Bytte dioder?

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Med "ny" forsterker måtte jeg også ha et riaa, det kom i hus i går. Alt låter bra, men det var noen utrolig kraftige, på grensen til irriterende lysdioder på riaaet. Kan man bytte disse, evt hvem gjør noe slikt for en billig pæng i Oslo by?
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.569
Antall liker
35.499
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Måten å gjøre det på er å sette en passe stor motstand i serie med den eksisterende lysdioden, noe som krever litt innsikt i komponentverdier for lysdiode og eksisterende motstand. Det er enklest hvis man har kretsdiagrammer, så hva med å spørre merkeforhandler?

Alternativt kan du jo ta en liten kunstnerpensel og legge på et tynt strøk neglelakk over forsiden av den lysdioden. Tynne strøk, for det er vrient å fjerne det igjen hvis du synes det demper for mye. Rød neglelakk på blå lysdiode slipper ikke gjennom så veldig mye lys.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er vanligvis ikke så vanskelig. Du finner sikkert dioden ;D
Hvis du finner seriemotstanden, kan du øke den til det dobbelte eller tredobbelte.
Eller du kan sette inn en motstand i serie med dioden for å se hva som skjer.
Dersom 1 kohm ikke gjør noen forskjell, kan du øke til 10k.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Bruk en "hullmaskin" for kontorbruk, ta hull i limdelen av en gul "post-it"-lapp. Den runde, limbestykkede skiven filtrerer utmerket.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
Bruk en "hullmaskin" for kontorbruk, ta hull i limdelen av en gul "post-it"-lapp. Den runde, limbestykkede skiven filtrerer utmerket.

Mvh
Så lite high tech da ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.569
Antall liker
35.499
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Det er vanligvis ikke så vanskelig. Du finner sikkert dioden ;D
Hvis du finner seriemotstanden, kan du øke den til det dobbelte eller tredobbelte.
Eller du kan sette inn en motstand i serie med dioden for å se hva som skjer.
Dersom 1 kohm ikke gjør noen forskjell, kan du øke til 10k.
Jeg gjorde det på Hypex UcD'ene med LED-utganger fra softstart-modulen. Finregnet på riktig motstandsverdi for å få det sånn passe. Syntes det ble litt for kraftig, så jeg økte motstanden. Ingen forskjell. Enda litt til, og det lyste like sterkt som før. Strømkilde. Leverte tarifflønna på 10 mA åkkesom. :-[
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Snodig, men jeg trur nu at hadde du økt nok så måtte det før eller senere skjedd noe...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
RJEL skrev:
Snodig, men jeg trur nu at hadde du økt nok så måtte det før eller senere skjedd noe...
I hvert fall hvis det var en LED.
Det er strømstyrken som bestemmer lysstyrken..............innen visse grenser.
Karakeristikken er langt fra lineær, men før eller siden..........
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.569
Antall liker
35.499
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg forstår det, men er altså ikke helt sikker på den kretsen som forsynte LED'en med strøm. Jeg gikk ut fra at det var en spenningskilde, sånn at en motstand i kretsen ville strupe ned strømmen på vanlig måte. Ohm's lov og sånn. Men resultatet ble så forskjellig fra hva jeg forventet at jeg gjerne skulle hatt et detaljert koblingsskjema for den softstarten for å se hva som egentlig kommer ut på de LED-terminalene. Forhåpentligvis har ikke konstruktøren for trådstarters komponenter vært like kreativ.

Man kan selvsagt bytte LED også, men det er ikke så mange trinn å velge mellom mht lysstyrke hvis fysisk størrelse og farge allerede er bestemt.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Her kommer tips på rekke og rad, takk for det. Nå har jeg lite greie på dette området, er disse pærene LED altså? Tror uansette neppe at jeg selv skal stupe inni og begynne med lodding... Dette riaaet er først og fremst ment som midlertidig, men jeg det hadde likevel vært deilig å gjøre noe med lysene, de "setter seg" rett i øynene.

Andreas
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Audiomix skrev:
Delle skrev:
Bruk en "hullmaskin" for kontorbruk, ta hull i limdelen av en gul "post-it"-lapp. Den runde, limbestykkede skiven filtrerer utmerket.

Mvh
Så lite high tech da ;D
Ja, ikke sant? Det enkleste er det beste. Av og til. :)

Mvh
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Et alternativ som ikke krever hverken lodding eller post-it, er å dytte dioden inn i kabinettet.

Umiddelbart høres dette sikkert brutalt ut? Men om forutsetningene er på plass, så er det i alle fall et alternativ.
I klartekst:
Demonter dekselet, og sjekk innfesting og loddepunkt for dioden.
Om diodens bein er loddet fast i printkortet i bunnen av kabinettet, har disse gjerne en viss lengde. Dermed bør det være rom for en viss horisontal bevegelse av dioden.
I mange tilfelle er dioden limt eller presset fast i frontplaten, som regel lar den seg løsne.
Resten gir seg vel selv?
Da sitter du kun igjen med gjenskinnet av lyset fra dioden i hullet der den stod. Mye mer behagelig! :)

Om enheten siden skal selges, er det neppe noe problem å sette dioden på plass der det opprinnelig stod.
 
A

audiosan

Gjest
Asbjørn skrev:
Audiomix skrev:
Det er vanligvis ikke så vanskelig. Du finner sikkert dioden ;D
Hvis du finner seriemotstanden, kan du øke den til det dobbelte eller tredobbelte.
Eller du kan sette inn en motstand i serie med dioden for å se hva som skjer.
Dersom 1 kohm ikke gjør noen forskjell, kan du øke til 10k.
Jeg gjorde det på Hypex UcD'ene med LED-utganger fra softstart-modulen. Finregnet på riktig motstandsverdi for å få det sånn passe. Syntes det ble litt for kraftig, så jeg økte motstanden. Ingen forskjell. Enda litt til, og det lyste like sterkt som før. Strømkilde. Leverte tarifflønna på 10 mA åkkesom. :-[
dette var rart. jeg gjorde akkurat det samme, på akkurat samme oppsett, og fikk lett dempet LED'n til "behagelig".
tror jeg brukte 100K motstand på blå LED'n og 10K på rød.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.569
Antall liker
35.499
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
audiosan skrev:
dette var rart. jeg gjorde akkurat det samme, på akkurat samme oppsett, og fikk lett dempet LED'n til "behagelig".
tror jeg brukte 100K motstand på blå LED'n og 10K på rød.
Mulig de LED'ene var så ulineære at jeg ga opp for tidlig. Vanlige røde flattops fra Elfa. Ikke verdens største problem, så det var også begrenset hvor mye innsats jeg la i det. Husker ikke hvor store motstander jeg endte opp med, men 10K låter omtrent riktig.
 
Topp Bunn