Etter å ha eksperimentert både med BG, Jensen 4pol, Aerovox, Elna m.m. i strømforsyningen er jeg mye enig i det som sies om den ulike kvaliteten.
En skal likevel være oppmerksom på at BG gir en hurtighet, stramhet, oppløsning og dynamikk, men kan i noen oppsett også gi en noe for nøytral /steril lydkarakter, spesielt dersom det benyttes også i resten av konstruksjonen. Selv benytter jeg B&W 803N, og metaldomene er svært følsom for alt som kan gi en metalisk klang. Jeg ser noen karakteriserer det som Whitness, kankje best forklart med litt for mye hi-fi aktig? Jensen 4pol har langt på vei samme kvaliteter, men har mindre tendens til sistnevnte. Dersom du trenger store kondiser, vil jeg sterkt anbefale Jensen fordi du sparer en god slump penger og det lyder like godt, i noen oppsett også bedre. Benytter du BG, kombiner det med andre kondiser, gjerne Elna.
Et lite tips i den anledning, dersom du har tendens til ringing/skarphet i lyden, kan det lønnes seg å bytte likeretterne, spesielt dersom det står en likeretterbro i strømforsyningen. Etter endel uttesting, er jeg kommet fram til de samme likeretterne som Electrocompaniet benytter, MUR120. De er billige, og gir som regel en like stor lydmessig oppgradering som å bytte kondiser. De trenger heller ikke snubbere, tvertimot, de låter best uten. Det du vinner er lydmessig mye det samme som å bytte kondiser.
Har også testet ut de nye Munderf silver/gold som DC-sperre på utgangen. Har tidligere benyttet BG N, Tantalum (brukes konsekvent i min Naim), Solen filmkondis, og Mundorf Silver. Benytter 1 uF som gir cut-off på ca. 6 Hz, perfekt i mitt oppsett. BG i signalveien var en stor skuffelse, flat og uinteressant lyd, Tantalumen et hakk bedre, Solen også. Den store forskjellen kom med Mundorf Silver, flott oppløsning, hurtighet og dynamikk. Men, i mitt oppsett registrerte jeg en anlese lyttetretthet etter en stund. Det hadde lett for å tippe over mot det kliniske uniteressante. De nye Silver/Gold har rettet opp dette. Samtidig er de et hakk mer dynamiske, og med en enda bedre oppløsning. Ikke de store forskjellene, men i mitt oppsett nok til å rette opp mangelen på naturlig lydpresentasjon som Silver hadde. Den største overraskelen var egentlig at bassen nå gikk enda dypere og var hakket enda strammere.
De komponentene jeg anvender er:
Jeff-Rowland Concentra 2 og EC ECI-4
EC EMC-1 Up
B&W 803N
Tara Labs The 1 signal og høyttalerkabler
Shunyata Taipan og Python strømkabler
Naim Nat 2 radio
Mørch platespiller og tonearm med Benz Glider
Dali RIAA