Bytte ut originale basser, god eller dårlig idè?

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Jeg har en kompis som mobber meg. Han bygger høyttalere selv og kan litt om det. Mine høyttalere er bassreflex med 120 liter volum for 2 stk 10" basser.
Originalt brukes disse: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8534g00.pdf

Min mobbende venn mener jeg bør skifte ut disse til non som tåler mer effekt, og kanskje har enda heftigere punch.

Jeg har veldig kraftige forsterkere og er redd for å brenne opp talespoler.

Er dette bare tull?

Må legge til at høyttalerne spiller ned til 22hz i rommet og uansett volum har jeg aldri hørt en ulyd fra membranene. Og de har veldig massiv bass. De spiller opp til 400/450 hz.

Noen velmenende tips å få?
 
M

MarkusH

Gjest
Spørs litt hvilke høyttalere det er, men personlig ville jeg heller bygd meg subber som hadde tatt nevnte frekvensområde i stedet for å modifisere noen høyttalere. Et ankepunkt er også delefilteret som sitter i høyttalerne, dersom du ikke bruker aktiv deling. Si at du bruker aktiv deling og at erstatningselementene passer i kassene du har uten modifisering, så handler det også om å finne elementer som passer kassene volum-messig. Går nesten ut i fra at de to eksisterende bassene deler samme kammer, da det er mest vanlig etter min erfaring.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Supergharger2: Kraftige forsterkere KONTROLLERER basselementer. Hvis du BRENNER basser, se på om ikke delefilteret har tatt skade, Hva har du? Ellers er det en dårlig ide å endre elementet, nettopp fordi de nye kan føre med seg et behov for mer inngripende endringer.Sånne endringer skal gjøres av produsenten selv, for eksempel i forbindelse med en spesialmodell.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Spørs litt hvilke høyttalere det er, men personlig ville jeg heller bygd meg subber som hadde tatt nevnte frekvensområde i stedet for å modifisere noen høyttalere. Et ankepunkt er også delefilteret som sitter i høyttalerne, dersom du ikke bruker aktiv deling. Si at du bruker aktiv deling og at erstatningselementene passer i kassene du har uten modifisering, så handler det også om å finne elementer som passer kassene volum-messig. Går nesten ut i fra at de to eksisterende bassene deler samme kammer, da det er mest vanlig etter min erfaring.
Hei Markus, jeg har allerede 2 store subber som jeg bruker etter humør. Takk for innspill!
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Supergharger2: Kraftige forsterkere KONTROLLERER basselementer. Hvis du BRENNER basser, se på om ikke delefilteret har tatt skade, Hva har du? Ellers er det en dårlig ide å endre elementet, nettopp fordi de nye kan føre med seg et behov for mer inngripende endringer.Sånne endringer skal gjøres av produsenten selv, for eksempel i forbindelse med en spesialmodell.
Hei og takk for innspill. Ingenting har tatt skade. Det er bare en unnskyldning. Jeg forstår at produsenter designer høyttalere og tror jeg bare må akseptere å bli mobbet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har en kompis som mobber meg. Han bygger høyttalere selv og kan litt om det. Mine høyttalere er bassreflex med 120 liter volum for 2 stk 10" basser.
Originalt brukes disse: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8534g00.pdf

Min mobbende venn mener jeg bør skifte ut disse til non som tåler mer effekt, og kanskje har enda heftigere punch.

Jeg har veldig kraftige forsterkere og er redd for å brenne opp talespoler.

Er dette bare tull?

Må legge til at høyttalerne spiller ned til 22hz i rommet og uansett volum har jeg aldri hørt en ulyd fra membranene. Og de har veldig massiv bass. De spiller opp til 400/450 hz.

Noen velmenende tips å få?
Jeg ville vært forsiktig med å bytte ut basser helt uten videre. Delefilter, kasse og bassrefleksrør er tilpasset elementene. Bytter du elementer til noen med helt andre parametre kan «alt» annet også behøve å endres for å passe til de nye elementene, og likevel ender du opp med noe helt annet.

Seriøst effekttålige elementer vil ofte ha en PA-tilknytning. De vil som regel ha en mye høyere resonansfrekvens enn disse. Fs på 23 Hz er veldig lavt. Dessuten er 10’’ en litt odde størrelse i den verdenen, hvor mellomtoneelementer ofte er 12’’ og basser gjerne 18’’.

Da står du igjen med subwooferelementer som Seas L26ROY eller Tymphany XXLS. De tåler en del effekt og går dypt, men de vil neppe passe til hverken bassreflekskasse eller delefilter. Du ender opp med å bygge helt andre høyttalere.

Derimot ser jeg mye bra i databladet på de elementene du har. De har hele 89 dB følsomhet og jevn frekvensgang helt ned. 89 dB følsomhet og 80 W effekttålighet holder til 108 dB kontinuerlig, 150 W gir 111 dB. Trekk fra noen dB for termisk kompresjon over tid på det volumet, legg til litt for refleksjoner og room gain, trekk fra litt for lengre lytteavstand enn 1 m, og legg til noen dB for to høyttalere og ikke bare en, og du har allerede skyts nok til å spille ved minst 105 dB SPL i lytteposisjon. Kontinuerlig, eller ihvertfall mer enn lenge nok for naboene dine. Jeg tipper at det ikke er effekttålighet som er den egentlige begrensningen her. Sannsynligvis spiller du for det meste med brøkdeler av en watt.

«Punch» er en annen historie. Det handler mer om frekvensgang, muligens et nivåløft i dypbassen, litt slank mellombass, og så en stigning ved høyere frekvenser. Retningsbestemte høyttalere som konsentrerer energien i direktelyd med lite refleksjoner kan også låte «punchy».

Mitt råd: Behold de elementene du har. Hvis du greier å spille så høyt at du bånner dem og behøver et nytt par, kjøp identisk like erstattere, men stapp et par raggsokker i bassrefleksportene for å beskytte elementene mot for lang slaglengde, og skru opp både nivået og delefrekvensen til subwooferne litt i stedet. Det siste kan muligens være en idé allerede før du har ødelagt et par elementer, men hos meg gikk det med noen basser på 1812-ouvertyren før jeg tok det poenget.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Helt ærlig..hvis du har fulgt kunstens regler er det kompisen din som tenker feil…
Sørg for å kalibrere subene så de kan brukes hele tida, ikke bare etter «humør». Avlast hovedhøyttalerne. En for stor forsterker finnes ikke, men bass tar åtti prosent av driftseffekten dens. Må du bruke mer enn ti prosent av denne effekten til rein drift på noe punkt i kombinasjonens liv, er forsterkeren for liten. Og er den det, sprenger du høyttalerne mye lettere enn med en større. Fordi forholdet mellom impedans, følsomhet og strøm blir feil. Og da greier ikke ampen sin strømleveranse. Er lik økt vreng, klipping og svidde utganger/elementer.
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Jeg ville vært forsiktig med å bytte ut basser helt uten videre. Delefilter, kasse og bassrefleksrør er tilpasset elementene. Bytter du elementer til noen med helt andre parametre kan «alt» annet også behøve å endres for å passe til de nye elementene, og likevel ender du opp med noe helt annet.

Seriøst effekttålige elementer vil ofte ha en PA-tilknytning. De vil som regel ha en mye høyere resonansfrekvens enn disse. Fs på 23 Hz er veldig lavt. Dessuten er 10’’ en litt odde størrelse i den verdenen, hvor mellomtoneelementer ofte er 12’’ og basser gjerne 18’’.

Da står du igjen med subwooferelementer som Seas L26ROY eller Tymphany XXLS. De tåler en del effekt og går dypt, men de vil neppe passe til hverken bassreflekskasse eller delefilter. Du ender opp med å bygge helt andre høyttalere.

Derimot ser jeg mye bra i databladet på de elementene du har. De har hele 89 dB følsomhet og jevn frekvensgang helt ned. 89 dB følsomhet og 80 W effekttålighet holder til 108 dB kontinuerlig, 150 W gir 111 dB. Trekk fra noen dB for termisk kompresjon over tid på det volumet, legg til litt for refleksjoner og room gain, trekk fra litt for lengre lytteavstand enn 1 m, og legg til noen dB for to høyttalere og ikke bare en, og du har allerede skyts nok til å spille ved minst 105 dB SPL kontinuerlig i lytteposisjon, eller ihvertfall mer enn lenge nok for naboene dine. Jeg tipper at det ikke er effekttålighet som er den egentlige begrensningen her. Sannsynligvis spiller du for det meste med brøkdeler av en watt.

«Punch» er en annen historie. Det handler mer om frekvensgang, muligens et nivåløft i dypbassen, litt slank mellombass, og så en stigning ved høyere frekvenser. Retningsbestemte høyttalere som konsentrerer energien i direktelyd med lite refleksjoner kan også låte «punchy».

Mitt råd: Behold de elementene du har. Hvis du greier å spille så høyt at du bånner dem og behøver et nytt par, kjøp identisk like erstattere, men stapp et par raggsokker i bassrefleksportene for å beskytte elementene mot for lang slaglengde og skru opp delefrekvensen til subwooferne litt i stedet. Det siste kan muligens være en idé allerede før du har ødelagt et par elementer, men hos meg gikk det med noen basser på 1812-ouvertyren før jeg tok det poenget.
Tusen takk for veldig informativt svar. Jeg er enig i at kapasiteten er mer enn nok. Jeg sitter på 2,8 meter. Sitteposisjon er utfordringen. Veldig flott perspektiv og dybde men jeg sitter midt i rummet på lengde 3.50 av 7 meter. Der er det med kun fronter noe lavt nivå fra 60-90 hz. Subbene som står inntil bakvegg har flott nivå der, så med subber delt på 80hz er det kraftig. 2 stk 13,5» og veldig godt integrert. Men gøy å spille kun fronter noen ganger, og de er imponerende alene. Nivået med kun fronter er saftig fra 50hz og helt ned til 23hz. Får samme effekt med alle høyttalere, da jeg sitter samme sted og høyttalerne står ca samme sted hver gang.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.423
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Be ham regne ut hva 150 W AES effekttålighet og 89 dB følsomhet betyr, og tilby deg å demonstrere det for ham. :)

Det er også verdt å merke seg at mange høyttalerprodusenter juger så det renner om effekttålighet. Den effekten blir til varme i høyttalermotoren, og tenk over hva som skjer med en gammeldags 100-watts lyspære hvis du legger den inni en godt polstret liten trekasse og lar den stå på over noe tid. Anbefales ikke, egentlig. ScanSpeak ser ut til å være seriøse med de tallene.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
I så og si samtlige hifi-høyttalere så er det ikke den termiske kapasiteten på basselementene som setter begrensningen.
De møter fysisk endestopp lenge før termisk overoppheting blir ett problem :) (Eller evt klipper pga for liten forsterker og brenner spolen)
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
I så og si samtlige hifi-høyttalere så er det ikke den termiske kapasiteten på basselementene som setter begrensningen.
De møter fysisk endestopp lenge før termisk overoppheting blir ett problem :) (Eller evt klipper pga for liten forsterker og brenner spolen)
Det stemmer jo med det min kompis driver med, lange netter med øl og vanvittige lydvolumer. Han dreper mellomtoner i første omgang, kanskje en diskant i ny og ne. Hans nyeste DIY har doble 8" mellomtoner og en 15cm lang diskant. Går bedre nå!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Han bør ta seg en seriøs opplesing på forholdet impedans-strøm-følsomhet, ja. Tenker åpenbart med det feile hodet…hehe.😀 Den mobbinga skal du bare ta helt med ro…det er han som er full av drømmer som ikke kan leveres på..Se ellers min edit i forrige innlegg. Fortell ham at for å oppnå et opplevd, dobbelt så høyt lydtrykk må effekten dobles. I dB blir da den økningen på pluss tre.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Helt ærlig..hvis du har fulgt kunstens regler er det kompisen din som tenker feil…
Sørg for å kalibrere subene så de kan brukes hele tida, ikke bare etter «humør». Avlast hovedhøyttalerne. En for stor forsterker finnes ikke, men bass tar åtti prosent av driftseffekten dens. Må du bruke mer enn ti prosent av denne effekten til rein drift på noe punkt i kombinasjonens liv, er forsterkeren for liten. Og er den det, sprenger du høyttalerne mye lettere enn med en større. Fordi forholdet mellom impedans, følsomhet og strøm blir feil. Og da greier ikke ampen sin strømleveranse. Er lik økt vreng, klipping og svidde utganger/elementer.
Subbene er kalibrert av noen som er veldig gode på dette. Selv 8x12Tom var imponert av dette. Så de kan brukes hele tiden. Noen ganger vil jeg kun bruke fronter, men sjelden. Jeg bruker nesten aldri mer enn 200 watt kontinuerlig, det er under 10% av effekten.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Han bør ta seg en seriøs opplesing på forholdet impedans-strøm-følsomhet, ja. Tenker åpenbart med det feile hodet…hehe.😀 Den mobbinga skal du bare ta helt med ro…det er han som er full av drømmer som ikke kan leveres på..Se ellers min edit i forrige innlegg. Fortell ham at for å oppnå et opplevd, dobbelt så høyt lydtrykk må effekten dobles. I dB blir da den økningen på pluss tre.
Faktisk er han veldig bevisst impedans - strøm - følsomhet når han velger elementer. Alt er 8 Ohm. Han har aktiv deling og bruker 2 stk Krell FBI. Imponerende resultat i et dedikert rom på 52 kvm. 3 stk Pearless 12 tommere, 2 stk 8 tommere og lang bånd diskant. Høy følsomhet hele veien, masse headroom. Veldig morsomt å høre på dette!!
C6AA1AEE-D856-4CAD-889F-8774E7F3BAD0.jpeg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Hvordan i alle dager kan du føle behov for å bånne elementer med den kraftpakka der?
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Supercharger2: Hvordan i alle dager kan du føle behov for å bånne elementer med den kraftpakka der?
Hehe, nei nå klarer han ikke å tukte dem. Han slet når han brukte 5 tommere i mellomtonen. Og så spiller han nok endel høyere enn de fleste😅
ps. dette er hjemmebygget til min kompis
 
Sist redigert:

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Jeg ville vært forsiktig med å bytte ut basser helt uten videre. Delefilter, kasse og bassrefleksrør er tilpasset elementene. Bytter du elementer til noen med helt andre parametre kan «alt» annet også behøve å endres for å passe til de nye elementene, og likevel ender du opp med noe helt annet.

Seriøst effekttålige elementer vil ofte ha en PA-tilknytning. De vil som regel ha en mye høyere resonansfrekvens enn disse. Fs på 23 Hz er veldig lavt. Dessuten er 10’’ en litt odde størrelse i den verdenen, hvor mellomtoneelementer ofte er 12’’ og basser gjerne 18’’.

Da står du igjen med subwooferelementer som Seas L26ROY eller Tymphany XXLS. De tåler en del effekt og går dypt, men de vil neppe passe til hverken bassreflekskasse eller delefilter. Du ender opp med å bygge helt andre høyttalere.

Derimot ser jeg mye bra i databladet på de elementene du har. De har hele 89 dB følsomhet og jevn frekvensgang helt ned. 89 dB følsomhet og 80 W effekttålighet holder til 108 dB kontinuerlig, 150 W gir 111 dB. Trekk fra noen dB for termisk kompresjon over tid på det volumet, legg til litt for refleksjoner og room gain, trekk fra litt for lengre lytteavstand enn 1 m, og legg til noen dB for to høyttalere og ikke bare en, og du har allerede skyts nok til å spille ved minst 105 dB SPL i lytteposisjon. Kontinuerlig, eller ihvertfall mer enn lenge nok for naboene dine. Jeg tipper at det ikke er effekttålighet som er den egentlige begrensningen her. Sannsynligvis spiller du for det meste med brøkdeler av en watt.

«Punch» er en annen historie. Det handler mer om frekvensgang, muligens et nivåløft i dypbassen, litt slank mellombass, og så en stigning ved høyere frekvenser. Retningsbestemte høyttalere som konsentrerer energien i direktelyd med lite refleksjoner kan også låte «punchy».

Mitt råd: Behold de elementene du har. Hvis du greier å spille så høyt at du bånner dem og behøver et nytt par, kjøp identisk like erstattere, men stapp et par raggsokker i bassrefleksportene for å beskytte elementene mot for lang slaglengde, og skru opp både nivået og delefrekvensen til subwooferne litt i stedet. Det siste kan muligens være en idé allerede før du har ødelagt et par elementer, men hos meg gikk det med noen basser på 1812-ouvertyren før jeg tok det poenget.
Her er rommet mitt, subbene er litt usynlige men står baki der.
4E383AA1-B368-416A-B8D8-248E3960F44B.jpeg
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Fortell ham at for å oppnå et opplevd, dobbelt så høyt lydtrykk må effekten dobles. I dB blir da den økningen på pluss tre.
Nei der er jeg ikke enig.
Det finnes tester der de har funnet ut at for at man skal oppleve det som er doblet lydnivå må man øke SPL med ca. 10dB.
Skal man øke SPL med 10dB må effekten faktisk 10-dobles !!

Eksempel:
Hvis en høyttaler har følsomhet på 93dB/W så vil den med 50W effekt gi 110dB SPL på 1 meter.
Skal du opp på 120dB må du øke effekten til 500W.

Det er en fin kalkulator som regner ut dette for deg litt ned på denne siden:
 
Topp Bunn