Alt til hus og bolig Bytte fra halogen til LED

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Jeg har opplegg på badet til lys i taket for 12V spotter med GU 5.3 - sokkel. Det er av uviss alder, men det var i alle fall her da vi overtok huset for 12 år siden. Jeg har slitt med at pærene ryker i kjappeste laget og nå har de vel sluttet å produsere disse halogenpærene også så etter hvert blir det vanskelig å få tak i slike. Jeg har prøvd med LED-pærer men enten blinker de noe jævlig eller lyser ikke i det hele. Det er kun av/på - bryter så ingen dimmer involvert. Antar at problemet er at den gamle transformatoren ikke er særlig kompatibel med LED.

Spørsmålet er da om dette mest sannsynelig er så enkelt som å bytte til en annen og moderne bryter eller om vi mest sannsynelig må trekke om hele skiten osv - aka en større jobb. Jeg aner ikke hvor transformatoren(e) er plassert - er det vanlig at det er en pr punkt et sted eller er dette noe som er integrert i bryteren? Jeg har ikke tenkt å gjøre jobben selv uansett hva den er, men vil ha en ide om hvor omfattende dette kan antas å bli.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.024
Torget vurderinger
1
Halogen er et mye finere lys enn led, du får fatt i fremdeles og hiver du inn en dimmer så varer de i årevis

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.635
Jeg har opplegg på badet til lys i taket for 12V spotter med GU 5.3 - sokkel. Det er av uviss alder, men det var i alle fall her da vi overtok huset for 12 år siden. Jeg har slitt med at pærene ryker i kjappeste laget og nå har de vel sluttet å produsere disse halogenpærene også så etter hvert blir det vanskelig å få tak i slike. Jeg har prøvd med LED-pærer men enten blinker de noe jævlig eller lyser ikke i det hele. Det er kun av/på - bryter så ingen dimmer involvert. Antar at problemet er at den gamle transformatoren ikke er særlig kompatibel med LED.

Spørsmålet er da om dette mest sannsynelig er så enkelt som å bytte til en annen og moderne bryter eller om vi mest sannsynelig må trekke om hele skiten osv - aka en større jobb. Jeg aner ikke hvor transformatoren(e) er plassert - er det vanlig at det er en pr punkt et sted eller er dette noe som er integrert i bryteren? Jeg har ikke tenkt å gjøre jobben selv uansett hva den er, men vil ha en ide om hvor omfattende dette kan antas å bli.
Disse trafoene har en tendens til å slite når belastningen blir for liten. LED bruker jo ca. 1/10 av halogen så da er trafoen utenfor sitt komfortområde.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Disse trafoene har en tendens til å slite når belastningen blir for liten. LED bruker jo ca. 1/10 av halogen så da er trafoen utenfor sitt komfortområde.
Ja var noe i den gata jeg antok. Men sitter den i bryteren eller er annet sted?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Antar det er omtrent samme som jeg har på badet... var stort sett en felles trafo for slike... Tipper det er elektronisk trafo som krever en viss minimumslast for å funke... du finner den nok ved å dra ut spotene og dra litt i ledningene... tipper den ligger i nærheten av første spoten fra bryteren...

EDIT: Hvis det er mer enn ti år siden de ble installert så er det nok ikke i bryteren..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.389
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trafoene ligger trolig i taboksene. Har lignene opplegg her og da er det en trafo per tre spotter.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.820
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har gått over til LED istua her også men 230V 24 stk på samme dimmer.
Da får jeg jo en grei last på dimmer.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.533
Sted
Oslo/Grebbestad
Trekkte nye kabler/ byttet dimmere til LED i stuetak/kjøkken åpen løsning sammen med tidligere svåger/elektriker, på gamle halogen fra -80/90t? der låg det trafoer i himlingen som røyk ett par ganger😛 siste tiden sluttet vi og bruke det syns det var skummelt mht varmegang.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Trekkte nye kabler/ byttet dimmere til LED i stuetak/kjøkken åpen løsning sammen med tidligere svåger/elektriker, på gamle halogen fra -80/90t? der låg det trafoer i himlingen som røyk ett par ganger😛 siste tiden sluttet vi og bruke det syns det var skummelt mht varmegang.
Jeg får invetere en voksen ved en passende anledning. Ikke veldig hypp på å rive og bytte himlingen på badet akkurat. Prøver nå med en halogenpære for å få passe last på trafoen og så LED og det har i alle fall funket i noen timer. Jeg har veldig tydelig mer enn en trafo i alle fall, LED-pæren jeg prøvde med lyste ikke uavhengig av hvor jeg koblet den inn (halogenpæren var da allerede inne i en av de syv punktene).

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Skal da vel ikke være nødvendig å rive noe... spotene er jo bare tredd opp i hullet og holdes på plass av noen låsefjærer.. bare å bende ned kanten slik at du får tak. og så dra de rett ned....

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Skal da vel ikke være nødvendig å rive noe... spotene er jo bare tredd opp i hullet og holdes på plass av noen låsefjærer.. bare å bende ned kanten slik at du får tak. og så dra de rett ned....
Jeg får lett tak i selve pærene og endene på ledningen (har byttet pærene noen ganger) men har ennå ikke sett noen trafo. Om den er festet ett eller annet sted så har jeg jo et problem siden man da ikke bare kan trekke om ledningene og bytte til en trafo i bryteren.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.533
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg får lett tak i selve pærene og endene på ledningen (har byttet pærene noen ganger) men har ennå ikke sett noen trafo. Om den er festet ett eller annet sted så har jeg jo et problem siden man da ikke bare kan trekke om ledningene og bytte til en trafo i bryteren.
Tenkte det samme som Aurora her, våres takess plater er byggd opp med luftespalte og utsparinger for spotter, når jeg plukket ut en gammel spot som ikke virket fant jeg en trafo der.
Før jeg fikk hjelp med jobben såg jeg svart på dette prosjektet, vi la opp/ trekkte nye kabler på en kveld 16 punkter.
Har noen bilder fra dette her, ivf før svartedauden🙄var visst etter pandemien enligt samboer😄

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Sett en kniv/gaffel/skrutrekker mellom flensen på spoten og taket, så kan du bende den ned så du får tak til å dra den rett ned...
Når du ser fjærene, så ser du også hvordan du evt kan sette den tilbake igjen...
Her ser du fjærene... er nesten garantert noe lignende på dine..
takspott_for_inn_6012a57109624.jpg

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Tenkte det samme som Aurora her, våres takess plater er byggd opp med luftespalte og utsparinger for spotter, når jeg plukket ut en gammel spot som ikke virket fant jeg en trafo der.
Før jeg fikk hjelp med jobben såg jeg svart på dette prosjektet, vi la opp/ trekkte nye kabler på en kveld 16 punkter.
Har noen bilder fra dette her, ivf før svartedauden🙄
En liten digresjon, men da vi overtok huset og skulle pusse opp så brukte jeg ganske mye tid på å prøve å skjønne hvor det skjulte anlegget faktisk gikk. Jeg hadde etter hvert en ide, men visste det jo ikke. Da vi satte igang så kom elektrikeren inn, så seg kjapt rundt, spurte sånn ca når siste renovering var og konkluderte (selvsagt korrekt) med at alt var koblet via punktet i taket - som han sa "det var slik man gjorde det på den tiden". De trekte om ganske mye med null problemer bortsett fra et punkt hvor de hadde en løsning jeg i alle fall aldri hadde tenkt på.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Sett en kniv/gaffel/skrutrekker mellom flensen på spoten og taket, så kan du bende den ned så du får tak til å dra den rett ned...
Når du ser fjærene, så ser du også hvordan du evt kan sette den tilbake igjen...
Her ser du fjærene... er nesten garantert noe lignende på dine..
Det er ikke noe problem å faktisk få ut spottene. Men da ser jeg bare en tynn kabel som kommer ut og med en sokkel som da passer til en GU 5.3 pære.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Du skal ha ut hele ramma som pæra sitter i... med mindre du har noen for meg relativt ukjente spoter ( som selvsagt er fullt mulig)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Du skal ha ut hele ramma som pæra sitter i... med mindre du har noen for meg relativt ukjente spoter ( som selvsagt er fullt mulig)
Sikkert dårlig forklart, men jeg vrir ut et glassdeksel for å komme til pæra. Da kan jeg lett koble den fra og da ser jeg en tynn kabel som henger ned med en hunnsokkel for GU 5.3, altså to hull pinnene på pæra passer inn i. Noen trafo ser jeg ikke - eller i det hele noe som minner om en elinstallasjon - det er et hull i en gipsplate. Jeg har byttet pærer flere ganger så det er ikke noe problem. Jeg ser bare et hull i taket med en ledning som henger ut.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Er det ikke en metallflens/hylster eller noe rundt pæra og glassdekslet - og en metallkant som ligger an mot takplata???
Jeg regner med at det er brukt spotkasser... disse er nok montert fra oversida... kommer du til ovenfra loft e.l.??

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Er det ikke en metallflens/hylster eller noe rundt pæra og glassdekslet - og en metallkant som ligger an mot takplata???
Jo det er det forsåvidt, men det er helt åpent videre oppover og da ser jeg altså bare denne ledningen som henger ut - ikke noe annet.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.878
Sted
Ytterst i havgapet...
Den ledninga med sokkel som pæra henger i er vanligvis en høytemp.kabel til halogenspoter... et eller annet sted er den skjøtt over til en vanlig bevegelig ledning som ender i trafoen... på nyere spoter er det gjerne et koblingsstykke på sida av ramma/holderen... eneste jeg nåkan foreslå er at du tar et bilde av en spot med pæra ute..

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Den ledninga med sokkel som pæra henger i er vanligvis en høytemp.kabel til halogenspoter... et eller annet sted er den skjøtt over til en vanlig bevegelig ledning som ender i trafoen... på nyere spoter er det gjerne et koblingsstykke på sida av ramma/holderen... eneste jeg nåkan foreslå er at du tar et bilde av en spot med pæra ute..
Jeg takker for engasjemenet ditt men innser vel at jeg må kontakte noen kvalifiserte som kan fikse det. Forhåpentligvis på en måte som er mye enekler enn hva jeg ser for meg. Det er viktig å kjenne sine begrensninger innimellom. Strøm og vann under trykk holder jeg meg unna og kaller inn kavaleriet. Som nenvt skal jeg unsett ikke gjøre selve jobben selv da risk / reward er litt såder. Det har jo funket i kanskje 20 år så den opprinnelige jobben er sikkert grei nok og de jeg kjøpte huset av var veldig ryddige og hadde ikke gjort noe selv.

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Den trafoen er vel et koblingspunkt som skal være tilgjengelig for inspeksjon og service. Og hvis det er slik at de forrige eierne ikke gjorde noe selv, men gjort av elektriker, så skal du kunne komme til dette punktet.
Den trafoen er jo ikke større enn at den fint smetter inn i hullene for downligthen (ca 75 mm?).
Som Aurora sier, drar du i ledningen, så kommer trafoen ut. Hvis den mot formodning ikke gjør det, så burde du finne den på loftet.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.877
Sted
Sunndalsøra
Siden jeg var elektrikker i mange år og har montert alle typer downlights fra den tiden det ble brukt jernkjernetrafoer (noratel 12) De holder den dag idag. Måtte bruke dimmere for jernkjerne trafo. Med de første elektroniske trafoene jeg kom bort i var Ipas sine med 3 Led pærer i downlight. På selve trafoen med flere uttak, så måtte vi justere amperstyrken (mA) etter den totale belastning. Det hadde innvikning på maks lysstyrke. Hvis den ble justert for høyt, så varte ikke ledpærene så lenge.(men skarpere lys)
De elektroniske 12v trafoene ble plassert vanligvis i første downligt boks med 230v AC med avgreining til hver DL . Gu var både for fast og løs sokkel. Så var det også de dowlight pærene med fast bajonettsokkel i downlight. Ble brukt en sygekopp for å skifte pære på disse med flatt glas. Ved bytte av downlight i dag, så brukes DL uten løse pærer. Bare en Led chip som ikke byttes, men hele armaturen. På bad for rehab eller bytte av gamle DL, så brukes det bare disse nye typene. Fjerner bare de elektroniske trafoene og trekker om til 230v driverne som alle de nye DL armaturene har. En enkel jobb. På SG sine DL så er det mulighet for både 76mm og 84mm hull (adapter), Bedre å komme til i et 84mm+ hull :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Den trafoen er jo ikke større enn at den fint smetter inn i hullene for downligthen (ca 75 mm?).
Som Aurora sier, drar du i ledningen, så kommer trafoen ut. Hvis den mot formodning ikke gjør det, så burde du finne den på loftet.
Det er mulig, på loftet er den eller de imidlertid garantert ikke siden dett er i første etasje. Den eller de (jeg vet vel nå at det er "de") er i himlingen et sted.

krrm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.12.2013
Antall liker
150
Vi kjøpte også et hus med massevis av 12V halogen spot'er og trafoer i taket. Noen steder går det greit å bare skifte til LED lys, andre steder har jeg satt igjen en halogen spot for å få nok last. Og i noen rom har jeg skiftet armatur til 240V LED.

Det beste er nok å skifte hele greie til 240V spot'er, men det blir fort ganske mye penger i armatur siden det er så mange av dem. Noen nettbutikker har/hadde løse sokler som var billige. Har byttet noen slike selv der det var åpent over spot'ene, men av en eller annen grunn har ingen av elektrikerene vi har hatt innom hørt om disse.

Også greit å vite: Noen nettbutikker har LED pærer med forskjellige fargetemperatur tilgjengelig, kan være greit på kjøkken og bad.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Vi kjøpte også et hus med massevis av 12V halogen spot'er og trafoer i taket. Noen steder går det greit å bare skifte til LED lys, andre steder har jeg satt igjen en halogen spot for å få nok last. Og i noen rom har jeg skiftet armatur til 240V LED.
Har i dag koblet opp en halogen og en LED og det ser ut til å funke. Men i den prossessen oppdaget jeg at det er minst to trafoer, med den ene halgonpæren inne så varierte det avhengig av hvilken spot jeg koblet LED i om den lyste eller ikke. Fargetempen fremstår som temmelig lik, selv når jeg så etter så kunne jeg ikke umiddelbart se hva som var halogen og hva som var LED-pæren. Om dette viser seg å funke greit over tid så går jeg for det. det er kun ett enkelt bad med totalt 7 spotter. Om det ikke funker så får en kvalifisert person fikse det.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.877
Sted
Sunndalsøra
Det er viktig at trafoen blir belastet høyere en min belasning, sammen med dimmer. Det kan bli mere støy og flimmer. Greit å få en elektriker som har erfaring. Vanligvis ikke så populært å monter utstyrt kjøpt på enkelte nettbutikker. Man får bedre garanti og dokumentasjon fra et inst. firma.

krrm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.12.2013
Antall liker
150
Har i dag koblet opp en halogen og en LED og det ser ut til å funke. Men i den prossessen oppdaget jeg at det er minst to trafoer, med den ene halgonpæren inne så varierte det avhengig av hvilken spot jeg koblet LED i om den lyste eller ikke.
Fritt etter hukommelsen, har våre trafoer maks 4 spot'er pr. trafo. Men hos oss har de ofte vært ganske liberale med antall trafo'er

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.657
Greit å få en elektriker som har erfaring.
Jeg ble litt satt ut da jeg hadde tre sjapper på befraing ifm elanlegget på kjøkkenet som var en større jobb. Det var kun en av de som introduserte konseptet "trådløse greier" som gjorde det hele mye enklere. Litt mer elregning, mye mindre snekker- og malerarbeid. Jeg trodde en grunnleggende kunnskap om hva som finnes på markedet var almennkunnskap blant profesjonelle som må ha gjort lignende jobber hundrevis av ganger men tydeligvis ikke.

Som et eksempel på det motsatte var tømreren som gjorde en del greier for meg. Vi skulle flytte en lettvegg og jeg tenkte å smelle opp noen sponplater eller lignende for å kunne henge opp ting fritt på det som skulle bli et barnerom. Han sa at jeg bare kunne ta parketten vi uansett skulle fjerne og skru opp bak-frem på veggen så var den saken løst. En kollega av han sa også at istedenfor å kjøpe nye betongfliser uten mønser til innkjørselen så kunne vi bare ta de som lå der og snu de opp-ned - baksiden var slett og fin. Banale saker, men ikke noe jeg umiddelbart tenkte på selv.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.877
Sted
Sunndalsøra
Ja trådløst ble brukt da jeg drev. For å slippe og legge om og forenkle hele opplegget. Alle seriøse firma i dag bør oppgradere seg opp på det som er nytt idag. Men da må firma og grossister stille opp og vise det frem. Det har vært dårlig hos enkelte.

Topp Bunn