda mindre er bourns conductiv plast bra , men dårligere sporing , elfa Rs components . TKD hos parts connexion har bra service og utvalg
 
Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
811
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Der ganske store, egentlig. Er avhengig av 6mm aksel, 10mm innfesting. TKD2511,shuntkoblet har dette. Men da skal altså alle 3 pinnene kobles sammen, og sign inn/ut med en 10k resistor?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.997
Antall liker
11.399
Sted
Ytterst i havgapet...
Alle tre sammenkoblet må være feil... 2+1, som shuntes via en motstand.. om potmetret er lineært gir det en variasjon av log avhengig av motstandsverdier...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Er du heldig kan man skru ifra hverandre dekken på bryteren og evt forsøke fiks hva som er skadet.

Er det et slikt som dette?
1676991190725.png


1676991295891.png
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
811
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Korrekt, der er typen. Tenkte å bytte uansett, da disse støyer noe jævlig ved bruk. Nå får jeg to slike pot fra El retur, slik at jeg får det opp å gå. Er nå litt spent om de og støyer, men da får vi rense.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
811
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Er mye fikling for å få disse demontert, da deckene er loddet sammen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Korrekt, der er typen. Tenkte å bytte uansett, da disse støyer noe jævlig ved bruk. Nå får jeg to slike pot fra El retur, slik at jeg får det opp å gå. Er nå litt spent om de og støyer, men da får vi rense.
Om det fortsatt støyer ved bruk etter rens sjekk om du har DC spenning på inngang til attenuator. Om så er og du ikke finner noe sted å justere forsøk hvordan det fungerer med en kondesator på inngang til attenuator.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
811
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Det er kontaktpunktene mellom resistorne som støyer, tror jeg. De bruker å bli rimelig stille etter smøring, men det kommer fort tilbake. Men det med DC inn på potet, det skal jeg ta og sjekke, for det har jeg overhodet ikke tenkt på. Takk for den :)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.729
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sjekk DC fra både burson og kilden hver for seg . Muligens har og burson offsett justering En kilde DC så lav som 3-4 mV kan være nok å provosere attenuator switche lyd .Det er ikke alltid en kondensator gjør noe bedre for disse små offsett

Gamle elma attenuatorene hadde ikke lang leve tid , de nyere er bedre med gull kontakter .
Noe digitalt utstyr " har jeg i tillegg opplevd kan ha forsjellig off sett fra drift ( musikk) til pausing
 
Topp Bunn