Rørutstyr Bytte av rør

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et EAT E-GLO Petit RIAA hos Mala Audio og synes den er litt lett i bunn. Kunne tenke meg å bytte rør til noe med mer bunn og varme. Og hvis de er musikalske er det bare et pluss. Det bruker 12AX7 rør i et hybrid design. Kunne noen komme med anbefaling til gode rør? Ønsker å legge litt penger i dette.

Calmati

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
632
Sted
Bærum
Har tidligere kjøpt NOS 12AX7 Telefunken, som jeg synes er kanon bra. Spesielt de med <> merket i bunn (diamond bottom). TubeDepot.com har vært leverandør. Veldig fornøyd 👍
Ikke billige. Rundt 450 USD pluss moms og frakt. Men virkelig verdt det.
Styr unna JJ rør.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har tidligere kjøpt NOS 12AX7 Telefunken, som jeg synes er kanon bra. Spesielt de med <> merket i bunn (diamond bottom). TubeDepot.com har vært leverandør. Veldig fornøyd 👍
Styr unna JJ rør.
Uten DIAMOND i bunnen er det 99.99 % sikkert noe annet enn Telefunken.
Varmere og mer "tunge" i bunnen er nok engelske rør og Philips mer der enn Telefunken.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.308
Torget vurderinger
2
Er subsonic aktivert? Denne RIAAen er korrekt, ikke slank i bunn. Fantastisk fleksibel RIAA… en MM brukers drøm, en balansekontroll ett sted i kjeden så er alt perfekt

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.308
Torget vurderinger
2
Valvo rør fra Herleen fabrikken er meget gode .

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Styr unna JJ rør.
Du skulle nok kunne bruke telefunken 803 10000timers røret , og som hadde matchede trioder og low noise .Microfoni er så godt som non existent som er ett must i Riiaa

Selv hoppet jeg av den karusellen siste budet på ett par var over 10 k

Jeg fikk tak i tesla AKA 803 og heter e83cc og oftest gold pin
Den skal etter sigene være bygget med samme utstyr av tesla seinere åra og ha identisk opp bygging .Den har dog ikke super matcede trioder som 803
Den ble brukt i tjekkiske telfon selskap og derfor er der de har vært tilgjengelige

Det reneste røret jeg har hørt ever den har allt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Litt OT......bare litt.
Triodekoblet pentoder kan være et bra alternativ.
Stort utvalg og moderate priser..
Enklere å få til par eller quad.

Sist redigert:
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Er subsonic aktivert? Denne RIAAen er korrekt, ikke slank i bunn. Fantastisk fleksibel RIAA… en MM brukers drøm, en balansekontroll ett sted i kjeden så er alt perfekt
Enig. Begynne å tulle med andre rør på den så må det være noe annet feil ett sted.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et EAT E-GLO Petit RIAA hos Mala Audio og synes den er litt lett i bunn. Kunne tenke meg å bytte rør til noe med mer bunn og varme. Og hvis de er musikalske er det bare et pluss. Det bruker 12AX7 rør i et hybrid design. Kunne noen komme med anbefaling til gode rør? Ønsker å legge litt penger i dette.
Er den helt splett ny? Isåfall gi røra litt tid. Den spiller jo helt supert den Riiaen.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det må være nos !
Ville prøvd en nos mullard , de har litt varme og ,,, bånn , Rca black plate god bass mid litt over mot nøytral

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg ser på frekvenrespons kurvene.
-3dB ved 10Hz?
Ikke sikkert det er så lurt.
Med subsonisk filter er det -3dB ved 20 Hz.
Begge deler kunne med fordel vært 10 Hz høyere.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.308
Torget vurderinger
2
Men finnes de? Nesten alle PU er flate og like under 1k, forskjellene ligger mest i i området 5-15k.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.147
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det vil vel si at en bassmarkert pickup er en pickup med markert tilbaketrukket topp.

Cato G.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
86
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Hei!

Jeg har fire Reflektor 6H30 rør som har gått et par tusen timer. Jeg skulle gjerne ha fått dem målt ut med tanke på støy m.v. Er det noen skom kan hjelpe meg? Bor i Rogaland.

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
11.905
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Jeg har aldri hørt 12ax7-rør med mer bunn og varme enn Tung-Sol JTL.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.057
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei!

Jeg har fire Reflektor 6H30 rør som har gått et par tusen timer. Jeg skulle gjerne ha fått dem målt ut med tanke på støy m.v. Er det noen skom kan hjelpe meg? Bor i Rogaland.
Hør med @Cobra2, han bor i stavanger og kan sikkert hjelpe deg

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hei!

Måle ut mht støy?
Tror neppe du finner noen i nærheten.
Komplisert og ikke vanlig at rør testere kan måle / kvantifisere.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
261
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei!

Hei
Mener du DR røret ?
så kanskje verdt å teste.
Er det de vanlige 6H30 rør så hadde eg handlet nye. Eg gav bort 4 stk gratis av vanlig med goldpinn,ca 2000t.
Har en kamerat som kan teste slike rør (Karmøy -Åkrehamn )

Cato G.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
86
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Hei
Mener du DR røret ?
så kanskje verdt å teste.
Er det de vanlige 6H30 rør så hadde eg handlet nye. Eg gav bort 4 stk gratis av vanlig med goldpinn,ca 2000t.
Har en kamerat som kan teste slike rør (Karmøy -Åkrehamn )
Hei!

Ja det er ekte DR-rør fra Reflektor.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.184
Torget vurderinger
1
Bytte rør sa du..?

1726757578823.png

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.308
Torget vurderinger
2
Styr unna JJ rør.
Er det fortsatt kvalitetsproblemer med JJ ?, jeg hadde noen JJ småsignslrør rør som rett og slett ikke fungerte for 20 år siden. Men trodde de var fikset nå som jeg ser JJ rør i bla Luxman… ? Synd om de ikke er blitt bedre.

Calmati

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
632
Sted
Bærum
Ikke funksjonsproblemer jeg tenkte på. Men lydmessig er det mye å hente på å bytte de ut, iallefall i min Luxman EQ500.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Alle produsenter av HiFi utstyr setter inn de billigste rørene de kan skaffe.
Mulig de styrer unna de uten produsent navn. Eller.......setter på sitt eget.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
980
Er det fortsatt kvalitetsproblemer med JJ ?, jeg hadde noen JJ småsignslrør rør som rett og slett ikke fungerte for 20 år siden. Men trodde de var fikset nå som jeg ser JJ rør i bla Luxman… ? Synd om de ikke er blitt bedre.
De LÅTER i hvertfall langt fra nivået til gode NOS-varianter i en EQ 500. Men det er det vel heller ingen som har hverken trodd eller hevdet😉 Myyye å hente her, hvis noen skulle lure💪

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.308
Torget vurderinger
2
Ikke funksjonsproblemer jeg tenkte på. Men lydmessig er det mye å hente på å bytte de ut, iallefall i min Luxman EQ500.
Fantastisk RIAA det der…noe helt for seg selv spesielt MC delen.

Topp Bunn